Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya OTA firmware ute nu för iOS, TV 3 & 4 och Watch

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-12-14 00:00

Fortfarande kvarstår landscape app-switch buggen. Har funnits sedan dag ett på två iPhone 7. Risigt som f-n Apple!

Ursprungligen av Erik.dv:

Fortfarande kvarstår landscape app-switch buggen. Har funnits sedan dag ett på två iPhone 7. Risigt som f-n Apple!

Vad är det för bugg? Fungerar bra för mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-12-14 08:01
Ursprungligen av BlackSmp:

Vad är det för bugg? Fungerar bra för mig.

När man app-switchar med telefonen liggandes "hoppar" alla program till och roteras. En otroligt märklig animation. Problem fanns inte på min 5s eller när 7:an är stående.

Ursprungligen av Erik.dv:

När man app-switchar med telefonen liggandes "hoppar" alla program till och roteras. En otroligt märklig animation. Problem fanns inte på min 5s eller när 7:an är stående.

Intressant. Har inte sett det själv utan det fungerar som det ska på min - men det är väl som det ska vara med buggar - om alla ser det så borde buggen ha plockats vid regressionstestning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-12-14 11:05
Ursprungligen av BlackSmp:

Intressant. Har inte sett det själv utan det fungerar som det ska på min - men det är väl som det ska vara med buggar - om alla ser det så borde buggen ha plockats vid regressionstestning.

Sant. Det frustrerande är att det sker på min iPhone 7 som migrerats från en 5s och min tjejs clean-install iPhone 7. Så något bogus är det.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2016-12-15 10:37

Är den lilla hörluren ny för anslutna BT-enheter?

  • Medlem
  • 2016-12-15 11:16
  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-12-15 13:59
Ursprungligen av panther:

????‍????‍? Social media blir plötsligt mycket roligare och lättare?

Lättare?!

Det är ju för fasen en j***la rebus att lösa varje gång man får sms från någon som precis är född, dvs efter 1990...helt omöjligt. Speciellt då de är så små så man inte ens ser vad de ska föreställa.

Nej, ANSI ftw

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-12-15 14:16
Ursprungligen av zinned:

Lättare?!

Det är ju för fasen en j***la rebus att lösa varje gång man får sms från någon som precis är född, dvs efter 1990...helt omöjligt. Speciellt då de är så små så man inte ens ser vad de ska föreställa.

Nej, ANSI ftw

Du får väl anlita en emojiöversättare, det är tydligen en ny karriärmöjlighet!
??‍??‍♀️??????

Sign of the times: London company advertises for 'emoji translator'

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-12-15 14:17
Ursprungligen av IngoX:

Du får väl anlita en emojiöversättare, det är tydligen en ny karriärmöjlighet!
??‍??‍♀️??????

Sign of the times: London company advertises for 'emoji translator'

...eller att folk ger fasen i att använda otyget och skriver som vuxna människor istället

Ursprungligen av flygarn:

Är den lilla hörluren ny för anslutna BT-enheter?

Se inlägg 26.

Ursprungligen av zinned:

Det är ju för fasen en j***la rebus att lösa varje gång man får sms från någon som precis är född, dvs efter 1990...helt omöjligt. Speciellt då de är så små så man inte ens ser vad de ska föreställa.

Ursprungligen av zinned:

...eller att folk ger fasen i att använda otyget och skriver som vuxna människor istället

Du behöver ju uppenbart lära dig något eller fortsätt var arg på de som kan ’symboliska’

Jag tycker det är heeelt underbart ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-12-15 15:35
Ursprungligen av panther:

Du behöver ju uppenbart lära dig något eller fortsätt var arg på de som kan ’symboliska’

Jag tycker det är heeelt underbart ?

Arg? Inte ett dugg arg

Det handlar bara om att det är högst opraktiskt och otydligt. Själva poängen med SMS/iMessage är ju att kommunicera, överföra ett budskap som ska förstås av mottagaren. Om man kodar det i rebus-format med knappt synliga ikoner så missar man mycket av detta, då måste man dechiffrera innan man kan läsa det. Det tycker jag är onödigt opraktiskt.

Summa summarum, jag har inget emot en tankenöt då och då men att det blir legio i var mans kommunikationsprotokoll accepterar jag inte

Ursprungligen av zinned:

Arg? Inte ett dugg arg

Det handlar bara om att det är högst opraktiskt och otydligt. Själva poängen med SMS/iMessage är ju att kommunicera, överföra ett budskap som ska förstås av mottagaren. Om man kodar det i rebus-format med knappt synliga ikoner så missar man mycket av detta, då måste man dechiffrera innan man kan läsa det. Det tycker jag är onödigt opraktiskt.

Summa summarum, jag har inget emot en tankenöt då och då men att det blir legio i var mans kommunikationsprotokoll accepterar jag inte

Vilken tur att vi alla tycker olika, har olika referensramar, vilken brutalt trist värld det vore annars.
Ta till exempel dyslektiker, de är oftast briljanta på emojis. Bara en så’n sak.
Är fullständigt övertygad om att språket vidgas och utvecklas genom emojis.
Kunna flera språk ökar intelligensen, faktiskt!

  • Medlem
  • 2016-12-15 15:55

Jag kallar dem fortfarande smileys och inser att de var för sig uttrycker något, oftast en känsla. Men att en kombination av dem skulle utgöra någon slags piktografi har gått mig spårlöst förbi.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-12-15 16:14

Om man är intresserad att söka tjänsten som emojiöversättare så förvarnas man i annonsen om att man behöver göra ett kunskapsprov. De länkar till ett exempel på hur ett sådant prov i emojiska kan se ut:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfvV...

Där tycker jag det framgår det som de också påpekar i annonsen - dels finns det ingen som har emojiska som modersmål, dels är det väldigt kulturellt betingat, med olika dialekter och betydelser i olika språkområden och sociala sammanhang. Därav behovet av översättare och forskning på området. Jag kunde kanske komma med förslag på de 4-5 första frågorna, sedan blev det svårare eftersom jag inte naturligt associerar till Londons tunnelbanestationer.

@Zinned, gå inte till den länken förrän du är på juligt rebus-humör!

Senast redigerat 2016-12-15 16:27
  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-12-15 21:24
Ursprungligen av IngoX:

@Zinned, gå inte till den länken förrän du är på juligt rebus-humör!

Roger Wilco

Bevaka tråden