Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

aldrig rätt webbläsare

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-10-27 14:57

Två olika datorer.
Den ena är en PPC-G5 som jag kör med syst 10.4.11 i den har jag Tenfourfox.
Körde tidigare med Safari men det funkar inte. Youtube går i allmänhet bra, men SVT-ply vill att jag skall installera Adobe flash.
Har följt deras länk och laddat ner Flash, men den funkar inte.

Den andra datorn är min nyaste PB som går med system Sierra. Då dyker denna ruta upp.
Vad är detta för skit? Jag använder ju en modern dator och ändå duger inte min Safari-läsare?

Ursprungligen av torin:

Två olika datorer...

Försök undvika att ha två helt olika frågor i samma tråd. Det blir bara rörigt.

Ursprungligen av torin:

...Har följt deras länk och laddat ner Flash, men den funkar inte.

Den länken leder förmodligen till senaste versionen av Flash, men den kan du inte köra på den datorn.

Du har en gammal tråd om Flash på äldre system. Där finns länk till en version som du kan köra. Men den tråden övergav du bara, för två år sedan, efter att du hade fått detaljerade instruktioner.

Jag rekommenderar att vi fortsätter med det ämnet där:
http://www.99mac.se/forum/t/309224-installera...

Ursprungligen av torin:

...Vad är detta för skit? Jag använder ju en modern dator och ändå duger inte min Safari-läsare?

Allt fungerar inte av sig själv. Det behövs kanske något tillägg/plugin till Safari.

Om du berättar vilken eller vilka sidor du besöker när rutan dyker upp, så ska vi nog kunna hjälpa dig att hitta rätt plugin (eller annan lösning).

Senast redigerat 2016-10-27 18:56

Hur går det med de här frågorna? Du har en förmåga att bara försvinna ibland...

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-11-16 11:12
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hur går det med de här frågorna? Du har en förmåga att bara försvinna ibland...

Så här är det. Den G5-an jag använde mycket fick kortslutning pga åska. Har slängt den på tippen. Den kvarvarande G5-an startar inte. Motorn och fläktarna går men bilden kommer inte upp. Skärmen är svart. Jag är inte förvånad, den har länge krånglat. Måste ibland trycka minst 10 ggr för att få ut släden till DVD-spelaren.
Nu säker jag efter en annan G5 men det är varierande priser och jag vet ju inte vad jag får.

Så har jag en Macmini som jag kan skriva på, men den är bedrövligt långsam. Går bra att se på DVD, men ljudet är mycket svagt. Ser jag på Youtube så hänger inte bilden med, även om ljudet trots att det är svagt funkar någorlunda, kan hacka i bland.
Så har jag en G€ som jag har sparat bara för att kunna köra den skanner jag har. Har inte aktiverat någon DVDspelare på den.
Ja, så har jag ju den lilla bärbara som går med Sierra. Den är från början enbart avsedd för bokföring och epost. Visserligen snabb men bilden hoppar ibland på skärmen om jag råkar göra någon ofrivillig rörelse.
Det var det aktuella läget. Hoppas att jag får ett stipendium för att ge ut en bok och kanske det då även blir pengar över så jag kan jobba på nästa bok.

Du ger ett långt svar, men du säger ingenting om de två frågorna som tråden faktiskt handlar om. Det är inte lätt att hjälpa dig om du ger sådana "goddag yxskaft"-svar.

1. Installera en version av Flash som fungerar på G5 med 10.4.11.
- Här vill jag veta om du har tittat i den andra tråden, och följt de tipsen, och vad som hände då.

2. Installera plugin/tillägg till Safari som gör att det där "360-videoklippet" fungerar.
- Här vill jag veta vilken eller vilka sidor det handlar om, som ger dig det där felmeddelandet om att videoklippet inte kan spelas.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-11-16 11:28
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du ger ett långt svar, men du säger ingenting om de två frågorna som tråden faktiskt handlar om. Det är inte lätt att hjälpa dig om du ger sådana "goddag yxskaft"-svar.

1. Installera en version av Flash som fungerar på G5 med 10.4.11.
- Här vill jag veta om du har tittat i den andra tråden, och följt de tipsen, och vad som hände då.

2. Installera plugin/tillägg till Safari som gör att det där "360-videoklippet" fungerar.
- Här vill jag veta vilken eller vilka sidor det handlar om, som ger dig det där felmeddelandet om att videoklippet inte kan spelas.

Jesper, om du läser hela inlägget så förstår du att det du frågar om nu inte är aktuellt längre.

Ursprungligen av torin:

Jesper, om du läser hela inlägget så förstår du att det du frågar om nu inte är aktuellt längre.

Nej, det framgår inte. Kanske möjligtvis fråga 1, men absolut inte fråga 2.

Senast redigerat 2016-11-16 12:46

360-klipp är väl avsedda för smarttelefon så att man kan - genom att en själv och telefonen fysiskt snurrar - titta runt i 3D-bilden. Gärna med hjälp av ett VR-headset, men det är inte nödvändigt.

Se denna post i "lustiga videor på internätet"-tråden.

"Den hoppande skärmen" började undersökas på sid 2 i denna tråd, men diskussionen blev väl aldrig avslutad ordentligt? Var det Mission Control som spökade? Fortsätta där, kanske?

En annan möjlig anledning till att skärmen "hoppar" eller "inte står still", kan bero på att man zoomat in en aning med ctrl plus 2 fingrar på styrplattan utan att märka det. Sätts av och på i Systeminställningar -> Hjälpmedel -> Zooma -> Klicka ur "Zooma med hjälp av rullningsgesten och specialtangenter". Jag tror att även detta tips varit uppe förut, men hittar det inte nu.

Senast redigerat 2016-11-16 12:03

Att ljudet är svagt på Mac Minin - kan det möjligtvis bero på att du lyssnar via den inbyggda högtalaren? Den är inte mycket att hänga i julgranen, utan datorn är nog mest tänkt att användas tillsammans med exvis separata datorhögtalare, hörlurar eller hemmabiosystem...

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-11-16 18:11
Ursprungligen av johan_tanying:

Att ljudet är svagt på Mac Minin - kan det möjligtvis bero på att du lyssnar via den inbyggda högtalaren? Den är inte mycket att hänga i julgranen, utan datorn är nog mest tänkt att användas tillsammans med exvis separata datorhögtalare, hörlurar eller hemmabiosystem...

Jo jag förstår det. Men jag har ingen kontakt som passar, bara till hörlurar.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-11-16 18:28
Ursprungligen av torin:

Jo jag förstår det. Men jag har ingen kontakt som passar, bara till hörlurar.

Hörlursuttaget kan du koppla till aktiva högtalare (med inbyggd förstärkare) eller en riktig förstärkare.

Ursprungligen av torin:

Jo jag förstår det. Men jag har ingen kontakt som passar, bara till hörlurar.

Om du berättar vad du skulle vilja koppla datorn till, för att få ut ljudet, så kan vi peka ut rätt kabel.

Men mest troligt är väl en sån här:
https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/...

1
Bevaka tråden