Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bränna DVD-RW på PB 12"

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-08-26 17:03

hej!

jo.. såhär ligger det till. i min maskin (PB 12") finns det en superdrive. dvd-r skivor går att bränna alldeles utmärkt, inga problem här inte. men VARFÖR fungerar det inte med att bränna DVD-RW skivor? jag har provat med både Verbatim och Pioneers DVD-RW skivor... har jag missat något eller?

Har provat med Toast...

Hjälp mig, någon!

  • Oregistrerad
  • 2003-08-26 17:06

är det så att det kanske inte fungerar överhuvudtaget med dvd-rw skivor? :eek:

  • Medlem
  • Linköping
  • 2003-08-26 17:39

Vad är modellen på din DVD-brännare? Titta i systeminfo eller direkt i Toast.

o11e

  • Oregistrerad
  • 2003-08-26 18:13

så här ser det ut...

  • Oregistrerad
  • 2003-08-26 18:15

och så här i toast...

Stämmer bra, Apple är inte så pigg på att stödja DVD-RW formatet, fråga mig inte varför....

Om jag inte missminner mig så finns det ett "fulhack" för att få det att fungera då det stöds hårdvarumässigt av brännaren.

Saxat från maccentral.com

"The SuperDrive, which comes with Apple's mid-range and high-end G4 desktops, is a combination CD-RW/DVD-R drive that reads and writes both CDs and DVDs. Apple has no plans to support the DVD-RW standard at this time. Since it's not clear that this standard will become ubiquitous, they'll continue to evaluate it, but for now, Apple only supports DVD-R.

The SuperDrive is, in fact, a DVD-RW/CD-RW, and is fully supported in Mac OS X. To work with a DVD-RW, you first have to format it with Disk Utility, and then you can use it like a DVD-R until you erase it again."

  • Oregistrerad
  • 2003-08-26 21:19

fast det vill inte "skivverktyg" göra... jag trycker in dvd-rw'n .. den läser lite och sen spottar den ut den igen.. provat med en del märken.. (verbatim o pioneer)

fulhacket då?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Agent Cooper
hej!

jo.. såhär ligger det till. i min maskin (PB 12") finns det en superdrive. dvd-r skivor går att bränna alldeles utmärkt, inga problem här inte. men VARFÖR fungerar det inte med att bränna DVD-RW skivor? jag har provat med både Verbatim och Pioneers DVD-RW skivor... har jag missat något eller?

Har provat med Toast...

Hjälp mig, någon!

Det står CD-RW och inte DVD-RW...vilket betyder att du kan bränna på CD_RW skivor men inte på DVD-RW.

  • Medlem
  • 2003-08-27 01:11

Det finnes en SuperDrive patch här.

Läs instruktionerna mycket noga då du kan förstöra DVD driven om du inte följer dom...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2003-08-27 09:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Ström
"The SuperDrive, which comes with Apple's mid-range and high-end G4 desktops

Nu var den ju en PB vi pratade om. Uppenbarligen är denna PBn inte en DVD-RW brännare, åtminstone inte enligt dess nuvarande firmware. Alltså kan den inte bränna DVD-RW skivor om den inte "flashas" om (på egen risk).

Situationen med desktopburkarna och DVD-RW är en smula annorlunda, det har aldrig handlat om att firmwaren har rapporterat drivarna som RW-inkompatibla utan bara att Apple inte har stött DVD-RW-skrivning direkt i OSet. Ingen big deal, Toast har fixat biffen.

o11e

Citat:

Skrevs ursprungligen av olov
Nu var den ju en PB vi pratade om. Uppenbarligen är denna PBn inte en DVD-RW brännare, åtminstone inte enligt dess nuvarande firmware. Alltså kan den inte bränna DVD-RW skivor om den inte "flashas" om (på egen risk).

Situationen med desktopburkarna och DVD-RW är en smula annorlunda, det har aldrig handlat om att firmwaren har rapporterat drivarna som RW-inkompatibla utan bara att Apple inte har stött DVD-RW-skrivning direkt i OSet. Ingen big deal, Toast har fixat biffen.

o11e

Du kanske missade syftet med posten men jag kan förklara det för dig. Det var att Apple officiellt inte ens stöder standarden, sen att man kan flasha eller använda Toast i Powermacen (som funkar sisådär) är ju en annan sak....

  • Oregistrerad
  • 2003-08-29 09:40

Hepp!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-29 19:37

Kan ju bara berätta att denna patch av drivrutinen fungerar utmärkt på min PB 12". Bränna DVD-R går med dubbla hastigheten, CD-R går med 16x ist f 8x, DVD-RW funkar, DVD-RAM har jag inte testat. Det här är vad man får:

Apple's OEM

CD-ROM (reading)
24x 24x
CD-R
8x 16x
CD-RW
4x 4x
DVD-ROM (reading)
8x 8x
DVD-R
1x 2x
DVD-RW
N/A 1x
DVD-RAM
N/A 2x

Det kan också sägas att allt förstås sker helt på egen risk. Det finns alltså en "tillbaka-patch" att köra om man vill återställa drivrutinen. Men - läs som sagt igenom instruktionerna först.

Jag betalar ju lätt hellre för några fler dvd-r skivor än att riskera att få byta ut hela superdrive-enheten!

Och detta med att den bara bränner i 1x är nästan bara en fördel: Då kommer man ju ifrån datorn någon gång

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-29 20:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av southtown
Jag betalar ju lätt hellre för några fler dvd-r skivor än att riskera att få byta ut hela superdrive-enheten!

Och detta med att den bara bränner i 1x är nästan bara en fördel: Då kommer man ju ifrån datorn någon gång

Varför skulle du få byta ut din superdrive? Med ditt resonemang skulle alla som har en 17" PB sålunda få byta ut sin SD, eftersom det sitter en exakt likadan drive i dessa, men den bränner CD-R med 16x ist f 8x och sålunda inte är "strypt" av Apple…

Men - det är som sagt upp till var och en att avgöra.

1
Bevaka tråden