Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ersatte HDD med SSD iMac sent 2009, vilket lyft!!

Tråden skapades och har fått 68 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2016-10-07 07:20

Det här var skumt. Har 12 GB installerat men nu hux flux visar den att jag bara har 6 GB installerat samt att två slotts är tomma. Hur kan det bli så här?

iMac 27" i7 2009.
OSX El Capitan 10.11.6

Edit: Hittade en gammal skärmdump från november 2015 och där visar systemrapporten 12 GB

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-07 10:01
Ursprungligen av onnyt:

Det här var skumt. Har 12 GB installerat men nu hux flux visar den att jag bara har 6 GB installerat samt att två slotts är tomma. Hur kan det bli så här?

iMac 27" i7 2009.
OSX El Capitan 10.11.6

Edit: Hittade en gammal skärmdump från november 2015 och där visar systemrapporten 12 GB

Trasiga minnen, trasig minneskontroller eller så sitter de inte rätt. Jag gissar på det senare, men möjligheten att det är skit på kontakterna. Prova att byta plats på de "tomma" och de som "syns". Då kan du utesluta felkällor.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-07 10:50

OK, Inet har skickat SSD disken, beställde följande: Adapterkit Monteringsram 2.5" till 3.5" Silver, Samsung 750-Series EVO 500GB
Så i helgen blir det lite meckande med imacen.

Har dock redan börjat lite och stött på patrull.
Min befintliga disk som sitter i verkar inte må så bra. Tänkte göra det enkelt för mig och bara klona över allt till en extern disk med Super Duper. Det gick tyvärr inte då Super Duper rapporterade fel. Fick dock över hela användarekatalogen så det viktigaste är sparat.

Jag verkar också ha förlagt originalskivorna som kom med iMacen, 7 år är en lång tid...
Jag har följande på skiva - Tiger och Leopard. Nedtankat ifrån App store så har jag Lion liggande på en hårddisk.

Min plan är att byta den gamla disken mot den nya SSD:en och installera ett nytt system på den. Men med vilket OS är det bäst att börja med? Funkar det att börja med antingen Tiger eller Leopard och sen gå vidare till Lion eller hur skall jag göra?
Vet att Apple kan vara kinkiga med vilket OS man skall använda så tänkte att det är lika bra att fråga här först så jag slipper nervösa sammanbrott i helgen...

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2016-10-07 11:29
Ursprungligen av reboot81:

Trasiga minnen, trasig minneskontroller eller så sitter de inte rätt. Jag gissar på det senare, men möjligheten att det är skit på kontakterna. Prova att byta plats på de "tomma" och de som "syns". Då kan du utesluta felkällor.

Kan säkert stämma. Här är det ju 100% luftfuktighet året runt så det kan säkert uppstått korrision på kontakterna.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2016-10-08 07:52
Ursprungligen av reboot81:

Prova att byta plats på de "tomma" och de som "syns". Då kan du utesluta felkällor.

Det gjorde susen att byta plats på minnena. Tyckte förvisso att maskinen kändes ovanligt seg men trodde faktiskt att det berodde på mina konstant sprängfulla hårddiskar Konstigt ändå att två av minnena bara la av sådär.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-08 14:59

Sitter helt plötsligt på en ny dator - vilken skillnad!

Ursprungligen av Ferengi:

OK, Inet har skickat SSD disken, beställde följande: Adapterkit Monteringsram 2.5" till 3.5" Silver, Samsung 750-Series EVO 500GB
Så i helgen blir det lite meckande med imacen.

Har dock redan börjat lite och stött på patrull.
Min befintliga disk som sitter i verkar inte må så bra. Tänkte göra det enkelt för mig och bara klona över allt till en extern disk med Super Duper. Det gick tyvärr inte då Super Duper rapporterade fel. Fick dock över hela användarekatalogen så det viktigaste är sparat.

Jag verkar också ha förlagt originalskivorna som kom med iMacen, 7 år är en lång tid...
Jag har följande på skiva - Tiger och Leopard. Nedtankat ifrån App store så har jag Lion liggande på en hårddisk.

Min plan är att byta den gamla disken mot den nya SSD:en och installera ett nytt system på den. Men med vilket OS är det bäst att börja med? Funkar det att börja med antingen Tiger eller Leopard och sen gå vidare till Lion eller hur skall jag göra?
Vet att Apple kan vara kinkiga med vilket OS man skall använda så tänkte att det är lika bra att fråga här först så jag slipper nervösa sammanbrott i helgen...

Hur gick det? Fick du några nervösa sammanbrott, eller gick allt som det skulle?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-18 11:16
Ursprungligen av [rahmqvist]:

Hur gick det? Fick du några nervösa sammanbrott, eller gick allt som det skulle?

Ha ha, näpp allt gick fint. Se inlägget ovan så ser du att jag numera har en mer eller mindre ny iMac. Fantastiskt att man kan få ut så mycket av en dator ifrån 2009!

Dock var det lite pilligt där ett tag. Att få ut glaset var inga problem. Dock har Apple snålat på skruvarna som håller själva skärmen och det var lite nervöst att skruva ut och in dem eftersom dom inte var magnetiska. Fick sitta beredd men en pincett för att få tag på skruven när den var lös så den inte skulle försvinna in i datorn.

Själva bytet av disken till SSD var en "no-brainer", hur lätt som helst och att få tillbaka allt igen gick också fint förutom då det där med skruvarna.

Så sammantaget var det inte svårt om man bara tog det lugnt och försiktigt. Helt klart värt både pengar för disken och tiden (1 timme max) att göra det.

Ursprungligen av Ferengi:

Ha ha, näpp allt gick fint. Se inlägget ovan så ser du att jag numera har en mer eller mindre ny iMac. Fantastiskt att man kan få ut så mycket av en dator ifrån 2009!

Dock var det lite pilligt där ett tag. Att få ut glaset var inga problem. Dock har Apple snålat på skruvarna som håller själva skärmen och det var lite nervöst att skruva ut och in dem eftersom dom inte var magnetiska. Fick sitta beredd men en pincett för att få tag på skruven när den var lös så den inte skulle försvinna in i datorn.

Själva bytet av disken till SSD var en "no-brainer", hur lätt som helst och att få tillbaka allt igen gick också fint förutom då det där med skruvarna.

Så sammantaget var det inte svårt om man bara tog det lugnt och försiktigt. Helt klart värt både pengar för disken och tiden (1 timme max) att göra det.

Har själv funderat på att uppgradera min Mid2011.
Hur gjorde du för att installera nytt OS? Skivor?
Jag tror nämligen att min läsare är kass, finns det andra sätt att installera nytt OS?
Använde du någon särskild guide som du kan rekommendera?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-19 12:58
Ursprungligen av jperss10:

Har själv funderat på att uppgradera min Mid2011.
Hur gjorde du för att installera nytt OS? Skivor?
Jag tror nämligen att min läsare är kass, finns det andra sätt att installera nytt OS?
Använde du någon särskild guide som du kan rekommendera?

Vet inte om min lösning var den smartaste eller snabbaste, men jag gjorde så här:

1. Installerade MacOS 10.10 (Yosemite) på en extern USB disk. Jag hade 10.9 på iMacen och den lät mig inte installera ett tidigare system på USB disken, men 10.10 fungerade och jag testade att starta om med USB disken som startskiva.

2. Köpte mig en USB sticka om 10GB för en hundring typ. Använde Skivverktyg för att lägga över installationsfilen som jag hade tankat hem ifrån App store (den lägger sig i Program mappen). Det finns massa guider på nätet, bl.a detta:
http://osxdaily.com/2014/10/16/make-os-x-yose...

3. När jag väl hade allt på plats så bytte jag disk, lät iMacen starta upp med hjälp av USB disken och installerade om ifrån USB stickan.

4. Använder du Time Machine så kan du välja att dra tillbaka hela backuppen via den. Du får dock då två användare, dels den du skapade med installationen och din gamla användare. Jag valde att inte göra det för jag ville börja om ifrån början med alla program. Istället så tog jag tillbaka alla dokument etc. via Time Machine.

Hoppas detta hjälper, du lär inte ångra dig

SSD Kabel

Hej,

Jag har också en Imac 27" av late 2009 årsmodell där jag inte hade möjlighet att ta del av utbytesprogrammet för disken.
Nu har den havererat, tror jag... När jag drar igång datorn så börjar den ladda men plötsligt så låter det som att hddn slår ifrån och så slocknar datorn. Känns som att det skulle kunna vara hddn som är trasig och funderar då på att uppgradera till en SSD. Funderar på att köpa följande..

Samsung 750-Series EVO 250GB
https://www.inet.se/produkt/4300148/samsung-7...

Adapterkit Monteringsram 2.5" till 3.5" Svart
https://www.inet.se/produkt/8906553/adapterki...

Vad tror ni om detta? och behöver man någon specialkabel för inkoppling eller fungerar det med en sådan här?

Deltaco Serial-ATA 6Gb/s 0.5m
https://www.inet.se/produkt/8903538/serial-at...

Tacksam för svar..

/Anders

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-11-18 22:05
Ursprungligen av anpe83:

Hej,

Jag har också en Imac 27" av late 2009 årsmodell där jag inte hade möjlighet att ta del av utbytesprogrammet för disken.
Nu har den havererat, tror jag... När jag drar igång datorn så börjar den ladda men plötsligt så låter det som att hddn slår ifrån och så slocknar datorn. Känns som att det skulle kunna vara hddn som är trasig och funderar då på att uppgradera till en SSD. Funderar på att köpa följande..

Samsung 750-Series EVO 250GB
https://www.inet.se/produkt/4300148/samsung-7...

Adapterkit Monteringsram 2.5" till 3.5" Svart
https://www.inet.se/produkt/8906553/adapterki...

Vad tror ni om detta? och behöver man någon specialkabel för inkoppling eller fungerar det med en sådan här?

Deltaco Serial-ATA 6Gb/s 0.5m
https://www.inet.se/produkt/8903538/serial-at...

Tacksam för svar..

/Anders

Disken och monteringsramen var det enda jag behövde. Jag använde den befintliga kabeln och det fungerade bra.
Du har samma modell som jag så samma borde gälla dig.

Ursprungligen av Ferengi:

Disken och monteringsramen var det enda jag behövde. Jag använde den befintliga kabeln och det fungerade bra.
Du har samma modell som jag så samma borde gälla dig.

Tack för svar, får man fråga vilken disk du använder? och har du byglat eller använt dig av mjukvara för att justera fläkthastigheten?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-11-19 09:52
Ursprungligen av anpe83:

Tack för svar, får man fråga vilken disk du använder? och har du byglat eller använt dig av mjukvara för att justera fläkthastigheten?

Samma som du fast 500GB - Samsung SSD 750 EVO.
Jag byglade men blev sen lite nojig om jag hade gjort fel när jag korsade trådarna i sladden så jag installerade Macs Fan Control också. Så nu kör jag både livrem och hängslen... förmodligen over-kill men datorn är knäpptyst.

http://www.crystalidea.com/macs-fan-control

Du behöver en sugpropp för att få loss glaset. Vissa kör med dubbelhäftande tejp som är en "gratis" lösning men jag misstänker att man får ägna en stund åt att få bort klisterrester ifrån glaset efteråt.

Köpte en sådan här: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natv...

Det ÄR faktiskt inga problem att byta disken bara man tar det lugnt och försiktigt.
Du behöver bara disk samt en monteringsram. En sugpropp för att få loss glaset, som lossnar förvånansvärt enkelt, samt en timma mekande i lugn och ro. Du kommer absolut inte ångra dig för datorn blir som ny (nästan)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-11-21 13:38

En del 750 har haft firmware-problem. Jag skulle satsa på en 850 istället....

Edit: Tack för rättelse, se nedan!

Senast redigerat 2016-11-21 18:04

Har någon erf av extern SSD via thunderbolt?
Skulle helst slippa böka runt i imacen.

Uppdatering:
Jag inser nu att 2009-modeller inte har TB. My bad!
Min imac råkar dock vara lite nyare så frågan kvarstår, även om den kanske passar bättre i en annan tråd.

Senast redigerat 2016-11-21 15:51
Ursprungligen av kenjon:

En del 750 har haft firmware-problem. Jag skulle satsa på en 850 istället....

Det var väl 840 EVO som hade problem?

Jag har förresten själv en 840 EVO 1TB. Utan problem (sen nästan exakt tre år tillbaka)!

Annars korrekt - det lär vara 850 EVO som gäller numera. Billigare är dom dessutom än när det begav sig, om än förvånansvärt liten skillnad.

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2016-12-04 09:45

Jag funderar också på att uppgradera.

Monteringsram: Monteringsram

SSD: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/185749-kingston_ssdnow_ms200_120gb_msata_sata_6_gb-s

Antar att man borde uppgradera minnet också. Vilken sort ska man ha då?

Annat man behöver?

Förslag på andra SSD?

RAM: Crucials minneskonfigurator "Crucial Advisor Tool" (som även finns inbakad hos exvis Komplett) är smidig.

Sedan kan du söka med resultatet hos andra webkrämare. Nyligen hade NetOnNet bäst priser för de minnen jag sökte, men YMMV.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-12-04 16:14
Ursprungligen av larsp777:

Jag funderar också på att uppgradera.

Monteringsram: Monteringsram

SSD: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/185749-kingston_ssdnow_ms200_120gb_msata_sata_6_gb-s

Antar att man borde uppgradera minnet också. Vilken sort ska man ha då?

Annat man behöver?

Förslag på andra SSD?

Den där ramen är för iMac där du har 3,5" plats och vill sätta dit en 2,5" HDD/SSD.

Vad har du för dator?

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2016-12-04 19:55
Ursprungligen av reboot81:

Den där ramen är för iMac där du har 3,5" plats och vill sätta dit en 2,5" HDD/SSD.

Vad har du för dator?

Det är en Mac Mini s.k. "late 2009"

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-12-04 22:40
Ursprungligen av larsp777:

Det är en Mac Mini s.k. "late 2009"

Så vitt jag vet så är det bara 2.5" SATA diskar som går in i den.
Här är en guide hur du ersätter dvd-spelaren med en lagringsenhet.

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2016-12-04 23:29
Ursprungligen av reboot81:

Så vitt jag vet så är det bara 2.5" SATA diskar som går in i den.
Här är en guide hur du ersätter dvd-spelaren med en lagringsenhet.

Ok, följde bara det som stod i denna tråd och han verkade använda en ram. Fast jag kanske missförstod något.

Ursprungligen av larsp777:

Ok, följde bara det som stod i denna tråd och han verkade använda en ram. Fast jag kanske missförstod något.

Som nämnts av bl a @reboot81 så handlar tråden ursprungligen om iMac som har 3,5-tumsdiskar medan du har en Mini som använder 2,5-tumsdiskar. En SSD med SATA är (i dessa sammanhang) alltid 2,5" och kräver* därmed en ram i en iMac.

*Om du inte kör med en Kajsa Warg-lösning och "fyller upp" tomrummet med silvertejp e dyl...

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2016-12-05 09:13
Ursprungligen av johan_tanying:

Som nämnts av bl a @reboot81 så handlar tråden ursprungligen om iMac som har 3,5-tumsdiskar medan du har en Mini som använder 2,5-tumsdiskar. En SSD med SATA är (i dessa sammanhang) alltid 2,5" och kräver* därmed en ram i en iMac.

*Om du inte kör med en Kajsa Warg-lösning och "fyller upp" tomrummet med silvertejp e dyl...

Aha, ok. Blandade ihop tråden med annan tråd. Så då behövs ingen ram i Mac Mini?

Korrekt.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2017-01-09 18:10

Minnen har ju också varit uppe i denna tråd.........:
Sitter med en uppiggad med SSD iMac 27'' late 2009. Är det någon vits med att RAM-uppgradera från 4x2GB för att motverka frysningar när jag scrollar i Safari? Det gäller oftast tyngre sidor som AB's och Expressens sidor men även en del andra. Hade i så fall tänkt mig 2 8GB-minnen. Men ska jag istället satsa på 4 nya 4:or. Eller vad? Maskinen lär ju enligt EveryMac.com klara 32GB.
Vill ju inte sätta in mer pengar än nödvändigt i denna gamla men i övrigt välfungerande maskin i väntan på en helt ny iMac-modell.

Ursprungligen av Le:

Men ska jag istället satsa på 4 nya 4:or.

Kolla i Activity monitor hur mycket du har ledigt. Det är inte säkert att det hjälper men 8 GB låter som att det är i minsta laget.

Annars borde det vara mer kostnadseffektivt att satsa på två 8 GB till så får du 20 GB totalt.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2017-01-09 18:46
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Kolla i Activity monitor hur mycket du har ledigt. Det är inte säkert att det hjälper men 8 GB låter som att det är i minsta laget.

Annars borde det vara mer kostnadseffektivt att satsa på två 8 GB till så får du 20 GB totalt.

Enligt Dr Cleaner ligger jag mestadels på ca 60% utnyttjande av de nuvarande 8GB. Men säger det något om minnesmodulernas 'hälsa'?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2017-01-09 18:53
Ursprungligen av Le:

Enligt Dr Cleaner ligger jag mestadels på ca 60% utnyttjande av de nuvarande 8GB. Men säger det något om minnesmodulernas 'hälsa'?

Eller är det grafikkortet som inte längre hänger med?

Bevaka tråden