Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samma externa hårddisk till Mac & Windows

Tråden skapades och har fått 60 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av kenjon:

Hade du tillräckligt med tomt utrymme för att LÄGGA TILL en partition blir det så. Ska du PARTITIONERA OM disken försvinner allt

Det visste inte jag att det fungerar så, kul att lära sig nått nytt
Brukar ifs radera och checka för dåliga sektorer etc när jag gör om en drive.

Ursprungligen av CekariYH:

Kul, va inte så svårt väl?

Nä, det var det inte.

Jag har en till extern hårddisk jag tänkte jag kunde formatera om också. Dock inte för TM men exFAT då jag tänkte dela den med pappa.

Det är en HDD (ej SSD) av märket Western Digital. Den hade någon mjukvara med sig som jag använde på Windows och den är inte rörd på minst ett år. Nu vill radera/formatera om den till exFAT dvs. inte använda den medföljande mjukvaran för den sög. När jag ansluter den till min Mac ser det ut så här under Skrivverktyg:

Behöver jag göra det från Windows kanske?

Ursprungligen av kenjon:

Hade du tillräckligt med tomt utrymme för att LÄGGA TILL en partition blir det så. Ska du PARTITIONERA OM disken försvinner allt

Jaha, ok. Lät ju bra.

Ursprungligen av iRebecka:

Nä, det var det inte.

Jag har en till extern hårddisk jag tänkte jag kunde formatera om också. Dock inte för TM men exFAT då jag tänkte dela den med pappa.

Det är en HDD (ej SSD) av märket Western Digital. Den hade någon mjukvara med sig som jag använde på Windows och den är inte rörd på minst ett år. Nu vill radera/formatera om den till exFAT dvs. inte använda den medföljande mjukvaran för den sög. När jag ansluter den till min Mac ser det ut så här under Skrivverktyg:

http://i.imgur.com/o7ZaEMj.png

Behöver jag göra det från Windows kanske?

Jaha, ok. Lät ju bra.

Om Macen hittar den så kan du radera/formatera om den i Macen.

Ursprungligen av CekariYH:

Om Macen hittar den så kan du radera/formatera om den i Macen.

Satt mig på pappas dator men hittar inget där.

Som du ser på min skärmdump kan jag se hårddisken under Skrivverktyg men det går inte att välja radera eller nått.

Ursprungligen av iRebecka:

Satt mig på pappas dator men hittar inget där.

Som du ser på min skärmdump kan jag se hårddisken under Skrivverktyg men det går inte att välja radera eller nått.

Prova att klicka på den precis under och lite till höger, vad händer då?

Nu hittade jag DriveUnlock och jag minns mitt gamla lösenord. Nu ser det ut så här:

Antar det är "WD My Book 1110 Media" jag ska radera/formatera om och inte "Rebecka". Vad är det andra för något (WD Virtual CD 1110 Media)? Antar det är det som är medföljande mjukvaran. Tycker man borde kunna ta bort det? Vill inte använda det.

Ah, den var lösenskyddad.
Japp du står rätt, den andra antar namnet du ger vid raderingen. Det är samma disk med lite olika info kanske man kan beskriva det som lite enkelt.

Ursprungligen av CekariYH:

Ah, den var lösenskyddad.
Japp du står rätt, den andra antar namnet du ger vid raderingen. Det är samma disk med lite olika info kanske man kan beskriva det som lite enkelt.

Jag raderade WD My Book 1110 Media och döpte den till MacWin HDD. Valde formatet ExFAT och schema "Huvudstartpost (MBR)". Skulle jag välja det förvalda schemat? Vet inte vad som menas med schema. De andra två alternativen som fanns var "GUID-partitionskarta" och "Apple-partitionskarta". Jag har inte för avsikt att partitionera hårddisken utan hela ska bara vara i ExFAT. Valde jag rätt då?

Undrar hur sjutton jag får bort mjukvaran och lösenordsskyddet. Jag vill inte ha det nämligen.

Låter som om du gjort rätt val.
Vet ej då jag aldrig använt deras program.
En ide kan vara att radera den igen men nu för Mac, och sedan igen för exFAT. Då borde ev. rester av lösen-appen försvinna för gott.

Ursprungligen av CekariYH:

Låter som om du gjort rätt val.
Vet ej då jag aldrig använt deras program.
En ide kan vara att radera den igen men nu för Mac, och sedan igen för exFAT. Då borde ev. rester av lösen-appen försvinna för gott.

Vad menar du med radera igen men nu för Mac? Jag raderade den via Mac.

Kopplade ur den efter det och ska sätta in den igen och se om lösenordsskyddet är borta.

Nope, den är fortfarande lösenordsskyddad. Hm...

Radera den och välj Macens filsystem dvs INTE NTFS, FAT, FAT 32 eller exFAT.
När det är klart gör du om det igen för exFAT.
Men förhoppningsvis försvann lösen-skyddet iaf och då behöver du inte göra nått mer.

Ursprungligen av CekariYH:

Radera den och välj Macens filsystem dvs INTE NTFS, FAT, FAT 32 eller exFAT.
När det är klart gör du om det igen för exFAT.
Men förhoppningsvis försvann lösen-skyddet iaf och då behöver du inte göra nått mer.

Jaha ok, jag hade gjort vanlig radering innan jag gjorde ExFAT (dock av misstag) men lösenordet kvarstod. Nu har jag raderat och valt Macens filsystem igen men lösenordet kvarstår. Jävla skitdisk det här.

Får försöka söka vidare. Laddade hem WD Security för trodde jag kunde avinstallera lösenorde där, såg ut så på en YouTube video, men det verkar inte fungerar. YouTube videon demonstrerar på Windows men fanns för Mac så borde ju fungera likadant.

Får fortsätta nån annan dag. Tålamodet tryter (trött) och då blir det aldrig bra att fortsätta.

Min huvuddisk fungerar dock fint (LaCie). Så glad att jag valde att formatera om hårddisken (LaCie) så fort jag köpte den. Jag fick lära mig efter första håddisken (WD) att inte använda medföljande mjukvara för den är fan värdelös. Jobbig och krånglig så man inte tar backup vilket är hela syftet med extern hårddisk.

Sen är ju min LaCie en SSD och den kräver ingen extern strömkälla. Bara kopplar in den i datorn likt ett USB och kör på. Så smidigt! Sen är den stöttålig (en hårddisk åkte i golvet en gång nämligen). Kommer bli fler hårddiskar från LaCie i framtiden.

Ursprungligen av iRebecka:

Får fortsätta nån annan dag. Tålamodet tryter (trött) och då blir det aldrig bra att fortsätta.

Min huvuddisk fungerar dock fint (LaCie). Så glad att jag valde att formatera om hårddisken (LaCie) så fort jag köpte den. Jag fick lära mig efter första håddisken (WD) att inte använda medföljande mjukvara för den är fan värdelös. Jobbig och krånglig så man inte tar backup vilket är hela syftet med extern hårddisk.

Sen är ju min LaCie en SSD och den kräver ingen extern strömkälla. Bara kopplar in den i datorn likt ett USB och kör på. Så smidigt! Sen är den stöttålig (en hårddisk åkte i golvet en gång nämligen). Kommer bli fler hårddiskar från LaCie i framtiden.

Ok, hör av dig när du är redo att fortsätta, du känner väl till ordspråket: Det är aldrig försent att ge upp

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-12-08 18:58

Du kan inte bara formatera om, utan Partitionera den (det heter så även om man bara vill ha en partition).
Markera först den "övre" ikonen, den med triangeln. Välj sedan Partitionera, Då har du ett val med en knapp Aktuell. Klicka på den och välj 1 Partition. GUID är om du vill kunna boota en Macdator med disken, Apple är för gamla Macdatorer, MBR för Windowsdatorer.
Se till att du är säker på att du har markerat rätt disk, den kommer att raderas totalt!

Ursprungligen av kenjon:

Du kan inte bara formatera om, utan Partitionera den (det heter så även om man bara vill ha en partition).
Markera först den "övre" ikonen, den med triangeln. Välj sedan Partitionera, Då har du ett val med en knapp Aktuell. Klicka på den och välj 1 Partition. GUID är om du vill kunna boota en Macdator med disken, Apple är för gamla Macdatorer, MBR för Windowsdatorer.
Se till att du är säker på att du har markerat rätt disk, den kommer att raderas totalt!

Det har då jag aldrig gjort, då när du raderar den skapas automatiskt en första partition!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-12-09 00:29

Ja, med samma partitionstabell som tidigare. Vill du byta behöver du göra som jag skrev.

Nu fattar jag vad du syfta till, men dom senaste diskussionerna var ju att få bort ett trilskandes PC lösenordsprogram och då borde min version funka.

Hej igen. Nu vill jag använda hela hårddisken till TM igen. Hur gör jag för att ta bort nuvarande uppdelning? Alltså 300GB är för TM och 200GB är ExFAT/Windows.

Så här gjorde jag från början innan jag delade upp hårddisken i denna tråd http://www.99mac.se/forum/p/2239560

Fast jag kan inte göra så direkt nu såg jag. Är det radering jag ska göra först och sen som jag gjorde från början?

Tack på förhand.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-05-09 13:07

Ja du måste ta bort de partitionerna och skapa en ny GUID med HFS+.
Allt du har på disken nu kommer att försvinna.

Ursprungligen av kenjon:

Ja du måste ta bort de partitionerna och skapa en ny GUID med HFS+.
Allt du har på disken nu kommer att försvinna.

Ta bort = Radera?

När jag markerar hårddisken ser jag GUIDE-valet (under "Schema") men vad är HFS+ som du nämner?

Jag är medveten om att allt som finns på disken försvinner om jag raderar. Det är ok då jag inte behöver gamla kopior eller så. Bättre att göra om hela hårddisken för TM igen då 300GB kändes för lite samt att jag inte kommer använda den till Windows ändå.

Det enda jag kan välja utöver "Schema" är "Format" när jag ska radera. Se bilder.

Vilket format ska jag välja? Samma som när jag senare partionera dvs. förvalda Mac OS Extended (journalförd)?

Enligt den översta bilden, det enda du behöver göra är att ge den ett vettigt namn så du vet vilken disk du är på sas.

Ursprungligen av CekariYH:

Enligt den översta bilden, det enda du behöver göra är att ge den ett vettigt namn så du vet vilken disk du är på sas.

Tack. Nu är det gjort och det gick snabbt. Först stod det misslyckades men på andra försöket gick det och det snabbt.

Ska jag göra detta igen nu http://www.99mac.se/forum/p/2239560 eller det går inte. Det verkar redan klart/redo för TM?

Knappen "Använd" går inte att trycka på.

Vad är "första volymen" för något?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-05-11 14:55

Nej, nu är det klart. Man partitionerar först, sedan formaterar.

Ursprungligen av kenjon:

Nej, nu är det klart. Man partitionerar först, sedan formaterar.

Menar du radera när du skriver formatera? Kanske är eller kan innebära samma sak?

Nu valde jag att ersätta den gamla disken men den nya (samma disk men hade ju raderat/formaterat om den). Nu gör jag min första säkerhetskopiering på 134,09GB. Ska bli intressant att se hur lång tid detta tar. Stod beräknad tid 2h först men nu står det 1h.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-05-13 08:02

Ja, Apple har ändrat terminologin i Skivkontroll. Så när det står Radera kan det betyda partitionera eller formatera, beroende på vad man har valt innan.

Vet inte om jag behöver skapa en ny tråd för detta men provar här först.

Hur sparar jag alla bilder från ett bildbibliotek i ExFAT? Alltså vanliga dokument drar jag bara över och så länge de är i rätt format kan de öppnas även på Windows. Fast hur gör jag med bilder? Typ alla mina bilder ligger i ett bildbibliotek som är Apples program för hantera bilder. Kan jag på nått smidigt sätt exportera alla bilder till en zip-fil som jag sen lägger i ExFAT?

Bevaka tråden