Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte boota med extern ssd startdisk

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjenare!

Har just börjat ta itu med ett problem som jag sopade under mattan när jag köpte min mac pro late 2010 för tre år sedan. Jag skulle då sätta i en ny ssd och köpte ett pci kort för att kunna utnyttja 6 gbps. Det som hände då var att ssd-disken med osx installerat inte hittades vid uppstart. Jag provade ett antal varianter utan framgång men när jag kopplade via sata uppe vid optiska så funkade det fint. Jag lämnade det så och tänkte att det får duga tills vidare. Nu har jag uppgraderat ssd'n till en samsung evo på 256 gb och klonat min gamla ssd till den. Samma problem kvarstår. När jag sätter i ssd'n i pci-kortet och väljer den som startdisk i menyn så möts jag av ett blinkande frågetecken vid uppstart. Sätter jag den i sata-anslutningen så funkar det. Skildnaden som jag kan se är att sata är intern och pci är extern. Vet ej om det är av betydelse på något vis. Pci-kortet är iaf kompatibelt med datorn eftersom det funkar att ha ssd-diskar där. Bara bootningen som inte funkar. Några förslag? Det skulle sannrligen uppskattas!

  • Medlem
  • 2016-12-29 21:29

Vad är det för PCI-kort? De är kinkiga med att stödja boot.

Ursprungligen av Alix:

Vad är det för PCI-kort? De är kinkiga med att stödja boot.

Det är ett sånt här:

https://eshop.macsales.com/item/Sonnet%20Tech...

Det står iaf i specen att det ska gå att boota med.

Ursprungligen av Michio77:

Det är ett sånt här:

https://eshop.macsales.com/item/Sonnet%20Tech...

Det står iaf i specen att det ska gå att boota med.

Det står iofs också att det ska ge två slots för interna ssd, men om jag kollar i skivverktyg så ligger diskarna som är kopplade via pci-kortet som externa.

  • Medlem
  • 2016-12-29 22:12
Ursprungligen av Michio77:

Det är ett sånt här:

https://eshop.macsales.com/item/Sonnet%20Tech...

Det står iaf i specen att det ska gå att boota med.

Det står så här i fotnoterna angående stöd:

"Cards with a serial number starting with "B" or later support booting OS X from attached SSDs out of the box. A card with a serial number starting with "A" may be upgraded to support booting OS X from attached SSDs by updating its firmware using the firmware updater."

Kan du se vad ditt korts serienummer börjar med?

Ursprungligen av Alix:

Det står så här i fotnoterna angående stöd:

"Cards with a serial number starting with "B" or later support booting OS X from attached SSDs out of the box. A card with a serial number starting with "A" may be upgraded to support booting OS X from attached SSDs by updating its firmware using the firmware updater."

Kan du se vad ditt korts serienummer börjar med?

Men det var som tusan! Ser det nu. Nej, jag får vänta tills på måndag med att titta eftersom jag är bortrest. Återkommer med hur det gick! Tusen tack för hjälpen. Jag är lika dålig på att leta som min fru säger.

  • Medlem
  • 2016-12-29 22:35
Ursprungligen av Michio77:

Men det var som tusan! Ser det nu. Nej, jag får vänta tills på måndag med att titta eftersom jag är bortrest. Återkommer med hur det gick! Tusen tack för hjälpen. Jag är lika dålig på att leta som min fru säger.

Lycka till! Kanske behöver kortet bara ny firmware då.

Ursprungligen av Alix:

Lycka till! Kanske behöver kortet bara ny firmware då.

Det funkade!!! Gött! Tack för hjälpen Alix.

1
Bevaka tråden