Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple startar reparationsprogram för Iphone 6S

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vissa exemplar av förra årets Iphone 6S kan ibland stänga av sig plötsligt, något som nu Apple lovar att åtgärda med ett reparationsprogram.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-11-21 09:23

Det gäller 6S+ också hoppas jag?
Märkte inget förra vintern men nu har min börjat stänga av sig när jag är ute.

Ursprungligen av Json_81:

Det gäller 6S+ också hoppas jag?
Märkte inget förra vintern men nu har min börjat stänga av sig när jag är ute.

Enligt informationen verkar det bara gälla 6S, och endast ett litet antal av dessa.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-11-21 10:33
Ursprungligen av jakobnilsson:

Enligt informationen verkar det bara gälla 6S, och endast ett litet antal av dessa.

Ok, får kontakta dem och se vad som sägs. Batterinivån sjunker jättefort när det är lite kyligare ute och stänger vid 30-40%, märkte det första vid ca 8 grader ute så inga extrema temperaturer.

  • Medlem
  • 2016-11-21 10:47
Ursprungligen av Json_81:

Ok, får kontakta dem och se vad som sägs. Batterinivån sjunker jättefort när det är lite kyligare ute och stänger vid 30-40%, märkte det första vid ca 8 grader ute så inga extrema temperaturer.

Har exakt samma bekymmer med min 6S. Den har stängt av sig på senare tid när jag varit utomhus i plusgrader. Under förra vintern upplevde jag aldrig sådana problem med samma telefon Trodde att det var mjukvarurelaterat och kommit efter någon uppgradering av IOS men nu kanske det visar sig att det är hårdvaran som krånglar.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-11-21 10:58
Ursprungligen av Bosse:

Har exakt samma bekymmer med min 6S. Den har stängt av sig på senare tid när jag varit utomhus i plusgrader. Under förra vintern upplevde jag aldrig sådana problem med samma telefon Trodde att det var mjukvarurelaterat och kommit efter någon uppgradering av IOS men nu kanske det visar sig att det är hårdvaran som krånglar.

Ja, tänkte precis samma sak, att det var mjukvara. Men så är det nog inte.
Fick min på releasedagen så gissar att den e tillverkad i perioden som nämns.

Min är också en av de allra första och den har en irriterande ovana att 9 ggr av 10 dö vid 20%. Speciellt om det är utomhus.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2016-11-21 12:31

Kan man inte söka på serienumret? Hur ska man veta om det gäller ens telefon? Min har inte de problem bara att när det var kallt så sjönk batteri% från 50 till 20 på typ 10 min bara av att ligga i fickan.

Edit: Detta hittade jag på Reddit
Eligible iPhone 6s serial numbers will have these characters in the 4th and 5th position: Q4 Q5 Q6 Q7 Q8 Q9 QC QD QF QG QH
Min har QG men inte direkt de symptomen, kanske dyker upp?

Ursprungligen av Json_81:

Ok, får kontakta dem och se vad som sägs. Batterinivån sjunker jättefort när det är lite kyligare ute och stänger vid 30-40%, märkte det första vid ca 8 grader ute så inga extrema temperaturer.

Har exakt samma fenomen på min iPhone 6 (ej S). Jäkligt irriterande. Sen när man sätter i den i laddaren så startar den på samma procent som när den stängde av sig...

  • Medlem
  • 2016-11-21 12:51

QG

Ursprungligen av kievY:

Kan man inte söka på serienumret? Hur ska man veta om det gäller ens telefon? Min har inte de problem bara att när det var kallt så sjönk batteri% från 50 till 20 på typ 10 min bara av att ligga i fickan.

Edit: Detta hittade jag på Reddit
Eligible iPhone 6s serial numbers will have these characters in the 4th and 5th position: Q4 Q5 Q6 Q7 Q8 Q9 QC QD QF QG QH
Min har QG men inte direkt de symptomen, kanske dyker upp?

Min har QG med detta problemet, stänger väldigt ofta ner vid 20-22%, inomhus eller ute spelar ingen roll och när jag sätter den i laddning hoppar den igång på bara några minuter och visar 35-40%. Blir nog att lämna in på byte av batteri.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-11-21 12:54
Ursprungligen av kievY:

Eligible iPhone 6s serial numbers will have these characters in the 4th and 5th position: Q4 Q5 Q6 Q7 Q8 Q9 QC QD QF QG QH
Min har QG men inte direkt de symptomen, kanske dyker upp?

Min 6S+ har också QG.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2016-11-21 13:06

Jag har inga sådana symptom alls men QG, tror ni det är bara att dyka upp och visa serienumret eller kommer de testköra telefonen och se ifall symptomen finns?

Frugans har QG, dock inga problem (än), blir en annan telefon om den börjar strula.
Min hade också QG men den har jag sålt. Hade inga problem med den så länge jag ägde den åtminstone.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2016-11-21 14:14

Hade själv det här problemet med min iPhone 6S. Mitt serienr innehåll QG - köpte den samma dag som mobilen släpptes i Sverige.
Mobilen kunde stänga av sig runt 40-50% och när jag försöker startar om den så visade mobilen att mobilen var dött. Laddar jag den så laddar den från 40 %. Märkte att det hände när jag gjorde något som belastade processorn - tex titta på ett Youtube-klipp eller filma/fota med kameran eller använda batterislukande appar som Lightroom och Snapchat.

Jag gick till Apple Store på Väla för ca en månad sen, innan jag visste om detta. Då sa de att det var något fel med strömförsörjningen, det var som att mobilen aldrig fick tillräckligt med ström. Jag fick ut en "ny" iPhone 6S genom att hävda konsumentköplagen. Den nya mobilen har inte bokstaven Q i serienumret.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2016-11-21 17:13

Varit i kontakt med Apple chatten. Min telefon räknas in i programmet men de ville inte direkt säga hur de ser det. För att veta ifall man får batteriet utbytt ska man vända sig till en auktoriserad Apple återförsäljare där de kör ett test och bedömer ifall man får batteriet utbytt eller ej. Har man som jag köpt telefonen 2015 har man fram till 2018 att få det utbytt ifall problem uppstår.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-11-21 17:40
Ursprungligen av ragonline:

Har exakt samma fenomen på min iPhone 6 (ej S). Jäkligt irriterande. Sen när man sätter i den i laddaren så startar den på samma procent som när den stängde av sig...

Samma här. Spräckte skärmen och bytte till en pirat och batteriet räckte märkbart kortare tid. Sen spräckte jag den igen och bytte då till en original men det hjälpte inte. Kan ladda ur trots 75%, särskilt vid kyla. Sjukt störigt. Funderar på att skaffa en vintermobil...

Ursprungligen av ragonline:

Har exakt samma fenomen på min iPhone 6 (ej S). Jäkligt irriterande. Sen när man sätter i den i laddaren så startar den på samma procent som när den stängde av sig...

Samma här. Varit inne två gånger hos Apple för felsökning.Batteriet ok enligt deras diagnos vid första besöket. Vid nästa besök blåstes telefonen, men det löste inte problemet. Har därför bokat in tid för ett tredje besök.

Jag har en QG och min började ganska precis då den fyllt 1 år (köpt på release-dagen). Var fruktansvärt irriterad över mig själv att inte fixade det då, så detta kommer som en skänk från himlen.
Hur som helst så har min stängt av sig både ute och inomhus med så mycket som ca 40 % batteri kvar. Upplever att det oftast händer då jag ska öppna någon app.

Någon som lämnat in sin iPhone ännu? Jag har en med detta problem och som ska vara OK enligt apples utbytesprogram. Men får man en ny enhet eller byter dom batteri? Om batteribyte, sker det direkt på plats utan väntetid?

Senast redigerat 2016-11-27 09:10
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2016-11-27 08:55
Ursprungligen av kafferast:

Någon som länet in sin iPhone ännu? Jag har en med detta problem och som ska vara OK enligt apples utbytesprogram. Men får man en ny enhet eller byter dom batteri? Om batteribyte, sker det direkt på plats utan väntetid?

Vad jag läst på Macrumors så byter de ut batteri om skärmen är hel, annars måste den också bytas. Tar ca 1h att byta batteriet.

Ringde idag och min lur var med i utbytesprogrammet. Appel store i Täby hade dock endast tider nästa helg då jag är bortrest.

Någon som vet vilka mer som är auktoriserade apple verkstäder i STHLM och har erfarenheter? ( Skulle självklart kunna googla men bättre med tips från er)

Tack på förhand.

Jag var inne på Apple Store Väla i veckan och de bekräftade att min 6s är med. De sa att de skulle byta ut batteriet och att de gör det medan man väntar men att det tar 1-1,5 h. Igår ringde de och sa att batteriet kommit men jag reser denna veckan så nästa vecka ska jag åka och få batteriet bytt.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2016-11-29 18:19

Ni som har 6s som är bekräftade att de är med i programmet, har ni just problemen som man pratar om?
Min 6s är med i programmet men jag har inte upplevt några problem. Annars får jag väl ligga på så borde de byta batteriet oavsett vad eftersom den ingår.

Ursprungligen av kievY:

Ni som har 6s som är bekräftade att de är med i programmet, har ni just problemen som man pratar om?
Min 6s är med i programmet men jag har inte upplevt några problem. Annars får jag väl ligga på så borde de byta batteriet oavsett vad eftersom den ingår.

Min tvärdör allt som oftast med 20-30% kvar.

Jag har ringt i princip alla serviceställen i sthlm och alla säger att dom behöver telefonen 3-5 dagar.

Ringer jag Apple kan dom bara se 7 dagar framåt för att boka reparation i Täby och då var allt fullt. Dom kan ej heller svara på om jag måste lämna luren, vänta eller får en utbytesenhet. Riktigt dålig service och info kan jag tycka.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2016-11-29 21:49

Har inte gått förbi Macforum i stan och frågat ännu, dels eftersom min telefon inte har det problemet ännu så känner ingen brådska. Men konstigt om det skulle ta flera dagar.

Kan väl berätta lite om min kontakt med Apple.

Ringde kundtjänst för några veckor sedan och dom bekräftade att min telefon var under garantiprogrammet. Bokar en tid i Täby och frågar om dom fixar det på plats ( har ingen äldre telefon och behöver den jag har dagligen). Först vet han inget om hur lång tid det tar ( se ovan) men ringer igen några dagar senare och får svaret. Ja det kommer dom göra, tar 1-2 timmar.

Några dagar senare så ville jag bara dubbelkolla detta och sökte mig till chat-supporten där jag får samma svar men även telefonnumret till servicen i Täby. Ringer två dagar innan och dom bekräftar samma sak. Uppger varje gång min telefonmodell, 6s och serienummer. Tar ledigt från jobbet igår och åka dit. Hen tittar på min telefon och tar serienumret igen och startat någon typ av analysapp som tar 1 minut. Sedan säger hen -Tack, ja detta kommer gå på garantin och vi beställer hem ett nytt batteri till dig som kommer om två veckor och då hör vi av oss.

Fick även tala med "chefen" som bara upprepade det hon sa och när jag berättat om alla åtgärder jag gjort innan för att få info så bara ryckte han på axlarna i princip.

Otroligt dåligt uppstyrt av Apple att inte meddela detta innan eller ens ha egna rutiner för ett sånt garantiärende som rätt många är påverkade av. Jag bryr mig inte om att min telefon inte blir lagad på två veckor men att ta ledigt från jobb och köra en timme åt varje håll fram och hem känns så sjukt onödigt.

Ursprungligen av jurassic579:

Kan väl berätta lite om min kontakt med Apple.

Ringde kundtjänst för några veckor sedan och dom bekräftade att min telefon var under garantiprogrammet. Bokar en tid i Täby och frågar om dom fixar det på plats ( har ingen äldre telefon och behöver den jag har dagligen). Först vet han inget om hur lång tid det tar ( se ovan) men ringer igen några dagar senare och får svaret. Ja det kommer dom göra, tar 1-2 timmar.

Några dagar senare så ville jag bara dubbelkolla detta och sökte mig till chat-supporten där jag får samma svar men även telefonnumret till servicen i Täby. Ringer två dagar innan och dom bekräftar samma sak. Uppger varje gång min telefonmodell, 6s och serienummer. Tar ledigt från jobbet igår och åka dit. Hen tittar på min telefon och tar serienumret igen och startat någon typ av analysapp som tar 1 minut. Sedan säger hen -Tack, ja detta kommer gå på garantin och vi beställer hem ett nytt batteri till dig som kommer om två veckor och då hör vi av oss.

Fick även tala med "chefen" som bara upprepade det hon sa och när jag berättat om alla åtgärder jag gjort innan för att få info så bara ryckte han på axlarna i princip.

Otroligt dåligt uppstyrt av Apple att inte meddela detta innan eller ens ha egna rutiner för ett sånt garantiärende som rätt många är påverkade av. Jag bryr mig inte om att min telefon inte blir lagad på två veckor men att ta ledigt från jobb och köra en timme åt varje håll fram och hem känns så sjukt onödigt.

Låter inte som det Apple jag känner. Trist.

Var inne på digital inn idag och svaret jag fick var att man fick lämna in sin telefon en vardag och sen var det 1-3 dagars väntetid. Jag hade hellre sett att jag bokade en tid, lämnade in den och sen fick hämta ut den 1-2h senare. utan telefon i 3 dagar känns sådär.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2016-12-10 15:53

Även jag var förbi Macforum i stan där de sade att de behöver telefonen 2-3 dagar. Fick tacka nej och sade att jag återkommer efter nyår, dels var det fullbokat nu men även att jag inte har bråttom. Så får försöka fixa en ersättningstelefon under de dagarna men konstigt att det ska ta sådan tid.

Bevaka tråden