Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför Apple-TV

Tråden skapades och har fått 133 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av calinou:

Kan du förklara vad som är skärmdubblering från dator?

Googla någon gång!!!

https://support.apple.com/sv-se/HT202351

Ursprungligen av calinou:

Kan du förklara vad som är skärmdubblering från dator?

Skärmdubblering är att det du ser på datorn ser du också på TVn.
Så har du en trådlös mus och tangentbord tex så kan du styra datorn medans du ser på TVn eler köra direkt på datorn och se det på TVn.

Ursprungligen av Zop:

Jag tycker att Apple TV är helt fantastisk och prenumererar på alla större playtjänster. Det enda som stör mig är att alla playtjänster utom Netflix spelar upp i 50 Hz. Det är lite irriterande att behöva gå in i inställningar och ställa om till 60 Hz varje gång man ska se på Netflix.

Det där fattar inte jag, har ju ställt in i atv att den ska lämna 60Hz och sen gör den det utan att ändra per app.

Senast redigerat 2016-12-07 12:37
Ursprungligen av CekariYH:

Det där fattar inte jag, har ju ställt in i arv att den ska lämna 60Hz och sen gör den det utan att ändra per app.

Tror han menar att ATVn inte fixar det automatiskt. I Sverige har vi t.ex 50Hz. Andra länder har 60Hz. Netflix fungerar bättre i 60Hz. SVT Play, Viaplay m.m. ska ha 50Hz. Hade ATVn fixat det automatiskt hade livet varit roligare. Tycker själv det är skitjobbigt. Kör man 60Hz på SVT Play eller Viaplay så kommer bilden hacka.

Senast redigerat 2016-12-06 21:02
Ursprungligen av SweSG:

Tror han menar att ATVn inte fixar det automatiskt. I Sverige har vi t.ex 50Hz. Andra länder har 60Hz. Netflix fungerar bättre i 60Hz. SVT Play, Viaplay m.m. ska ha 50Hz. Hade ATVn fixat det automatiskt hade livet varit roligare. Tycker själv det är skitjobbigt. Kör man 60Hz på SVT Play eller Viaplay så kommer bilden hacka.

Har inget av dessa problem???
TVn är på 60Hz och TV4 likaså och allt kör på i 60Hz.

Ursprungligen av CekariYH:

Har inget av dessa problem???
TVn är på 60Hz och TV4 likaså och allt kör på i 60Hz.

Kika på nått som har långa och långsamma kameraåkningar. Där kommer du ha småhack om du kör nått som vill ha 50Hz på 60Hz. Alla ser dock inte det. Lycko dom :/ Har du väl sett det kommer du störa dig som fan på det

Ursprungligen av SweSG:

Kika på nått som har långa och långsamma kameraåkningar. Där kommer du ha småhack om du kör nått som vill ha 50Hz på 60Hz. Alla ser dock inte det. Lycko dom :/ Har du väl sett det kommer du störa dig som fan på det

Min hjärna har väl lärt sig att kompensera för sånt, men har en kompis som faktiskt slutar titta om det uppför sig på det viset

Ursprungligen av CekariYH:

Min hjärna har väl lärt sig att kompensera för sånt, men har en kompis som faktiskt slutar titta om det uppför sig på det viset

Det är möjligt din TV fixar mycket av problemet. Antar dock inte helt bra. Inte sett någon TV som fixar det helt bra.

  • Superhjälte
  • 2016-12-07 09:49
Ursprungligen av CekariYH:

Har inget av dessa problem???
TVn är på 60Hz och TV4 likaså och allt kör på i 60Hz.

Du kanske inte tittar på sport. Både fotboll och hockey är omöjligt att titta på om man har 60 Hz inställt.

  • Superhjälte
  • 2016-12-07 09:52
Ursprungligen av CekariYH:

Det där fattar inte jag, har ju ställt in i arv att den ska lämna 60Hz och sen gör den det utan att ändra per app.

I så fall är det bättre att ställa in den på 50 Hz. C More, Dplay, HBO Nordic, SVT Play, TV4 Play och Viaplay sänder i 50 Hz. Det är i stort sett bara Netflix (och filmer från iTunes) som fungerar bäst med 60 Hz.

Senast redigerat 2016-12-07 10:08
Ursprungligen av Zop:

Du kanske inte tittar på sport. Både fotboll och hockey är omöjligt att titta på om man har 60 Hz inställt.

Ursprungligen av Zop:

I så fall är det bättre att ställa in den på 50 Hz. C More, Dplay, HBO Nordic, SVT Play, TV4 Play och Viaplay sänder i 50 Hz. Det är i stort sett bara Netflix (och filmer från iTunes) som fungerar bäst med 60 Hz.

Jag ställer inte om något då det funkar perfekt för mig och min TV!

Är ingen sportfantast men tittar en hel del på både fotboll och hockey och ser inga eftersläpningar etc whatsoever...

Ursprungligen av CekariYH:

Jag ställer inte om något då det funkar perfekt för mig och min TV!

Är ingen sportfantast men tittar en hel del på både fotboll och hockey och ser inga eftersläpningar etc whatsoever...

Ta tipset @Zop skrev innan. Det är helt rätt och så man ska ha den inställd.

Ursprungligen av SweSG:

Ta tipset @Zop skrev innan. Det är helt rätt och så man ska ha den inställd.

Varför då när det inte är jag som drog upp det här och har noll problem????

Ursprungligen av CekariYH:

Varför då när det inte är jag som drog upp det här och har noll problem????

Haha, dåså! Inget illa menat eller nått. Kör på som du tycker passar dig. Är det viktigaste iaf.

Några appar har försvunnit från min Samsung TV/2011 modell. Bl a Netflix och HBO nordic pga tv modell för gammal för att uppdatera vissa appar. Enl. samsung support ska det fungera ändå ifall jag köper en Apple TV box. Stämmer detta?

Ursprungligen av calinou:

Några appar har försvunnit från min Samsung TV/2011 modell. Bl a Netflix och HBO nordic pga tv modell för gammal för att uppdatera vissa appar. Enl. samsung support ska det fungera ändå ifall jag köper en Apple TV box. Stämmer detta?

Dom apparna finns till ATV4, ja.

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2017-03-06 13:24
Ursprungligen av calinou:

Några appar har försvunnit från min Samsung TV/2011 modell. Bl a Netflix och HBO nordic pga tv modell för gammal för att uppdatera vissa appar. Enl. samsung support ska det fungera ändå ifall jag köper en Apple TV box. Stämmer detta?

Använder nästan aldrig apparna för vår Philips-TV. Det är segt och besvärligt.

Apple TV 4 är fantastisk tycker jag. Du har det mest samlat.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-03-06 13:57

Försöker få igång Netflix på en PhilipsTV. Helt omöjligt. Därför AppleTV.

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2017-03-06 14:24
Ursprungligen av reboot81:

Försöker få igång Netflix på en PhilipsTV. Helt omöjligt. Därför AppleTV.

Förvånar mig inte. Appar på vår Philips-TV är helt hopplöst.

Enligt "det du behöver" ska man ha en Airport Extreme. Kommer det inte fungera med en vanlig Time Capsule?
http://www.apple.com/se/shop/buy-tv/apple-tv

Ursprungligen av calinou:

Enligt "det du behöver" ska man ha en Airport Extreme. Kommer det inte fungera med en vanlig Time Capsule?
http://www.apple.com/se/shop/buy-tv/apple-tv

Nu missförstår du rejält. De skriver "Fast eller trådlöst nätverk" och sedan finns det en länk till delen av deras butik där de säljer AirPort Express, Time Capsule etc.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Nu missförstår du rejält. De skriver "Fast eller trådlöst nätverk" och sedan finns det en länk till delen av deras butik där de säljer AirPort Express, Time Capsule etc.

Jag har både fast och trådlös med bryggad tc därför blev jag osäker på vad som menas.
Tack för din hjälp men blir väldigt ledsen över att du försöker förlöjliga mig när jag ställer frågor.

Ursprungligen av calinou:

...men blir väldigt ledsen över att du försöker förlöjliga mig när jag ställer frågor

Att påpeka att någon har missförstått - och sedan fylla på med lite kompletterande information - är absolut inte att förlöjliga.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-03-07 15:52

Något är nog borttaget ovan. Jag tror det stod typ "för bövelen" eller liknande...

Ursprungligen av kenjon:

Något är nog borttaget ovan. Jag tror det stod typ "för bövelen" eller liknande...

Syftar du på mitt inlägg (#111)? Jag skrev inget sådant. Mitt inlägg är inte ändrat.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-03-09 14:29

Jag kommer inte ihåg var jag läste det, så känn dej inte träffad.

Jag har en 3rd generation Apple TV som är på upphällningen. Är det någon vits att köpa den senaste modellen på marknaden nu eller ska jag vänta till höstens nyanseringar? Väntas det någon uppdatering?

Är Apple TV fortfarande det bästa valet för en Appleanvändare med SmartTV från Samsung? Upplever att mycket på SVTplay finns på Apple TV:n, men inte i Telias arkiv (har Telia som leverantör). Dessutom är det ju smidigt att skärmdubblera till Apple TV.

  • Avstängd
  • 2017-06-21 15:16
Ursprungligen av citygirl76:

Jag har en 3rd generation Apple TV som är på upphällningen.

Vad är det för fel på den?

Ursprungligen av citygirl76:

Är det någon vits att köpa den senaste modellen på marknaden nu eller ska jag vänta till höstens nyanseringar? Väntas det någon uppdatering?

Det är ingen som vet förutom Apple men om din är på väg att gå sönder finns det ingen anledning att vänta.
Än mindre om ATV4 uppfyller dina behov. För vad kan tänkas komma som du måste ha?

Ursprungligen av citygirl76:

Är Apple TV fortfarande det bästa valet för en Appleanvändare med SmartTV från Samsung?

Också en väldigt svår fråga att svara på när man inte vet vad du har för krav.
Men som du säger är det som Apple användare mycket smidigt att använda AirPlay

Ursprungligen av citygirl76:

Upplever att mycket på SVTplay finns på Apple TV:n, men inte i Telias arkiv (har Telia som leverantör). Dessutom är det ju smidigt att skärmdubblera till Apple TV.

Telias arkiv? Telia´s utbud kan omöjligt finnas i SvtPlays app. Telia har en egen app för det som inte finns till ATV3 utan bara ATV4

Ursprungligen av Rlafh:

Vad är det för fel på den?

Det är ingen som vet förutom Apple men om din är på väg att gå sönder finns det ingen anledning att vänta.
Än mindre om ATV4 uppfyller dina behov. För vad kan tänkas komma som du måste ha?

Också en väldigt svår fråga att svara på när man inte vet vad du har för krav.
Men som du säger är det som Apple användare mycket smidigt att använda AirPlay

Telias arkiv? Telia´s utbud kan omöjligt finnas i SvtPlays app. Telia har en egen app för det som inte finns till ATV3 utan bara ATV4

Felet är att den inte svarar vid AirPlay samt att den inte kan ansluta till SVTplay (t ex). Då jag startar om den står den och tuggar. När jag kommer in i menyn för inställningar kan jag inte komma ur den igen till startsidan. Jag ska prova att nollställa den igen.

Telia har en meny med playtjänster som de tillhandahåller. Utbudet i deras SVT play är mindre än i ATVs app för SVT (talar för ATV med andra ord).

Ang att vänta. Det spekuleras ju alltid inför kommande event. Men vad jag läst så kom en stor uppdatering av ATV under 2016. Så då blir det kanske bara en mindre uppdatering till hösten om någon alls.

Tack för synpunkter

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-06-21 16:37

Nästa hårdvaruuppgradering av ATV borde väl bli 4K-TV. När...?
Eftersom Apple väldigt sällan berättar sådant i förväg är det bäst att vänta om man kan, så länge som möjligt. Kan man inte vänta, köp nu.

Bevaka tråden