Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svenska appar för sportstream

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ställer en lite allmän fråga här angående svenska appar för att se streamad sport? Vilka finns det på marknaden? Vad har ni för erfarenheter?

Vilken sport vill du se? Varierar kraftigt mellan app och utbud.

  • Superhjälte
  • 2016-12-05 12:54

De tre stora när det gäller rättigheter:

C More

Fotboll: Allsvenskan, Superettan och Svenska Cupen
Hockey: SHL och Hockeyallsvenskan
Övrig sport: PGA-touren i golf, ATP-touren i tennis, Handbollsligan, Elitserien i Speedway

Eurosport Player

Fotboll: VM-kval, UEFA Europa League, Bundesliga, Major League Soccer,
Hockey: Champions Hockey League
Vintersport: Världscupen i alpin skidåkning, VM och världscupen i backhoppning, VM och världscupen i längdskidåkning, VM och världscupen i skidskytte
Övrig sport: Squash, Snooker, Rugby och Formula E

Viaplay

Fotboll: Premier League, Championship, FA-cupen, Ligacupen, Champions League, La Liga, Serie A och Ligue 1
Hockey: NHL och KHL
Golf: Europatouren, LGPA-touren, Ryder Cup, WGC och 8 Majors
Motor: Formel 1, Moto GP, Nascar, Speedway GP
Övrig sport: NFL, Europa League-basket, EHF Champions League, UFC, Boxning

Min erfarenhet är att Viaplay fungerar bäst och ofta är först med nya funktioner i iOS, som till exempel pip (picture-in-picture). Fast när det gäller sport är man illa tvungen att välja den plattform som äger de rättigheter man är intresserad av.

Själv är jag intresserad av baseboll och MLB At Bat fungerar faktiskt bättre än alla ovannämnda appar. NFL och NHL har också egna appar som fungerar utmärkt, men NHL finns tyvärr inte på App Store i Sverige för att Viaplay sitter på rättigheterna.

Ja, dessa tre appar har jag koll på. Är mest intresserad av fotboll och hockey. Finns det några andra lagliga alternativ? Går det att kika via engelsk app på exempelvis Premier League?

  • Superhjälte
  • 2016-12-06 15:55
Ursprungligen av Sportster:

Går det att kika via engelsk app på exempelvis Premier League?

I England är det Sky Go som gäller och då krävs abonnemang, brittisk IP-adress samt ett konto på brittiska App Store för att kunna ladda ner appen.

Då är det betydligt enklare att skaffa Viaplay.

Ursprungligen av Zop:

I England är det Sky Go som gäller och då krävs abonnemang, brittisk IP-adress samt ett konto på brittiska App Store för att kunna ladda ner appen.

Då är det betydligt enklare att skaffa Viaplay.

Sänder Sky Go alla matcher kl.16? För det gör inte Viaplay. Som det är nu får jag hålla mig till Flashscore.se för att kolla liveresultat för de matcher som inte går på TV kl.16

  • Superhjälte
  • 2016-12-13 12:29
Ursprungligen av Sportster:

Sänder Sky Go alla matcher kl.16? För det gör inte Viaplay. Som det är nu får jag hålla mig till Flashscore.se för att kolla liveresultat för de matcher som inte går på TV kl.16

Nej, Sky visar bara en match på lördagar. Tidigare fick utländska tv-bolag visa flera matcher på lördagar.

Bakgrunden till att bara en match får visas på lördagar är en ett beslut från Premier League efter att de förlorat i EU-domstolen.

En kvinnlig pubägare i Portsmouth drev frågan efter att hon stämts av Sky Sports.

Barägaren hade köpt in Premier League-matcher via en grekisk leverantör och fick på så sätt ner priset på abonnemanget och slapp dessutom betala den avgift som Sky Sports tar för att pubar i England ska få visa fotboll.

EU-domstolen gav pubägaren rätt och menade att något förbud mot utländska tv-kort inte kunde motiveras.

I stället valde Premier League att förbjuda samtliga rättighetsinnehavare (i Sverige: Viasat) att visa fler än en match på lördagar.

Ursprungligen av Zop:

Nej, Sky visar bara en match på lördagar. Tidigare fick utländska tv-bolag visa flera matcher på lördagar.

Bakgrunden till att bara en match får visas på lördagar är en ett beslut från Premier League efter att de förlorat i EU-domstolen.

En kvinnlig pubägare i Portsmouth drev frågan efter att hon stämts av Sky Sports.

Barägaren hade köpt in Premier League-matcher via en grekisk leverantör och fick på så sätt ner priset på abonnemanget och slapp dessutom betala den avgift som Sky Sports tar för att pubar i England ska få visa fotboll.

EU-domstolen gav pubägaren rätt och menade att något förbud mot utländska tv-kort inte kunde motiveras.

I stället valde Premier League att förbjuda samtliga rättighetsinnehavare (i Sverige: Viasat) att visa fler än en match på lördagar.

Det låter ju helt befängt? Så det är anledningen till att man på lördagar måste använda exempelvis Flashscore-appen för att följa 16-matcherna? Tror du på någon lättnad på restriktionerna?

1
Bevaka tråden