Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför Apple-TV

Tråden skapades och har fått 133 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av calinou:

Jag menar med allt som finns där (se bilden). Lägger man dem över det till en Apple-tv?

Det är din TV som har SmartHub:en. Ansluter du en Apple TV till din TV och byter till den ingången (tex HDMI 1) så får du upp din Apple TVs interface istället för din TVs SmartHub.

Vet inte vad du menar med "Lägger man dem över det till en Apple-tv", men för att förtydliga - Apple TV och din TVs SmartHub är två skilda ting. En Apple TV har sin egen App Store mm.

Ursprungligen av iTiger:

Allt är nog redan sagt vad gäller Apple TV:s funktionalitet.

Det enda jag kan komplettera med är egentligen att ställa mig i hyllningskören och hålla med. Apple TV är nog den pryl som gett mig mest utdelning vad gäller kostnad/nytta! Underbar liten pryl!

Barnvänligt
Apple TV är galet enkel att använda! Mina barn navigerar med enkelhet runt i menyerna och hittar lätt rätt film/TV-avsnitt. Jag har lagt in alla barnfilmer (DVD) och strömmar dessa till Apple TV. Inget mer "Pappa... den här filmen hackar!" för att ungarna kastar runt DVD i hela vardagsrummet! När barnen får en DVD i present så används den en gång: När jag lägger in den på datorn

SmartTV-problemet
Jag skulle aldrig köpa en Smart-TV med just den funktionen som argument. Jag är rätt så övertygad om att mjukvaru-uppdaterings-intervallerna (finns det ett sånt ord?) har extremt kort livslängd. TV:n uppdateras i 6 månader efter release sen läggs supporten ner. Med en Apple TV så är man alltid uppdaterad.

Ska köpa en ny tv och med tanke på ditt inlägg om SmartTV-problemmet så blir jag osäker på vad man inte ska köpa? alla nya tv-modeller har väl smart tv?

Ursprungligen av calinou:

Ska köpa en ny tv och med tanke på ditt inlägg om SmartTV-problemmet så blir jag osäker på vad man inte ska köpa? alla nya tv-modeller har väl smart tv?

Alla platt-TV idag har smart-TV funktioner men vad som sägs är att man inte ska ta smart-TV funktioner som beslutsgrundande när man ska välja TV utan dom viktigare sakerna som bildkvalitet, upplösning, anslutningar mm mm.

Ursprungligen av CekariYH:

Alla platt-TV idag har smart-TV funktioner men vad som sägs är att man inte ska ta smart-TV funktioner som beslutsgrundande när man ska välja TV utan dom viktigare sakerna som bildkvalitet, upplösning, anslutningar mm mm.

Tack för svaret.
Vad är det för skillnad vad gäller utbud av kanaler och tjänster mellan apple-tv och den som finns på en smart-tv?
Är det så att man hämtar apparna var för sig på en smart-tv medans det finns redan upplagt som i ett paket på apple-tv?

Vad gäller kanaler är det inte smart-TV funktionen som bestämmer det, utan ditt abonnemang med tillhörande TV-Box kan man väl säga.
En del TV apparater har inbyggd box för dom vanligaste abonnemangen

Vad som skiljer är omöjligt att säga utan det skiljer sig mellan tillverkare/TV.
Ta tex Netflix, som finns till TV och många smartTVs men kanske inte alla, med HBO mfl är det likadant.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-12-04 12:59

Ffa kommer apparna i AppleTV att uppdateras i framtiden, medan det är väldigt osäkert vilka appar i en SmartTV som kommer att uppdateras. Troligen väldigt få under en kort tid.

Ursprungligen av kenjon:

Ffa kommer apparna i AppleTV att uppdateras i framtiden, medan det är väldigt osäkert vilka appar i en SmartTV som kommer att uppdateras. Troligen väldigt få under en kort tid.

Jag trodde att det uppdaterades automatiskt på AppleTV vilket kunde vara en anledning att jag skulle skaffa mig det. När blir det i framtiden?
Annan fråga ang. apple tv.
Hur funkar det med appleTV (kopplingar? fjärrkontroller mm) om man har flera tv apparater i samma byggnad?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-12-04 13:16

Automatiskt eller inte är en inställning du gör. Min poäng var att de som producerar SmartTV inte kommer att erbjuda uppdateringar i samma utsträckning som Apple gör med AppleTV. Så APpleTV är mer framtidssäker enligt mej.
AppleTVn kopplas till en TV via HDMI. Fjärrkontrollen kan du para till enbart den för att inte störa andra apparater.

Ursprungligen av calinou:

...När blir det i framtiden?

Hela tiden. Kontinuerligt.

Han menar att Apple TVs appar kommer att fortsätta uppdateras, medans en smart-tv sannolikt slutar uppdateras efter ett par år, när tv-tillverkaren har släppt nya generationer tv-apparater.

Ursprungligen av calinou:

....Vad är det för skillnad vad gäller utbud av kanaler...

Det beror på vad du menar med "kanaler". Om du menar de "vanliga" tv-kanalerna (inte Play eller liknande), så har det ingenting med smart-tv-funktionen eller Apple TV att göra.

TV-kanalerna är en sak, och smart-tv/Apple-tv är en annan sak.

Ursprungligen av calinou:

...Är det så att man hämtar apparna var för sig på en smart-tv medans det finns redan upplagt som i ett paket på apple-tv?...

På Apple TV hämtar du appar i App Store, precis som du gör på iPhone/iPad. Och det fungerar ungefär likadant på de flesta smart-tv.

Det är svårt att prata generellt om smart-tv, för det kan skilja ganska mycket på hur smart-tv ser ut på Samsung, Sony, Philips, LG, osv.

Om du köper en tv idag - strunta i vilka smart-tv-funktioner den har - utan köp en Apple TV i stället. Som CekariYH säger i inlägg 63 - välj tv utifrån andra egenskaper i stället.

Ursprungligen av kenjon:

Automatiskt eller inte är en inställning du gör. Min poäng var att de som producerar SmartTV inte kommer att erbjuda uppdateringar i samma utsträckning som Apple gör med AppleTV. Så APpleTV är mer framtidssäker enligt mej.
AppleTVn kopplas till en TV via HDMI. Fjärrkontrollen kan du para till enbart den för att inte störa andra apparater.

Så det blir bara för 1 tv-apparat det fungerar?
Är det en pekfjärrkontroll?

Ursprungligen av calinou:

Så det blir bara för 1 tv-apparat det fungerar?...

Jag har egentligen inte en aning om vad du menar med den frågan, så mitt svar är en vild gissning.

Om du behöver Apple TV:s funktioner på flera tv-apparater, så behöver du också flera Apple TV.

Och du parar ihop en fjärrkontroll till varje Apple TV, så de stör inte varandra.

Ursprungligen av calinou:

...Är det en pekfjärrkontroll?

Även här är frågan oklar, men...

Ja, Apple TV har en liten "styrplatta" på fjärrkontrollen

En sak som jag tycker är märklig är att det inte går att installera de TV appar som fungerar
med Iphone & Ipad. Så vill man se tv6 play t e x så får man strema från paddan eller telefonen.

Ursprungligen av RolexJocke:

En sak som jag tycker är märklig är att det inte går att installera de TV appar som fungerar
med Iphone & Ipad. Så vill man se tv6 play t e x så får man strema från paddan eller telefonen.

De är inte byggda för TVos, är inget konstigt med det.

Ursprungligen av barbapappa_86:

De är inte byggda för TVos, är inget konstigt med det.

Jag tycker nog att dessa appar borde vara kompatibla med ATV, man kanske inte kan skylla Apple för
det men som sagt det är nog fler som vill ha dessa appar i ATV'n istället för i telefon.

Ursprungligen av calinou:

Så det blir bara för 1 tv-apparat det fungerar?
Är det en pekfjärrkontroll?

Det stämmer, Apple-TV har en utgång för video. Se det som en "TV-mottagare". Kopplas till 1 TV.
Nya ATV är min favorit, funkar väldigt smidigt!

Ursprungligen av RolexJocke:

Jag tycker nog att dessa appar borde vara kompatibla med ATV, man kanske inte kan skylla Apple för
det men som sagt det är nog fler som vill ha dessa appar i ATV'n istället för i telefon.

Nu var det inte riktigt det du skrev, och jag håller med dig

Hur blir det med dom ordinarie kanalerna/läggs dom på ATV fjärrkontrollen?

Ursprungligen av calinou:

Hur blir det med dom ordinarie kanalerna/läggs dom på ATV fjärrkontrollen?

De ordinarie kanalerna har du i TV:n som vanligt.

De kan du inte få till ATV mer än via PLAY-funktionerna (apparna).

Eller menar du styra vanliga TV:n med ATV-fjärrkontrollen?
För det kan du inte mer än HDMI CEC ställer in rätt HDMI-ingång så du får bild från din ATV. undantaget ljudvolymen kan du ändra.

Senast redigerat 2016-12-04 21:34
Ursprungligen av calinou:

Hur blir det med dom ordinarie kanalerna/läggs dom på ATV fjärrkontrollen?

Nu måste jag påminna dig igen om att du måste LÄSA våra svar.

Apple TV och dina vanliga tv-kanaler har ingenting med varandra att göra. Detta har du fått i inlägg 70, och även på sätt och vis besvarat i inlägg 65.

Senast redigerat 2016-12-05 09:24
Ursprungligen av RolexJocke:

Jag tycker nog att dessa appar borde vara kompatibla med ATV, man kanske inte kan skylla Apple för
det men som sagt det är nog fler som vill ha dessa appar i ATV'n istället för i telefon.

Ibland är det även en licensfråga, jag har sett att vissa playfunktioner inte finns till ATV men finns till iOS och anledningen har varit att de har skrivit avtal om iOS men inte tvOS så då får de inte visas där. Men det kan man ju kringgå med AirPlay eller chromecast. Med det sagt så håller även jag med dig att tvOS borde prioriteras mer. Även flera spel som hade passat utmärkt till ATV finns bara till iOS.

TV med inbyggd digitalTVBox: TVns fjärr styr TVn + digtalboxen
TV utan inbyggd digitalTVBox: TVns fjärr styr TVn, digtalboxen styrs av egen fjärr
TV styrs av egen fjärr men styr också vissa funktioner som av/på, ljudvolym TVn.

Tack för alla svar ang. mina frågor!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-12-05 14:13

Köp en AppleTV och prova, den är inte så dyr. Jag tror inte du blir besviken (blir du det, ge bort den i julklapp).

  • Medlem
  • 2016-12-05 15:09

Att köpa den nyaste ATV'n löste alla mina problem med att få en allt-i-ett lösning.
HBO, Netflix, IP-TV via Tvhclient, VLC, Plex... allt :). Fantastisk liten burk.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-12-06 14:02
Ursprungligen av calinou:

Jag menar med allt som finns där (se bilden). Lägger man dem över det till en Apple-tv?

Daaaaamn vilket plottrigt interface! Jisses, något sådant hade jag aldrig kunnat leva med.

Personligen tycker jag att min ATV är värd varenda krona. Plex, Netflix och Playkanaler funkar hemskt bra. Sen så blir det mycket skärmdubblering från datorn också

  • Superhjälte
  • 2016-12-06 16:23

Jag tycker att Apple TV är helt fantastisk och prenumererar på alla större playtjänster. Det enda som stör mig är att alla playtjänster utom Netflix spelar upp i 50 Hz. Det är lite irriterande att behöva gå in i inställningar och ställa om till 60 Hz varje gång man ska se på Netflix.

Ursprungligen av Alexander W:

Personligen tycker jag att min ATV är värd varenda krona. Plex, Netflix och Playkanaler funkar hemskt bra. Sen så blir det mycket skärmdubblering från datorn också

Kan du förklara vad som är skärmdubblering från dator?

Ursprungligen av Zop:

Jag tycker att Apple TV är helt fantastisk och prenumererar på alla större playtjänster. Det enda som stör mig är att alla playtjänster utom Netflix spelar upp i 50 Hz. Det är lite irriterande att behöva gå in i inställningar och ställa om till 60 Hz varje gång man ska se på Netflix.

Är det på en viss tv-modell man ska behöva ändra?

Bevaka tråden