Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Feedback - skydd mot bluffsamtal

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-31 13:20

Hej.
Jag har den senaste tiden lärt mig lite Swift och knåpat ihop min 1a iPhone-app som m.h.a. CallKit och Missatsamtal.se kan visa när kända telefonförsäljare eller bluffsamtal sker. Vore kul höra vad folk här tycker om appen och vad jag bör fokusera på i kommande uppdateringar. Kort förklarat så laddar hem de x vanligaste numren och dessa "sparas" i CallKit för identifiering och ev. blockering.

Det jag har på agendan att göra när tid faller in:
* Lägga till egna nummer
* Ta bort nummer från listan
* Försöka måla nya bilder (grafik och design är min svaga sida om det inte märks)
* Försöka få in påminnelser när man bör uppdatera nummerlistan (allra bäst vore om det kunde ske i bakgrunden automatiskt)

Länk till app:
https://itunes.apple.com/se/app/missatsamtal....

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-31 13:45

Behöver jag gå in och blockera varje nummer?

Synpunkter:
Större text, och kanske en förklaring - vad händer när ett av dessa nummer ringer?

Samma funktionalitet finns ju redan i TrueCaller.

Om man inte hade behövt ladda ner listan, och hålla den uppdaterad hela tiden - om i stället uppslagningen mot MissatSamtal hade gjorts i stunden när telefonsamtalet kommer, då hade jag slagit till direkt på den här appen.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-31 13:50

Inställningar Hjälpmedel Öka kontrast
ger följande när man uppdaterar:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-31 13:54
Ursprungligen av reboot81:

Behöver jag gå in och blockera varje nummer?

Synpunkter:
Större text, och kanske en förklaring - vad händer när ett av dessa nummer ringer?

Jag får nästan bygga in en info-sida om jag ska få plats med all text som förklarar.
Under inställningar finns en toggle som bestämmer vad som sker med alla nummer som importeras, t.ex. om de ska blockeras som default. Sen kan man gå in på enskilda nummer och ändra detta i vyn du hade screenshot på.

Ska läsa på om "hjälpmedel - öka kontrast" vad som sker och hur jag fixar så texten syns.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-31 13:58
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Samma funktionalitet finns ju redan i TrueCaller.

Om man inte hade behövt ladda ner listan, och hålla den uppdaterad hela tiden - om i stället uppslagningen mot MissatSamtal hade gjorts i stunden när telefonsamtalet kommer, då hade jag slagit till direkt på den här appen.

TrueCaller hade dock inte stöd för CallKit när jag började koda på min app, deras uppdaterade app kom i samma veva som min godkändes hos Apple. Men, ja, apparna är snarlika, min kräver dock varken registrering för att användas eller behörighet till kontaktboken.

Uppslagning när samtalet sker är tyvärr ej möjligt, man får inte tillgång till inkommande nummer utan det är bara telefonnummer som appen i förhand registerarat som kan ge träff. Därav måste man ladda hem en lista på populära nummer säljare använder just nu.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-11-02 12:26

• Gubben med frågetecknet är gullig och personlig, behöver inte göras om. Man ser ju honom bara en gång, tyvärr.

• Funktionen att kunna blockera enskilda nummer känns egentligen överflödig. Antingen väljer man att inte svara på nummer som identifieras av missatsamtal.se (grundinställningen), eller så väljer man nog att blockera alla. För att göra appen tydligare och riktigt minimalistisk skulle du inte ens behöva en egen sida för inställningar, utan inställningen blockera alla skulle kunna finnas på huvudsidan.

• Varför en inställning att bara ladda ner de vanligaste 1-200 numren? Slöar det ner för mycket att ha fler nummer? Är det en rest från appversionen före Call Kit, då numren sparades som en kontakt? Jag kan tänka mig att det är onödigt att ladda hem den fullständiga databasen för missatsamtal.se pga gamla inaktuella nummer, men var den cutoff-gränsen ska gå har du som utvecklare av tjänsten bättre möjlighet att bedöma, jag behöver inte ens det valet!

• Automatisk uppdatering av databasen i bakgrunden skulle naturligtvis vara mest optimalt, men om det är svårt att få till (vet inte vad iOS tillåter numera) så naturligtvis en påminnelse om att öppna appen och uppdatera med jämna mellanrum. Där gärna en valbar inställning för intervallet, det är en parameter jag som användare kan bedöma och vill bestämma själv.

• Framtida funktion för att lägga till egna nummer: gör du det riktigt snyggt lägger du till ett val att numret samtidigt läggs till i databasen för missatsamtal.se, så man slipper gå till hemsidan och göra det. Kanske kräver det att appen använder två olika lokala databaser, en med de privata blockeringar man vill lägga till, och en som uppdateras från missatsamtal.se. Eller så struntar du i möjligheten till privata blockeringar i appen och tipsar om hur funktionen finns i iOS.

• Gör du appen riktigt snygg lägger du till möjligheten att lägga till nummer från andra "konkurrerande" tjänster, om dessa har API för det. Men då gör du ju någon annans jobb, och kanske motverkar syftet till att du gör appen.

Senast redigerat 2016-11-02 12:50
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-11-02 12:43

Det var intressant att läsa om din tidigare kamp mot App Store. Får väl gratulera nu så här fyra år senare. Inte för att Apple på något sätt ångrade sig i sitt orättvisa avvisande av din app, men för att Apple nu sent omsider infört Call Kit som möjliggör en bättre funktion av den användargenerarade datan på missatsamtal.se.

Vid sidan om - nu sedan man kan lägga till sitt mobilnummer till NIX-registret upplever jag väldigt få säljsamtal. Några enstaka "do you own a microsoft computer" där man ju omedelbart hör vad det är fråga om och kan lägga på. De fåtal legitima sälj-samtal som ringer (där jag redan är kund) har skött sig väl senaste tiden. Så jag kommer inte använda din app.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-11-02 12:59
Ursprungligen av IngoX:

• Gubben med frågetecknet är gullig och personlig, behöver inte göras om. Man ser ju honom bara en gång, tyvärr.

• Funktionen att kunna blockera enskilda nummer känns egentligen överflödig. Antingen väljer man att inte svara på nummer som identifieras av missatsamtal.se (grundinställningen), eller så väljer man nog att blockera alla. För att göra appen tydligare och riktigt minimalistisk skulle du inte ens behöva en egen sida för inställningar, utan inställningen blockera alla skulle kunna finnas på huvudsidan.

• Varför en inställning att bara ladda ner de vanligaste 1-200 numren? Slöar det ner för mycket att ha fler nummer? Är det en rest från appversionen före Call Kit, då numren sparades som en kontakt? Jag kan tänka mig att det är onödigt att ladda hem den fullständiga databasen för missatsamtal.se pga gamla inaktuella nummer, men var den cutoff-gränsen ska gå har du som utvecklare av tjänsten bättre möjlighet att bedöma, jag behöver inte ens det valet!

• Automatisk uppdatering av databasen i bakgrunden skulle naturligtvis vara mest optimalt, men om det är svårt att få till (vet inte vad iOS tillåter numera) så naturligtvis en påminnelse om att öppna appen och uppdatera med jämna mellanrum. Där gärna en valbar inställning för intervallet, det är en parameter jag som användare kan bedöma och vill bestämma själv.

• Framtida funktion för att lägga till egna nummer: gör du det riktigt snyggt lägger du till ett val att numret samtidigt läggs till i databasen för missatsamtal.se, så man slipper gå till hemsidan och göra det. Kanske kräver det att appen använder två olika lokala databaser, en med de privata blockeringar man vill lägga till, och en som uppdateras från missatsamtal.se. Eller så struntar du i möjligheten till privata blockeringar i appen och tipsar om hur funktionen finns i iOS.

• Gör du appen riktigt snygg lägger du till möjligheten att lägga till nummer från andra "konkurrerande" tjänster, om dessa har API för det. Men då gör du ju någon annans jobb, och kanske motverkar syftet till att du gör appen.

Tack för all bra feedback!

Gränsen att man kan välja 1-200 nummer är att den hämtar hem de numren som fått flest kommentarer de x senaste dagarna. Tror x är 30 dagar, får erkänna jag glömt och behöver kolla i API-koden Ju fler nummer man tillåts hämta hem, desto mer "osäkra" nummer kommer hämtas hem. T.ex. kan Kalle gå in på sidan och lägga in sin polares nummer, eller ange andra felaktiga uppgifter. Att då begränsa antal nummer som hämtas är ett försök att få högre kvalitet på data som fås. Det tar ofta ett tag innan någon anmäler felaktiga uppgifter och de granskas.
Möjligt jag ändrar mig och hämtar än fler nummer på längre tidsperiod, vet inte vad begränsningen ligger i CallKit, men antar det handlar om tiotusentals nummer man kan mata in.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-11-02 13:13
Ursprungligen av stejan:

Tack för all bra feedback!

Gränsen att man kan välja 1-200 nummer är att den hämtar hem de numren som fått flest kommentarer de x senaste dagarna. Tror x är 30 dagar, får erkänna jag glömt och behöver kolla i API-koden Ju fler nummer man tillåts hämta hem, desto mer "osäkra" nummer kommer hämtas hem. T.ex. kan Kalle gå in på sidan och lägga in sin polares nummer, eller ange andra felaktiga uppgifter. Att då begränsa antal nummer som hämtas är ett försök att få högre kvalitet på data som fås. Det tar ofta ett tag innan någon anmäler felaktiga uppgifter och de granskas.
Möjligt jag ändrar mig och hämtar än fler nummer på längre tidsperiod, vet inte vad begränsningen ligger i CallKit, men antar det handlar om tiotusentals nummer man kan mata in.

Ok, nu har du valt som förval att det är de 100 mest kommenterade numren som hämtas. Som vanlig användare har jag väldigt liten insyn i för och nackdelar att öka det till 200, eller minska till 50, hur det påverkar risken att drabbas av Kalles sabotage. Den bedömningen gör du bäst, du kan förenkla genom att ta bort inställningen. Viktigare är ju att databasen uppdateras ofta.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-11-02 13:55

Instämmer med Ingo. Jag (och andra gissar jag) vill ha en tydlig knapp som stoppar försäljare. Huruvida det är 50 eller 200 vet du nog bättre än någon annan här. Själv har jag privat nummer, syns ej på Eniro & Co och har NIX:at mitt nummer. Så jag kommer inte heller använda appen.
Dock tror jag det finns ett behov - de som har sitt nummer på Eniro och andra ställen. Och företagsnummer som inte går att NIX:a.

Behåll din grafik. Den är personlig och visar att den inte är en produkt av en stor mediekoncern.

1
Bevaka tråden