Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som bokat en Macbook Pro (2016)

Tråden skapades och har fått 75 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av hweltklasse:

Får man fråga om en printscreen på leveransgången? Censurera givetvis personliga uppgifter, tycker det är mest intressant att se vilka länder den studsar mellan och vilken leveranstid däremellan man kan förvänta sig

Det tror jag inte går utan utan det står bara leveras eller nått sådant och förväntat datum.

Apple har inte vad jag typ som UPS/FeDex mfl där man kan se varje in- och ut-checkning under resans gång.

Ursprungligen av CekariYH:

Det tror jag inte går utan utan det står bara leveras eller nått sådant och förväntat datum.

Apple har inte vad jag typ som UPS/FeDex mfl där man kan se varje in- och ut-checkning under resans gång.

Har fått för mig att Apple levererar till Sverige med DHL? Med andra ord borde han fått spårningsinformation där man kan se paketets resväg via DHL, är inte helt säker dock.

Ursprungligen av hweltklasse:

Har fått för mig att Apple levererar till Sverige med DHL? Med andra ord borde han fått spårningsinformation där man kan se paketets resväg via DHL, är inte helt säker dock.

Det har du ju fanken rätt i, men som du såg så ligger min beställning fortfarande under Behandlas.
Vanligtvis skeppas varorna från Holland eller så, men dessa som just nu tillverkas då det är brist på dom, skickas från Kina or whatever och sedan till europa och sedan hem till oss.
Så var det iaf när jag beställde min MBPr 2012 och min MPL13 kom från USA till europa och sedan till mig.

Ursprungligen av hweltklasse:

Tjena!

Tänkte kolla hur leveransstatusen ser ut för er som beställt en Macbook Pro 2016.

Är det någon som hunnit med att få ett kollinummer ännu, eller rentav har fått leveransen och sitter och skriver på eran nya dator i detta nu?

Själv beställde jag en 15-tummare den 31/10 och har ännu inte fått något livstecken från min försändelse. Beräknad leveranstid var 4-5 veckor, så det är väl inte är så konstigt.

Hur ser det ut för er, överraskar Apple er med bättre leveranstider än väntat?

Skulle få den idag men då säger IT-avdelningen att de räknar med att leveransen tar ytterligare 4-8 veckor. Någon som vet om ett fartyg gått under eller om de skall rätta till några produktionsfel?

Vår leverantör (ATEA) har dystra besked kring leveranser av de nya MacBook Pro modellerna med touchbar. Har idag uppgift om att det kan dröja 4-8 veckor för innestående beställningar innan dessa levereras (räknat från nu).

Senast redigerat 2016-12-01 14:51
Ursprungligen av maglin:

Skulle få den idag men då säger IT-avdelningen att de räknar med att leveransen tar ytterligare 4-8 veckor. Någon som vet om ett fartyg gått under eller om de skall rätta till några produktionsfel?

Vår leverantör har dystra besked kring leveranser av de nya MacBook Pro modellerna med touchbar. Har idag uppgift om att det kan dröja 4-8 veckor för innestående beställningar innan dessa levereras (räknat från nu).

Jag har då inte hört något om en s.k. "recall" eller att ett fartyg har kapsejsat

När beställde du den?

Den 28 oktober. men då vi måste handla via ATEA så är det klart ett extra steg. första leveranstid var den 21 nov sedan den 1 dec och när jag frågade idag så säger IT avdelningen 4-8 veckor från idag (efter besked från ATEA).

Ursprungligen av maglin:

Den 28 oktober. men då vi måste handla via ATEA så är det klart ett extra steg. första leveranstid var den 21 nov sedan den 1 dec och när jag frågade idag så säger IT avdelningen 4-8 veckor från idag (efter besked från ATEA).

Det låter ju inte rätt, om dom nu inte köpt en hoper och valt att alla ska levereras samtidigt, då kan det ju bli sådär.

Avbeställde min från dustin. Beställde en från netonnet i tisdags. Kom idag med posten. Rymdgrå 15 tummare med touchbar, 512 gb 2,7 ghz, 455 gfx ?

So far: galet stor trackpad, mycket bättre ljud, touchbaren kommer bli bättre med tid, men funkar bra å använda, tangentbordet e väldigt slimmat, touch id.. otroligt smidigt ?? , har inte behövt koppla in ngt via usb ännu.. saknar magsafe..

Ursprungligen av razorfisk:

Avbeställde min från dustin. Beställde en från netonnet i tisdags. Kom idag med posten. Rymdgrå 15 tummare med touchbar, 512 gb 2,7 ghz, 455 gfx ?

So far: galet stor trackpad, mycket bättre ljud, touchbaren kommer bli bättre med tid, men funkar bra å använda, tangentbordet e väldigt slimmat, touch id.. otroligt smidigt ?? , har inte behövt koppla in ngt via usb ännu.. saknar magsafe..

Var det skillnad på priset mellan dom?

Undrar om specialpriset på Apples LG UltraFine 5K-skärm hinner löpa ut innan den går att beställa?

Fick min USB-C adapter från Amazon UK idag.
Liten smidig sak med dom portar jag behöver. Så liten att man nästan önskar att MBPr:en hade haft en liten lucka att förvara den bakom
2 USB3
SD och microSD kortläsare
USB-C pass-trhough
samt att USB-C kontakten till dator sitter på sidan och inte på mitten som hos dom flesta andra, vilket gör att den inte täcker den andra porten.

Hämtade min typ maxade femtontummare på Äppelaffären i förrgår. Byter upp från MBA2011 och Imac 2010. Har inte hunnit eldprova så mycket än, men är överlag väldigt nöjd. Kontrollremsan känns betydligt mycket mer användbar än förväntat och iallafall Autocad snurrar på bra. Lite dyr kanske – framförallt SSD-uppgraderingarna – men jag räknar med att datorn kommer att kunna hänga med lika länge som mina tidigare, så då blir det ju inte så farligt

Ursprungligen av augustekman:

Hämtade min typ maxade femtontummare på Äppelaffären i förrgår. Byter upp från MBA2011 och Imac 2010. Har inte hunnit eldprova så mycket än, men är överlag väldigt nöjd. Kontrollremsan känns betydligt mycket mer användbar än förväntat och iallafall Autocad snurrar på bra. Lite dyr kanske – framförallt SSD-uppgraderingarna – men jag räknar med att datorn kommer att kunna hänga med lika länge som mina tidigare, så då blir det ju inte så farligt

Grattis!
En annan har väl 2+ veckor kvar innan den dimper ner i brevlådan

Någon annan som har beställ 15 tum från Media Markt fick detta svar när jag frågade om order status & varför det inte gick och beställa 256 GB längre. Förhandsbokade 28/11.

"Det ser ut som att produkten har blivit lite försenad från Apple och därför blivit tillfälligt släckt på hemsidan.

Produkten beräknas komma andra veckan i December från vad jag kan se idag. Apple är väldigt oberäkneliga när det kommer till leveranstider så produkten kan lika gärna komma in imorgon eller i eftermiddag.

Mvh Rickard"

Ursprungligen av Kurzdorfer:

Någon annan som har beställ 15 tum från Media Markt fick detta svar när jag frågade om order status & varför det inte gick och beställa 256 GB längre. Förhandsbokade 28/11.

"Det ser ut som att produkten har blivit lite försenad från Apple och därför blivit tillfälligt släckt på hemsidan.

Produkten beräknas komma andra veckan i December från vad jag kan se idag. Apple är väldigt oberäkneliga när det kommer till leveranstider så produkten kan lika gärna komma in imorgon eller i eftermiddag.

Mvh Rickard"

Verkar inte helt osannolikt att någonting brustit gällande leveransrutten. De har trots allt sänkt estimerad leveranstid på deras hemsida från 4-5 veckor till 2-3 veckor. Detta trots att det finns mängder av beställare som väntat mer än en månad efter eventet och fortfarande inte fått sina datorer. Med andra ord verkar Apple rätt säkra på att de har datorer att leverera men att det behövs en snabbare logistisk process.

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2016-12-05 12:49

Har kompis på en ÅF som jag fick lite bättre pris på. Maxutrustad 13" förrutom bara 512 SSD, då de tar hutlösa priser för den uppgraderingen. De har flyttat datumen två gånger och nu är det 20 December som är obekräftat datum.

Deras förklaring, och detta får vi ta med en nypa med salt är att det är någon typ av minnesbrist som också påverkar tillgång på iPad samt att en stor speditör i supply chain hamnat på obestånd med flera containerskepp på havet tills dess att detta är löst. Inte hört / läst något om det annorstädes så ta det för vad det är

Nu börjar några butiker (bland annat SIBA och NetOnNet) skriva ut att de beräknar få in en leverans som finns tillgänglig för konsumenter den 9:e december. Tidigare har de inte vågat skriva ut något datum, så man får väl anta att de fått bekräftelse av Apple att de "löst" åtminstone en leveransvåg.

Exempel: https://www.netonnet.se/art/dator/barbardator/15-16tum/apple-macbook-pro-15-mlh32ksa/239432.8908/?utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt_prisjamforelse

Det visade sig att man beställt datorn med det bättre grafikkortet vilket tydligen skulle ställa till leveranstiden. Tittar nu på om det går snabbare att beställa om datorn med v det vanliga grafikkortet jmf med att invänta denna beställningen. Hoppas bara den kommer innan jul så det blir budgeterat på rätt år.

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2016-12-05 21:13

Jag har samma problem, men blev utlovad faktura innan nyår. Jag var så säker att den skulle komma 2015 så jag hade budgeterat för den, men tji fick jag. Vill inte ha samma strul detta året...

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2016-12-05 22:08

Är det någon som vet om den med touch bar har kommit i Apple butikerna i Sthlm? Jag skulle i alla fall inte köpa en sådan utan att ha provat i butik.

Ursprungligen av calinou:

Är det någon som vet om den med touch bar har kommit i Apple butikerna i Sthlm? Jag skulle i alla fall inte köpa en sådan utan att ha provat i butik.

Tror säkert att det finns demoex i Apples egna butik i Stockholm, ring och kolla.

Ursprungligen av calinou:

Är det någon som vet om den med touch bar har kommit i Apple butikerna i Sthlm? Jag skulle i alla fall inte köpa en sådan utan att ha provat i butik.

Ja, där finns demo-ex (i alla fall 13"-varianten med Touch Bar som är aktuell för mig, 15" vet jag inte säkert).

Ursprungligen av Dreadl0ck:

Men det är ju gamla nyheter och borde inte påverka leveranserna nu.

Ursprungligen av maglin:

Det visade sig att man beställt datorn med det bättre grafikkortet vilket tydligen skulle ställa till leveranstiden. Tittar nu på om det går snabbare att beställa om datorn med v det vanliga grafikkortet jmf med att invänta denna beställningen. Hoppas bara den kommer innan jul så det blir budgeterat på rätt år.

Pratade med Apple idag och de säger att det inte spelar någon roll vilket grafikkort man beställer för leveranstiden.

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2016-12-06 20:02
Ursprungligen av maglin:

Men det är ju gamla nyheter och borde inte påverka leveranserna nu.

Enligt den ÅF jag snackade med lider de fortfarande, men det kan å andra sidan vara pile of crap för att jag inte skall bli ballistisk....

Ursprungligen av maglin:

Pratade med Apple idag och de säger att det inte spelar någon roll vilket grafikkort man beställer för leveranstiden.

Tro mig, har beställt 3 Macar sen tidigare med det bästa grafikkortet och dom har alla tagit längre tid än dom som beställt med det vanliga.

Ursprungligen av Dreadl0ck:

Enligt den ÅF jag snackade med lider de fortfarande, men det kan å andra sidan vara pile of crap för att jag inte skall bli ballistisk....

Njae, lite otydligt av mig. jag menar att Apple uppdaterar sin leveranstid snabbt på hemsida mm. nu står det 2-3 veckor. Jag beställde den 1 nov och konkursen skrevs om den 7 nov. Man kan tänka sig två scenarier
1. min dator är redan producerad och är på ett av skeppen som inte kommer i hamn (osannolikt att de hunnit bygga och skeppa den på mindre än en vecka).
2. komponenter till min dator är på något av skeppen (mer sannolikt, men då skulle leveranstiden gå upp även på de som produceras efter min dator och det har det inte gjort. leveranstiden har snarare minskat.

Edit, konkursen skrevs om redan i aug så den borde inte påverka leveranstiden

Senast redigerat 2016-12-06 23:28
Ursprungligen av CekariYH:

Tro mig, har beställt 3 Macar sen tidigare med det bästa grafikkortet och dom har alla tagit längre tid än dom som beställt med det vanliga.

Jag har också tidigare beställt med mer minne, annan hd, grafikkort mm. Men då har man angivit längre leveranstid vid beställning också. denna gången är det samma leveranstid. Denna gången är det samma leveranstid oavsett vilket grafikkort man väljer.

Ursprungligen av maglin:

Jag har också tidigare beställt med mer minne, annan hd, grafikkort mm. Men då har man angivit längre leveranstid vid beställning också. denna gången är det samma leveranstid. Denna gången är det samma leveranstid oavsett vilket grafikkort man väljer.

Kan vara så denna gång då dom har problem att leverera någon version tydligen

Bevaka tråden