Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finns ditt lösenord på nätet? Kolla med SVT

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Lösenorden till miljontals svenska internetkonton finns helt öppet på nätet. Reportageprogrammet SVT Dold visar hur enkelt lösenord sprids, och hjälper dig att se om du är drabbad.

Läs hela artikeln här

Kan även vara bra att kolla https://haveibeenpwned.com/

Om nu detta funkar så är det ok för min del... inga som dom hade iaf.

  • Medlem
  • 2016-11-22 11:24
Ursprungligen av Redaktionen:

Lösenorden till miljontals svenska internetkonton finns helt öppet på nätet. Reportageprogrammet SVT Dold visar hur enkelt lösenord sprids, och hjälper dig att se om du är drabbad.

Läs hela artikeln här

Microsoft Technical Departement ringde och nu har de alla mina lösenord i säkert förvar

Ursprungligen av PaO:

Microsoft Technical Departement ringde och nu har de alla mina lösenord i säkert förvar

Dom från Kina alltså?

  • Medlem
  • 2016-11-22 12:27

1Password, kommentar överflödig.
Tyvärr kommer den stora massan fortsätta använda ABC123 som lösenord på flera av sina inloggningar världen över.

  • Medlem
  • 2016-11-22 12:28
Ursprungligen av CekariYH:

Dom från Kina alltså?

Tror dom var från Indien mycket seriösa ?

Både mina gamla Dropbox-konton och Last.fm-konton var registrerade.
Dropbox ändrade jag i samband med deras intrång för nåt år sen, men last.fm har jag inte ändrat (eller loggat in på) sen hur många år som helst... Nåväl, nu är det ändrat också.

Bra tjänst!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-11-22 13:38

SVTs tjänst ger dig svar om man fanns med i de gamla läckorna hos de stora amerikanska tjänsterna, samt ett flertal mindre svenska tjänster.
Det enda som är säkert år att köra en tjänst per lösenord.
Bör ju tilläggas att denna tjänst hos SVT och haveibeenpawned visar _kända_ läckor. Bör ju finnas fler läckor som idag inte är kända.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-11-22 14:13

Med risk för att vara konspiratorisk..., men i och med att man anger sin e-postadress på någon av de sajter som utger sig för att "kolla om du är hackad", så kommer den e-postadressen i sig att att lagras i en databas.

Med tiden kommer denna databas att innehålla X antal e-postadresser, vilka de flesta säkerligen är "i bruk" och därmed "heta" för noggranna & mindre noggranna e-postannonsörer..

Bara en tanke...

Ursprungligen av Torkel:

Med risk för att vara konspiratorisk..., men i och med att man anger sin e-postadress på någon av de sajter som utger sig för att "kolla om du är hackad", så kommer den e-postadressen i sig att att lagras i en databas.

Med tiden kommer denna databas att innehålla X antal e-postadresser, vilka de flesta säkerligen är "i bruk" och därmed "heta" för noggranna & mindre noggranna e-postannonsörer..

Bara en tanke...

Fråga SVT om så är fallet

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2016-11-22 16:48

Är det inte så att i många fall så ligger inte lösenorden i klartext utan är krypterade?

Jag tror det mesta handlar om DropBox-läckan 2012 och då bytte alla lösen efter det - dom flesta lösen som buset har är alltså obsoleta - finns ingen anledning att byta IGEN bara för att AB kör en grej just nu. Media kan köra en sådan här grej varje månad om dom vill - med samma databas - betyder det att man ska byta lösen varje gång man testar deras databaser om det är läckt? Nope.

  • Medlem
  • Täby
  • 2016-11-22 18:11

Tur att man avslutade dropbox som hade läckt en adress för mig, säkerheten är under all kritik som man har skrivit om på annat ställe i detta forum!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-11-22 19:38

Bra att det uppmärksammas lite för 'allmänheten' som inte följer alla tekniksajter och har koll på alla såna här läckor.

Ursprungligen av joakimo:

Är det inte så att i många fall så ligger inte lösenorden i klartext utan är krypterade?

Så är det.

Ursprungligen av joakimo:

Är det inte så att i många fall så ligger inte lösenorden i klartext utan är krypterade?

Så borde det vara i alla fall.

Ursprungligen av jnes:

Tur att man avslutade dropbox som hade läckt en adress för mig, säkerheten är under all kritik som man har skrivit om på annat ställe i detta forum!

Vad har detta som har skrivits på annat ställe i detta forum har med lösenord-säkerhet att göra?

  • Medlem
  • 2016-11-23 09:01
Ursprungligen av calinou:

Vad har detta som har skrivits på annat ställe i detta forum har med lösenord-säkerhet att göra?

För att Dropbox är ett program i klass med Adobe Flash när det gäller säkerhet. En av de största säkerhetsriskerna du kan installera på din dator. För det första så ger Dropbox root-access på din dator och sedan blir de hackade och ditt lösenord läcker ut på nätet.

Ursprungligen av Dalle:

För att Dropbox är ett program i klass med Adobe Flash när det gäller säkerhet. En av de största säkerhetsriskerna du kan installera på din dator. För det första så ger Dropbox root-access på din dator och sedan blir de hackade och ditt lösenord läcker ut på nätet.

Man kan ha DropBox utan att ha det installerat på datorn, man förlorar ju lite smidighet, men det går lika bra att jobba logga in på deras websida vid behov. Har kört så ett bra tag nu.

  • Medlem
  • 2016-11-23 09:18
Ursprungligen av CekariYH:

Man kan ha DropBox utan att ha det installerat på datorn, man förlorar ju lite smidighet, men det går lika bra att jobba logga in på deras websida vid behov. Har kört så ett bra tag nu.

Visst går det om man vill. Men ska man verkligen fortsätta att använda en tjänst som har inneburit så stora säkerhetsrisker under så lång tid? Den enda makten konsumenterna har är att avsluta sina konton för att visa sitt missnöje.
Men alla gör så klart som de vill. Och denna tråd handlade väl i första hand inte om Dropbox?

Ursprungligen av Dalle:

Visst går det om man vill. Men ska man verkligen fortsätta att använda en tjänst som har inneburit så stora säkerhetsrisker under så lång tid? Den enda makten konsumenterna har är att avsluta sina konton för att visa sitt missnöje.
Men alla gör så klart som de vill. Och denna tråd handlade väl i första hand inte om Dropbox?

Nä, men tipsa bara om DropBox då du tog up det.
Tyvärr skulle jag velat tipsa om FlashPlayer också men har inga tips om detta gissel som man ännu inte klarar sig utan.
Allt för många svenska företag/myndigheter kräver FP, som tex Swedbank för e-kort som jag använder ofta. Har klagat hos bankens support under flera år men inget händer.

1
Bevaka tråden