Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Får inte Windows att börja installeras

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2016-12-06 22:31

Hej på er.

Har försökt 3 kvällar i rad att få in någon form av Windows i min mac (Macbook Pro tidig 2011).
Har tillgång både Windows 10 pro och windows 7 Pro originalskivor.

Längst i processen kommer jag med windows 10, men där tar det stopp vid att installations programmet vill formatet disken. Får då felmeddelande i stil med " Disken är av typen MBR, Windows kan endast installeras på GTP diskar".

När jag försöker med Windows 7 så ser jag att något startar men kommer aldrig vidare. det visas endast 10-15% i ovankant av skärmen, resten av skärmen förblir vit.

Observera att ingen av installationerna går att starta vid att hålla ALT-knappen och sedan välja skivan. Då får jag "No bootable device detected" Man måste tvinga igång allt med hjälp av "C".

Har provat att köra via BCA samt att patronerna disken själv, men det blir ingen skillnad.

Börjar bli lite smått galen på det här...

Använd bootcamp. Har hänt mig att Windows tyckte att disken/partionen var felformaterad. Det löste jag genom att formatera den direkt i setupen.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2016-12-07 08:25
Ursprungligen av barbapappa_86:

Använd bootcamp. Har hänt mig att Windows tyckte att disken/partionen var felformaterad. Det löste jag genom att formatera den direkt i setupen.

Problemet är att jag inte kan formatera disken i setupen. Det går inte...

Ursprungligen av fältan:

Problemet är att jag inte kan formatera disken i setupen. Det går inte...

Vad får du för felmeddelande och är du hundra på att det är rätt partion du valde (enklast är att gå på storleken imo)?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2016-12-07 09:06
Ursprungligen av barbapappa_86:

Vad får du för felmeddelande och är du hundra på att det är rätt partion du valde (enklast är att gå på storleken imo)?

Jag har får följande "Disken är konfigurerad som Mbr. i Efi-system kan windows endast installeras på GTP-Diskar"
Inte ordagrant, men nått åt det hållet.
Det går komma vidare om man pillar med disken i kommandotolken. Men då får man rensa hela disken inkl Macos partitionen.

Ursprungligen av fältan:

Jag har får följande "Disken är konfigurerad som Mbr. i Efi-system kan windows endast installeras på GTP-Diskar"
Inte ordagrant, men nått åt det hållet.
Det går komma vidare om man pillar med disken i kommandotolken. Men då får man rensa hela disken inkl Macos partitionen.

Ta ett kort på skärmen när du har kommit till valet att välja partion som det ska installeras på.

Jag hade kollat på denna guiden: http://fgimian.github.io/blog/2016/03/12/inst...

Läs speciellt stycket om att se till att du inte använder en Hybrid-MBR (som inte stödjs av senare Windows). Det låter som att det är det problemet som du har.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2016-12-08 08:22
Ursprungligen av barbapappa_86:

Ta ett kort på skärmen när du har kommit till valet att välja partion som det ska installeras på.

Så här ser det ut:

Ursprungligen av fältan:

Så här ser det ut:

Hur stor partion gjorde du för bootcamp? Nästan 40GB känns litet kanske?

Jag kanske missar något här... Men det står ju i klartext att den inte vill installera för att det är fel partitionstabell. Formatera om den partitionen till den partitionstabell som Windows säger att den vill ha.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2016-12-08 10:16
Ursprungligen av barbapappa_86:

Hur stor partion gjorde du för bootcamp? Nästan 40GB känns litet kanske?

Klara mig med 40gb. Borde väl inte spela någon roll.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2016-12-08 10:17
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag kanske missar något här... Men det står ju i klartext att den inte vill installera för att det är fel partitionstabell. Formatera om den partitionen till den partitionstabell som Windows säger att den vill ha.

Det går inte göra det i skivvertyget. Har ni nått annat verktyg för detta så lyssnar jag.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2016-12-08 11:54

Har lusläst allt där, men blir inget klokare av det.

Har lyckats med Windows på tidigare OSX versioner. Så jag vet hur processen normalt ska fungera.

Använder du rätt Boot Camp program? Finns en uppsjö av dom för olika Macar och Windows-versioner.

Ursprungligen av fältan:

Har lusläst allt där, men blir inget klokare av det.

Har lyckats med Windows på tidigare OSX versioner. Så jag vet hur processen normalt ska fungera.

Där står det tex att din dator inte har support för Windows 10. Försök med en äldre version av Windows istället.

Ursprungligen av fältan:

Det går inte göra det i skivvertyget. Har ni nått annat verktyg för detta så lyssnar jag.

Om du i Windows installationsverktyg, det du ser på bilden, markerar din partition och klickar på Formatera, funkar inte det då?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2016-12-08 14:33
Ursprungligen av Niklasinorr:

Om du i Windows installationsverktyg, det du ser på bilden, markerar din partition och klickar på Formatera, funkar inte det då?

Nej, får fortfarande meddelandet att "den markerade disken har en MBR-Partionstabell. I Efi baserade system kan WIndows endast installeras på GPT-diskar"

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2016-12-08 14:34
Ursprungligen av barbapappa_86:

Där står det tex att din dator inte har support för Windows 10. Försök med en äldre version av Windows istället.

Har prövat med Windows 7. Men det funkar inte heller

Tror du får installerat Windows om du följer länken i inlägg 7. Har du gjort det?
Problemet är ju att du startar upp i efi läge. Inte bioskompatibelt. Gör du det vill inte Windows installera eftersom den då vill ha en gpt partition och inte en hybrid mbr som du nu har. Om du inte går tillbaka hela vägen till Windows xp.

Jag löste installationen på ett annat sätt men bas för att jag skulle installera på optibay disken jag har. Då gjorde jag det via virtualbox som fick installera mot en råpartition. Då bootade jag i bioskompatibelt läge i virtualbox och installerade Windows 7.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2016-12-08 21:50
Ursprungligen av suddgummi:

Tror du får installerat Windows om du följer länken i inlägg 7. Har du gjort det?
Problemet är ju att du startar upp i efi läge. Inte bioskompatibelt. Gör du det vill inte Windows installera eftersom den då vill ha en gpt partition och inte en hybrid mbr som du nu har. Om du inte går tillbaka hela vägen till Windows xp.

Jag löste installationen på ett annat sätt men bas för att jag skulle installera på optibay disken jag har. Då gjorde jag det via virtualbox som fick installera mot en råpartition. Då bootade jag i bioskompatibelt läge i virtualbox och installerade Windows 7.

Jag testade lösningen i inlägg 7. Men får felmeddelande på slutet i terminalen. Fattar inte att det ska behöva vara så här krångligt...

  • Medlem
  • 2016-12-13 14:17

Win 10 extern USB-disk

Du var det ju inte win på en extern disk du ville ha men om du vill så var detta hur jag gjort det (macen som dualbootas är en macbook pro mid 2014).

​Använde min win burk på jobber för att fixa dualboot med win10 via en extern usb disk enligt följade

- kolla in din externa disk på en win maskin
- Öppna command promten på en win-burk
- skriv 'diskpart'
- skriv 'list disk'
- kolla nummret på din externa disk
- skriv ‘select disk # (byt ut # med nummret på disken du vill ha win på)
- skriv ‘clean’ to clean all partitions OBS RENSAR ALLT PÅ DISKEN
- skriv ‘convert mbr’
- skriv ‘create partition primary’ För att skapa en partition
- skriv 'format fs=ntfs quick'
- skriv 'assign letter=w' eller vilken bokstav du nu vill ha
- skriv exit

ladda ner WIN to USB

http://www.easyuefi.com/wintousb/

peka ut din win 10 fil och tuta och kör

ladda sen ner bootcamp prylarna från din mac och lägg på externa disken (starta bootcamp assistenten, sen är det på en av menyera heter typ download support files eller något liknande)
när du går in den katalogen sen från din nya win installation så har du en setup-fil kör den sen funkar allt.

pb

1
Bevaka tråden