Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som bokat iPhone 7/7 Plus

Tråden skapades och har fått 2504 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2016-12-03 21:07

bara jag som kör telefon från apple och abonnemang på sidan?

Ursprungligen av Christiaans:

Jag beställde en iPhone 7+ 128gb från Comviq. Min månadsfaktura kommer att bli 515kr (7gb surf, fria samtal och sms). Några har nämnt att vissa butiker prismatchar skulle det funka och kliva in på Elgiganten och göra det?

Jag har fått ungefär samma pris från Halebop och försökte prismatcha inne hos The Phone House, men det var helt kört. De kunde inte ens matcha grundpriset. :/ Finns kanske andra som är mer villiga att matcha dock.

  • Medlem
  • 2016-12-03 21:23
Ursprungligen av Drive:

bara jag som kör telefon från apple och abonnemang på sidan?

Jag kör också abonnemang separat, blir billigare om man ringer/surfar så lite som jag gör. Kör hos Vimla med 60 samtal/600 sms och 3 GB surf för 80 kr/mån, och i 24 månader med iPhone 7 Plus 128 GB blir det en totalkostnad på 11 815 kr. Några hundralappar billigare.

  • Medlem
  • 2016-12-03 21:39
Ursprungligen av Christiaans:

Jag beställde en iPhone 7+ 128gb från Comviq. Min månadsfaktura kommer att bli 515kr (7gb surf, fria samtal och sms). Några har nämnt att vissa butiker prismatchar skulle det funka och kliva in på Elgiganten och göra det?

jag beställde exakt som dig 7+ 128gb 7 gb surf på comviq och kommer betala 555kr i månaden. Varför ger dom olika priser när beställde du?

  • Medlem
  • 2016-12-03 21:40
Ursprungligen av Drive:

bara jag som kör telefon från apple och abonnemang på sidan?

Nej. Har köpt mina telefoner hos Apple i Täby utan abonnemang sedan iPhone 5. En högre engångssumma, men man slipper svära varje månad som telefonräkningen kommer.

Ursprungligen av Aylos:

jag beställde exakt som dig 7+ 128gb 7 gb surf på comviq och kommer betala 555kr i månaden. Varför ger dom olika priser när beställde du?

Dels erbjuder dom studentrabatt och seniorrabatt. Sen kan man även få personliga erbjudanden för att dom vill behålla en som kund eller för att dom vill kompensera för eventuella felaktigheter dom gjort eller liknande.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2016-12-04 09:08
Ursprungligen av Drive:

bara jag som kör telefon från apple och abonnemang på sidan?

Jag jämförde med många olika operatörer, men det blev att jag körde en 7+ 128 från Apple för att jag ville ha den snabbt och det gjorde jag ju rätt i efter att ha följt den här tråden! (fick den i början på oktober)
Jag kör också Vimla för att man får spara surfen och samtalen till nästa månad. Fick 20gb när jag tecknade och halva priset i 3 mån, så istället för att få det billigare så kör jag 10gb för 105:-/mån. Sen kommer jag sänka till 2gb. Min surfpott ligger redan på 46gb!
Bra buffert!
Jag försöker ragga kompisar också till vimla för då får båda 10:- rabatt per månad.

Ursprungligen av Aylos:

jag beställde exakt som dig 7+ 128gb 7 gb surf på comviq och kommer betala 555kr i månaden. Varför ger dom olika priser när beställde du?

Jag har studentrabatt på mitt abonnemang därav priset.

  • Medlem
  • 2016-12-05 15:43
Ursprungligen av Christiaans:

Jag har studentrabatt på mitt abonnemang därav priset.

kan man få student rabatt om man går i vuxenutbildning?

Ursprungligen av Aylos:

kan man få student rabatt om man går i vuxenutbildning?

Ja.

https://mecenat.com/se/

Klicka på:
Kundtjänst --> Studentrabatter --> Vem kan få Mecenat-kort

Ursprungligen av Nisse01:

Nu kanske det börjar hända saker hos Halebop. Enligt supporten får de förmodligen in en leverans under nästa vecka, och de var säkra på att jag skulle rymmas i den leveransen. Beställde 7 Plus 128 GB mattsvart i slutet av oktober.

Hoppas det stämmer…!

Hur har det gått? Har du fått någon avisering gällande din telefon?

Ursprungligen av elimon:

Hur har det gått? Har du fått någon avisering gällande din telefon?

Nix, pratade med dom igen förra veckan och den jag pratade med då bekräftade att jag ryms i nästa leverans - men han trodde det kunde dröja till nästa vecka innan de får nåt från Apple. Så jag får den nog inte denna vecka, men förhoppningsvis nästa iaf.

Jag är inte sur på Halebop, de har inte lovat nåt datum och de är ju beroende av att få nåt från Apple att skicka till mig. Men det är ju lovande att jag får nästa gång de får in en leverans.

Ursprungligen av Nisse01:

Nix, pratade med dom igen förra veckan och den jag pratade med då bekräftade att jag ryms i nästa leverans - men han trodde det kunde dröja till nästa vecka innan de får nåt från Apple. Så jag får den nog inte denna vecka, men förhoppningsvis nästa iaf.

Jag är inte sur på Halebop, de har inte lovat nåt datum och de är ju beroende av att få nåt från Apple att skicka till mig. Men det är ju lovande att jag får nästa gång de får in en leverans.

Det går ju åt rätt håll i alla fall

  • Medlem
  • 2016-12-06 10:52
Ursprungligen av elimon:

Det går ju åt rätt håll i alla fall

Rätt håll? Du menar att det snart inte är så lång tid kvar innan nästa iPhone presenteras?

Ursprungligen av elimon:

Det går ju åt rätt håll i alla fall

Japp. Ska höra med dom i slutet av veckan igen om de hört nåt mer ang. leverans.

Ursprungligen av Dalle:

Rätt håll? Du menar att det snart inte är så lång tid kvar innan nästa iPhone presenteras?

Låt nu mig vara lite glad för det ynka strimma hopp som ges

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-12-06 14:12
Ursprungligen av leomessi87:

Sen går det inte riktgt att jämföra med Telia/Halebop då Halebop fortfarande är märkbart dyrare än Comviq.

Då läste du inte korrekt. Jämförelsen var inte avseende priserna utan företagsupplägget och dess varumärken. Där är Tele2/Comviq och Telia/Halebop identiska.

Ursprungligen av leomessi87:

Jag har provat många operatörer genom åren och kör nu med Comviq då jag klarar mig utan fysiska butiker och att få support via telefon om de skulle behövas. Så sämre servicegrad får man räkna med men att man ska räkna med försenade leveranser är inget man ska behöva räkna med. Nu är det ju inte bara Comviq utan alla operatörer har inte kunnat leverera och självklart ska Comviq ha lika mycket kritik för det som alla andra. Ger man ett datum som man inte kan hålla så är det lika illa oavsett om det finns fysiska butiker eller inte. Det är jag inte ensam om att tycka och det är av just den anledningen som jag har blivit lovad ersättning. Nu har jag väntat så länge och även om telefonen jag beställt hade gått att köpa med Comviq i butik (vilket det inte gör för tillfället) så hade jag inte gjort det utan istället väntat vidare och sen fått telefonen någon tusenlapp billigare:) hade jag varit i akut behov av en ny hade jag tänkt annorlunda.

Denna biten tror jag inte du kan klandra operatörerna för då de sannolikt ligger helt i händerna på Apple som antingen har producerat jävligt långsamt (samt givetvis prioriterat butiksleveranser till sig själv) eller varit helt av banan vad det gäller att gå ut med ett lämpligt releasedatum sett till produktionstakten. Jag själv gissar på båda.

Ursprungligen av zinned:

Då läste du inte korrekt. Jämförelsen var inte avseende priserna utan företagsupplägget och dess varumärken. Där är Tele2/Comviq och Telia/Halebop identiska.

Denna biten tror jag inte du kan klandra operatörerna för då de sannolikt ligger helt i händerna på Apple som antingen har producerat jävligt långsamt (samt givetvis prioriterat butiksleveranser till sig själv) eller varit helt av banan vad det gäller att gå ut med ett lämpligt releasedatum sett till produktionstakten. Jag själv gissar på båda.

Jodå jag läste korrekt. Jag menar fortfarande att det är en skillnad. Jag förstår vad du menar med att det är "samma sak" men du har fel där. Telia erbjuder enligt dig sina kunder att teckna halebop i deras butiker. Tele2 erbjuder inte sina kunder att teckna comviq i deras butiker, därav är inte uppläggen identiska. Comviq tar det ett steg längre på "budgetstegen" genom att endast erbjuda sina kunder att teckna via hemsidan samt att endast ge support via hemsidan eller telefon och på så vis minska sina kostnader (färre kunder och färre supportärende i butik och därmed en lägre personalkostnad bland annat) och på så vis kunna erbjuda kunden ett lägre pris. Det finns ju såklart en anledning till att Comviq är märkbart billigare än Halebop. Så nej, det är inte ett identiskt upplägg av just den anledningen. Nu utgår jag från att du har rätt vad gäller halebop. När min kollega jobbade på Telia kunde man INTE teckna halebop i deras butiker och enligt henne så var det just därför halebop var billigare. Men det var ett tag sen så det kanske har ändrats. Egentligen handlade detta om att du trodde att man kunde teckna Comviq i "deras" fysiska butiker och vi har nu klarlagt att det var fel så jag tycker det räcker där.

Vad gäller ansvarsfrågan så håller jag med dig delvis, jag tror också att det beror Apple men med det sagt så har fortfarande operatörerna ett ansvar. Är man mellanhand och ska tjäna pengar på det så får man också ett ansvar. Om en operatör ger en leveranstid som dom inte kan hålla så är det deras ansvar. Om operatörerna inte fått något datum av Apple så borde det stå att leveransdatum är okänt. Är det så att dom fått ett datum som Apple inte lyckats leva upp till så är det deras ansvar som återförsäljare att ta det med Apple. Jag som kund har beställt en produkt av ett företag som inte lyckas leverera i tid och jag kommer därför få kompensation av detta företag. Så är det i princip överallt. Om ett byggföretag ska vara klara med sitt bygge ett visst datum men inte klarar det för att deras leverantörer inte skickat ut materialet i tid så är det fortfarande bygget som får betala vite till sin kund. Om sen byggföretaget tar det vidare och i sin tur och kräver leverantören på dessa pengar eller inte är en helt annan sak och det är inget som slutkunden behöver ta i.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-12-06 15:04
Ursprungligen av leomessi87:

Jodå jag läste korrekt. Jag menar fortfarande att det är en skillnad. Jag förstår vad du menar med att det är "samma sak" men du har fel där. Telia erbjuder enligt dig sina kunder att teckna halebop i deras butiker. Tele2 erbjuder inte sina kunder att teckna comviq i deras butiker, därav är inte uppläggen identiska.

Korrekt, jag ber om ursäkt. Det var ett tag sedan jag läste det sist men du konstaterade ju det i ett tidigare inlägg. My bad.

Ursprungligen av leomessi87:

Vad gäller ansvarsfrågan så håller jag med dig delvis, jag tror också att det beror Apple men med det sagt så har fortfarande operatörerna ett ansvar. Är man mellanhand och ska tjäna pengar på det så får man också ett ansvar. Om en operatör ger en leveranstid som dom inte kan hålla så är det deras ansvar. Om operatörerna inte fått något datum av Apple så borde det stå att leveransdatum är okänt.

Lite är det så. Dock är det ju en avvägning av operatören/återförsäljaren. De anser sig tjäna mer på att gå ut med en så kort leveranstid som möjligt, den de får från Apple, för de nog anser att det låter bäst och har störst förtjänst i. Självklart så blir det ju en del badwill i samband med detta men jag gissar att när de summerar det så anser de själva att de ligger på plussidan.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2016-12-06 15:14
Ursprungligen av zinned:

Vad dillar du om? Klart de säljs i fysisk butik, både i deras egna renodlade butiker och hos andra ÅF.

Jag har jobbat i en Tele2-butik så jag dillar om sanningen! Comviq kan du endast köpa via deras egna sida, det finns ingen annan säljkanal eller ÅF som säljer dom i en fysisk butik.

Ursprungligen av elimon:

Låt nu mig vara lite glad för det ynka strimma hopp som ges

Kan ta av dig lite hopp också; nu tror Halebop att jag får den v51/52.

De har dock, som sagt, alltid varit tydliga med att det är personliga uppskattningar och inget de kan garantera.

Aj aj, låter inte bra det här. Jag beställde en iPhone 7+ Svart 128gig från Comviq den 30/11
Då stod det 6-7 veckor, men jag antog bara att de säger så för att liksom "safe'a" upp eventuella förseningar.
Någon som har koll på hur ofta de svenska ÅF tar emot leveranser från Apple?

Ursprungligen av Alexander W:

Aj aj, låter inte bra det här. Jag beställde en iPhone 7+ Svart 128gig från Comviq den 30/11
Då stod det 6-7 veckor, men jag antog bara att de säger så för att liksom "safe'a" upp eventuella förseningar.
Någon som har koll på hur ofta de svenska ÅF tar emot leveranser från Apple?

Vad jag har hört får iaf Halebop mellan varje och varannan vecka för tillfället.

  • Medlem
  • 2016-12-06 17:30
Ursprungligen av Alexander W:

Aj aj, låter inte bra det här. Jag beställde en iPhone 7+ Svart 128gig från Comviq den 30/11
Då stod det 6-7 veckor, men jag antog bara att de säger så för att liksom "safe'a" upp eventuella förseningar.
Någon som har koll på hur ofta de svenska ÅF tar emot leveranser från Apple?

Sägs att många får in imorgon. Mitt prel. leveransdatum är 12 December, alltså nästa vecka. Beställde 6 Oktober, alltså 2 månader sedan idag. iPhone 7+ 128 GB Mattsvart, håller fan tummar och tår

Ursprungligen av fkyh:

Sägs att många får in imorgon. Mitt prel. leveransdatum är 12 December, alltså nästa vecka. Beställde 6 Oktober, alltså 2 månader sedan idag. iPhone 7+ 128 GB Mattsvart, håller fan tummar och tår

Var sägs det?

Hoppas det stämmer

Ursprungligen av Nisse01:

Var sägs det?

Hoppas det stämmer

Beställt från comviq den 19 september .. Iphone 7 plus jetblack 128gb.
Väntar fortfarande......

  • Medlem
  • 2016-12-07 12:22

Nu har prel. leveransdatum hoppat från den 12e till den 8e, alltså imorgon! Kanske stämmer att dem börjar skicka ut idag, hoppas

Ursprungligen av fkyh:

Nu har prel. leveransdatum hoppat från den 12e till den 8e, alltså imorgon! Kanske stämmer att dem börjar skicka ut idag, hoppas

Skoj. Var det Comviq du hade beställt från?

  • Medlem
  • 2016-12-07 14:51
Ursprungligen av Nisse01:

Skoj. Var det Comviq du hade beställt från?

Telia!

Är det någon från Halebop som har beställt i slutet av oktober eller senare som har fått ett preliminärt lev.datum på sin ordersida?

Bevaka tråden