Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple visar upp nya Macbook Pro

Tråden skapades och har fått 183 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av timofej:

Vad är det för fel på den här datorn?

https://www.inet.se/produkt/1960496/asus-zenb...

Förutom att den kör Windows vill säga (vilket för mig behöver inte vara en nackdel).

- 2,7 GHz, Core i7
- GeForce 940MX (967 MHz, 2GB, GDDR3)
- 16 GB RAM (DDR4, 2133 MHz)
- 512 GB SSD
- 3200x1800 skärm (bättre än MBP, Retina)
- USB 4 st, därav 1 USB-C
- HDMI
- kortläsare
- 1,45 kg
- wait for it... ... ... 13990 kronor!!!

13990 kronor! Vad skulle en sådan kosta hos Apple? 25k? Och då får man inte ens USB portarna. :-/

Och vad är det som är sämre på denna dator? Avsaknaden av Touch Bar?

Windows.
Windows är det absolut största felet på den datorn.
Sen är det garanterat något sämre byggkvalitet, men knappast så mycket sämre att Apple ska ta mer än dubbelt så mycket för den...

Jag jobbar med både Mac och Windows, och det är tveklöst så att 9 av 10 PC-datorer är jäkligt sugiga på kvalité. Framförallt skärm och pekplatta. Men samtidigt får du extremt mycket teknik för pengarna om du köper en PC.

Lite som KIA - billigare än Mercedes men ändå väldigt bra!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-10-28 09:51
Ursprungligen av carlsson:

Windows.
Windows är det absolut största felet på den datorn.
Sen är det garanterat något sämre byggkvalitet, men knappast så mycket sämre att Apple ska ta mer än dubbelt så mycket för den...

Jag jobbar med både Mac och Windows, och det är tveklöst så att 9 av 10 PC-datorer är jäkligt sugiga på kvalité. Framförallt skärm och pekplatta. Men samtidigt får du extremt mycket teknik för pengarna om du köper en PC.

Lite som KIA - billigare än Mercedes men ändå väldigt bra!

Windows kör jag på jobbet (W7 iofs). Tycker inte att det är något fel på OSet.

Byggkvalitet, kanske. Jag värdesätter kvalitet väldigt mycket. Men jag vill gärna klämma på den för att avgöra om skillnaden är ändå så stor att den är värt det dubbla priset. Och som sagt, priset är en sak. Men avsaknaden av användbara portar gör att MBP går bort för mig.

Och jämförelsen med bilar. Tror inte att ens Mercedes kostar dubbelt så mycket som KIA med samma utrustning. Förutom kvalitet har premium bilar andra finesser som skiljer dem från resten. MBP är sämre på samtliga punkter. Ja, förutom eventuellt byggkvaliteten.

Ursprungligen av timofej:

Vad är det för fel på den här datorn?

https://www.inet.se/produkt/1960496/asus-zenb...

Förutom att den kör Windows vill säga (vilket för mig behöver inte vara en nackdel).

- 2,7 GHz, Core i7
- GeForce 940MX (967 MHz, 2GB, GDDR3)
- 16 GB RAM (DDR4, 2133 MHz)
- 512 GB SSD
- 3200x1800 skärm (bättre än MBP, Retina)
- USB 4 st, därav 1 USB-C
- HDMI
- kortläsare
- 1,45 kg
- wait for it... ... ... 13990 kronor!!!

13990 kronor! Vad skulle en sådan kosta hos Apple? 25k? Och då får man inte ens USB portarna. :-/

Och vad är det som är sämre på denna dator? Avsaknaden av Touch Bar?

För mig är det Win10 som är dealbreaker. Vi sålde precis vår Zenbook gen 2 för att den inte var i närheten av lika snabb som min MacBook gen 1 med mobilprocessor.

En i7 med samma ram och SSD borde sopa banan med Macen vid videonredigering.. men icke.

Win10 förgiftar allt den rör vid tyvärr och gör all hårdvara seg och opålitlig.

Men snart kommer Chromebook PRO från Google med eget operativ. Då kanske....

Gillar USB C föressten, men hade hellre sett MagSafe portar/smartconnector.. slits mindre

  • Medlem
  • 2016-10-28 09:58
Ursprungligen av Raxxor:

Måste säga att jag blev förvånad att de inte uppgraderade Apple Tv, med 4K stöd.
Har Apple totalt missat att Google uppgraderade sin chromecast till chromecast ultra med just 4K stöd för strax under 800kr?
Det gäller liksom att hänga med.

Jag håller med till 100%. Apple pushar ju ganska hårt på 4K på iMac och iPhone t ex och då är det märkligt att man inte kan se sina egna foton och filmer i 4K på AppleTVn...
Jag uppskattar att ca hälften av de som köper en större TV idag väljer en 4K så det finns ganska många ute på marknaden. Och har man en sån TV så vill man givetvis kunna se Netflix och sina egna foton och filmer i bästa möjliga kvalitet. Just foton blir ju extremt mycket bättre på en 4K TV. Merkostnaden för 4K på en Apple TV är försumbar och det är obegripligt att ATV4an inte hade detta från början.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-10-28 10:12
Ursprungligen av Ancientdragon:

För mig är det Win10 som är dealbreaker. Vi sålde precis vår Zenbook gen 2 för att den inte var i närheten av lika snabb som min MacBook gen 1 med mobilprocessor.

En i7 med samma ram och SSD borde sopa banan med Macen vid videonredigering.. men icke.

Win10 förgiftar allt den rör vid tyvärr och gör all hårdvara seg och opålitlig.

Men snart kommer Chromebook PRO från Google med eget operativ. Då kanske....

Gillar USB C föressten, men hade hellre sett MagSafe portar/smartconnector.. slits mindre

Tack för inputen Ancientdragon! Har ingen erfarenhet av W10. Får höra runt lite.

Jag är verkligen sugen på att överge Apple. Både för att deras hårdvara inte uppfyller mina krav och pga deras attityd på senare tid - fokus på (i min mening) onödiga "finesser", avsaknad av innovation och uppdateringar för deras existerande produktlinje, fräckhet att sätta helt orimliga priser och total övertygelse att kunderna kan svälja allt ovan bara för att Apple logo finns på prylarna. Ska rösta med fötterna.

Men Google OS? Finns det program att installera på det? Adobes produkter? Spel för barnen (Minecraft)? Blir det inte som Linux - ett schyst OS men med en ständig huvudvärk så fort man ska göra något annat än att surfa på nätet och skriva text?

Ursprungligen av dfgh:

LG - life is good

LG - Lucky Goldstar

En ordinär burk med speciella funktionstangenter för +20 000?

Ursprungligen av timofej:

Tack för inputen Ancientdragon! Har ingen erfarenhet av W10. Får höra runt lite.

Jag är verkligen sugen på att överge Apple. Både för att deras hårdvara inte uppfyller mina krav och pga deras attityd på senare tid - fokus på (i min mening) onödiga "finesser", avsaknad av innovation och uppdateringar för deras existerande produktlinje, fräckhet att sätta helt orimliga priser och total övertygelse att kunderna kan svälja allt ovan bara för att Apple logo finns på prylarna. Ska rösta med fötterna.

Men Google OS? Finns det program att installera på det? Adobes produkter? Spel för barnen (Minecraft)? Blir det inte som Linux - ett schyst OS men med en ständig huvudvärk så fort man ska göra något annat än att surfa på nätet och skriva text?

Chromebook har ju funnits ett tag men från andra tillverkare ex. https://www.komplett.se/product/893239/datore...

Men då operativet är nytt så finns inte allt än. Detta tror jag kommer förändras snabbt då det ryktas om att Google kommer att släppa en egen dator precis som de nu släppte telefonen Pixel.

När det sker så kommer allt nytt åtminstone att finnas till dessa datorer. Då Google har lite inflytande på marknaden om man säger så.

Deras prylar är snygga användarvänliga och billigare än Apples utan att för den skull kännas billigare. Å jag vet att jag tjatar.. Men obegränsad molnlagring! Inget mer behov av stora dyra diskar för backup och allt som finns i din telefon finns på din dator.

Google har fattat, kolla bara in reklamen för pixel:
https://m.youtube.com/watch?v=Rykmwn0SMWU

Jag hoppas bara att Apple vänder på skeppet innan de sjunker. Med iPhone 7+ visade de faktiskt att de fortfarande har lite magi kvar i trollerilådan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-10-28 11:47
Ursprungligen av Ancientdragon:

Chromebook har ju funnits ett tag men från andra tillverkare ex. https://www.komplett.se/product/893239/datore...

Men då operativet är nytt så finns inte allt än. Detta tror jag kommer förändras snabbt då det ryktas om att Google kommer att släppa en egen dator precis som de nu släppte telefonen Pixel.

När det sker så kommer allt nytt åtminstone att finnas till dessa datorer. Då Google har lite inflytande på marknaden om man säger så.

Deras prylar är snygga användarvänliga och billigare än Apples utan att för den skull kännas billigare. Å jag vet att jag tjatar.. Men obegränsad molnlagring! Inget mer behov av stora dyra diskar för backup och allt som finns i din telefon finns på din dator.

Google har fattat, kolla bara in reklamen för pixel:
https://m.youtube.com/watch?v=Rykmwn0SMWU

Jag hoppas bara att Apple vänder på skeppet innan de sjunker. Med iPhone 7+ visade de faktiskt att de fortfarande har lite magi kvar i trollerilådan.

Jo, jag vet att CB funnits ett tag. Men jag uppfattade den inte som en riktig dator. Snarare som en surfplatta, eftersom det inte finns riktiga program till den.

Jag hoppas också att Google blir nästa Apple - djärva och innovativa. Luften har tyvärr gått ut ur Apple efter SJs bortgång. Jag tror att genombrottet för Chrome OS sker när (och om) Adobe gör sina program till det.

Och jämförelsen med Pixel haltar nog just av denna anledning. Android är ett etablerat OS som är nästan lika gammalt som iOS. I princip finns alla applikationer för båda plattformar. Tyvärr är det en lång väg kvar när samma gäller för Chrome OS. 5 år, om allt går Googles väg?

Ursprungligen av timofej:

Jo, jag vet att CB funnits ett tag. Men jag uppfattade den inte som en riktig dator. Snarare som en surfplatta, eftersom det inte finns riktiga program till den.

Jag hoppas också att Google blir nästa Apple - djärva och innovativa. Luften har tyvärr gått ut ur Apple efter SJs bortgång. Jag tror att genombrottet för Chrome OS sker när (och om) Adobe gör sina program till det.

Och jämförelsen med Pixel haltar nog just av denna anledning. Android är ett etablerat OS som är nästan lika gammalt som iOS. I princip finns alla applikationer för båda plattformar. Tyvärr är det en lång väg kvar när samma gäller för Chrome OS. 5 år, om allt går Googles väg?

Kanske, men jag tror det går fortare än så. Att göra appar som fungerar både på Chrome OS och Android kan nog vara klart på 6 månader.

Det handlar ju bara om att göra ett anpassningsbart OS utan att göra en "Microsoft"

Men innerst inne hoppas jag på Apple, de är lite som Nintendo för mig. De har aldrig bäst prestanda, men vilken upplevelse när man använder deras
produkter. Jag var ju en av de få som ägde ett Wii och äger en MacBook gen1 (8gb ram och 512SSD)

Det är bara som i en Disney film just nu, vi är i den där delen då något hemskt händer men vi känner på oss att det kommer sluta lyckligt. Därför fortsätter vi att se.

Den däringa touchbaren....jösses! :-◊

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-10-28 13:30
Ursprungligen av Ancientdragon:

Kanske, men jag tror det går fortare än så. Att göra appar som fungerar både på Chrome OS och Android kan nog vara klart på 6 månader.

Det handlar ju bara om att göra ett anpassningsbart OS utan att göra en "Microsoft"

Appar, ja... Jag pratar om riktiga program - Photoshop, Lightroom, Premiere Pro. Det är de jag använder. Och sedan finns det dussintals program som är oersättliga för andra kreativa människor som valt Mac-vägen för 20 år sedan.

Och sedan finns det spel. Även om jag inte spelar själv spelar mina barn bl. a. Minecraft. Även om spelet finns för handhållna enheter är det rejält stympat och förblir vara så för att hårdvaran på iOS och Android aldrig kan matcha riktiga datorer.

Det jag menar är att köpa en "padda" i laptops formtappning är inget som lockar mig. Ska jag köpa en bärbar dator ska det vara en riktig dator som kan köra riktiga program på.:-) Och det krävs rejäl spridning av Chrome OS innan jättarna kommer att släppa sina program även för det.

Ursprungligen av Ancientdragon:

Det är bara som i en Disney film just nu, vi är i den där delen då något hemskt händer men vi känner på oss att det kommer sluta lyckligt. Därför fortsätter vi att se.

...eller så är vi på säsongsfinalen av The Walking Dead Season 6 nu... :-/

Nä då, det slutar bra det här!

Skönt att läsa lite positiva artiklar också!
https://www.engadget.com/2016/10/27/macbook-p...

Ursprungligen av timofej:

Appar, ja... Jag pratar om riktiga program - Photoshop, Lightroom, Premiere Pro. Det är de jag använder. Och sedan finns det dussintals program som är oersättliga för andra kreativa människor som valt Mac-vägen för 20 år sedan.

Och sedan finns det spel. Även om jag inte spelar själv spelar mina barn bl. a. Minecraft. Även om spelet finns för handhållna enheter är det rejält stympat och förblir vara så för att hårdvaran på iOS och Android aldrig kan matcha riktiga datorer.

Det jag menar är att köpa en "padda" i laptops formtappning är inget som lockar mig. Ska jag köpa en bärbar dator ska det vara en riktig dator som kan köra riktiga program på.:-) Och det krävs rejäl spridning av Chrome OS innan jättarna kommer att släppa sina program även för det.

App = Program.

Eller tja det är väl visionen för de flesta företag idag.
Jag menar min 7+ är markant snabbare vid filmredigering än min Macbook.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-10-28 17:36

Inte för att jag behöver byta min MBA 13" men lite sugen har jag varit. Just nu har det svalnat rejält. Jag tycker Apples strategi är svårbegriplig. Jag tycker flera tekniska förbättringar är bra, inte minst skärmen såklart. Även storleken känns bra. Men... Anslutningar, inte minst avsaknaden av MagSafe, men även minneskortläsare och annat är ju ett extremt stort minus. Priset får en ju att svimma dessutom. Så både plus och minus. Men även om jag skulle strunta i priset är flera minus så stora att det just nu känns som ganska långt ifrån ett köp. Dessutom har jag avstått från att köpa en ny iPhone 7. Så i mikrokosmos har Apple tappat två ganska givna ordrar på någon månad.

Det är nog så att Apple utan SJ halkar efter. Lite smärtsamt att betrakta. Frågan är om det går att vända? Finns det någon ny produkt på gång? Något som bryter ny mark som iPhone eller iPad gjorde? Och som jag tycker att MacBook Air också gjorde. Apple TV var ett försök som ännu inte riktigt utvecklats särskilt revolutionerande. Men den kom ju till under SJ. Men till sist upplever jag att Apple ofta missar just mig som kund. Kanske är det jag som ändrat mig? Inte hänger med? Eller så ser Apple andra typer av kunder? Eller så blir de bara sämre. Men... Kommer jag överge Apple? Nix, inte som det ser ut nu i alla fall. En uppdatering av processorn i MacBook under våren och en order läggs. En iPhone 7S nästa höst och en ny telefon ser dagens ljus här hemma. Men uppdateringsfrekvensen dras ut.

Ursprungligen av xms67:

Det är nog så att Apple utan SJ halkar efter. Lite smärtsamt att betrakta. Frågan är om det går att vända? Finns det någon ny produkt på gång? Något som bryter ny mark som iPhone eller iPad gjorde?

Nej, inte som man kan ana sig till nu

Ursprungligen av xms67:

Men... Kommer jag överge Apple? Nix

Inte jag heller, alternativen finns inte för mig.

Ursprungligen av xms67:

Men uppdateringsfrekvensen dras ut.

Uppdateringefrekvensen drar Apple ut för oss, och höjer priserna istället

Ursprungligen av Ancientdragon:

Jag var ju en av de få som ägde ett Wii

En av de få? Wii haft sålt över 100 miljoner enheter.

När det mest innovativa är en större styrplatta är vi illa ute. En dålig release kan jag förlåta om den har visioner. Jag gråter stilla och flyttar mig en centimeter mot microsuckit. Tack för den här tiden. Det har varit fint och lärorikt.
#Notsomagicbar

Ursprungligen av mendezzz:

En av de få? Wii haft sålt över 100 miljoner enheter.

Precis inte ens en pallplats blev det.?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Lista_över_me...

Ursprungligen av Ancientdragon:

Precis inte ens en pallplats blev det.?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Lista_över_me...

Jo den sålde mest av alla konsoler av den generationen, Xbox 360 och ps3 sålde betydligt mindre. ?

Senast redigerat 2016-10-28 21:14
Ursprungligen av mendezzz:

Jo den sålde mest av alla konsoler av den generationen, Xbox 360 och ps3 sålde betydligt mindre. ?

Jaha trodde du menade totalt eftersom du angav den totala siffran för konsolen.

Nej jag tror som sagt att denna generation MacBook PRO likt Wii också kommer att missa pallplatsen.

Jag hoppas bara att det inte blir som för Nintendo där det verkar vara början på slutet

  • Avstängd
  • 2016-10-28 22:56

Det många verkar missa är att Apple är ute efter att tjäna pengar.
Visst dom kanske kommer förlorar tilltänkta kunder genom prishöjningarna.
Dom kommer inte förlorar pengar på det för prishöjningen kompenserar det.

Fast är den så mycket dyrare än tidigare? Vad hade priset varit om dollarn legat kvar på samma låga nivå?

  • Medlem
  • 2016-10-28 23:11

Men var det verkligen någon som har klagat på att förra modellen var för stor, tung och klumpig? Var det därför man såg sig nödgade att få den ännu mera slimmad?
Jag tycker att kritiken mot Apple på senare tid är att de gör sin produkter för slimmade. Man offrar portar och batteritid. Får utstickande kameror (iPhone) osv. Varför inte istället göra datorerna och telefonerna 3mm tjockare och få riktiga portar och bättre batteritid? Hur vore det Apple?

Denna nyhet var lite chock för mig. Har använt förlägningskabeln fråndag 1. Inte fan ska det kosta extra?

http://www.macrumors.com/2016/10/28/new-mbp-n...

  • Avstängd
  • 2016-10-28 23:16
Ursprungligen av D_Odell:

Denna nyhet var lite chock för mig. Har använt förlägningskabeln fråndag 1. Inte fan ska det kosta extra?

http://www.macrumors.com/2016/10/28/new-mbp-n...

DET är verkligen dumsnålt av Apple

  • Medlem
  • 2016-10-28 23:44
Ursprungligen av D_Odell:

Denna nyhet var lite chock för mig. Har använt förlägningskabeln fråndag 1. Inte fan ska det kosta extra?

http://www.macrumors.com/2016/10/28/new-mbp-n...

Förstår inte hur Apple kan vara så snåla. Förlängningskabeln är ju ett måste, om den ingått tidigare så finns det väl inga hinder att ha med den nu? Så snåla. Nu har jag gnällt otroligt mycket på Apple sen releasen men på riktigt, vad håller dem på med? Samma sak med det här,

New MacBook Pros Max Out at 16GB RAM Due to Battery Life Concerns

Men gör inte datorn mindre då kanske? Låt den vara som den är och lägg in ett större batteri så fungerar det nog bättre. Och låt kunderna få välja i alla fall. Apple!?

Första jag tänkte på. Tyckte det var fyndigt

Kanske inte är nåt problem. Eller?

Ursprungligen av Dalle:

När ska jag då använda denna "Touch bar" eller vad dom kallade den?

Det är en bra fråga. Vad ska man med en befintlig touchpad till om Touch Bar ersätter den? Det blir som att ha en bärbar med touchskärm. Ansträngda axlar kommer som ett paket på Posten.

  • Medlem
  • 2016-10-29 00:26
Ursprungligen av Ancientdragon:

Chromebook har ju funnits ett tag men från andra tillverkare ex. https://www.komplett.se/product/893239/datore...

Men då operativet är nytt så finns inte allt än. Detta tror jag kommer förändras snabbt då det ryktas om att Google kommer att släppa en egen dator precis som de nu släppte telefonen Pixel.

När det sker så kommer allt nytt åtminstone att finnas till dessa datorer. Då Google har lite inflytande på marknaden om man säger så.

Deras prylar är snygga användarvänliga och billigare än Apples utan att för den skull kännas billigare. Å jag vet att jag tjatar.. Men obegränsad molnlagring! Inget mer behov av stora dyra diskar för backup och allt som finns i din telefon finns på din dator.

Google har fattat, kolla bara in reklamen för pixel:
https://m.youtube.com/watch?v=Rykmwn0SMWU

Jag hoppas bara att Apple vänder på skeppet innan de sjunker. Med iPhone 7+ visade de faktiskt att de fortfarande har lite magi kvar i trollerilådan.

Det finns flera Chromebooks idag som har Google Play (dvs app store) inlagd. Du kan då köra Android appar på din Chromebook. Men det riktigt intressanta är när Google släpper Andromeda deras operativsystem som består av en mix Android och Chrome OS. Då får vi i förlängningen samma operativ på dator, surfplattor och mobiler.

Apple har ju sagt att man aldrig kommer att slå ihop iOS med MacOS. VI får väl se om det är rätt väg att gå

Bevaka tråden