Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ICC och olika färgrymdsfel

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av D_Odell:

Det är här jag tror det är något fel i OSX. Eftersom CR2 (canons RAW format) blir mörkare i Förhandsvisningar..

Tog en film som visar upp vad som händer, precis 3 sek in så blir det mjuka i bakgrunden nermörkat: https://www.dropbox.com/s/w0xw26gxma99mio/Vid...

Tycker att det är ganska tydligt att OSX på något sätt lägger över en profil/gamma kurva som förstör bildens "original" utseende. Vad tror ni?

Jag förstår faktiskt inte vad filmen ska visa. En RAW-fil är som ett oframkallat negativ och varje RAW-konverterare kommer att ge olika resultat. De eventuella justeringar du gjort i CameraRAW kommer aldrig att följa med/tolkas av ett annat program. Därför kan du inte förvänta dig att få samma resultat.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-11-24 14:32
Ursprungligen av D_Odell:

Det låter ju befriande att du kunde återskapa felet. Men när du sedan "sparar som" eller exporterar, får du då rätt färg? För det är där huvudfelet är för min del..

Ja.

Konverterat till sRBG, utan att skicka med profilen.

Preview säger "aha, en bild utan profil så vi kör på standard sRGB."

(Sidospår, men öppnar jag en CR2 bild i preview så står det "ColorSync-Profil: Display P3". Vilket är helknas, varken bildmaterialet eller min skärm är P3 kompatibelt. Öppnar jag samma bild på en Yosemite-dator så står det Adobe RGB 1998).

Senast redigerat 2016-11-24 14:44
Ursprungligen av D_Odell:

Just nu står den på Adobe RGB (1998) eller menar du något annat?

Jag menade här och nedersta bilden visar vad jag får för färgprofil, dpi mm som jag valt att jobba i PS efter att Camera Raw gjort sitt.:

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-11-24 14:46
Ursprungligen av CekariYH:

Jag menade här och nedersta bilden visar vad jag får för färgprofil, dpi mm som jag valt att jobba i PS efter att Camera Raw gjort sitt.:

Processen (råkonverteringsmotorn) har inget med färghantering att göra.

Ursprungligen av D_Odell:

Kör enligt denna standard i ACR innan de tas in i PS:

Prövade att ändra till sRGB och ta in in PS och sen spara filen i sRGB. Samma skit då. Detta är någon bugg, eftersom flera fotografvänner jag frågat inte har upplevt samma strul från PS till exporterad/sparad som fil..

Och i Photoshop har du också Adobe RGB som din arbetsfärgrymd? Och bilden ser bra ut i Photoshop, men inte i andra program?

Ursprungligen av CekariYH:

Hur skulle de råkonverterare som kameratillverkarna skickar med veta inställd profil om du inte har kameran inkopplad samtidigt som du kör appen? Och om du använt olika profiler i kameran, tex 10 aRGB och 10sRGB hur blir det då?
Har aldrig kört någon app direkt med kameran inkopplad utan enbart för att överföra filer någon enstaka gång, men flytta 1500 80MB RAW via kameran tar ju evig tid så kör på det gamla sättet med att sätta minneskortet i en snabb läsare.

Det var väl du som hävdade att info om vilken arbetsfärgrymd som kameran var inställd på följde med till Camera Raw? Som jag sa i förra svaret har jag aldrig sett att Camera Raw har den funktionen. Däremot har kameratillverkarnas råkonverterare ofta en sådan funktion. De läser helt enkelt av den metadata som finns i bildfilen om vilken arbetsfärgrymd och bildstil som du valt.

Ursprungligen av D_Odell:

Just nu står den på Adobe RGB (1998) eller menar du något annat?

Om din skärms inställning i dina systeminställningar står på Adobe RGB, då har du valt fel profil. Du ska använda den profil som beskriver din skärms färgåtergivning och det är inte Adobe RGB. Det är en av anledningarna till att det är bra att köpa en skärmkalibrator. När kalibrering/profilering är klar skriver programmet en ICC-profil och ser till att den aktiveras i dina systeminställningar. Sedan läser de program som är färghanterade in denna profil i samband med att programmet startar.

Ursprungligen av stefanprofiler:

Om din skärms inställning i dina systeminställningar står på Adobe RGB, då har du valt fel profil. Du ska använda den profil som beskriver din skärms färgåtergivning och det är inte Adobe RGB. Det är en av anledningarna till att det är bra att köpa en skärmkalibrator. När kalibrering/profilering är klar skriver programmet en ICC-profil och ser till att den aktiveras i dina systeminställningar. Sedan läser de program som är färghanterade in denna profil i samband med att programmet startar.

Sorry för sent svar. Men jag kör 1display PRO med prog: display cal (på MacBook retina). Sedan om jag ska göra ett val innan icc profilen sparas (som för den delen sparas automatiskt), så är det mer än jag vet om.. Är det de du menar?

Ursprungligen av D_Odell:

Sorry för sent svar. Men jag kör 1display PRO med prog: display cal (på MacBook retina). Sedan om jag ska göra ett val innan icc profilen sparas (som för den delen sparas automatiskt), så är det mer än jag vet om.. Är det de du menar?

Nej, jag menar att du ska kolla att den profil som du skapat verkligen blir den du ser i dina systeminställningar. Det är först då som programmen kan använda den.

Ursprungligen av stefanprofiler:

Nej, jag menar att du ska kolla att den profil som du skapat verkligen blir den du ser i dina systeminställningar. Det är först då som programmen kan använda den.

Kan du tolka nått av denna?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-11-30 23:05
Ursprungligen av D_Odell:

Kan du tolka nått av denna?

Om filen "Color LCD #1… +MTX.icc" är skapad av display cal, och den är vald i Bildskärm -> Färg så ska det stämma.

Nedan, jag profilerade min skärm i våras, och den profilen är vald för aktuell skärm (iMac).

Bevaka tråden