Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Därför stänger Iphone 6S av sig

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple ger nu en utförligare förklaring till varför vissa Iphone 6S-enheter plötsligt stänger av sig.

Läs hela artikeln här

Dom borde skicka med en ylletröja åt iPhonen när man köper en!

Min 5C har fått samma problem. iOS är problemet

Ursprungligen av CekariYH:

Dom borde skicka med en ylletröja åt iPhonen när man köper en!

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Haha, precis

Både min iPhone5, 6 och 6S har ogillat den svenska vintern och stängt av sig lagom till batterinivån har sjunkit till runt 20%. Får börja med att förvara telefonen i kalsongerna snart.

Ursprungligen av Gordon67:

Min 5C har fått samma problem. iOS är problemet

Det är inte samma problem, såvida inte din 5C hade samma problem från dag 1 vid 10 grader C. Om din telefon utvecklar symptomen nu så är det sannolikt för att ditt batteri håller på att bli gammalt och förbrukat

Ursprungligen av primu[s]®:

Både min iPhone5, 6 och 6S har ogillat den svenska vintern och stängt av sig lagom till batterinivån har sjunkit till runt 20%. Får börja med att förvara telefonen i kalsongerna snart.

Kolla dina iPhone batterier med CoconutBattery.
Så här ser det ut för min snart 3 år gamla iPhone 6+ och ännu äldre iPhone 5s:

Min telefon verkar inte må så bra kanske... den är uttagen i April i år.

Ursprungligen av primu[s]®:

Min telefon verkar inte må så bra kanske... den är uttagen i April i år.

Nä, det där ser inte bra ut alls för en 8 månaders gammal iPhone.

Saxat from MacWorld så kolla om din är med: http://macworld.idg.se/2.1038/1.670605/byta-b...

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2016-12-06 09:33

Detta är min 6s. Uttagen i November 2015 med andra ord är den över ett år och tycker att batteriet är bra. Har kollat med Apple och min telefon är påverkad att få nytt batteri, men har läst att de väntar tills man har 80% av hälsan. Om detta stämmer måste jag alltså vänta.

Hur/när laddar ni era mobiler?
Min laddas varje natt vare sig det behövs eller inte förutom min 5s som för det mesta är avstängd och laddas nån gång i månaden eller mer sällan beroende på om jag ska använda den eller inte.
Det "dummaste" man kan göra är att dra ut batteriet helt mellan laddningarna.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2016-12-06 09:58

Jag laddar min när det behövs. På typ helgen om jag inte använder den mycket kan den ibland klara sig en hela lördagen och söndagen och laddar den på söndagkväll med kanske 20-30% kvar. Har gjort så från början och som det ser ut så mår batteriet bra.

Ursprungligen av kievY:

Detta är min 6s. Uttagen i November 2015 med andra ord är den över ett år och tycker att batteriet är bra. Har kollat med Apple och min telefon är påverkad att få nytt batteri, men har läst att de väntar tills man har 80% av hälsan. Om detta stämmer måste jag alltså vänta.

Bättre att kolla med Apple direkt än att lita på rykten på nätet.

Ursprungligen av CekariYH:

Hur/när laddar ni era mobiler?
Min laddas varje natt vare sig det behövs eller inte förutom min 5s som för det mesta är avstängd och laddas nån gång i månaden eller mer sällan beroende på om jag ska använda den eller inte.
Det "dummaste" man kan göra är att dra ut batteriet helt mellan laddningarna.

Är det verkligen så för li-jo batterier? Jag laddar iofs min varje natt eftersom den aldrig kommer att räcka två dagar...

Ursprungligen av BlackSmp:

Är det verkligen så för li-jo batterier? Jag laddar iofs min varje natt eftersom den aldrig kommer att räcka två dagar...

Oavsett batterityp så finns det en lägsta nivå man inte bör underskrida, och tex en iPhone stänger ju ner sig innan man når denna nivå, men är den utsatt för kyla kommer batteriet gå under denna lägsta nivå även fast den är avstängd och därmed kan det ta skada med tiden.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2016-12-06 13:58

Om man vill kalibrera kretsen som håller koll på batteriets laddning så måste man låta telefonen dra ur batteriet helt. När den slår av sig själv laddar man oavbrutet upp till 100%, sedan tvingar man fram en reset med hem+startknapp. Det görs inte ofta i och för sig men det verkar ju konstigt om Apple skulle använda en metod som är negativ för batteriets hälsa.

Ursprungligen av flygarn:

Om man vill kalibrera kretsen som håller koll på batteriets laddning så måste man låta telefonen dra ur batteriet helt. När den slår av sig själv laddar man oavbrutet upp till 100%, sedan tvingar man fram en reset med hem+startknapp. Det görs inte ofta i och för sig men det verkar ju konstigt om Apple skulle använda en metod som är negativ för batteriets hälsa.

När mobilen stänger av sig själv så görs det innan den går under batteriets tröskel... så din metod är helt ok, och det händer att jag gör så också, fast mest med min MBPr.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2016-12-06 15:48

Var precis förbi Macforum här i stan. De sade att det tar ca 2-3 arbetsdagar att byta batteri. Dels ska de köra tester innan och sedan efter bytet för att se att allt är ok. Just nu var det rätt ont om tid då jag skulle få vara utan telefon i ca 7 dagar. Väntar till efter nyår då det kanske lugnat ner sig och kollar då, eventuellt att jag hinner fixa ersättningstelefon under tiden.

  • Medlem
  • 2016-12-08 08:05

Iphone 6

Ursprungligen av Redaktionen:

Apple ger nu en utförligare förklaring till varför vissa Iphone 6S-enheter plötsligt stänger av sig.

Läs hela artikeln här

Detta gäller även Iphone6 som rasar väldigt snabbt ner i batteritid.
När den kommer till ca 42% så hoppar den till 0% och då stänger den av sig.

Jag har haft ärende hos Apple mellan maj-oktober och jag har hela tiden hävdat att något är fel på batteriet. Har fått stångats med min personliga supporttekniker medan han har bett mig testa än det ena, än det andra och skicka loggfiler. Hela supportärendet slutade med att supporten sa att programmerare skulle fixa problemet i en kommande uppdatering. På så sätt blev de av med mig...
Garantin hade hunnit gå ut på telefonen och jag ville inte leva med avstängningar mellan 30-40% kvar på batteriet och några timmars drifttid. Så jag åkte helt enkelt till närmaste service-ställe och bytte batteri. Nu är telefonen som ny igen. Jag tror inte jag kan få pengar tillbaka av Apple då jag gick till en icke-auktoriserad verkstad.
Telefonen är en iPhone 6S, 128GB, köpt i början av november 2015. Enligt Apple kvalificerar den sig till batteribyte.

Ursprungligen av Springbrunnen:

Jag har haft ärende hos Apple mellan maj-oktober och jag har hela tiden hävdat att något är fel på batteriet. Har fått stångats med min personliga supporttekniker medan han har bett mig testa än det ena, än det andra och skicka loggfiler. Hela supportärendet slutade med att supporten sa att programmerare skulle fixa problemet i en kommande uppdatering. På så sätt blev de av med mig...
Garantin hade hunnit gå ut på telefonen och jag ville inte leva med avstängningar mellan 30-40% kvar på batteriet och några timmars drifttid. Så jag åkte helt enkelt till närmaste service-ställe och bytte batteri. Nu är telefonen som ny igen. Jag tror inte jag kan få pengar tillbaka av Apple då jag gick till en icke-auktoriserad verkstad.
Telefonen är en iPhone 6S, 128GB, köpt i början av november 2015. Enligt Apple kvalificerar den sig till batteribyte.

Jamen då så, då är det ju bara att åka in eller skicka in den. Skickar du den måste du nog ringa och få nån sorts RMA på den.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-12-08 10:37

Han har ju redan bytt batteriet.
Men skicka in kvittot till Apple, de borde betala, jag tror inte det är ett krav att det ska vara en certifierad verkstad, eftersom garantin har gått ut.

Ursprungligen av kenjon:

Han har ju redan bytt batteriet.
Men skicka in kvittot till Apple, de borde betala, jag tror inte det är ett krav att det ska vara en certifierad verkstad, eftersom garantin har gått ut.

Ah, missade detta... så klart ska han ju göra så då.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2017-02-18 17:18

Har någon bytt batteriet på sin 6s, gick det smidigt till? Antar att man fick vara utan telefon i 2-3 dagar?

1
Bevaka tråden