Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Numbers fil borta

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ett viktigt dokument som jag namngivit och sparat är spårlöst borta. Arbetat med det länge och haft det öppet i Numbers. Sen kunde jag inte öppna det efter att ha startat om programmet. Det låg i "senaste objekt" men gick inte att öppna därifrån, och jag får ingen träff när jag söker på namnet i "Finder". Finns det något program jag kan använda för att återställa filen, eller någon plats jag kan leta efter den?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-10-30 13:39

Återställa från Time Machine kanske?

Ursprungligen av mattiL:

Återställa från Time Machine kanske?

Jag har tyvärr inte Time Machine aktiverat.

Ursprungligen av djlasseman:

Finns det något program jag kan använda för att återställa filen...

Kanske, men ha inte för stora förhoppningar.

Kolla här:
https://www.google.se/search?q=retrieve+files...

Ursprungligen av djlasseman:

...eller någon plats jag kan leta efter den?

Finns den inte i mappen där du sparade den, och inte dyker upp vid sökning, så är den nog borta.

Ursprungligen av djlasseman:

Jag har tyvärr inte Time Machine aktiverat.

Och ingen annan backup heller?

Då är nog tyvärr bara att konstatera att du får börja om från början på den filen.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och ingen annan backup heller?

Då är det bara att börja om från början på den filen.

Ja, verkar inte bättre. Märkligt att filer bara kan försvinna utan vidare. Har jag inte varit med om tidigare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-30 14:03

"Senaste objekt" är ju ingen faktisk plats. Kan du ha sparat filen på en extern HD / NAS / USB-minne som inte är ansluten för tillfället?

Ursprungligen av IngoX:

"Senaste objekt" är ju ingen faktisk plats. Kan du ha sparat filen på en extern HD / NAS / USB-minne som inte är ansluten för tillfället?

Inget av ovanstående. Jag har Onedrive, Google Drive och Dropbox kopplade. Men jag har letat efter filen där, och inte hittat den :/

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-30 14:35

Var låg filen? Skapade du filen i Numbers?

Vilken version av Numbers/macOS?

Var sparade du filen någonstans till att börja med?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-30 14:47
Ursprungligen av djlasseman:

Ja, verkar inte bättre. Märkligt att filer bara kan försvinna utan vidare. Har jag inte varit med om tidigare.

Senaste objekt-menyn stämmer sällan för mig. Och ligger filen sparad i en mapp som Spotlight inte indexerar så hittas den inte.

Prova Easyfind, gratis, MAS.

Ursprungligen av reboot81:

Var låg filen? Skapade du filen i Numbers?

Vilken version av Numbers/macOS?

Default location. Vet ärligt talat inte exakt vart den låg. Lätt att vara efterklok och tänka, jag borde haft bättre koll på en viktig fil och gjort backup. Men jag är överraskad av det som hänt.

Number 3.6.2
El Capitan 10.11.6

Ursprungligen av reboot81:

Senaste objekt-menyn stämmer sällan för mig. Och ligger filen sparad i en mapp som Spotlight inte indexerar så hittas den inte.

Prova Easyfind, gratis, MAS.

Tack för tipset. Tyvärr fick jag ingen träff med Easyfind heller.

  • Medlem
  • 2016-10-30 18:03
Ursprungligen av djlasseman:

Default location. Vet ärligt talat inte exakt vart den låg. Lätt att vara efterklok och tänka, jag borde haft bättre koll på en viktig fil och gjort backup. Men jag är överraskad av det som hänt.

Default Location - brukar inte det bli på iCloud?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-30 18:31

Kollat i papperskorgen?
Sökt på Onedrive, Google Drive och Dropbox respektive hemsida? Deras papperskorgar?
Har du gjort en Findersökning på "Numbers-dokument"?
Och det är tomt i iCloud/Numbers?
Ser du dokumentet i Numbers Akriv-meny -> Öppna senaste ?

Ursprungligen av reboot81:

Kollat i papperskorgen?
Sökt på Onedrive, Google Drive och Dropbox respektive hemsida? Deras papperskorgar?
Har du gjort en Findersökning på "Numbers-dokument"?
Och det är tomt i iCloud/Numbers?
Ser du dokumentet i Numbers Akriv-meny -> Öppna senaste ?

Yes!
Den befann sig i Onedrives papperskorg. Ingen aning om hur den hamnade där. Men herregud vad skönt.
Tack alla för era förslag!

1
Bevaka tråden