Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

8 GB RAM "is the shit" som man brukar säga

Tråden skapades och har fått 478 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2013-05-16 07:07

Jag köpte 2 st ICEMemory ICE SO-DIMM 8GB PC10600/1333 från Macoteket till min MBP early 2011 och de minnena gör så att datorn fryser totalt någon gång per dag. Ska lämnas tillbaka.

Vad tror ni om dem här till en mid 2010 Mac Mini 2,4?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=468609

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-06-22 01:16
Ursprungligen av barbapappa_86:

Vad tror ni om dem här till en mid 2010 Mac Mini 2,4?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=468609

För egen del hade jag aldrig köpt Corsair utan istället Crucial eller Kingston.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Vad tror ni om dem här till en mid 2010 Mac Mini 2,4?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=468609

Det är inget fel på Corsair överlag. Respekterad tillverkare på PC-marknaden. Deras minnen ej undantagna. Just de du länkar till vet jag inte hur bra de är (verkar ju vara en budgetvariant) men generellt skulle jag absolut rekommendera Corsairs grejor.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-06-22 02:03

Det skulle inte jag, inte heller de flesta andra här på 99mac som har använt deras minnen genom åren.

Man gör sig själv en tjänst om man dumpar Corsair och istället köper från Crucial eller Kingston, det är heller inte så att de är nämnvärt dyrare.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-22 02:27
Ursprungligen av zinned:

Det skulle inte jag, inte heller de flesta andra här på 99mac som har använt deras minnen genom åren.

Tala för dig själv. Jag har använt Corsair minnen i mina datorer under lång tid utan problem. Har även haft Kingston, Crucial, Viking och andra tillverkares minnen ingen direkt skillnad vilket inte är så konstigt eftersom de flestal minnesmärken ändå köper minneskretsar från ett fåtal originaltillverkare. Så jag rekommenderar gärna Corsairminnen men givetvis så ska man kolla specifikationer på alla minnen innan man köper så att man köper rätt minne till den dator man behöver minnet till.

Senast redigerat 2013-06-22 11:05
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-06-22 07:45

Som jag har nämnt för några sidor sedan i den här tråden så kör jag minnen enligt länk i min Mini från 2009 och den har rullat på alldeles utmärkt nu i ett år och den står på dygnet runt. Jag kan tänka mig att även Corsair funkar bra om man gör ett ordentligt förarbete och inte bara beställer första, bästa och billigaste.

http://www.dustinhome.se/product/5010621843/corsair-8gb-ddr3-1066mhz-2x4gb-so-dimm-imac-macbook-macpro/

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-06-22 09:03
Ursprungligen av Baeckis:

Som jag har nämnt för några sidor sedan i den här tråden så kör jag minnen enligt länk i min Mini från 2009 och den har rullat på alldeles utmärkt nu i ett år och den står på dygnet runt. Jag kan tänka mig att även Corsair funkar bra om man gör ett ordentligt förarbete och inte bara beställer första, bästa och billigaste.

http://www.dustinhome.se/product/5010621843/corsair-8gb-ddr3-1066mhz-2x4gb-so-dimm-imac-macbook-macpro/

Om man nu beställer Corsair (eller andra minnen) så har det ingen betydelse var och vilka man beställer. Det finns inget negativt i första, bästa och billigaste. Det är exakt samma minne oavsett var du beställer just det minnet.

Dock agerar jag efter min egen erfarenhet och i mångt och mycket även andras erfarenhet. Den säger, utan tvekan, att de gånger man oftast får problem så är det med Corsair-minnen. Det kan fungera men jag tycker inte det är värt och chansa då det inte är någon större priskillnad.

Nu har jag kastat in 16gb i min Mini av senaste modell och det räcker inte!!
Antar att det bara är att byta dator för den klarar ju inte mera?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-06-22 10:43
Ursprungligen av Antonic:

Nu har jag kastat in 16gb i min Mini av senaste modell och det räcker inte!!
Antar att det bara är att byta dator för den klarar ju inte mera?

Vad gör du med din Mini???

Ursprungligen av Baeckis:

Vad gör du med din Mini???

Jag har ett dekor och reklamföretag så gör dekor till bilar, rollup, banderoller osv. osv.
Med SSD så funkar mini med I7 helt okej i prestanda men äter minne tyvärr.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-22 15:03
Ursprungligen av Antonic:

Jag har ett dekor och reklamföretag så gör dekor till bilar, rollup, banderoller osv. osv.
Med SSD så funkar mini med I7 helt okej i prestanda men äter minne tyvärr.

Har du många program igång samtidigt? Har du provat att stänga av onödiga processer som går i bakgrunden av OSX? Du kan även stänga av virtuellt minne (disk swap) vilket iband kan slöa ned datorn ordentligt.

Ursprungligen av Gordy:

Har du många program igång samtidigt? Har du provat att stänga av onödiga processer som går i bakgrunden av OSX? Du kan även stänga av virtuellt minne (disk swap) vilket iband kan slöa ned datorn ordentligt.

Jag kör mycket program samtidigt och framförallt kör jag Parallells med Win7 igång.
Så visst det tar ju minne och nu ligger man precis på gränsen men datorn är alltid pigg som tur är.

Fast man gör ju mer och mer tyngre saker och när vi skaffar Pren från Adobe så kommer nog många flera program stå på och i
vår börjar vi arbeta lite med FCPX igen
Men då får det blir en Mac Pro istället

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-06-22 18:07
Ursprungligen av Antonic:

Jag har ett dekor och reklamföretag så gör dekor till bilar, rollup, banderoller osv. osv.
Med SSD så funkar mini med I7 helt okej i prestanda men äter minne tyvärr.

De e klart... Då blir det en del stora filer kan jag tänka och mycket igång samtidigt så... Minne kan man ju aldrig ha för mycket av som man säger.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-06-22 18:25

Om man framför allt kör Parallells med Win7, skulle jag nog satsa på en PC för just det jobbet.

Ursprungligen av kenjon:

Om man framför allt kör Parallells med Win7, skulle jag nog satsa på en PC för just det jobbet.

Varför det?

Ursprungligen av Baeckis:

De e klart... Då blir det en del stora filer kan jag tänka och mycket igång samtidigt så... Minne kan man ju aldrig ha för mycket av som man säger.

Nej uppgradera till 16gb och gjorde enorm skillnad men mera vill ha mer hehe

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-06-22 23:33

Därför att emulering suger prestanda.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-06-22 23:57
Ursprungligen av Antonic:

Nej uppgradera till 16gb och gjorde enorm skillnad men mera vill ha mer hehe

Har du tur så kanske det kommer 16GB minnesmoduler som funkar i din Mini, men räkna inte med det.

Ursprungligen av kenjon:

Därför att emulering suger prestanda.

Jo men det är inte prestanda jag har problemet med utan för lite minne.

Måste väll ändå vara betydligt bättre att köpa en snabbare/med mera minne MAC än en köpa en PC och ha 2st datorer.

Ursprungligen av Gordy:

Har du tur så kanske det kommer 16GB minnesmoduler som funkar i din Mini, men räkna inte med det.

Jag tvivlar starkt på det tyvärr.
Får se vad som kommer i höst och vad priset på Mac Pro blir.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2016-11-05 22:38

Hej råkade köpa fel ram på kompletts hemsida. Deras Mac certifierade ram minnen var ej i lager. Köpte vanlig crucial 2x4gb till min mbp mid 2012. Tror ni att det kommer fungera eller borde jag byta?

Ursprungligen av Bedboo:

Hej råkade köpa fel ram på kompletts hemsida. Deras Mac certifierade ram minnen var ej i lager. Köpte vanlig crucial 2x4gb till min mbp mid 2012. Tror ni att det kommer fungera eller borde jag byta?

Svårt att svara på. Berätta vilka RAM det är så blir det lättare

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2016-11-05 22:47
Ursprungligen av barbapappa_86:

Svårt att svara på. Berätta vilka RAM det är så blir det lättare

köpte dessa https://www.komplett.se/product/752044/datore...

  • Medlem
  • 2016-11-05 22:59

De ska fungera. Kolla på specarna. Mac-symbolen på förpackningen är bara ett sätt att ta mer betalt, det är exakt samma minne som generiskt.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2016-11-05 23:02

Ja okej det är samma spec. Ska testa på måndag ifall det inte funkar så får jag skicka tillbaka dom o byta.

Senast redigerat 2016-11-06 15:50
  • Medlem
  • 2016-11-05 23:05
Ursprungligen av Bedboo:

ja okej det är samma spec. Ska testa på måndag ifall det inte funkar så får jag skicka tillbaka dom o byta.

Kör alltid memtest eller annat minnestest på nya minnen. Man kan alltid råka ut för defekta minnen, oavsett om det står "for Mac" eller inte på dem.

  • Medlem
  • Klippan
  • 2016-12-04 23:53

Har en bra fråga om minnen, har en helt orört mbp 13" från mitten 2012, med 4gb ram och 500gb spinndisk, tänkte uppgradera ramminnet, men undrar om det måste vara minnen i båda socklarna, och om ja, måste minnen vara lika stora, eller kan jag köpa en 8gb modul och hinka i ena sockeln, hoppas ni förstår. samt hur får jag över osx till en ssd disk, fick inga skivor med min burk som är köpt på apple store.

Ursprungligen av kenjon:

Därför att emulering suger prestanda.

Du menar ”därför att virtualisering suger prestanda”. Emulering är något annat det.

Ursprungligen av kiixx:

Har en bra fråga om minnen, har en helt orört mbp 13" från mitten 2012, med 4gb ram och 500gb spinndisk, tänkte uppgradera ramminnet, men undrar om det måste vara minnen i båda socklarna, och om ja, måste minnen vara lika stora, eller kan jag köpa en 8gb modul och hinka i ena sockeln, hoppas ni förstår. samt hur får jag över osx till en ssd disk, fick inga skivor med min burk som är köpt på apple store.

Rätt säker på att det får fint att köra olika, men hade nog allt satt i två 8:or om jag var du.

Om du fixar en liten USB 3.0 till SATA-adapter så kan du klona disken från OS X (medan du har det igång) till den nya SSD-disken med exempelvis SuperDuper: http://www.shirt-pocket.com/SuperDuper/SuperD...

Bevaka tråden