Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS 10 eller iPhone 7 som ger dåligt batteri?

Tråden skapades och har fått 91 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-10-28 09:54

Detta är min batteritid just nu, hade 100% vid 22.15

Min batteritid blev bättre med 10.0.3. Och nu med 10.1 verkar det ligga kvar på den nivån.

Men det är fortfarande märkbart sämre än på min gamla iPhone 6.

Som sagt, det verkar vara väldigt enhetsberoende och inte så mycket beroende på användarmönster utan det är något annat som ligger bakom problemen (för de som har problem).

Min känsla är att det är inte så mycket beroende på OS-versionen utan har du problem så har du problemet oavsett om det var 10.0.2 eller 10.1 (jag hann aldrig köra 10.0.3 pga att jag redan körde 10.1 betan)

Jag har nu gått tillbaka till 7:an som huvudtelefon men gjort en DFU återställning för att se om det kan hjälpa. Återkommer i morgon.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2016-10-28 19:29
Ursprungligen av BlackSmp:

Som sagt, det verkar vara väldigt enhetsberoende och inte så mycket beroende på användarmönster utan det är något annat som ligger bakom problemen (för de som har problem).

Min känsla är att det är inte så mycket beroende på OS-versionen utan har du problem så har du problemet oavsett om det var 10.0.2 eller 10.1 (jag hann aldrig köra 10.0.3 pga att jag redan körde 10.1 betan)

Jag har nu gått tillbaka till 7:an som huvudtelefon men gjort en DFU återställning för att se om det kan hjälpa. Återkommer i morgon.

Som tidigare nämnts fick jag min utbytt med samma problem... batteriet var lite svullet.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-28 21:27

Vill inte vara tjatig, men % mätaren är en uppskattning baserat på telefonens tidigare erfarenheter.
Batteriet behöver inte nödvändigtvis vara på halv tank när det står 50% där upp till höger. 50% visar en uppskattning.

Sen vet man ju inte vad iOS håller på med i bakgrunden iom att det är ett nytt operativsystem på mobilen. Indexerar Bilderappen? Syncar iCloud? Trimmar den Siri-kommandon? iPhone är sjukt blackbox.

Ett riktigt jämförande test vore att ladda till 100% och vänta tills den dör.

Ursprungligen av reboot81:

Vill inte vara tjatig, men % mätaren är en uppskattning baserat på telefonens tidigare erfarenheter.
Batteriet behöver inte nödvändigtvis vara på halv tank när det står 50% där upp till höger. 50% visar en uppskattning.

Sen vet man ju inte vad iOS håller på med i bakgrunden iom att det är ett nytt operativsystem på mobilen. Indexerar Bilderappen? Syncar iCloud? Trimmar den Siri-kommandon? iPhone är sjukt blackbox.

Ett riktigt jämförande test vore att ladda till 100% och vänta tills den dör.

Du får nog tro mig när jag säger att min telefon drar oväntat mycket ström och att jag är rätt van felsökare så jag försöker i möjligaste mån eliminera möjliga orsaker en efter en. Med en svag förhoppning om att komma fram till ett svar

Bilder indexerar bara när telefonen är ansluten till en strömkälla (just för att det är en krävande uppgift) - dessutom så har jag samma problem även när det inte finns några bilder i biblioteket så det finns ingenting att indexera.

Utloggad från iCloud och Siri avslaget just för att eliminera de möjligheter som du anger - ingen skillnad.

Det är ganska uppenbart att det finns enheter som drar mer ström än andra - och så har det alltid varit genom de olika iphonegenerationerna men det svåra är bara att förstå varför de drar ström för systemet är väldigt slutet och blackbox som du skriver.

Min 7+ med skarp 10.1 går som tåget, väldigt nöjd med batteritiden. Kommer från en två år gammal 6+ så det är väl inte så konstigt.

Nej en DFU gör ingen skillnad
En "kalibrering" genom att köra slut på batteriet tillsdess att telefonen slår av sig själv gör ingen skillnad.

Telefonen drar ca 3% i timmen i standby vilket ger er standbytid på 33-35 timmar - vilket missar målet på 240 timmar ganska rejält.

Jag ska försöka göra ett belastningstest. 13 timmar video. Är det någon som har ett bra förslag på hur jag genomför ett sådant?

Enklast är kanske att köra en film på två-tre timmar och se hur den beräknade batteritiden förändrad?

  • Medlem
  • City
  • 2016-10-30 09:24

Upplever också usel batteritid på 7+ (gick från vanlig 6:a) men jag har inte mätt något men måste ladda varje dag. Känslan är att det sjunker med ca 60% över en dag

  • Medlem
  • 2016-10-30 21:24

Har samma problem, den drar lätt 10-15% på 7-8 timmar, och då har jag ändå satt den i flygplansläge. Någon som kunnat få en ny telefon på garantin för detta, eller är det bara att acceptera det?

  • Medlem
  • Haninge
  • 2016-10-30 21:27
Ursprungligen av HB61:

Har samma problem, den drar lätt 10-15% på 7-8 timmar, och då har jag ändå satt den i flygplansläge. Någon som kunnat få en ny telefon på garantin för detta, eller är det bara att acceptera det?

Jag fick... se mina tidigare inlägg i tråden.

  • Medlem
  • 2016-10-30 21:29
Ursprungligen av dermike:

Jag fick... se mina tidigare inlägg i tråden.

Okej tack. Kontaktade du Apple direkt eller gick du via din operatör? Hur länge hade du haft telefonen innan du fick en ny?

  • Medlem
  • 2016-10-30 21:05

Problem med iPhone 7 - eller ska det vara såhär?

Köpte en iPhone 7 som jag tycker fungerar bra, men har märkt en konstig grej. Jag laddar telefonen fullt innan jag går och lägger mig, 100%, och sätter den sen på flygplansläge. När jag vaknar efter åtta timmar ungefär så återstår det 90% av batteriet bara vilket jag tycker är lite lite?

Jag har återställt telefonen till grundinställningarna och låtit bli att installera någon app, och sedan låtit den stå över natten, men problemet återstår.

Ska det vara så eller är det något fel? Har varit i kontakt med Apple Support som säger att batteriet fungerar enligt deras diagnostik helt korrekt, men jag vet inte hur trovärdigt det är? Borde det inte vara mer rimligt om det försvann typ 2% än 10%?

  • Medlem
  • Haninge
  • 2016-10-31 06:54
Ursprungligen av HB61:

Okej tack. Kontaktade du Apple direkt eller gick du via din operatör? Hur länge hade du haft telefonen innan du fick en ny?

Först till Apple som tyckte jag skulle lämna in. Köpte inte via operatör, så letade upp närmsta verkstad. Ca en vecka innan jag till slut lämnade in.

Nu drar den kanske 1% i timmen i standby iaf, vilket är helt ok för mig. (Mindre om man börjar från 100)

Ursprungligen av HB61:

Köpte en iPhone 7 som jag tycker fungerar bra, men har märkt en konstig grej. Jag laddar telefonen fullt innan jag går och lägger mig, 100%, och sätter den sen på flygplansläge. När jag vaknar efter åtta timmar ungefär så återstår det 90% av batteriet bara vilket jag tycker är lite lite?

Jag har återställt telefonen till grundinställningarna och låtit bli att installera någon app, och sedan låtit den stå över natten, men problemet återstår.

Ska det vara så eller är det något fel? Har varit i kontakt med Apple Support som säger att batteriet fungerar enligt deras diagnostik helt korrekt, men jag vet inte hur trovärdigt det är? Borde det inte vara mer rimligt om det försvann typ 2% än 10%?

Tycker du att du har problem med att batteriet inte räcker när du använder telefonen?

Om du inte har något sådant problem så är min rekommendation att du inte ska leta problem genom att fokusera på vad som händer under natten i flygplansläge.

I mitt fall är det så att telefonen förbrukar så mycket ström under dagtid att jag var "tvungen" att köpa ett Apple smart battery case för att känna mig säker på att klara mig genom dagen. Nästa steg har varit att försöka förstå om det är mitt användningsmönster som ställer till problem eller något annat. Då har jag experimenterat med att se vad som händer under natten då jag vet att jag inte rör telefonen och försökt med att slå av diverse inställningar (och annat) för att se om det påverkar resultatet (så här långt - ingenting påverkar och jag ligger kontinuerligt på ca 3%/h batteriförbrukning i bakgrundslast.

Nu börjar jag komma till en personlig slutsats att min telefon har en hög bakgrundslast som kontinuerligt drar ström och jag ska försöka komma mig förbi Apple Store i Täby i helgen när jag är i Stockholm på besök.

  • Medlem
  • 2016-11-04 08:10
Ursprungligen av dermike:

Någon mer än jag som har dålig batteritid med iOS 10.0.1? Vet inte om det är iOS eller batteriet på min iPhone 7 som är problemet, men återställde precis via iTunes och lade telefonen utan att ladda, vilket drar 3-5% i timmen utan att användas eller något installerat. Innan återställningen drog den mellan 5-10%. Inte särskilt extremt för att vara fel på batteriet, eller vad tror ni?

Apple återställde min igår, och inatt drog den 11% på 8 timmar när den var satt i flygplansläge. Är det normalt eller tycker ni jag borde gå tillbaka till butiken, för om problemet inte försvann skulle jag eventuellt få en ny telefon, och förhoppningsvis en som fungerar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-11-04 08:46
Ursprungligen av HB61:

Apple återställde min igår, och inatt drog den 11% på 8 timmar när den var satt i flygplansläge. Är det normalt eller tycker ni jag borde gå tillbaka till butiken, för om problemet inte försvann skulle jag eventuellt få en ny telefon, och förhoppningsvis en som fungerar.

Jag lämnade in min 7a till tele2 i veckan och har använt min gamla 6a med exakt samma inställningar som jag hade på 7an! 6an drar 3-4% batteri i standby under natten vilket jag tycker är godkänt på en 2 år gammal telefon! så att din 7a drar 11% är dåligt, hade lämnat i den igen!

  • Medlem
  • 2016-11-04 08:47
Ursprungligen av ekaan:

Jag lämnade in min 7a till tele2 i veckan och har använt min gamla 6a med exakt samma inställningar som jag hade på 7an! 6an drar 3-4% batteri i standby under natten vilket jag tycker är godkänt på en 2 år gammal telefon! så att din 7a drar 11% är dåligt, hade lämnat i den igen!

Då gör jag så, tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-11-10 07:21

Fick tillbaka min telefon igår från tele2 med detta medlande från service "Funktionstest, OK. Batteritest, OK. Har haft telefonen på långtidstest utan att få fram att telefonen förbrukar batteriet onormalt fort eller att telefonen blir onormalt varm. Telefonen är återställd. De fel kund beskriver kan vara relaterade till någon tredjepartsapplikation. Tänk på att Apple inte tar ansvar för nedsatt funktionalitet orsakad genom t.ex. installation av tredjeparts mjukvara. Ni ansvarar själva för vad ni installerar på telefonen och hur detta påverkar telefonens/mjukvarans funktionalit" så jag antar att jag får leva med 20% batteri dropp på 7 timmar....
Är det någon anledning att försöka åka ut till apple store i täby o höra vad dem har o säga?!

Ursprungligen av ekaan:

Fick tillbaka min telefon igår från tele2 med detta medlande från service "Funktionstest, OK. Batteritest, OK. Har haft telefonen på långtidstest utan att få fram att telefonen förbrukar batteriet onormalt fort eller att telefonen blir onormalt varm. Telefonen är återställd. De fel kund beskriver kan vara relaterade till någon tredjepartsapplikation. Tänk på att Apple inte tar ansvar för nedsatt funktionalitet orsakad genom t.ex. installation av tredjeparts mjukvara. Ni ansvarar själva för vad ni installerar på telefonen och hur detta påverkar telefonens/mjukvarans funktionalit" så jag antar att jag får leva med 20% batteri dropp på 7 timmar....
Är det någon anledning att försöka åka ut till apple store i täby o höra vad dem har o säga?!

Åk till Apple och klaga. Du har rätt bra underlag för att få det reparerat, alt få enheten utbytt.

  • Medlem
  • 2016-11-10 09:17
Ursprungligen av ekaan:

Fick tillbaka min telefon igår från tele2 med detta medlande från service "Funktionstest, OK. Batteritest, OK. Har haft telefonen på långtidstest utan att få fram att telefonen förbrukar batteriet onormalt fort eller att telefonen blir onormalt varm. Telefonen är återställd. De fel kund beskriver kan vara relaterade till någon tredjepartsapplikation. Tänk på att Apple inte tar ansvar för nedsatt funktionalitet orsakad genom t.ex. installation av tredjeparts mjukvara. Ni ansvarar själva för vad ni installerar på telefonen och hur detta påverkar telefonens/mjukvarans funktionalit" så jag antar att jag får leva med 20% batteri dropp på 7 timmar....
Är det någon anledning att försöka åka ut till apple store i täby o höra vad dem har o säga?!

Jag hade samma problem, var inne hos Apple och fick en ny telefon efter att de gjort en återställning som inte gjort någon skillnad. Det är helt orimligt att en så dyr lur ska dra 10-30% per natt och ändå vara satt på flygplansläge, och inte ha en enda tredjepartsapplikation installerad. Har jämfört med andra telefoner och de drar 0-1% med samma förutsättningar.

Min historik går att följa i tråden:)

Det senaste utveckligen är att jag skickade in en feedback på 10.2beta och fick till svar att killen såg i loggarna att det var ett hårdvarufel och rekommenderade mig att ta kontakt med en handlare

Jag besökte igår min lokala handlare med suverän service och de tog in telefonen. Idag ser jag att "reservdel är beställd" och jag antar att det är en utbyttestelefon.

Så... i mitt fall så var det telefonen. Jag saknar den redan, min gamla 6:a räcker inte som ersättning

En snabb sammanfattning: jag har återställt telefonen som ny telefon. Jag har provat med diverse olika lägen (flight mode och annat) och alltid med samma resultat: ~30% batteri drog telefonen utan att användas under 8 timmar.

Återkommer med mer feedback när jag fått tillbaka telefonen (eller om det är en utbytestelefon)

Ett inlägg borttaget, håll er till ämnet, tack.

Blev en utbytestelefon - inlämnad tisdag kl 17, hämtade ny telefon idag kl 16. Bra service. Återkommer i morgon med nattens batteriförbrukning

Edit: vaknar upp mitt i natten och kollar. 6 timmar 3% förbrukat. Det ser rätt annorlunda ut...

Senast redigerat 2016-11-19 03:03
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-12-05 07:21

Tänkte lämna en liten uppdatering: Pratade med Apple supporten i telefon i onsdags och han jag pratade med kunde inte se något fel på batteriet i sitt test men sa samtidigt att något är inte rätt, den ska inte dra 2-3% i timmen standby. Igår va jag på Apple store i Täby och fick telefonen utbytt på 10 minuter, hon som hjälpte mig nämnde även att jag va den 4e personen "idag" som lämnat in telefonen med samma batteri problem... Installerade mobilen igår kväll och under natten drog den nya telefonen 2% istället för 20% Skönt att nya verkar funka! Ni som fortfarande sitter med problem, lämna in den!

Ursprungligen av ekaan:

Tänkte lämna en liten uppdatering: Pratade med Apple supporten i telefon i onsdags och han jag pratade med kunde inte se något fel på batteriet i sitt test men sa samtidigt att något är inte rätt, den ska inte dra 2-3% i timmen standby. Igår va jag på Apple store i Täby och fick telefonen utbytt på 10 minuter, hon som hjälpte mig nämnde även att jag va den 4e personen "idag" som lämnat in telefonen med samma batteri problem... Installerade mobilen igår kväll och under natten drog den nya telefonen 2% istället för 20% Skönt att nya verkar funka! Ni som fortfarande sitter med problem, lämna in den!

Min förlorar 0% under natten

Min 7:a dör vid 10% batteri, testade 10.3 beta men det gjorde ingen skillnad
har för mig att jag sett andra med detta fel, men hittar inget här nu

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-02-21 09:05

Det tar flera dagar med 10.3 innan du ser skillnaden. Så var det i alla fall för mej.

  • Medlem
  • 2017-02-21 09:45

iOS 10.3 löser batteritiden iaf för mig nu på Beta 3 med en iPhone 7.

  • Medlem
  • 2017-02-21 09:46
Ursprungligen av kenjon:

Det tar flera dagar med 10.3 innan du ser skillnaden. Så var det i alla fall för mej.

Stämmer bra det, detta är pga. 10.3 successivt ändrar ditt filsystem till apfs det sker inte på en gång så därför drar det extra batteri fram tills den har gjort klart detta.
Om man inte gör en "clean install" av 10.3 dvs.

Kör man bara en uppdatering till 10.3 så tar det ett par dagar / flertal timmar innan allt är klart och man märker förbättringarna.

Bevaka tråden