Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail programmet/stänga av funktioner

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har 3 frågor ang. E-mail programmet i El-Captain 10.11.6
1) Hur tar man bort funktionen som gör att det blir en blå streckad linje under visa ord?
2) Dom mejlen som markeras som "skräppost" kommer tillbaka. Går det inte att ta bort dom definitivt?
3) Kan man ändra någonstans att alla mejl som raderas försvinner nerifrån? i stället som nu ibland nerifrån och ibland uppifrån.
tack på förhand!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-11-25 15:06

1) Är det rättstavningen du menar så är det i Inställningarna - Skriva - Kontrollera stavning. Ändra till aldrig
2) Kör du Gmail? De ska inte komma tillbaka, men Gmail kör någon typ av Arkiv istället....
3) De försvinner inte i någon specifik ordning, de ska bara försvinna. Det som blir kvar sorteras på t ex Mottaget datum (beroende på vilken kolumn du har klickat på). Men jag fattar nog inte din fråga...

Punkt 3 får du nog förklara lite mer detaljerat.

På din formulering låter det som att det är något slags automatisk radering. Och i så fall, vad spelar det för roll om den börjar uppifrån eller nerifrån?

Ursprungligen av kenjon:

1) Är det rättstavningen du menar så är det i Inställningarna - Skriva - Kontrollera stavning. Ändra till aldrig
2) Kör du Gmail? De ska inte komma tillbaka, men Gmail kör någon typ av Arkiv istället....
3) De försvinner inte i någon specifik ordning, de ska bara försvinna. Det som blir kvar sorteras på t ex Mottaget datum (beroende på vilken kolumn du har klickat på). Men jag fattar nog inte din fråga...

Trött just nu, men vilken kolumn? Har/hittar inga kolumner i Mail.

Ursprungligen av kenjon:

1) Är det rättstavningen du menar så är det i Inställningarna - Skriva - Kontrollera stavning. Ändra till aldrig
2) Kör du Gmail? De ska inte komma tillbaka, men Gmail kör någon typ av Arkiv istället....
3) De försvinner inte i någon specifik ordning, de ska bara försvinna. Det som blir kvar sorteras på t ex Mottaget datum (beroende på vilken kolumn du har klickat på). Men jag fattar nog inte din fråga...

1)Det verkar inte vara aktiverat där på rättstavning. I vanliga fall t ex som i Ms Word är det rött under ord som det är förslag på samt att det ändras bara om man bekräftar. Denna blåa linjen är störande för den ändrar ofta mina korrekta ord automatiskt efter att jag tryckt på mellanslag utan att jag ens bekräftar.
2)Jag kör gmail och det kommer tillbaka. Man högerklickar och väljer "markera" som "skräppost" vilket markeras som skräppost men dom kommer tillbaka ändå.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Punkt 3 får du nog förklara lite mer detaljerat.

På din formulering låter det som att det är något slags automatisk radering. Och i så fall, vad spelar det för roll om den börjar uppifrån eller nerifrån?

Dom mejlen som jag raderar från min inkorg. Kolumnen i mitten (där det står sortera efter.....). När jag har raderat så hoppar min markör till mejlet ovan och ibland till mejlet under. Det ställer till i samband med att jag snabbt rensar bort massa mejl i min inkorg. Plötsligt råkar jag ta bort sådana mejl som ska vara kvar.

Ursprungligen av calinou:

Dom mejlen som jag raderar från min inkorg. Kolumnen i mitten (där det står sortera efter.....). När jag har raderat så hoppar min markör till mejlet ovan och ibland till mejlet under. Det ställer till i samband med att jag snabbt rensar bort massa mejl i min inkorg. Plötsligt råkar jag ta bort sådana mejl som ska vara kvar.

1. Något jag också irriterar mig på.

2. Vet ej, kör aldrig med G-mail.

3. Det beror på vilken riktning du du använde senast när du bläddrade igenom mailen, så jag har som vana att ställa mig längst ner i listan bland dom som ska raderas, sedan nedåt pil och uppåt pil så kan jag radera och nästa valda blir ett steg upp.

Ursprungligen av CekariYH:

1. Något jag också irriterar mig på.

2. Vet ej, kör aldrig med G-mail.

3. Det beror på vilken riktning du du använde senast när du bläddrade igenom mailen, så jag har som vana att ställa mig längst ner i listan bland dom som ska raderas, sedan nedåt pil och uppåt pil så kan jag radera och nästa valda blir ett steg upp.

1) Har du inte lyckats få bort det? Det är i alla fall inget som har med stavningskontrollen.
3) Förut hade jag Ms Outlook och det var aldrig sådan företeelse. Trodde att det var en inställning beroende på vilken e-postadress man raderar ifrån. (har flera E-postadresser för hela inkorgen). Tack för tipset! Jag ska försöka uppmärksamma detta.

Ursprungligen av calinou:

1) Har du inte lyckats få bort det? Det är i alla fall inget som har med stavningskontrollen.
3) Förut hade jag Ms Outlook och det var aldrig sådan företeelse. Trodde att det var en inställning beroende på vilken e-postadress man raderar ifrån. (har flera E-postadresser för hela inkorgen). Tack för tipset! Jag ska försöka uppmärksamma detta.

1. Nej, har lärt mig leva med detta

1
Bevaka tråden