Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Test: Bragi The Dash

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

De trådlösa hörlurarna The Dash lovar gott på pappret och första intrycket är till största delen gott. I praktiken dras de tyvärr med allt för stora problem.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2016-12-01 20:58

Tack för att du tog dig tid att testa
Att de hade så stora problem kunde jag inte tro
Får se om Apple lyckas med AirPods
Lysande artikel som vanligt men tråkigt med resultatet ?

Deras enklare modell får väldigt bra betyg, kommer till Sverige i januari för 1799:-. Hoppas ni får möjlighet att testa dem med!

#nyhetstips

Senast redigerat 2016-12-02 07:24
  • Medlem
  • Riga
  • 2016-12-01 22:26

Som en backer på denna kickstarter och har haft mina Dash i snart ett år kan faktiskt säga att jag personligen är riktigt nöjd med dom.
Så stora problem som uttrycks i denna artikel kan jag inte helt instämma med, men självklart så får man också vara medveten om att bluetooth har sina brister.
Eftersom att the dash sitter i örat utan några utstickande delar så skärmar skallen av en stor del av signalen och utav erfarenhet kan man tappa signal eller att ljudet börjar hacka när man har sin enhet på andra sidan av kroppen (tex. i vänstra fickan under tjocka kläder) än vad master-Dashen är (Högra). Men att ha den i höger ficka när man inte har en tjock jacka, eller att ha den i höger ficka på vinterjackan är inga problem för min del, vare sig att vara ute eller inomhus.
En liten sak som jag noterat under användande och jämförelse med en kompis, som också backade the dash, är att kvalitet/stabilitet även verkar kunna bero på vilken enhet man strömmar ljudet från (funkar utan problem från min iPhone 6 Plus).
Personligen så köpte jag dom för musiklyssning och inte för användning av de olika träningsfunktionerna, och jag tycker dom håller vad dom lovar och de används nästan varje dag under pendling till och från arbete, men även under arbetsdagen används dom flitigt.
Ljudkvaliteten är inget jag klagar på, men den beror även till stor del på hur bra man passar in dom i öronen med de olika sleeves som medföljer, men självklart så får man kanske fundera vad man egentligen ska förvänta sig för ljud av en liten enhet med alla dessa funktioner?

Ursprungligen av voerot:

Som en backer på denna kickstarter och har haft mina Dash i snart ett år kan faktiskt säga att jag personligen är riktigt nöjd med dom.
Så stora problem som uttrycks i denna artikel kan jag inte helt instämma med, men självklart så får man också vara medveten om att bluetooth har sina brister.
Eftersom att the dash sitter i örat utan några utstickande delar så skärmar skallen av en stor del av signalen och utav erfarenhet kan man tappa signal eller att ljudet börjar hacka när man har sin enhet på andra sidan av kroppen (tex. i vänstra fickan under tjocka kläder) än vad master-Dashen är (Högra). Men att ha den i höger ficka när man inte har en tjock jacka, eller att ha den i höger ficka på vinterjackan är inga problem för min del, vare sig att vara ute eller inomhus.
En liten sak som jag noterat under användande och jämförelse med en kompis, som också backade the dash, är att kvalitet/stabilitet även verkar kunna bero på vilken enhet man strömmar ljudet från (funkar utan problem från min iPhone 6 Plus).
Personligen så köpte jag dom för musiklyssning och inte för användning av de olika träningsfunktionerna, och jag tycker dom håller vad dom lovar och de används nästan varje dag under pendling till och från arbete, men även under arbetsdagen används dom flitigt.
Ljudkvaliteten är inget jag klagar på, men den beror även till stor del på hur bra man passar in dom i öronen med de olika sleeves som medföljer, men självklart så får man kanske fundera vad man egentligen ska förvänta sig för ljud av en liten enhet med alla dessa funktioner?

Bluetooth har inga problem om det är rätt implementerat. Personligen hade jag direkt reklamerat en produkt för 3000kr som inte klarar av att man har telefonen i fickan. Jag älskar trådlöst och köper alltid det om möjligt, men bara om produkten fungerar som tänkt.

Tyvärr känns det som att du ursäktar en undermålig produkt pga ditt engagemang i Kickstarter-kampanjen.

Tack för testet 99mac!

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-12-02 09:46
Ursprungligen av PaO:

Tack för att du tog dig tid att testa
Att de hade så stora problem kunde jag inte tro
Får se om Apple lyckas med AirPods
Lysande artikel som vanligt men tråkigt med resultatet ?

Tackar och bockar för de vänliga orden, och jag ska själv tacka för förslaget! Ja det var tråkigt att de inte är bättre än de är, men till det här priset hade de behövt vara riktigt bra för att motivera en rekommendation. Det är tråkigt då kontaktpersonerna hos Bragi varit väldigt tillmötesgående och hjälpsamma, men det kan inte ursäkta en bristfällig produkt.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-12-02 09:48
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Deras enklare modell får väldigt bra betyg, kommer till Sverige i januari för 1799:-. Hoppas ni får möjlighet att testa dem med!

#nyhetstips

Tack Stefan! Jag ska höra med Bragi om vad de tror om möjligheterna runt ett testexemplar där, förhoppningsvis går det att lösa i en inte allt för avlägsen framtid.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-12-02 10:03
Ursprungligen av voerot:

Som en backer på denna kickstarter och har haft mina Dash i snart ett år kan faktiskt säga att jag personligen är riktigt nöjd med dom.
Så stora problem som uttrycks i denna artikel kan jag inte helt instämma med, men självklart så får man också vara medveten om att bluetooth har sina brister.
Eftersom att the dash sitter i örat utan några utstickande delar så skärmar skallen av en stor del av signalen och utav erfarenhet kan man tappa signal eller att ljudet börjar hacka när man har sin enhet på andra sidan av kroppen (tex. i vänstra fickan under tjocka kläder) än vad master-Dashen är (Högra). Men att ha den i höger ficka när man inte har en tjock jacka, eller att ha den i höger ficka på vinterjackan är inga problem för min del, vare sig att vara ute eller inomhus.
En liten sak som jag noterat under användande och jämförelse med en kompis, som också backade the dash, är att kvalitet/stabilitet även verkar kunna bero på vilken enhet man strömmar ljudet från (funkar utan problem från min iPhone 6 Plus).
Personligen så köpte jag dom för musiklyssning och inte för användning av de olika träningsfunktionerna, och jag tycker dom håller vad dom lovar och de används nästan varje dag under pendling till och från arbete, men även under arbetsdagen används dom flitigt.
Ljudkvaliteten är inget jag klagar på, men den beror även till stor del på hur bra man passar in dom i öronen med de olika sleeves som medföljer, men självklart så får man kanske fundera vad man egentligen ska förvänta sig för ljud av en liten enhet med alla dessa funktioner?

Bluetooth har absolut begränsningar, men implementeras tekniken på ett bra sätt behöver dessa problem inte uppstå. Jag testade Samsung Gear Iconx för ett tag sedan, ett par hörlurar som vilar i örat på samma sätt som The Dash och där uppstod inte dessa problem. Testar även de stora hörlurarna Sennheiser PXC 550 och där är det inga problem alls. Mindre formfaktor innebär mindre yta till radioantenner och tillhörande kretsar, men det går att lösa på ett bättre sätt vilket illustreras av Gear Iconx. Men oavsett vilka man jämför med så är så pass stora brister inte acceptabelt för så mycket pengar, och det är flera tekniksajter som rapporterar samma problem. Men kul att du inte är drabbad!

Jag ville eliminera risken för att det var problem med Bluetooth-anslutningen i min telefon så jag testade The Dash med totalt fyra Android-telefoner och en Iphone 6S. Jag upplevde att det var marginellt mindre problem med Iphone 6S, men fortfarande så stora anslutningsproblem att hörlurarna fick anses vara oanvändbara. Diverse uppdateringar löste inte heller problemen. Jag hoppas att Bragi får möjligheten att göra en andra generation som löser dessa problem, för stora delar av produkten är väldigt väl genomtänkt och skulle bara produktens centrala funktion fungera bra hade en rekommendation varit garanterad.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-12-02 10:07
Ursprungligen av MultiMan:

Bluetooth har inga problem om det är rätt implementerat. Personligen hade jag direkt reklamerat en produkt för 3000kr som inte klarar av att man har telefonen i fickan. Jag älskar trådlöst och köper alltid det om möjligt, men bara om produkten fungerar som tänkt.

Tyvärr känns det som att du ursäktar en undermålig produkt pga ditt engagemang i Kickstarter-kampanjen.

Tack för testet 99mac!

Om han inte är drabbad av dessa problem är det bara att vara glad å hans vägnar, det är ett par riktigt smidiga hörlurar som jag verkligen skulle vilja att de är bra, men så är inte fallet för de flesta som har testat dem. Och då går det inte att rekommendera dem, oavsett om det finns enskilda fall som undkommer problemen.

Tack, kul att testet uppskattades!

Ursprungligen av ekloev:

Tack Stefan! Jag ska höra med Bragi om vad de tror om möjligheterna runt ett testexemplar där, förhoppningsvis går det att lösa i en inte allt för avlägsen framtid.

Kolla med RLVNT Distribution AB de tar dem till Sverige. ??

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-12-02 11:17
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Kolla med RLVNT Distribution AB de tar dem till Sverige. ??

Tack för tipset, jag har hört med Bragi och de är överbelastade med förfrågningar om test av Bragi Headphones så vi kommer inte kunna få något testexemplar på ett tag. Har mailat RLVNT för att höra om de skickar ut testexemplar till pressen eller ej.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-12-02 11:27
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Kolla med RLVNT Distribution AB de tar dem till Sverige. ??

RLVNT var ena snabba rackare, de har redan svarat med att de inte har några exemplar inne just nu men att de kommer skicka till oss så fort de får möjlighet.

Ursprungligen av ekloev:

RLVNT var ena snabba rackare, de har redan svarat med att de inte har några exemplar inne just nu men att de kommer skicka till oss så fort de får möjlighet.

Kul! Ser fram emot det! ???

1
Bevaka tråden