Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Mac Pro och Mac Minis död är nära

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-12-22 16:04
Ursprungligen av PaO:

Vem köper stationära datorer idag förutom speciella jobb och professionella / gamers.

Privatpersoner köper inte längre stationära datorer knappt ens laptops längre. Bara att kolla på webben och fysiska butiker antalet minskas varje dag.

Våra kontor stöps om med fria zoner där freeseating gäller så där finns inga stationära datorer på sikt. Sjukvården har fortfarande en del

Tankesättet att man har mobil, surfplatta och dator i samverkan gäller inte privatpersoner längre

Utbildningssektorn kör till och med Chromebooks nuförtiden

Apple TV med Siri och Google Home med ChromeCast mfl ersätter mediadatorn för de som har en kvar

För privat lagring finns enkla NAS och molnet

Nej stationära datorer är en oerhört smal sektor dessa dagar så om Apple går ned på en Mac och skrotar resten har jag full förståelse för

Det där med att alla köper laptops har jag inte riktigt försåt. De flesta har inte behovet av det. Jag tror även statistiken säger annorlunda. Jag läste någonstans att för 2016 såldes c:a 100 miljoner desktops, 150 milj laptops och 250 miljoner tabletts. Jag kan dessvärre inte hitta källan men i stort handlade det om lika många tablets som laptops och desktops tillsammans, av alla datorer som såldes var c:a 40% desktop-varianter.

Det är helt sant att våra datorvanor och behov har förändrats men att avskriva behovet av desktops är missvisande. En Apple TV är snarare ett komplement i ett digitalt hushåll än en ersättare av något annat.

  • Medlem
  • 2016-12-22 18:27
Ursprungligen av Erik.dv:

Det där med att alla köper laptops har jag inte riktigt försåt. De flesta har inte behovet av det. Jag tror även statistiken säger annorlunda. Jag läste någonstans att för 2016 såldes c:a 100 miljoner desktops, 150 milj laptops och 250 miljoner tabletts. Jag kan dessvärre inte hitta källan men i stort handlade det om lika många tablets som laptops och desktops tillsammans, av alla datorer som såldes var c:a 40% desktop-varianter.

Det är helt sant att våra datorvanor och behov har förändrats men att avskriva behovet av desktops är missvisande. En Apple TV är snarare ett komplement i ett digitalt hushåll än en ersättare av något annat.

Jag ger mig ?
Verkar vara mängder som vill ha desktops
Dock såg jag att dator försäljningen minskat 5 - 6 procent per år de senaste åren

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2016-12-23 02:33

Tyvärr tror jag att Apple allt mer vill lämna den professionella marknaden. De är idag ett modemärke och enormt starkt varumärke (kanske störst i världen). Det är där deras både volymer och höga marginaler finns.

Själv så föredrar jag Mac och OS X för professionell bildbehandling och fotoredigering, men de går verkligen åt ett annat håll känns det som (jag vill ha de - men de vill inte längre ha mig som kund).

Tror det finns en anledning till att de numera heter Apple, och inte Apple Computer....

  • Medlem
  • 2016-12-23 06:09
Ursprungligen av Erik.dv:

Det där med att alla köper laptops har jag inte riktigt försåt. De flesta har inte behovet av det. Jag tror även statistiken säger annorlunda. Jag läste någonstans att för 2016 såldes c:a 100 miljoner desktops, 150 milj laptops och 250 miljoner tabletts. Jag kan dessvärre inte hitta källan men i stort handlade det om lika många tablets som laptops och desktops tillsammans, av alla datorer som såldes var c:a 40% desktop-varianter.

Det är helt sant att våra datorvanor och behov har förändrats men att avskriva behovet av desktops är missvisande. En Apple TV är snarare ett komplement i ett digitalt hushåll än en ersättare av något annat.

Läste Gartners senaste rapport
Såldes 68 miljoner datorer Q3 i världen (Chromebooks och Surfplattor är inte med)
Minskning med 5.7 procent sedan Q3 15
Lenovo och HP störst med ca 20 miljoner sålda var. Apple på 5 plats med 5 miljoner.
Alla backar medan Apple backade över 10 procent jämfört med Q3 15.
8:e kvartalet i rad som världsförsäljningen minskar

Så här skriver Gartner

According to our 2016 personal technology survey, the majority of consumers own, and use, at least three different types of devices in mature markets. Among these devices, the PC is not a high priority device for the majority of consumers, so they do not feel the need to upgrade their PCs as often as they used to. Some may never decide to upgrade to a PC again. In emerging markets, PC penetration is low, but consumers are not keen to own PCs. Consumers in emerging markets primarily use smartphones or phablets for their computing needs, and they don’t find the need to use a PC as much as consumers in mature markets.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2016-12-23 08:41

Visst, statistiken är tydlig. Men det kvarstår att Apple är mindre och mindre intresserade av professionella arbetsstationer för tunga beräkningar. Visst kan de alienera den köpstarka gruppen användare men då fullt medvetna om att bolaget går mot något annat än tidigare. Det har varit en paradgren för Apple att ha kreativa proffs i sin fålla. Alla behöver inte en accessoar till bloggen som ser fin ut på skrivbordet. Det är som om SAS slutade flyga till norra hälften av Sverige på grund av bristande kundunderlag. Visst kan de göra så men då är de inte SAS längre, för SAS har tagit det ansvaret som en del av infrastrukturen. Om det BARA ska handla om kronor och ören så är de inte det Apple som jag har växt upp med längre. De snackar om "think different" och att våga, sen stirrar de ängsligt på kvartalsrapporterna som vilken dussintillverkare som helst. Som sagt, det är möjligt att intresset för stationära datorer minskar hos gemene man, men kreatörer kommer alltid ha behov av dem och jag tror det finns ett egenvärde i att ha producenter istället för bara konsumenter i sin kundgrupp.

Kanske kommer det en iMac Pro med 34" skärm, thunderbolt 3 och riktig stationär grafik istället för laptopkretsarna. Det skulle kunna fungera även om det är sämre än ett tower jag själv kan öppna.

  • Medlem
  • 2016-12-23 13:26
Ursprungligen av flygarn:

Visst, statistiken är tydlig. Men det kvarstår att Apple är mindre och mindre intresserade av professionella arbetsstationer för tunga beräkningar. Visst kan de alienera den köpstarka gruppen användare men då fullt medvetna om att bolaget går mot något annat än tidigare. Det har varit en paradgren för Apple att ha kreativa proffs i sin fålla. Alla behöver inte en accessoar till bloggen som ser fin ut på skrivbordet. Det är som om SAS slutade flyga till norra hälften av Sverige på grund av bristande kundunderlag. Visst kan de göra så men då är de inte SAS längre, för SAS har tagit det ansvaret som en del av infrastrukturen. Om det BARA ska handla om kronor och ören så är de inte det Apple som jag har växt upp med längre. De snackar om "think different" och att våga, sen stirrar de ängsligt på kvartalsrapporterna som vilken dussintillverkare som helst. Som sagt, det är möjligt att intresset för stationära datorer minskar hos gemene man, men kreatörer kommer alltid ha behov av dem och jag tror det finns ett egenvärde i att ha producenter istället för bara konsumenter i sin kundgrupp.

Kanske kommer det en iMac Pro med 34" skärm, thunderbolt 3 och riktig stationär grafik istället för laptopkretsarna. Det skulle kunna fungera även om det är sämre än ett tower jag själv kan öppna.

Håller med dig
Bra sammanfattning

Själv upplever jag att det är just proffsbranchen (media, design, mode, publicering, foto, grafik, layout, musik, etc, etc) som är vääääldigt Mac'ifierade. Grejen är bara att idag - utvecklingen står ju inte still direkt - räcker det med en "vanlig" Mac för nästan alla dessa proffs. Som jag ser det så kör ALLA proffs Mac och det är mera än någonsin (även ingenjörerna Musk etc kör Mac). Det är över huvud taget svårt att hitta en enda WinPC i dom miljöer jag rör mig i och bland det jag ser i media och på Nätet. Jisses...t.o.m. varenda j-a forskare, tekniker, socialvetare, historiker, filosof...nästan varenda snubbe/dam på TED t.ex. kör Mac. Dominansen är EXTREM. "Proffsen" använder idag Mac i en utsträckning som var helt okänd för 10 år sedan (då var det fortfarande mest bara mediafolk).

Ursprungligen av flygarn:

Kanske kommer det en iMac Pro med 34" skärm, thunderbolt 3 och riktig stationär grafik istället för laptopkretsarna. Det skulle kunna fungera även om det är sämre än ett tower jag själv kan öppna.

öppna lådan kan väl vara lappri – det är väl ingen som har råd att betala skattad arbetstid för manuell felsök iallafall?
en glugg för regelbunden dammutblåsning vore dock toppen!

Apple är numera ett stort företag men verkar fortfarande bedrivas lite som ett startuppföretag, ungefär som när Steve Jobs kom tillbaka och tog över. Men då var situationen annorlunda och var säkert rätt just i den situationen. Var en diskussion om det på senaste "Macbreak Weekly" De verkar bara vara fokuserade på en sak/produktkategori i taget och då "glöms" så att säga övriga produkter i deras sortiment bort eftersom vad jag förstår har de inte separata divisioner som har sitt eget ansvarsområde som exempelvis Sony och andra liknade företag har. Nu kanske bara fokus ligger på den nästa iPhonen och tioårsjubileet.

Det tror jag till stor del är orsaken till att vissa datorer inte har blivit uppdaterade på länge. Det är ju nåt som Tim Cook och styrelsen i så fall får ta på sig och kanske ändra på.

Senast redigerat 2016-12-24 00:07
  • Medlem
  • 2016-12-24 01:09
Ursprungligen av Demiurgen:

Själv upplever jag att det är just proffsbranchen (media, design, mode, publicering, foto, grafik, layout, musik, etc, etc) som är vääääldigt Mac'ifierade. Grejen är bara att idag - utvecklingen står ju inte still direkt - räcker det med en "vanlig" Mac för nästan alla dessa proffs. Som jag ser det så kör ALLA proffs Mac och det är mera än någonsin (även ingenjörerna Musk etc kör Mac). Det är över huvud taget svårt att hitta en enda WinPC i dom miljöer jag rör mig i och bland det jag ser i media och på Nätet. Jisses...t.o.m. varenda j-a forskare, tekniker, socialvetare, historiker, filosof...nästan varenda snubbe/dam på TED t.ex. kör Mac. Dominansen är EXTREM. "Proffsen" använder idag Mac i en utsträckning som var helt okänd för 10 år sedan (då var det fortfarande mest bara mediafolk).

Och professionella i alla andra branscher kör WinPC
SolidWorks finns väl inte ens till Mac längre

Jag håller med dig om att media kör mer Mac
Men i det stora hela minskar dator användningen worlwide och Apple har en liten marknadsandel som minskar mer än drakarna

Apple tappar snart (kanske redan i praktiken tappat?) det lilla insteg man gjorde inom arkitektur och konstruktion då Autodesk för några år sen släppte AutoCad till mac och aktivt promotar 3DStudio och Revit via bootcamp. Det tar väl inte lång stund nu innan de drar tillbaka macversionerna om inte främst MacPro uppdateras. Möjligtvis att Graphisofts Archicad står ut ett tag till med tanke på deras mac-ursprung på 80-talet men de är ju mer renodlat inriktade på arkitekterna, och inte både arkitekter och ingenjörer som Autodesk. En riktig civilingenjör kör ju inte iMac...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-12-27 16:17

Vad som är lite märkligt är att Apple team:at upp med IBM för entreprice / large scale lösningar. Kan man inte göra samma sak för workstations?

Bevaka tråden