Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pentaxians

Tråden skapades och har fått 637 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av johan_tanying:

Förutom (tråkiga) testdiagram hittar man en del exempelbilder här: https://www.ephotozine.com/article/hd-pentax-...

CA verkar de klara riktigt bra liksom hos DFA 15-30/2.8 nämnd ovan. Även bokehn ser ju bra ut - det tar sig Pentax!

Men det är ju hm hm att den inte har 24 mm i den vida ändan... Alla andra har ju det:

Jovars. Men jag misstänker att det bidrar till den goda bildkvalitén. Sigman vet jag ingenting om, men de båda CaNikongluggarna räknas helt klart till bland de svagaste länkarna i respektive fattnings uppställning (bortsett då från superzoomarna, förstås).

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2016-10-02 13:22

K-1:an fick en morgontur igår vilket resulterade i några HDR-bilder. Den vridbara skärmen är underbar vid fotografering med stativ!
Pentax K-1
FA 35mm

Riktigt bra teknik. De ser inte sådär artificiellt tonmappade ut som de flesta HDR-bilder plägar göra. Och utfällbar skärm är numera ett krav för mig, rakt av.

Ursprungligen av johan_tanying:

Ett prisbilligare alternativ för oss som ändå mest gillar och använder den vidvinkliga änden av spektrat: https://www.cyberphoto.se/info.php?article=ir...

FF för (lyckos) dig som har en K-1.

Vädertätad.

Manuell fokus.

Exempelbilder tagna med en Irix 15/2.4: https://www.dpreview.com/samples/7410841390/g...

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2016-10-04 21:39

Akut hjälp att välja blixt! Skall fota ett bröllop och har gjort mig av med blixten...
Pentax Af-540 är för dyr, funderar på Metz 52 eller Sigma EF-610 DG ST.
Ge mig tips eller sälj mig en begagnad blixt;)

Jag tror att det är hugget som stucket mellan 52:an och 610 ST. Ingen av dem har HSS, men klarar det mesta i övrigt. Ta dig en titt på

http://pttl.mattdm.org/

som inte är speciellt väl uppdaterad längre, men som står sig rätt gott ändå.

Men jag ska vara ärlig - i just fallet blixtar får man oftast exakt vad man betalar för. Ser du framför dig att du ofta kommer att använda dem skulle jag faktiskt bita i det sura äpplet och satsa på antingen en 58:a eller en 610 Super. Det är otroligt vad befriande HSS är för dagsljusporträtt med bländartal ämnade för bokeh, även om du naturligtvis kan hålla på med ND-filter och så istället.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2016-10-04 22:47

Jag kommer förmodligen bara använda blixten en gång och det blir ett vinterbröllop..

Ursprungligen av GustafMA:

Jag tror att det är hugget som stucket mellan 52:an och 610 ST. Ingen av dem har HSS, men klarar det mesta i övrigt. Ta dig en titt på

http://pttl.mattdm.org/

som inte är speciellt väl uppdaterad längre, men som står sig rätt gott ändå.

Men jag ska vara ärlig - i just fallet blixtar får man oftast exakt vad man betalar för. Ser du framför dig att du ofta kommer att använda dem skulle jag faktiskt bita i det sura äpplet och satsa på antingen en 58:a eller en 610 Super. Det är otroligt vad befriande HSS är för dagsljusporträtt med bländartal ämnade för bokeh, även om du naturligtvis kan hålla på med ND-filter och så istället.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-10-04 22:53

Ingen du kan låna av? Kollat fotoklubbar?

Har du vägarna förbi Sthlm så kan du få min gamla Pentax 240 ft. Uteslutande manuell blixt på moderna hus, så det är mycket att träna på - mäta ljus, avläsa ledtal, ställa in motsvarande bländarvärde och tid - vilket kanske är tufft att göra snabbt nog på ett bröllop, även om du tränat mycket... men du kan inte spöa priset. Orkar dock inte skicka: upphämtning är vad som gäller i så fall.

Lite svettigt att köra något så viktigt på utrustning man inte använt/övat på tidigare. Just med blixt är det ju så att dåliga bilder i regel blir _riktigt_ usla... Själv har jag knappt använt lös, stor blixt sedan sekelskiftet då man huvudsakligen höll sig till 100ASA diafilm, utan förlitar mig på naturligt ljus eller ev infill från den inbyggda. Och i sådana situationer tycker jag faktiskt att Canon S95-kompakten gör ett bättre jobb än Pentax K-5.

Ursprungligen av johan_tanying:

Exempelbilder tagna med en Irix 15/2.4: https://www.dpreview.com/samples/7410841390/g...

Man kan ju inte ändra/tillägga i några dagar gamla inlägg, så tipsar härmed om att Cyberphoto har ytterligare "hands on"-intryck av Irix 15 på sin blogg: https://www.cyberphoto.se/bloggen#10885
Låsbar avståndsring verkar vara användbart!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2016-10-06 17:50
Ursprungligen av johan_tanying:

Man kan ju inte ändra/tillägga i några dagar gamla inlägg, så tipsar härmed om att Cyberphoto har ytterligare "hands on"-intryck av Irix 15 på sin blogg: https://www.cyberphoto.se/bloggen#10885
Låsbar avståndsring verkar vara användbart!

Kanske dags att byta ut sin Samyang mot Irix då den senare ser ut att prestera bättre på småbild. Att låsa fokus/avståndsringen är något jag saknar när objektivet sitter på under en längre stund!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2016-10-15 15:48

Utökade objektivsamlingen med ett loppisfynd idag. Ett Pentax-A 50 f2.8 Macro, så gott som i nyskick.

Ser fin ut. Tittar gärna på bilder när du får till dem.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2016-10-15 16:34
Ursprungligen av GustafMA:

Ser fin ut. Tittar gärna på bilder när du får till dem.

Blir inte mycket bilder för stunden då jag måste kurera en eskalerande förkylning. :/ Provade en 100% beskärning av en skjorta. Ser ut att kunna leverera skärpa när fokus väl sitter där det ska.

Jaja, får återkomma med riktiga bilder senare.

Jag hade tänkt att säga något elakt om skärpan, men så tryckte jag på förstoring och då såg det genast bättre ut. Kan nog bli bra. Har du en bälg?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2016-10-17 14:34
Ursprungligen av GustafMA:

Jag hade tänkt att säga något elakt om skärpan, men så tryckte jag på förstoring och då såg det genast bättre ut. Kan nog bli bra. Har du en bälg?

Bälg och förlängningsringar har jag liggandes. Ska provas vid tillfälle.

För mycket pengar över? Den nya FF 70-200/2.8 verkar leverera big time om man har intresse av halvlångt glas. I vanlig ordning mångordigt från PF: http://www.pentaxforums.com/reviews/hd-pentax...

Ursprungligen av PentaxForums:

Pros

  • Superb build quality

  • Outstanding sharpness, consistent in all shooting conditions

  • Excellent control over chromatic aberration and purple fringing

  • Autofocus very fast and reliable

  • Convenient, classic zoom range

  • Fast aperture

  • Internal zooming

Cons

  • Large and heavy

  • Expensive

  • Flare and ghosting control could be better

Tillägg: Lite fler bilder och intryck på Cyberphoto redan från augusti (minsann!): https://www.cyberphoto.se/info.php?article=df...
22000 svenska pistoleros när den nu finns för leverans.

Senast redigerat 2016-11-07 23:22

Intressant. Priset är inget att tjafsa om - i själva verket är det anmärkningsvärt lågt om man har volymerna i åtanke och jämför med Canikon. Sonys motsvarighet ska vi inte ens orda om. Jag skulle vilja se ett mer formellt test av skärpan. Det som fattas i testet är Nikonsgluggens stora svaghet - fokusandning. Nära minimal fokuseringslängd har 200 mm krympt ihop till knappt 135 effektiva med den. Där är Canons glugg mycket bättre. Hade varit intressant att få en jämförelse för hur Pentax levererar i detta avseende. Det finns en oroande indikation i testet: titta på bokehtestet på sidan 12. Både Tamron- och Pentaxgluggen är zoomade till formella 200mm och vi utgår ifrån att avståndet är det samma i båda fallen. Men Tamron kommer synbarligen närmare fokusmålet - Pentaxgluggen har förlorat många millimeter i utsnitt. Det finns anledning att tro att det här kan vara ett problem, precis som för Nikons motsvarighet.

Men överlag ser det ut att vara en förstklassig glugg och kombinationen K-1 och den här är synnerligen konkurrenskraftig.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2016-11-12 21:11

Har klämt på bl.a. DA 560mm och D FA 150-450mm och en del andra objektiv från Pentax idag på fotomässan. Inser att jag behöver en större plånbok!
Bilden nedan är fotograferad med ett FA 77mm som jag lånade på plats.

Hur var mässan i år då? Orkade inte offra en sällsynt solskensdag på den - vad missade jag?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2016-11-13 08:56
Ursprungligen av GustafMA:

Hur var mässan i år då? Orkade inte offra en sällsynt solskensdag på den - vad missade jag?

Några trevliga föreläsningar med bl.a. Moderskeppet. Annars ganska mycket som det brukar vara, gå runt och klämma på senaste kamerorna och objektiven.
Gjorde även en visit till mat och vinmässan men alldeles för mycket människor där för min smak.

På tal om gammal optik. Vad sägs om en Daguerreotype 64mm f/2.9 på en Pentax K-1? Nytillverkad (förstås), men ändå! 500 USD.

Uppackning av objektivet. Test kommer senare.

Och nej, 200 år gammal är väl konstruktionen inte. Men nästan! (1837?)

Well, well. Dags att skicka in K-1:an? Uppgradering till Mk II för några sketna slantar låter ju som en lysande idé.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2018-02-28 18:18
Ursprungligen av GustafMA:

Well, well. Dags att skicka in K-1:an? Uppgradering till Mk II för några sketna slantar låter ju som en lysande idé.

För stunden är det nog inte intressant, kostar ändå några kronor för uppgraderingen men om det sen innebär en uppdaterad garanti kan det kanske vara intressant. Har ännu inte hunnit läsa detaljerna om den nya kameran noggrant än men ska göra det vid tillfälle då det finns lite recensioner att läsa.

Senaste inköpet av D FA 150-450mm gör att jag får hålla tillbaka på inköp av kameraprylar ett litet tag till.

Ursprungligen av joakimo:

För stunden är det nog inte intressant, kostar ändå några kronor för uppgraderingen men om det sen innebär en uppdaterad garanti kan det kanske vara intressant. Har ännu inte hunnit läsa detaljerna om den nya kameran noggrant än men ska göra det vid tillfälle då det finns lite recensioner att läsa.

Senaste inköpet av D FA 150-450mm gör att jag får hålla tillbaka på inköp av kameraprylar ett litet tag till.

Du har tjackat en 450:a? Jisses. Langa upp lite bilder vettja.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2018-03-04 19:44
Ursprungligen av GustafMA:

Du har tjackat en 450:a? Jisses. Langa upp lite bilder vettja.

Kommer snart! Så fort jag har fått igång min NAS efter att den inte har gått att komma åt sedan i fredags, har inte hunnit felsöka mycket än dock.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2018-03-06 18:45
Ursprungligen av GustafMA:

Du har tjackat en 450:a? Jisses. Langa upp lite bilder vettja.

Har inte haft överdrivet många lediga dagar med bra ljusförhållanden sedan inköpet under hösten/vintern. Men några fototillfällen har det hunnit bli. Många fåglar har det blivit.

Trevligt objektiv i både bildkvalitet och byggkvalitet. Vikten och storleken är lite jobbigare men det är fortfarande relativt bärbart, tror objektivet väger 2300g med linsskydd och motljusskydd. Objektivet går fortfarande att använda bra handhållet, åtminstone på kortare brännvidder. Oftast brukar jag dock ha iaf. ett enbensstativ med mig.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2018-03-06 18:46

…och 2 till.

Snyggt. Med tanke på hur mycket naturfoto du begår känns det som en rimlig investering.

Bevaka tråden