Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Internetdelning strular - MacBook Pro 2011

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Skulle verkligen uppskatta om någon kunnig person vill hjälpa mig.

Jag använder via funktionen internetdelning min iPhone 6S abonnemang för uppkoppling även till min iPad Pro (funkar fint) och min MacBook Pro (15 tum, early 2011). På MacBooken fungerar detta tyvärr mycket dåligt. På sin höjd kan jag få till 5-10 minuters uppkoppling innan internet helt slutar att svara. Oftast fungerar det inte alls. Detta trots att både telefonen och MacBooken anger att de är kopplade mot varandra med god kontakt. Eftersom det funkar utan problem på min Ipad ligger felet sannolikt hos MacBooken.
Vet någon hur jag kan lösa problemet?
Har letat bland gamla trådar men inte hittat någon med just detta problem.

Tack på förhand!

Vänliga hälsningar

Version på MacOS?

Testa att stänga av bluetooth på Macen

OS X Yosemite 10.10.3

Blutetooth är avstängt sedan länge!

Ursprungligen av Antikvarien:

OS X Yosemite 10.10.3

Blutetooth är avstängt sedan länge!

Börja med att uppdatera operativet.

Ursprungligen av Antikvarien:

OS X Yosemite 10.10.3

Sista versionen av Yosemite är 10.10.5. Börja med den uppdateringen. Det kanske räcker.

Tillägg 1:
Om det inte räcker med det, så kan du sen prova att skapa en ny användare i datorn, för att se om den beter sig likadant där.

Du kan också prova att återställa NVRAM och SMC.
https://support.apple.com/sv-se/HT204063
https://support.apple.com/sv-se/HT201295

Tillägg 2:
Och om det inte finns någon speciell anledning till att du kör Yosemite, så föreslår jag en uppgradering till Sierra. Men prova gärna de andra sakerna först.

Senast redigerat 2016-12-01 13:03
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-12-01 13:06
Ursprungligen av Antikvarien:

På sin höjd kan jag få till 5-10 minuters uppkoppling innan internet helt slutar att svara.

Min erfarenhet av internetdelning via iPhone är den lägger av efter en eller ett par minuters inaktivitet (inga sidladdningar eller annan dataöverföring), så det räcker med att man läser en nyhetsartikel för att den ska hinna ge upp. Trots att den står som ansluten. Det enda som hjälper då är att öppna inställningen för internetdelning i telefonen för att den ska komma igång igen.

Det jag brukar göra för att undvika det är att starta en ping-session som skickar ett ping-paket en gång i sekunden för att hålla igång delningen. Ping drar ytterst lite data, så det är ingen risk att det förbrukar bandbredd eller datapott. Testa genom att öppna en terminal och skriv "ping 8.8.8.8" och låt den gå tills du ska koppla ner. Avbryt med ctrl+c.

Här kan kanske också finnas en del tips och ledtrådar:
https://support.apple.com/sv-se/HT203302

T.ex. detta:
"...Kontrollera hur många enheter som använder Internetdelning genom att titta i statusfältet på enheten som tillhandahåller Internetdelning. I en del abonnemang är antalet anslutningar begränsat..."

Ursprungligen av Vassius:

Min erfarenhet av internetdelning via iPhone är den lägger av efter en eller ett par minuters inaktivitet...

Jo, men det fungerar ju uppenbarligen problemfritt från iPaden mot samma telefon. Det talar väl emot den här teorin?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-12-01 13:17
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jo, men det fungerar ju uppenbarligen problemfritt från iPaden mot samma telefon. Det talar väl emot den här teorin?

Ja, om det är hela sanningen. Men vi vet inte hur TS användningsmönster ser ut. Man kanske använder paddan på ett annat sätt än datorn, med kortare perioder av inaktivitet. Kan t.ex. bero på att det är mer obekvämt att hålla i en paddan än att ha en dator i knät, så man blir mer "effektiv" i användandet av paddan.

Sen kan det ju vara så enkelt som "confirmation bias"; att om paddan oftare fungerar bra så tycker man omedvetet att den alltid fungerar när man uppmärksammar datorns mer frekventa problem. Vi har inga siffror eller studier som visar hur det faktiskt ser ut, så min teori är värd att testa iaf. Det kostar inget.

Ursprungligen av Vassius:

Ja, om det är hela sanningen. Men vi vet inte hur TS användningsmönster ser ut. Man kanske använder paddan på ett annat sätt än datorn, med kortare perioder av inaktivitet...

Japp, helt rätt. Jag tänkte precis göra ett tillägg om det, men du hann svara först.

Tack för era svar!

Faktum är att jag testade att använda Safari istället för Chrome som jag brukar, och hittills har det fungerat felfritt. Dumt att detta inte testats tidigare.. Men om det strular igen ska jag testa alla tips!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-12-01 20:12
Ursprungligen av Antikvarien:

Tack för era svar!

Faktum är att jag testade att använda Safari istället för Chrome som jag brukar, och hittills har det fungerat felfritt. Dumt att detta inte testats tidigare.. Men om det strular igen ska jag testa alla tips!

Efter alla goda råd

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-12-02 08:26
Ursprungligen av Vassius:

Min erfarenhet av internetdelning via iPhone är den lägger av efter en eller ett par minuters inaktivitet (inga sidladdningar eller annan dataöverföring), så det räcker med att man läser en nyhetsartikel för att den ska hinna ge upp. Trots att den står som ansluten. Det enda som hjälper då är att öppna inställningen för internetdelning i telefonen för att den ska komma igång igen.

Om jag minns rätt är det 90 sekunder. Började använda blåtand för internetdelning till ipaden pga det, då har man inte samma begränsning.

1
Bevaka tråden