Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krönika: "Apple får inte hålla mig gisslan med Mac OS"

Tråden skapades och har fått 91 svar. Det senaste inlägget skrevs .

"Jag förstår att Mac är för dyr som somliga. Men Apple har aldrig handlat om att tillverka billiga produkter"...

Resonemanget haltar ju eftersom de nya Macarna är mycket dyrare än tidigare modeller. Sedan kan man vända på det hela: Varför tycker ni att prishöjningen är motiverad?

Själv älskar jag Mac och är beredd att betala lite extra för att få en Mac istället för en PC. Men det betyder inte att jag tycker allt med Apple är bra.

Senast redigerat 2016-11-04 11:29
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilken nya Mac Pro? Du menar nog MacBook Pro.

Ja precis.

Bara för att ett företag inte har en X-produkt till försäljning - utan bara säljer Y-produkter - så innebär detta inte att Y-produkten INTE är en Y-produkt. Det är ju inte logiskt. Det finns många, många företag som bara tillverkar Y-produkter.

Och.

Om ett företag tillverkar X-produkter som inte passar en eller flera av X-användarna, så innebär inte detta att företaget INTE tillverkar X-produkter. Det är inte heller logiskt.

Ursprungligen av xms67:

Ser att många lyfter fram de tre bokstäverna PRO. Och det ligger ju onekligen en del i att PRO signalerar någon form av proffsmaskin. Det går dock att ha (minst) två invändningar mot det.
1. MBP ha alltid varit en semiPRO. Många privatanvändare har fått en kraftfull dator med OS X som har hög Q och är snygg. Frågan är dessutom om inte Touch Bar signalerar att det är just en smiPRO vi talar om? Inte kan den lilla remsan ses som en naturlig PROfiness?
2. Om man håller MBP för proffsen så bör det ju finnas en dator för amatörerna. Vilken är det idag? Mack Book? Air? För egen del faller Mack Book helt bort. Jag är ingen proffsanvändare, men den tunna lilla Macen passar mig inte alls. Jag vill ha större skärm och mer kraft. Kan MBA vara alternativet? Det har varit små försiktiga uppdateringar av den de senaste åren och att ingen uppdatering alls skedde nu indikerar att den är på väg ut. Även om den prismässigt är attraktiv så känns den inte naturlig att köpa. Jag tycker dock att den i nuvarande skick är en väldigt, väldigt bra dator för sitt pris. Men inte en framtidsmaskin. Hade Apple kostad på en sista putsning på den så hade de haft ett svar på amatörernas behov. Men nu lät de den stanna i sin utveckling.

Så hur rätt man än kan tycka att resonemanget om de tre bokstäverna PRO är, så håller inte det resonemanget in i mål.

En liten men viktig detalj. Förstår inte varför de tar bort en av de bästa uppfinningarna de har gjort.
Magsafe laddarkontakten:
https://en.wikipedia.org/wiki/MagSafe

Har räddat många datorer om nån har snubblat över laddarkabeln.

Men vad är en professionell datoranvändare?

Jag har svårt att förstå varför en godtycklig modellbeteckning är något att bli upprörd över - speciellt eftersom beteckningen är lagom abstrakt och diffus

  • Medlem
  • 2016-11-04 22:04
Ursprungligen av johnh3:

En liten men viktig detalj. Förstår inte varför de tar bort en av de bästa uppfinningarna de har gjort.
Magsafe laddarkontakten:
https://en.wikipedia.org/wiki/MagSafe

Har räddat många datorer om nån har snubblat över laddarkabeln.

Det är väl självklart? En dedicerad kontakt som inte kan användas till något annat. Stort slöseri med utrymme. Sen förstår jag inte varför så många verkar snubbla över laddarkabeln eller har andra i sin närhet som snubblar över laddarkabeln. Hur svårt kan det vara att säkra upp en sådan sak? Och särskilt inte på 15" där du nu har två usb-c på varje kortsida.

Ursprungligen av Ljung:

Det är väl självklart? En dedicerad kontakt som inte kan användas till något annat. Stort slöseri med utrymme. Sen förstår jag inte varför så många verkar snubbla över laddarkabeln eller har andra i sin närhet som snubblar över laddarkabeln. Hur svårt kan det vara att säkra upp en sådan sak? Och särskilt inte på 15" där du nu har två usb-c på varje kortsida.

Du har aldrig suttit på en flygplats, aula, konferenslokal eller något annat publikt ställe där du kanske får dra kabeln på ett sätt som inte alltid är optimalt?

  • Medlem
  • 2016-11-04 22:54
Ursprungligen av suddgummi:

Du har aldrig suttit på en flygplats, aula, konferenslokal eller något annat publikt ställe där du kanske får dra kabeln på ett sätt som inte alltid är optimalt?

Jodå, visst har jag det. Många gånger. Och det har aldrig någonsin varit någon som har varit i närheten av att snubbla över kabeln. Men vi är alla olika och jag har kanske haft tur. Eller så är jag typen som tänker först och agerar därefter.

Med 4 eller 2 usb-c så vore det korkat av Apple att slösa utrymme på en dum laddningskontakt. Dessutom så lär det väl snart finnas en adapter för detta också för de som har behov av det. Tror faktiskt att jag läst om en sådan men orkar inte leta reda på källan nu.

Ursprungligen av Ljung:

Jodå, visst har jag det. Många gånger. Och det har aldrig någonsin varit någon som har varit i närheten av att snubbla över kabeln. Men vi är alla olika och jag har kanske haft tur. Eller så är jag typen som tänker först och agerar därefter.

Med 4 eller 2 usb-c så vore det korkat av Apple att slösa utrymme på en dum laddningskontakt. Dessutom så lär det väl snart finnas en adapter för detta också för de som har behov av det. Tror faktiskt att jag läst om en sådan men orkar inte leta reda på källan nu.

Det är egentligen bara då som jag har sett nyttan av den. Håller väl egentligen med om att den spelat ut sin roll, men det hade varit trevligt om möjligheten fanns att fortsätta med de laddare man har samlat på sig under åren. Eller om de inte hade kunnat ta och släppa designen fri så hade vi kanske haft magnetiska USB-kontakter istället.

Hela idén med design, kvalitet, användarupplevelse och standard/service - oavsett produkt - är att hålla konsumenter "som gisslan". Det kallas även för "varumärke".
Inom livsmedelsbranschen kan man lägga till "smak" och "konsistens" som parametrar.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2016-11-05 12:04

Det är inte poängen, poängen är att alla har en gräns. Hur skulle du själv resonera om Apple tredubblar priserna på alla sina produkter över en natt? När slutar det vara värt pengarna för att få jobbet gjort på just den plattformen? Jag betalar 30 lök för en iMac, men jag betalar inte 60 lök för en iMac. Om Apple begär 60 lök nästa gång så kommer det stå Windows på startskärmen nästa gång jag uppgraderar. Alla har en gräns, frågan är bara var den går.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-11-05 16:48
Ursprungligen av flygarn:

Det är inte poängen, poängen är att alla har en gräns. Hur skulle du själv resonera om Apple tredubblar priserna på alla sina produkter över en natt? När slutar det vara värt pengarna för att få jobbet gjort på just den plattformen? Jag betalar 30 lök för en iMac, men jag betalar inte 60 lök för en iMac. Om Apple begär 60 lök nästa gång så kommer det stå Windows på startskärmen nästa gång jag uppgraderar. Alla har en gräns, frågan är bara var den går.

Mycket gnäll tycker jag . Nya Macbook Pro är inte för "alla" så är det bara. Har man en fast månads inkomst får man väl prioritera vad man lägger pengarna på. Nyttan av en macbook pro kontra annan prioritering i livet. Sen måste man väl se livslängden långsiktigt dvs. kostnaden per månad utslagen över minst 2 år. 5 år också realistiskt. Tänker man bara kortsiktigt och ser inköps priset typ 25000 kr som en barriär, så lurar man sig själv lite .

Sen en annan grej besökte mac forum och en stor del av deras försäljning baseras tydligen mer och mer på avbetalning/månad av bärbara datorer till privatpersoner i dagens läge enligt dom. Hämtat från USA tydligen där det varit vanligare mycket tidigare och i stor omfattning.

Man betalar en fast månads summa 900 kr per månad för en MBP 15 tums som kostar cirka 30000 kr i inköp, (cirka 650 kr per månad för en MBP 13 tums enligt deras kredit uppläggs tabeller ) . Efter 1 år kan man välja att köpa loss den eller byta till en ny modell om det nu finns en sån Apple ( tar lite tid mellan uppgraderingarna så kanske inte så aktuellt ).

Väljer man att köpa loss datorn efter 1 år dras summan av som man betalat under första året för datorn. Man kan också fortsätta betala per månad osv...
Inget för mig personligen, en dålig affär anser jag för andrahandsvärdet är högt på en 11 månaders MBP med lite garanti kvar, men tydligen super poppis för dagens kredit generationer med dessa månads kredit avbetalnings upplägg

Kan man lägga 600 kr på en iPhone 7 i månaden så kanske man kan lägga samma summa på en MBP 13 tum om man nu vill ha en sådan. Man kan inte få allt i livet hela tiden. ibland tvingas man välja också tänka sig

Senast redigerat 2016-11-05 17:03
Ursprungligen av cubeis:

Mycket gnäll tycker jag . Nya Macbook Pro är inte för "alla" så är det bara. Har man en fast månads inkomst får man väl prioritera vad man lägger pengarna på. Nyttan av en macbook pro kontra annan prioritering i livet. Sen måste man väl se livslängden långsiktigt dvs. kostnaden per månad utslagen över minst 2 år. 5 år också realistiskt. Tänker man bara kortsiktigt och ser inköps priset typ 25000 kr som en barriär, så lurar man sig själv lite .

Sen en annan grej besökte mac forum och en stor del av deras försäljning baseras tydligen mer och mer på avbetalning/månad av bärbara datorer till privatpersoner i dagens läge enligt dom. Hämtat från USA tydligen där det varit vanligare mycket tidigare och i stor omfattning.

Man betalar en fast månads summa 900 kr per månad för en MBP 15 tums som kostar cirka 30000 kr i inköp, (cirka 650 kr per månad för en MBP 13 tums enligt deras kredit uppläggs tabeller ) . Efter 1 år kan man välja att köpa loss den eller byta till en ny modell om det nu finns en sån Apple ( tar lite tid mellan uppgraderingarna så kanske inte så aktuellt ).

Väljer man att köpa loss datorn efter 1 år dras summan av som man betalat under första året för datorn. Man kan också fortsätta betala per månad osv...
Inget för mig personligen, en dålig affär anser jag för andrahandsvärdet är högt på en 11 månaders MBP med lite garanti kvar, men tydligen super poppis för dagens kredit generationer med dessa månads kredit avbetalnings upplägg

Kan man lägga 600 kr på en iPhone 7 i månaden så kanske man kan lägga samma summa på en MBP 13 tum om man nu vill ha en sådan. Man kan inte få allt i livet hela tiden. ibland tvingas man välja också tänka sig

Fast de som "gnäller" mest verkar vara de proffsanvändare som använder Mac:
https://www.youtube.com/watch?v=53btWhM-f-M

Släpper exempelvis Lenovo en misslyckad modell så kan man gå till Dell eller nån annan tillverkare. Så är ju inte fallet med Apple. Det är ju den här modellen som gäller de kommande åren.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2016-11-05 19:39
Ursprungligen av cubeis:

Mycket gnäll tycker jag...)

Jag vänder på frågan då, hur mycket är du själv beredd att betala för nya MBP? 40 tusen? 80? Det är ju en långsiktig investering.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-11-05 20:00
Ursprungligen av flygarn:

Jag vänder på frågan då, hur mycket är du själv beredd att betala för nya MBP? 40 tusen? 80? Det är ju en långsiktig investering.

Spelar ingen roll vad jag personligen är beredd att betala. Frågan är vad stora världsmarknaden vill betala. Vi får väl se när Apple släpper sin försäljningssiffror för första kvartalet 2017.. Jag tror att priserna på macbook 12 tums instegs modellen kommer att justeras ner inom en snar framtid när macbook air fasas ut.

Investering kan tolkas på många sätt. Rent värdemässigt i kronvärde stiger väl knappast en dator i värde med åren, förutom första Apple datorn Apple 1, tydligen såldes ett exemplar för 400 000 euro
Men man investerar i sin personliga utveckling i sin vardag samt karriären, det är oftast guld värt för den enskilde individen.

En bättre begagnad Macbook Pro i fint skick har ett fantastiskt andrahandsvärds även efter 2-3 år särskilt nu med den teknik som sitter under skalet, retina, touchbar mm... Det kan man knappast säga om motsvarande bärbara pc datorer, skrotvärde efter några år, återvunna . Värdeminskningen är så mycket större på pc sidan. Detta får man också beakta när man tittar sig blind på Macbooks pros försäljnings pris och upplever det som extremt dyrt.

  • Medlem
  • 2016-11-05 20:19
Ursprungligen av Demiurgen:

Bara för att ett företag inte har en X-produkt till försäljning - utan bara säljer Y-produkter - så innebär detta inte att Y-produkten INTE är en Y-produkt. Det är ju inte logiskt. Det finns många, många företag som bara tillverkar Y-produkter.

Och.

Om ett företag tillverkar X-produkter som inte passar en eller flera av X-användarna, så innebär inte detta att företaget INTE tillverkar X-produkter. Det är inte heller logiskt.

Apple måste ge mervärde för prisbilden. Så fort kunderna inte tycker detta är Apple för dyra och säljer mindre. Ett tydligt tecken att smärtgränsen är nådd gällande prisvärdhet är ju att Apple sänker priset på adapters mindre än en vecka efter lansering. Apple kan ju sälja en MacBook Pro för miljoner dollars istället för flera lite billigare frågan är var gränsen går för att tjäna mest pengar. Tror Apple har bitit sig i rumpan med årets Macbook Pro

Ursprungligen av cubeis:

Spelar ingen roll vad jag personligen är beredd att betala. Frågan är vad stora världsmarknaden vill betala. Vi får väl se när Apple släpper sin försäljningssiffror för första kvartalet 2017.. Jag tror att priserna på macbook 12 tums instegs modellen kommer att justeras ner inom en snar framtid när macbook air fasas ut.

Investering kan tolkas på många sätt. Rent värdemässigt i kronvärde stiger väl knappast en dator i värde med åren, förutom första Apple datorn Apple 1, tydligen såldes ett exemplar för 400 000 euro
Men man investerar i sin personliga utveckling i sin vardag samt karriären, det är oftast guld värt för den enskilde individen.

En bättre begagnad Macbook Pro i fint skick har ett fantastiskt andrahandsvärds även efter 2-3 år särskilt nu med den teknik som sitter under skalet, retina, touchbar mm... Det kan man knappast säga om motsvarande bärbara pc datorer, skrotvärde efter några år, återvunna . Värdeminskningen är så mycket större på pc sidan. Detta får man också beakta när man tittar sig blind på Macbooks pros försäljnings pris och upplever det som extremt dyrt.

Du är en del av världsmarknaden och du spelar roll. Låt ingen säga något annat?

När MacBook air släpptes 2008 låg ingångsmodellen på $1799 dollar inflation ~$2017.

(MacBook Pro touchbar 13" 2016 $1799 dollar.)

MacBook Pro Retina 15" 2012
$2199 inflation ~$2312
MacBook Pro Retina 13" 2012
$1699 inflation ~$1786
Just sayin' ?

Senast redigerat 2016-11-06 04:18
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-11-06 09:24

Förbättringar värda det nya priset? Nja.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Nej ju mer jag tittar på nya Macbook Pro, desto mer imponerad blir jag över den här uppdateringen.

Datorn är ju helt klart förbättrad, men från en redan bra nivå överlag. Och det är där som skon klämmer, om folk upplever att de det har är "tillräckligt" bra, vill de då betala fläsk för något nytt? Min stationära dator har en gammal Core i5 760 processor. Och jag har bara 8GB minne och ett 500-kronors grafikkort. Den kör Mac OS Sierra helt ok. Visst är en modern dator snabbare. Men om jag inte rendrar om blurayfilmer kanske jag inte ens skulle märka om min CPU automagiskt byttes ut mot en ny core i7. Så de nya förbättringar man ser, exempelvis touch bar (halvintressant för mig), Touch ID (väldigt ointressant, återigen för mig), minskad tjocklek (gäääsp), borttagna portar (usch), är inte värda det nya priset. Mycket snabbare SSD? Tja, den stora revolutionen var ju övergången till SSD, huruvida den laddar 3 eller 5 Fnuttabyte/sekund spelar mindre roll.

Jag tycker f.ö att det saknas en 15" "instegsmodell", som det är nu får man lägga bortemot 30000 för en 15" Apple laptop med 512GB SSD (som väl får anses vara minimum för en ny dator 2016).

Min nuvarande 15" Macbook Pro från 2009 får nog hänga i ett tag till.

  • Medlem
  • 2016-11-06 11:04
Ursprungligen av Mackan1984:

När MacBook air släpptes 2008 låg ingångsmodellen på $1799 dollar inflation ~$2017.

(MacBook Pro touchbar 13" 2016 $1799 dollar.)

MacBook Pro Retina 15" 2012
$2199 inflation ~$2312
MacBook Pro Retina 13" 2012
$1699 inflation ~$1786
Just sayin' ?

Min första CAD station 1991 kostade 150 000 kr och det betalade företaget utan problem.

Marknaden bestämmer priset oavsett vad det varit innan och med dessa nya MacBook Pro är det massiv kritik angående priset över hela världen. Apple måste försvara sina val och de sänker priset på adapters.

MacBook Pro är imponerande maskiner men när kundgrupper den är ämnad för tycker priset är för högt och det inte ger extra mervärde så är det ett problem för Apple

Återstår att se vilka val Apple gör 2017

Ursprungligen av PaO:

Min första CAD station 1991 kostade 150 000 kr och det betalade företaget utan problem.

Marknaden bestämmer priset oavsett vad det varit innan och med dessa nya MacBook Pro är det massiv kritik angående priset över hela världen. Apple måste försvara sina val och de sänker priset på adapters.

MacBook Pro är imponerande maskiner men när kundgrupper den är ämnad för tycker priset är för högt och det inte ger extra mervärde så är det ett problem för Apple

Återstår att se vilka val Apple gör 2017

Jag försöker hitta information om macbook pros prisutveckling men är svårfångat på nätet.

Om Apple är värt 6000kr mer än konkurrenter kommer att visa sig och marknaden styr priset som du säger.

Jag kan bara tala för mig själv när jag säger att MacBook pro 2016 har för första gången gjort mig sugen på att köpa en pro-modell.

Det var skrik om MacBook 12" också och den visade sig sälja mer än någon annan av Apples laptops.

Om ett år köper jag den iaf, man ska aldrig välja första modellen hos Apple har jag märkt.

https://youtu.be/v56PnPSGX64

Ursprungligen av Mackan1984:

Jag försöker hitta information om macbook pros prisutveckling men är svårfångat på nätet.

Om Apple är värt 6000kr mer än konkurrenter kommer att visa sig och marknaden styr priset som du säger.

Jag kan bara tala för mig själv när jag säger att MacBook pro 2016 har för första gången gjort mig sugen på att köpa en pro-modell.

Det var skrik om MacBook 12" också och den visade sig sälja mer än någon annan av Apples laptops.

Om ett år köper jag den iaf, man ska aldrig välja första modellen hos Apple har jag märkt.

https://youtu.be/v56PnPSGX64

Priset och donglarna är ju en del men det är väl snarare helheten som ifrågasätts:
https://www.youtube.com/watch?v=mDesN2F3Zp4

Måste säga att det är väldigt länge sen en Apple produkt är så ifrågasatt, om ens någonsin. Men å andra sidan sa väl Phil Shiller att de har fått väldigt många förbokningar. Om ett kvartal eller nåt får vi väl se hur det har gått.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-11-07 08:33
Ursprungligen av Demiurgen:

Bara för att ett företag inte har en X-produkt till försäljning - utan bara säljer Y-produkter - så innebär detta inte att Y-produkten INTE är en Y-produkt. Det är ju inte logiskt. Det finns många, många företag som bara tillverkar Y-produkter.

Och.

Om ett företag tillverkar X-produkter som inte passar en eller flera av X-användarna, så innebär inte detta att företaget INTE tillverkar X-produkter. Det är inte heller logiskt.

Om produkten Y: Sant. Men det var inte det jag skrev. Jag förde ett resonemang om att Y inte är Y, baserat på själva Y-produkten i sig själv. Jag kan kalla den Z. Det finns enligt mig ingen Y produkt som är bärbar från företaget A idag. Z är en hybrid, vänder sig både till proffs och amatörer. [/b]

Om produkten X: Det är en korrekt iakttagelse, men bara till en viss del. Problemet är att logik har väldigt lite med affärer att göra. Där är bara logik en pusselbit. Psykologi, marknadsföring och försäljning är andra pusselbitar. Att produkten X inte passar en eller flera användare kan vara ett problem när man mäter in försäljningssiffror tex. Och inte minst kan det bli ett vidare problem om man låter produkten X avstanna i utveckling. Särskilt när produkten finns inom ett område som utvecklas kraftfullt. Då kan psykologiska faktorer komma in på banan. Sådana faktorer som leder till en känsla av att företaget inte är med i matchen, inte har topprodukter i viktiga segment och att man sitter med en svårförklarlig produktmix. Man är ett företag utan en klar strategi. Ett sådant företag hamnar lätt i ett läge där en annan produkt som nyligen presenterats inte går att koppla ihop med produkten Z(ellerY) utan ett köp av ytterligare en sladd.

Om Y är Y blir det på ett sätt begripligt. Man har du prioriterat ned ett visst segment på marknaden. Om Y är Z blir det mer obegripligt i detta fall då man får svårt att fånga upp en viss grupp kunder. Produkten Z, enligt mig, är för dyr och för krånglig(anslutningarna/adaptrar) för en viss typ av segment av marknaden. Tänker jag.

Ursprungligen av johnh3:

Priset och donglarna är ju en del men det är väl snarare helheten som ifrågasätts:
https://www.youtube.com/watch?v=mDesN2F3Zp4

Måste säga att det är väldigt länge sen en Apple produkt är så ifrågasatt, om ens någonsin. Men å andra sidan sa väl Phil Shiller att de har fått väldigt många förbokningar. Om ett kvartal eller nåt får vi väl se hur det har gått.

MacBook 12" var ju ifrågasatt men den kunde de tidigare pro och air-köparna förbise så därför diskuterades den inte lika mycket.
Nästa år kommer iMac med bara USB-c så då får vi se hur den diskussionen blir ?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2016-11-07 23:56

Nu är det kanske fortfarande tabu att prata hackintosh här, men för den som behöver en kraftfull stationär så är det egentligen inget att fundera över, med tanke på vad man kan åstadkomma med enkla medel.
Jag hade fram tills nyligen en i7-maskin inbyggd i en gammal PowerMac G5 med hyffsat lämplig hårdvara för macOS. Den var ett par-tre år gammal, men med lite lätt överklockning så fick man en dator som var snabbare än en instegs-Mac Pro till en fjuttondel av priset och som dessutom var stenstabil, inte en enda krasch på 2 år. Och! Inte ett enda "mjukvaruhack" var nödvändigt för att få macOS att rulla felfritt eller uppdateras. Väljer man bara rätt hårdvara som macOS har drivrutiner för så behövs inget pillande alls, installationen är otroligt smidig och kan göras av vem som helst.
Skulle jag vara på marknaden för en stationär hade jag faktiskt inte ens funderat på vad Apple erbjuder.

Vad det sen gäller de nya MBP så skall det bli väldigt intressant att höra vad folk tycker om touch bar när de verkligen har datorn i händerna. För mig känns det otroligt märkligt att introducera en extra skärm som man skall titta på. Det känns väldigt o-Apple att behöva titta på tangentbordet medan man jobbar. Dessutom tror jag det kommer bli svårt att använda den effektivt då den kräver att man aktivt tar blicken från skärmen och fokuserar på touch bar. Först för att se vad den har att erbjuda och sen applicera fingret på rätt ställe, och sist flytta blicken tillbaka till skärmen för att se resultatet. Även om man vet vad som finns där så kan man näppeligen känna sig fram utan man måste aktivt titta.
Att det sen kommer bli så att viss information kommer hamna på olika ställen beroende på om man använder datorn med eller utan extern skärm kommer bara addera till osäkerheten. Hur skogstokig skulle man inte bli om man var tvungen att sträcka sig efter en touch bar när man sitter med extern skärm/tgb/mus och vill utföra en viss funktion?
Nä, jag är långt ifrån övertygad, och om många känner så och dömer ut den som en gimmick...

  • Medlem
  • Uppland
  • 2016-11-08 08:02
Ursprungligen av bollman:

Nu är det kanske fortfarande tabu att prata hackintosh här...

Jag har gjort detsamma när det begav sig och pc-byggande var en hobby. Det jag gillar med iMac är ju att den tar lite plats och nästa alltid arbetar tyst. Det som stör mest är svårigheten att uppgradera den interna hårddisken och använda en extern skärm. Det finns gott om roliga skärmar 30" och uppåt men var på skrivbordet ska jag få plats med den och datorn? MacPro är gammal och svindyr, mac mini lika hopplös att uppgradera hårddisken på. Jag skulle älska en mer traditionell midi-tower från Apple där man kommer åt innanmätet. Gamla G5 var gjord för uppgraderingar, nu för tiden ska man byta ut hela maskinen. Jag har inte byggt en pc-mac på 7-8 år så det måste ha hänt en hel del på den fronten. En fördel till är förstås att det är hur enkelt som helst att köra windows också, istället för bootcamps uppenbara begränsningar. Jag byggde ju pc för att byggandet var roligt, men det skadade inte att få en schysst och snabb mac på köpet. Dock var det en del strul på den tiden, det kanske är bättre nu.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2016-11-08 09:23

Numera är det _löjligt_ enkelt, det finns superenkla verktyg att använda, enda kravet är att man har en någorlunda ny mac att köra verktygen på så man kan skapa bootstickan, sen är installationen en barnlek, och som sagt, sålänge man bygger datorn med macOS i åtanke så behöver man inte hålla på och jiddra med "hack" i efterhand, allt bara funkar, precis som på en mac!

  • Medlem
  • Uppland
  • 2016-11-08 17:31

Macworld review

För många kompromisser i jakten på tunnhet säger Macworld. Jag är benägen att hålla med.

MacBook Pro 2016 säljer snabbare än någon annan laptop.
https://9to5mac.com/2016/11/09/2016-macbook-p...

Kände detta på mig ?

  • Medlem
  • 2016-11-11 00:56

Säger egentligen inte så mycket. Tidigare uppgraderingar har ju varit rätt marginella och något större har inte hänt på evigheter. Därför finns det naturligtvis en hel del som väntat länge och vilat på hanen inför lanseringen. Hur det går med försäljningen på lite sikt ger sig framöver.

Bevaka tråden