Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använda extern hårddisk med TimeCapsule

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Undrar om någon vet om man kan komplettera den interna hårddisken i en TimeCapsule med en extern hårddisk för att på så sätt kunna spara flera generationer backuper?

Det går. Men du måste isf ändra disk som du kör din TM mot. Googla och läs på om hur man väljer disk.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-12-07 23:15
Ursprungligen av evangelist:

Hej,

Undrar om någon vet om man kan komplettera den interna hårddisken i en TimeCapsule med en extern hårddisk för att på så sätt kunna spara flera generationer backuper?

Inte "komplettera" den existerande backupen på den interna, men det går som sagt att börja en ny backup på förslagsvis en större extern kopplad till TimeCapsule

Hårddiskar för säkerhetskopiering som du kan använda med Time Machine

Citat:

Formatera en hårddisk ansluten till AirPort Extreme 802.11ac eller Time Capsule

Om du använder AirPort Extreme 802.11ac eller Time Capsule kan du ansluta en extern hårddisk till USB-porten på dessa enheter för att använda dem med Time Machine. Använd dessa steg för att omformatera hårddisken först så att den är klar att användas.
Anslut hårddisken till en USB-port på Mac-datorn.

  1. Öppna Skivverktyg.

  2. Välj den externa hårddisken (eller en av dess partitioner) till vänster i Skivverktyg.

  3. Klicka på fliken Radera eller knappen Radera i verktygsfältet.

  4. Från popupmenyn Format väljer du Mac OS Extended (journalförd).

  5. Ange ett namn för enheten och klicka sedan på Radera.

  6. När du har raderat enheten stänger du fönstret Skivverktyg.

När du har formaterat hårddisken använder du dessa steg för att göra den tillgänglig för Time Machine-säkerhetskopior från AirPort Extreme 802.11ac eller Time Capsule.

  1. Anslut hårddisken till en USB-port på enheten och kontrollera att den är igång.

  2. I AirPort-verktyget väljer du enheten. Klicka på Redigera och klicka sedan på fliken Hårddiskar.

  3. Välj hårddisken från listan med partitioner och välj Aktivera fildelning.

  4. Klicka på Uppdatera.

Om fler än en person använder den här hårddisken för säkerhetskopiering med Time Machine kan du välja Säkra delade hårddiskar > Med konton för att förhindra andra från att se dina säkerhetskopior. Skapa eller välj en användare och klicka på Uppdatera för att göra säkerhetskopian säker.

Inte för att utöka men ett tips på hur man kan göra:

Jag har två stycken externa som jag alternerar mellan. Den ena inkopplad i TC, den andra i skrivbordslåda på jobbet. Och skiftar mellan dessa med ett pars veckors intervall. Aldrig förvarar jag båda diskarna hemma.

I klienterna är det konfigurerat att använda båda externa diskarna samt den interna disken. När en av de externa är inkopplade så kör Time Machine varannan gång till den externa, varannan gång till den interna.

Vinsten med detta koncept är att det alltid finns minst en kopia online i TC:n och jag har alltid en hyfsat färsk kopia några mil bort från mitt hem och skyddar mig då mot brand, stöld, etc...

1
Bevaka tråden