Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

6s och kyla

Tråden skapades och har fått 58 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag hittade denna länk https://www.quora.com/Why-do-Lithium-polymer-batteries-drain-faster-when-its-cold?share=1

Batterierna tappar rätt rejält mellan -10 och -20. I dagens experiment (ca -19) så var det i alla fall mina händer som gav upp först:)

Citat:

For example, I may only be able to use 80% of my phone battery at -6° C which means that when my battery level drops to 20%, my phone will shut off.

Ursprungligen av Sperious:

Problemet är att den här typen av batterier blir permanent skadade/förstörda om dom laddas ur för hårt. Telefonen mäter förstås ständigt batteriets spänning för att undvika det. När det är kallt så "flyter" elektronerna "trögare" i batteriet vilket telefonen tolkar som kritiskt låg spänning och därför stänger ner hela enheten för att undvika ett permanent skadat batteri. Problemet verkar vara att vissa telefoner uppenbarligen misstolkar den här informationen grovt och stänger ner när det inte finns någon anledning.

Ergo: Ett fel som bör åtgärdas.

Ursprungligen av Fitinghoff:

Ergo: Ett fel som bör åtgärdas.

I allra högsta grad!

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2016-03-24 00:49
Ursprungligen av keptang:

Ja det är märkligt, har haft första iPhone (2G) som kom 2007, 3GS, 4S, 5, 6S och har aldrig haft dessa problem (inte heller med någon annan tillverkare).
Men det verkar vara rätt många som har problem (iaf om man läser denna tråd), då bör väl Apple byta ut dessa tycker jag utan krusiduller.

Jag har iphone 6 så den är över 1år gammal så min lär dom väl knappast ta emot på något garanti ärende

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-03-24 21:46

Reklamationsrätten.

I dag stängdes min iPhone 6 av i 6 plusgrader. Förvisso blåsigt, men ändå. Det som stör mig mest är att den bara stängs av utan varning.

Har haft samma problem och åkte in till Apple Store
De körde en test och den visade att det skett oavsiktliga avstängningar
De berättade att det är fel på ett chip i Iphone 6s och jag fick en ny mobil där det enligt apple sitter ett nytt chip som inte skall ha detta problem. Felet är känt och det är 3 års reklamationsrätt som gäller, för detta fel.

Ursprungligen av MalcomX:

Har haft samma problem och åkte in till Apple Store
De körde en test och den visade att det skett oavsiktliga avstängningar
De berättade att det är fel på ett chip i Iphone 6s och jag fick en ny mobil där det enligt apple sitter ett nytt chip som inte skall ha detta problem. Felet är känt och det är 3 års reklamationsrätt som gäller, för detta fel.

Upplever samma problem! Får boka en tid, eller kan man drop:a in?

Ursprungligen av MalcomX:

Har haft samma problem och åkte in till Apple Store
De körde en test och den visade att det skett oavsiktliga avstängningar
De berättade att det är fel på ett chip i Iphone 6s och jag fick en ny mobil där det enligt apple sitter ett nytt chip som inte skall ha detta problem. Felet är känt och det är 3 års reklamationsrätt som gäller, för detta fel.

Jag var där med min iPhone 6 som har samma problem. Deras tester är värdelösa. Dom vägrar erkänna att telefonen konstant stängs av med upp mot 70% laddning utav batteriet. Telefonen loggar uppenbarligen inte sådana händelser vilket är vansinnigt.

Dom vägrade erkänna att dom kände till detta fel och erbjöd mig ingen lösning.

Man köpet en pryl för en halv månadslön som slutar funka efter nåt år och Apple tar inget som helst ansvar. Ibland hatar jag deras överlägsna attityd gentemot mig som kund.

Hittade denna artikel nu som bekräftar att jag är långt ifrån ensam om problemet. Ta ert förbannade ansvar, Apple. Ni har råd att ta hand om era kunder.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2393...

Det verkar som att Apple nu är medvetna om problemet och har startat ett åtgärdsprogram:

https://www.apple.com/se/support/iphone6s-une...

Ursprungligen av iParasol:

Det verkar som att Apple nu är medvetna om problemet och har startat ett åtgärdsprogram:

https://www.apple.com/se/support/iphone6s-une...

Det där gäller tyvärr bara 6s som tillverkats under en kort period 2015. Jag har som sagt en 6 som har precis samma problem.

Ursprungligen av Sperious:

Det där gäller tyvärr bara 6s som tillverkats under en kort period 2015. Jag har som sagt en 6 som har precis samma problem.

Svaret var ju inte riktat direkt till just dig, isåfall hade jag citerat dig.

Tråden handlar ju främst om just 6s och deras batteriproblem...

Ursprungligen av iParasol:

Svaret var ju inte riktat direkt till just dig, isåfall hade jag citerat dig.

Tråden handlar ju främst om just 6s och deras batteriproblem...

Håller inte känsligheten på att gå över styr? Givetvis är det relevant information om det finns iPhone 6 som har liknande problem.

Sperious är i sin fulla rätt att citera dig eftersom det är en kommentar till den information som ges i länken. Jag förstår faktiskt inte varför du reagerar på att han citerar ditt inlägg?

BTW: Det verkar nästan som att jag drog nitlotten både vid 6s och 7. Min 6s uppvisar dessa problem (jag är trots allt TS:) och jag fick nyss min 7:a utbytt pga hårdvarufel som gav överdriven batteriförbrukning (25-30% på åtta timmar i flightmode utan användning)

Ursprungligen av iParasol:

Svaret var ju inte riktat direkt till just dig, isåfall hade jag citerat dig.

Tråden handlar ju främst om just 6s och deras batteriproblem...

Ville bara förtydliga för andra med iPhone 6 som kanske läser tråden utan att läsa länkade artiklar i detalj.

  • Medlem
  • Orust
  • 2016-12-02 22:29

Min var med på åtgärdsprogrammet, det var ju skönt. Har kontaktat Apple två gånger innan om mitt problem med kyla och avstängning.
Men då var det inget fel på mitt batteri enligt Apple , men det verkar som jag hade rätt i alla fall

Ursprungligen av Mazak:

Min var med på åtgärdsprogrammet, det var ju skönt. Har kontaktat Apple två gånger innan om mitt problem med kyla och avstängning.
Men då var det inget fel på mitt batteri enligt Apple , men det verkar som jag hade rätt i alla fall

Visst känns det skönt att kunna säga "vad var det jag sa?" - även om jag i mitt fall gick från en 6s med batteriproblem till en 7 med hårdvaruproblem (men nu när min 7:a blev utbytt så har jag inga problem länge

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-12-03 14:36

Apple publicerade igår ett uttalande angående oväntade avstängningar. Än så länge verkar det bara finnas på deras kinesiska sida (med engelsk översättning), troligen som direkt svar på den kritik som i veckan framförts av en kinesisk konsumentorganisation.

https://support.apple.com/zh-cn/HT207414

Det de säger i korthet är att, ja det är tillverkningsfel på ett begränsat antal iphone 6s-batterier som det nu finns ett utbytesprogram för, nej det är inte ett farligt fel och nej vi har inte lyckats hitta några andra fel trots klagomål men fortsätter analysera rapporter.

Intressant för denna tråd är vad de lyfter fram angående avstängning i "extrem" kyla, att det är en funktion och inte en bug. Jag har inte sett det uttalat så tydligt tidigare:

Citat:

We also want our customers to know that an iPhone is actually designed to shut down automatically under certain conditions, such as extremely cold temperature. To an iPhone user, some of those shutdowns might seem unexpected, but they are designed to protect the device’s electronics from low voltage.

I Apples värld betyder nog "extrem kyla" allt under 0 °C, men för de som med hyffsat laddat batteri får avstängningar i plusgrader bör man hävda att det är något i hård- eller mjukvara som är fel, användningsområdet är 0-35 °C.

  • Medlem
  • Orust
  • 2016-12-03 15:57

Ja, mitt batteri kunde dö helt vid 5 plusgrader och över 50% laddning. Då hade jag den ändå mest i fickan som borde vara lite varmare av kroppsvärmen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-12-03 16:18

Jag har fått samma sak på Bägge mina iPhones. Har en 6 och en 6S.
Förra vintern (alltså för ett år sedan o framåt) så hade jag inga problem alls. Nu i höst har det varit katastrof. 2-3c och bägge dör trots fulladdade batterier. Jag måste gå med dem i bröstfickan på skjortan för byxfickan blir för kall. Enormt irriterande.

Jag slog mitt serienummer på kines-sidan och där står det är det är "eligeble" för utbyte. Gäller detta även i Sverige?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-12-03 16:46
Ursprungligen av Kaskar:

Gäller detta även i Sverige?

Ja, gäller i hela världen. Sidan om utbyte av batteri för vissa 6s är inte ny och det har rapporterats i annan tråd här på 99mac.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-12-13 11:41

Lite tidigt att dra någon slutsats, men idag med 10.2 installerad drog min 6S+ 33% på lunchpromenaden, tidigare har det snarare varit 60%.

  • Medlem
  • Orust
  • 2016-12-13 20:51

Fick tillbaka en ny Iphone 6s idag, så det var väl nåt mer än batteriet då. Men jag klagar inte

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-12-14 11:42
Ursprungligen av Json_81:

Lite tidigt att dra någon slutsats, men idag med 10.2 installerad drog min 6S+ 33% på lunchpromenaden, tidigare har det snarare varit 60%.

38% idag, då var var det kallare (0-gradigt) och aningen längre promenad så 10.2 verkar helt klart ha fixat något med batteriet.

Har hört av en med Iphone 6, att har han den inkopplad mot en power bank så dör den inte när det är kallt ute. Borde inte det tyda på att batteriet i telefonen är anledningen?
Kan man inte göra samma sak med en 6s för att konstatera om det kan vara batteriet / komponent i Iphonen på ett enkelt sätt

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2017-01-06 18:46

Provade min iPhone 6S Plus i ca -15C idag, den klarade max 30 sekunder utanför fickan innan den stängdes ner. Min gamla 5S klarade timmar utan märkbar försämring i närmare -25 när jag använt den för att leta stjärnor och planeter för astrofotografering.

  • Medlem
  • 2017-01-06 20:10
Ursprungligen av joakimo:

Provade min iPhone 6S Plus i ca -15C idag, den klarade max 30 sekunder utanför fickan innan den stängdes ner. Min gamla 5S klarade timmar utan märkbar försämring i närmare -25 när jag använt den för att leta stjärnor och planeter för astrofotografering.

Otroligt
En kompis var i sälen och åkte skidor
Hade två iPhone 7 med sig (jobbe och privat) båda dog i inner fickan tidigt när han åkte skidor

Tja, annars så är min Iphone 7:a den som uppvisar de bästa köldegenskaperna hitills av alla mina Iphones. Det är iofs min andra 7:a eftersom jag fick den första utbytt pga hårdvarufel som gjorde att den drog mycket ström överlag

det brukar vara mina händer som ger upp först - såsom igår vid -28

Svägerskan har det här problemet på sin 6s och min sambo har det på sin 5s. Är det under 0 grader så är det mer regel än undantag att man kommer fram till telefonsvararen på sambons mobil, otroligt irriterande. Kommer skicka med henne en Sony Xperia z3 compact med kontantkort i reserv, så man kan nå henne nu när det är vinter.

  • Medlem
  • 2017-01-10 17:23
Ursprungligen av Sperious:

Problemet är att den här typen av batterier blir permanent skadade/förstörda om dom laddas ur för hårt. Telefonen mäter förstås ständigt batteriets spänning för att undvika det. När det är kallt så "flyter" elektronerna "trögare" i batteriet vilket telefonen tolkar som kritiskt låg spänning och därför stänger ner hela enheten för att undvika ett permanent skadat batteri. Problemet verkar vara att vissa telefoner uppenbarligen misstolkar den här informationen grovt och stänger ner när det inte finns någon anledning.

Min Far går med powerbank inkopplad när han är ute för att hans 6s inte skall slå av

Bevaka tråden