Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa BT-lurarna till iPhone?

Tråden skapades och har fått 76 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tycker att fråga om bästa hörluren som är enormt individuellt och även som zinned skrev ovan... egentligen är ganska korkat.
Ungefär som att fråga efter bästa skostorleken

Ursprungligen av CekariYH:

Tycker att fråga om bästa hörluren som är enormt individuellt och även som zinned skrev ovan... egentligen är ganska korkat.
Ungefär som att fråga efter bästa skostorleken

Njae, snarare som att fråga efter vilka skor som är bäst.

Och hur det än är, så ÄR det skillnad på ljud, kvalitet och funktioner.

Annars hade inte denna, och tusentals trådar till, handlat om olika kvalitet på olika prylar.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-11-30 20:10

Inga BT-lurar är bäst på iPhone, BT funkar skitkasst på iPhone (6S Plus)..

Något för sur-tråden kanske?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2016-11-30 20:21
Ursprungligen av mattiL:

Inga BT-lurar är bäst på iPhone, BT funkar skitkasst på iPhone (6S Plus)..

Något för sur-tråden kanske?

Förmodligen därför att iPhone saknar aptX vilket t ex Sonys Xperia lurar har. Anväder BT för både inear, onear (Sony båda) och Creative T30 högtalare till min XperiaZ3 compact. Hackandet man kunde uppleva förr är nu ett minne blott, allt var inte bättre förr...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-11-30 21:09
Ursprungligen av hpes:

Förmodligen därför att iPhone saknar aptX vilket t ex Sonys Xperia lurar har. Anväder BT för både inear, onear (Sony båda) och Creative T30 högtalare till min XperiaZ3 compact. Hackandet man kunde uppleva förr är nu ett minne blott, allt var inte bättre förr...

Mjaäe, problemen uppstod nog när jag uppdaterade till iOS 10.1, sedan har de kvarstått.
Jag använder SonyEricsson BT headset (MW1 supersmart headset) och en Volvo V60, båda har problem nu..

Jag var nyligen i New York och provade under resan (bla i olika flygplats-butiker) både Bose QuietComfort 35 och Sony:s nya MDR-1000X - både är bra men jag köpte aldrig någon av dem. (pga av att jag redan har QuietComfort 15 och Sony MDR-100ABN)

En detalj att tänka på är att NC-funktionen går att stänga av på Sony:s lurar (inte på Bose) och är man ute efter ett billigare alternativ än MDR-1000X så är MDR-100ABN i princip lika bra för halva priset.

http://m3.idg.se/2.1022/1.657787/test-mdr-100...

Vill bara passa på att nämna att jag såg en tjej på tunnelbanan i New York som hade airpods, trots att de inte släppts ännu - antagligen testexemplar eller recensionsexemplar - hon verkade nöjd

Senast redigerat 2016-12-01 07:40
  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-12-01 10:06
Ursprungligen av CekariYH:

Tycker att fråga om bästa hörluren som är enormt individuellt och även som zinned skrev ovan... egentligen är ganska korkat.
Ungefär som att fråga efter bästa skostorleken

Självklart är det subjektivt. Dock är det intressant och fördelaktigt att höra andras åsikter om en produkt, få reda på saker att tänka på som man kanske inte hade tänkt på själv.

Ursprungligen av mattiL:

Inga BT-lurar är bäst på iPhone, BT funkar skitkasst på iPhone (6S Plus)..

Jaså? Jag tycker det fungerar kanon.

Ursprungligen av Pulver:

En detalj att tänka på är att NC-funktionen går att stänga av på Sony:s lurar (inte på Bose) och är man ute efter ett billigare alternativ än MDR-1000X så är MDR-100ABN i princip lika bra för halva priset.

Går inte i trådlöst läge, nej. Dock i trådat.

Ursprungligen av mattiL:

Mjaäe, problemen uppstod nog när jag uppdaterade till iOS 10.1, sedan har de kvarstått.
Jag använder SonyEricsson BT headset (MW1 supersmart headset) och en Volvo V60, båda har problem nu..

Jag kanske har haft tur, men det var längesen jag hade problem med Bluetooth på mina iPhones. Kör nu en 6S och det funkar klockrent.

Ursprungligen av zinned:

Jaså? Jag tycker det fungerar kanon.

iPhone har endast bluetooth med a2dp vilket är den "lägsta" kvaliteten på bluetooth ljud, en snäpp högre finns apt-x som vissa android-telefoner och vissa hörlurar har (inte alla) och hos Sony finns även LDAC som är den högsta kvaliteten på bluetooth ljud idag, men det fungerar endast på nyare sony-telefoner (z5 och senare) och sony-hörlurar (bla MDR1000X och MDR-100ABN)

Jag har alla varianter och har testlyssnat lite med bla högupplöst ljud, men hör ingen jätteskillnad - en teori är att om man lyssnar på exempelvis spotify så är det så bra komprimerat att det räcker med a2dp för att låta bra.

Men jag har inga "guldöron" (personer som påstår sig höra skillnad på olika kablar...) utan är bara en vanlig svensson

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-12-01 12:39
Ursprungligen av Pulver:

iPhone har endast bluetooth med a2dp vilket är den "lägsta" kvaliteten på bluetooth ljud, en snäpp högre finns apt-x som vissa android-telefoner och vissa hörlurar har (inte alla) och hos Sony finns även LDAC som är den högsta kvaliteten på bluetooth ljud idag, men det fungerar endast på nyare sony-telefoner (z5 och senare) och sony-hörlurar (bla MDR1000X och MDR-100ABN)

Jag har alla varianter och har testlyssnat lite med bla högupplöst ljud, men hör ingen jätteskillnad - en teori är att om man lyssnar på exempelvis spotify så är det så bra komprimerat att det räcker med a2dp för att låta bra.

Ok, jag hade säkert inte hört den skillnaden som jag gissar att priset utgör på lurarna

Ursprungligen av Pulver:

(personer som påstår sig höra skillnad på olika kablar...)

Att det fortfarande finns de som går på den niten, otroligt

Ursprungligen av Pulver:

iPhone har endast bluetooth med a2dp vilket är den "lägsta" kvaliteten på bluetooth ljud, en snäpp högre finns apt-x som vissa android-telefoner och vissa hörlurar har (inte alla) och hos Sony finns även LDAC som är den högsta kvaliteten på bluetooth ljud idag, men det fungerar endast på nyare sony-telefoner (z5 och senare) och sony-hörlurar (bla MDR1000X och MDR-100ABN)

Jag har alla varianter och har testlyssnat lite med bla högupplöst ljud, men hör ingen jätteskillnad - en teori är att om man lyssnar på exempelvis spotify så är det så bra komprimerat att det räcker med a2dp för att låta bra.

Men jag har inga "guldöron" (personer som påstår sig höra skillnad på olika kablar...) utan är bara en vanlig svensson

APT-X är väl en codec som sköter kodning/avkodning av musiken innan BT skickar den? Hur ställer sig AAC i jämförelse? För det är väl AAC som iPhone använder sig av om utrustningen har stöd för AAC? Eller har jag missförstått det?

Har inte lyssnat och jämfört APT-X mot AAC, men det skulle vara roligt att testa.

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

APT-X är väl en codec som sköter kodning/avkodning av musiken innan BT skickar den? Hur ställer sig AAC i jämförelse? För det är väl AAC som iPhone använder sig av om utrustningen har stöd för AAC? Eller har jag missförstått det?

Har inte lyssnat och jämfört APT-X mot AAC, men det skulle vara roligt att testa.

Enligt diverse recensioner så stödjer Sony MDR-1000X AAC, och det är i så fall med det som ljudet skickas över mellan iPhone och denna lur.

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Har inte lyssnat och jämfört APT-X mot AAC, men det skulle vara roligt att testa.

Som nästan alla moderna codecs är det hyfsat jämnt vid samma bitrate, iallafall för högre bitrates.
Men man kan nog ändå säga att apt-x vinner, pga Apples AAC-implementation enbart går upp till 256kbps, medan apt-x (nästan) alltid kör i 352kbps.

Sonys LDAC är en liten specialare, eftersom de använder flera parallella BT-strömmar för att få upp till 990kbps(!) – 330kbps per ström. Det överträffar de andra varianterna såklart.

Senast redigerat 2016-12-01 14:59
Ursprungligen av gabriela:

Apples AAC-implementation enbart går upp till 256kbps

Man får komma ihåg att väldigt många lyssnar på -music och/eller iTunes med just AAC@256kbps utan att klaga – vare sig lurarna är trådlösa eller ej!

Ursprungligen av gabriela:

Som nästan alla moderna codecs är det hyfsat jämnt vid samma bitrate, iallafall för högre bitrates.
Men man kan nog ändå säga att apt-x vinner, pga Apples AAC-implementation enbart går upp till 256kbps, medan apt-x (nästan) alltid kör i 352kbps.

Sonys LDAC är en liten specialare, eftersom de använder flera parallella BT-strömmar för att få upp till 990kbps(!) – 330kbps per ström. Det överträffar de andra varianterna såklart.

Tack! Alltså är skillnaden 256 vs 320 kbps förutsatt att källan är 320 eller högre? Hade tänkt fråga vad Apple Music ligger på men såg att du redan svarat på det. ?

Ja, skulle vilja säga att det är så i praktiken även om det rent tekniskt är "äpplen och päron".
Spelar man inte okomprimerade musikfiler (exvis ALAC) eller annan kodning mer än 256kbps (exvis Spotify "Extreme quality" 320kbps) ger inte apt-x (eller LDAC) knappt ens någon teoretisk fördel, om än inte heller någon direkt nackdel.

Som lök på laxen – om vi specifikt diskuterar mobilt lyssnande så använder många användare av -music och Spotify standardinställningen med halverad bitrate för att "spara data". I det fallet klarar man sig fint med standard SBC-kodning och kan tänka på något trevligare än bluetoothprotokoll..

  • Medlem
  • 2016-12-02 16:24

Efter att ha följt tråden noga var jag igår in på Media Markt och provlyssnade ett par Sony MDR 100ABN.
Antingen är det jag som har stora öron eller så är det lurarna som är små för att vara over ear. Visst fick öronen plats. Men jämfört med mina gamla Harman/Kardon BT så kändes det tajt. Ljudet var ju helt ok, men inte nämnvärt bättre än mina gamla lurar. Men varför vill jag alltid kunna spela högre än vad dagens lurar tillåter? Nej, min hörsel är det inga större fel på, än.

Ursprungligen av Dalle:

Efter att ha följt tråden noga var jag igår in på Media Markt och provlyssnade ett par Sony MDR 100ABN.
Antingen är det jag som har stora öron eller så är det lurarna som är små för att vara over ear. Visst fick öronen plats. Men jämfört med mina gamla Harman/Kardon BT så kändes det tajt. Ljudet var ju helt ok, men inte nämnvärt bättre än mina gamla lurar. Men varför vill jag alltid kunna spela högre än vad dagens lurar tillåter? Nej, min hörsel är det inga större fel på, än.

Precis det jag är rädd för, storleken! Håller med om volymen på vissa lurar, alldeles för låg!

  • Medlem
  • 2016-12-02 18:26
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Håller med om volymen på vissa lurar, alldeles för låg!

Misstänker att det är EU-regler som begränsar hur högt tillverkarna får skruva på.

Ursprungligen av Dalle:

Men varför vill jag alltid kunna spela högre än vad dagens lurar tillåter? Nej, min hörsel är det inga större fel på, än.

Så du har maxat volymkontrollen och tycker det är låg volym? Då är det nog fel på dina öron är jag rädd.

  • Medlem
  • 2016-12-02 18:41
Ursprungligen av barbapappa_86:

Så du har maxat volymkontrollen och tycker det är låg volym? Då är det nog fel på dina öron är jag rädd.

Inte alls lågt. Men du vet hur det är när musiken tar tag och man bara vill rocka ännu högre. Man vet att det är dåligt, men musiken är ju så jäkla bra att man bara måste...

Hint:

Ursprungligen av Dalle:

Inte alls lågt. Men du vet hur det är när musiken tar tag och man bara vill rocka ännu högre. Man vet att det är dåligt, men musiken är ju så jäkla bra att man bara måste...

Okej, alltså du når inte maxvolym.

PS: Metallica var bättre förr imo.

  • Medlem
  • 2016-12-03 19:43

Vad tror ni om Denon AH-GC20?

De har fått goda vitsord i Ljud & Bild. Och just nu har Hifi-klubben 800:- i rabatt.
Någon som har provlyssnat dessa?

Dessutom är de diskreta och ser inte ut som två flygande t-fat. De klarar aptX och AAC.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2016-12-03 22:48

Om de är de ”bästa” vet jag inte. Men de låter jävligt bra.

JBL E50BT

Jag har använt dessa i cirka ett år. Underbara! Sitter skönt, låter bra. Den inbyggda mikrofonen för telefonsamtal fungerar bra - inte superbra, men bra nog. Typ att den funkar i 92 av hundra fall.

  • Medlem
  • International user
  • 2016-12-04 18:36

Sennheiser Momentum

Efter länge väntat på köpa BT-lurar så slog jag till på ett par Sennheiser Momentum Wireless. Är grymt nöjd. Läst mycket om allehanda BT-lurar och givetvis är avsaknaden av AptX ett minus för Apple. Men inte ens iPh7 har ju det så...
NC är precis lämplig nivå för mig. Och byggkvallan är grym förutom de plastiga knapparna kanske. Ljudet är över förväntan. Batteritiden är också över förväntan och även microfonen är bra. Supernöjd förutom med priset då. Men Beats har ju alltid varit överskattade. QC35 är lite av en vattendelare. Sonyn har jag ingen uppfattning om.

  • Medlem
  • 2016-12-06 20:20

Beställde ett par Denon AH-GC20 från Hifi-klubben ikväll. Vi får se vad de går för. Tidigare har jag provat ett par Sony MDR 100ABN, och där gillade jag deras NC det korta jag kunde testa dem i butiken. Hoppas dessa har minst lika bra NC.

Jag pendlar mellan ett par AirPods för enkelheten att byta mellan enheter och att de är så pass små och enkla att ta med och ett par Sony MDR1000X. De har antagligen bättre ljud, men då tappar jag det andra.. ??

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-12-07 10:36
Ursprungligen av jonasn:

Fortfarande inte riktigt kompis med mina Bose QC35, funderar på att sälja dem.

Vad är det du inte gillar? Jag älskar personligen mina, men tycker dom är lite jobbiga när man parat dom med flera enheter.
I mitt fall kopplar jag mina till iPad, iPhone och Mac.
Sitter jag på kontoret söker dom en stund efter iPad (som ligger hemma) och då måste man klicka runt lite innan dom ansluter till Mac och iPhone.

Här kommer nästa problem. Om jag ansluter till Mac först och iPhone sen, då hackar ljudet vansinnigt från Macen.
Man ska alltså para först iPhone och sen Mac för att man ska kunna ha musik utan problem från Mac och samtidigt kunna ta samtal från iPhone.

Bortsätt från detta tycker jag dom är underbara!

  • Medlem
  • 2016-12-07 10:49
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Jag pendlar mellan ett par AirPods för enkelheten att byta mellan enheter och att de är så pass små och enkla att ta med och ett par Sony MDR1000X. De har antagligen bättre ljud, men då tappar jag det andra.. ??

Satsa på ert par MDR 100ABN? Då får du båda för samma peng som ett par MDR1000X och slipper kompromissa.

  • Medlem
  • 2016-12-11 18:48

Fick mina Denon AH-GC20 i fredags och har nu hunnit testa dem lite under helgen.
Och jag måste säga att jag är imponerad. Mina tidigare lurar var ett par Harman/kardon BT, dessa tyckte jag var bra, men det var innan jag testat dessa lurar. Denons lurar sitter riktigt skönt och det är inga problem att lyssna i flera timmar utan att lurarna känns obekväma eller att de trycker för hårt.
Att testa NC var ett riktigt nöje. Jag satte mig på bussen där det dånade från både motor och ventilation. Först testade jag utan NC, och lurarna dämpar faktisk hyggligt även utan NC. Men när jag väl slog på NC så blev det nästan helt tyst, endast lite dämpat motorljud letade sig in i öronen, men fläktljudet från ventilationen försvann helt.
Ljudet då? Jo riktigt bra faktiskt! Dessa lurar klarar både aptX och AAC. Och eftersom den mesta musiken kommer från Apple Store så blir det ju AAC. Jag kan säga att jag denna helg har hört ljud i min köpta musik som jag inte har hört tidigare med mina gamla lurar. Det var lite som att upptäcka musiken på nytt. Basen är ganska framträdande i dessa lurar, men det kan man ju kompensera för i iPhones inbyggda equalizer.

Inga minus då?
Jo. Den inbyggda mikrofonen för att ta emot samtal är ett skämt. Ska man ringa så måste man ta av sig lurarna och prata direkt i telefonen för att den man pratar med ska höra vad man säger. Men så är det säkert med andra lurar också som har mikrofonen på kåpan.
En annan sak jag stör mig på är att när man stänger av lurarna så är fortfarande NC aktivt, den måste man slå av manuellt. Varför kunde inte den också slockna när man väljer att stänga av lurarna?
En anledning är troligtvis att lurarna även har ett 3,5mm jack. Och då vill man väl ha möjligheten att nyttja denna funktion även när BT inte är påslaget. Men som sagt, inte hela världen.

Det låter nästan som om detta inlägg vore sponsrat, men det är det inte. (tyvärr)
Jag kan iaf starkt rekommendera dessa lurar för de som funderar på ett par till sin nya iPhone som numera saknar 3,5mm-jacket. Jag är ingen audiofil, men jag har svårt att tro att jag skulle höra någon skillnad i ljudet på dessa och ett par Sony MDR 1000X som kostar mer än dubbelt så mycket som dessa Denon-lurar.

Bevaka tråden