Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Pro (Late 2013) fastnar under uppstart

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-12-05 21:26

Min sambos dator gick häromdagen helt plötsligt inte att starta. Apple-loggan visas, den börjar ladda men det går trögt upp till ca 70%. Till sist stannar den och stänger av sig. Har läst runt en hel del och det mesta pekar åt en trasig hårddisk. Men jag lyckas komma in till skivverktyg via OS X Installer och kan där köra diagnosverktyg på hårddisken som inte ger några felmeddelanden, vilket ger mig lite hopp. Fick i efterhand reda på att den vid ett flertal tillfällen startat om sig själv: https://support.apple.com/en-us/HT200553

Ni förstår säkert själva att jag inte vill prova att blåsa datorn då den innehåller väldigt mycket värdefull, icke backupad, data. Så alla tips på vad felet kan vara och hur jag kommer runt det, eller på annat sätt kan få ut info från hårddisken, mottages tacksamt!

Självklart är alla möjliga startkommandon från Apple utvärderade, utan lycka.

Tack på förhand!

  • Medlem
  • 2016-12-05 21:40

Om du har tillgång till en annan Mac, och rätt kabel, kan du starta din sambos dator i hårddiskläge.

  • Medlem
  • 2016-12-05 21:41

Har du tillgång till en annan Mac? Prova att starta upp MBPn i Taget Mode. Stoppa en Thunderbolt-kabel mellan datorerna och håll in T under uppstart av MBPn.

https://support.apple.com/en-us/HT201462

Edit: Alix var ett par sekunder före.

Din sambo har inte Apple Care heller ?
Vådan av att inte köra Time Machine på en extern hårddisk, billig försäkring på en så pass dyr datot.

Det är garanterat hårddisken som har rykt.

Beroende på din tekniska kompetens: Köp ny disk (gärna en SSD), installera den i datorn och plocka ut den gamla, installera nytt MacOS på den, köp/låna sedan ett externt chassi och stoppa den gamla disken i, vid installationssteget som heter nåt i stil med "Överför information från din gamla Mac" så anger du den gamla disken och håll tummarna att den är så frisk att systemet kopierar över all info från den.

Du kan äve koppla ihop datorn med firewire/thunderbolt enligt tidigare skribenter, men du bör vara medveten om att allt du gör med den gamla disken fr o m nu förkortar dess liv.

Lycka till!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-12-06 14:39

Hej igen!

Har provat att köra target disk mode men hennes dator dyker inte upp på min.

Har forskat vidare och installerat diskwarrior på min dator för att se om det programmet kan lösa felet. Faktum är att hårddisken i hennes dator bara är en månad gammal då jag bytte till en OWC Aura. Det jag dock inte gjorde var att köra en ren installation utan valde att installera från en timemachine-kopia och det är detta som jag tror är grunden till felet. Den säkerhetskopian finns kvar, MEN, hon har gjort 4 fotoböcker sedan detta och lagt enormt många timmar på det. Så det är vad jag försöker rädda.

Visst skulle det kunna vara hårdvaran men då hade den förmodligen inte dykt upp, samt att apples hardware-test visar noll fel.

Problemet när jag kör diskwarrior är att jag inte kan ersätta directoryn då programmet säger att disken är låst.

Så ny fråga: Hur kan jag låsa upp den med hjälp av disk utility eller terminal? Enligt den här bilden ska det finnas ett "Unlock"-alternativ i disk utility men denna syns inte för mig: http://www.jonathanfischer.net/public/images/...

Kör jag diskinfo så ser jag följande:

Writable: No
Is encrypted: No
Journaled: No (dock är disken formaterad enligt "OS Extended (Journaled)".

En annan märklig sak är att disk utility hävdar att hårddisken är 100% full, något som inte stämmer.
Mycket info nu men ni får gärna forska vidare i lösningar på ovan problematik kring låsningen.

Tack på förhand!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-12-06 18:37
Ursprungligen av eLik:


Problemet när jag kör diskwarrior är att jag inte kan ersätta directoryn då programmet säger att disken är låst.

Så ny fråga: Hur kan jag låsa upp den med hjälp av disk utility eller terminal? Enligt den här bilden ska det finnas ett "Unlock"-alternativ i disk utility men denna syns inte för mig: http://www.jonathanfischer.net/public/images/...

Misstänker att "Unlock" syftar på en FW-krypterad disk, och att man här kan låsa upp den.

Får sambon en backupdisk i sin strumpa?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-12-06 18:41
Ursprungligen av reboot81:

Misstänker att "Unlock" syftar på en FW-krypterad disk, och att man här kan låsa upp den.

Får sambon en backupdisk i sin strumpa?

Det har hon redan en Sen att den inte används är en annan femma.. Åter till topic

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-12-06 18:56

Installera macOS på en extern disk. Starta upp från extern disk. Nu har du betydligt bättre möjligheter att plocka ut 4 filer som är av intresse, än att försöka få till en startbar disk.

Är Filevault aktiverat på hårddisken? Kanske har kört ihop sig där på nåt sätt?

Om inte annat så kan även SSD-diskar gå sönder...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-12-07 09:41
Ursprungligen av reboot81:

Installera macOS på en extern disk. Starta upp från extern disk. Nu har du betydligt bättre möjligheter att plocka ut 4 filer som är av intresse, än att försöka få till en startbar disk.

Hej!

Har nu gjort detta. Har du tips på något bra program som kan lösa det eller behöver jag montera ur hårddisken och ansluta den som extern?
Jag ser den i skivverktyg men inte i finder.

1
Bevaka tråden