Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vem vill ha nya MacBook PRO?

Tråden skapades och har fått 300 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Min fråga är ganska enkel. Efter ett års väntan hade jag hoppats på en MacBook PRO med ett vasst grafikkort, mer än 16GB ramminne och dubbla storleken på SSD fast till samma pris som de tidigare (som på iPhone)

Jag önskade mig även att obegränsat iCloud skulle ingå, att smartconnector och trådlöst skulle ligga i fokus (ex. ladda via smartconnector och synka iPhone trådlöst utan att först använda sladd)

Jag fick inget av detta och datorn är således helt ointressant för mig. I alla forum jag läser så skriver Proffs och hemma användare att den tyvärr inte är något för dem. Proffsanvändarna saknar prestanda och hemma användarna har helt enkelt inte råd längre.

Så vem är den nya Macbooken till för?

Är du en av dem som kommer att köpa en?

Kommentera gärna och berätta varför du väljer att skaffa en?

För jag måste missat något på detta event...

  • Medlem
  • 2016-10-28 10:14
Senast redigerat 2016-10-28 10:26

Jag kommer att hålla liv i min early 2011 MBP 15" 2,3 GHz quad i7 matt hires (ej retina alltså men fullt tillräcklig upplösning för mig personligen) ett tag till.

  • Ingen magsafe.

  • Ingen vanlig USB ("Du kan väl ta det här usb-minnet och kopiera den senaste presentationen inför mötet nu om 5 min". "Tyvärr, adaptern ligger på hotellrummet". FAIL!) Om man inte skaffar snikmodellen förstås. Men den är ju inget större lyft jämfört med min befintliga.

  • Dongel-helvete deluxe (usb-pryttlar, lightning, hdmi, VGA för projektorer i 100% av alla utländska konferensrum...).

  • Mer pengar för likartad CPU som för fem år sedan (gäller nya snikmodellen).

  • För samma peng som 2011 få man inte ens ett dedikerat grafikkort (nya snikmodellen).

Ursprungligen av Dalle:

Jag gillade även det inlägget!

Ursprungligen av Dalle:

Gissar att du inte kommer köpa en...

Undrar om dina "kompisar" som tyckte att alla bara gnällde kommer köpa den?

Någon måste väl vilja ha den eller har Apple helt missat målgrupperna?

Ursprungligen av johan_tanying:
  • Ingen vanlig USB ("Du kan väl ta det här usb-minnet och kopiera den senaste presentationen inför mötet nu om 5 min". "Tyvärr, adaptern ligger på hotellrummet". FAIL!) Om man inte skaffar snikmodellen förstås. Men den är ju inget större lyft jämfört med min befintliga.

Snikmodellen har bara USB-C/TB även den.

Joy of Tech sammanfattar i vanlig ordning på ett träffande sätt: http://www.joyoftech.com/joyoftech/joyarchive...

Ursprungligen av keptang:

Snikmodellen har bara USB-C/TB även den.

15-tummaren har USB enligt bild iaf:

Eller har de fel bild? I textbeskrivningen står mycket riktigt bara nämnt TB-portar.

  • Medlem
  • 2016-10-28 10:49
Ursprungligen av johan_tanying:

Joy of Tech sammanfattar i vanlig ordning på ett träffande sätt: http://www.joyoftech.com/joyoftech/joyarchive...

15-tummaren har USB enligt bild iaf:

Eller har de fel bild? I textbeskrivningen står mycket riktigt bara nämnt TB-portar.

Det där måste vara förra modellen. De sa på scenen att det endast var 4 stycken USB-C och att Magsafe, HDMI och SD-kortläsaren nu är borta.

Ursprungligen av johan_tanying:

Joy of Tech sammanfattar i vanlig ordning på ett träffande sätt: http://www.joyoftech.com/joyoftech/joyarchive...

15-tummaren har USB enligt bild iaf:

Eller har de fel bild? I textbeskrivningen står mycket riktigt bara nämnt TB-portar.

Det där är ju gamla produkterna.

  • Medlem
  • TRELLEBORG
  • 2016-10-28 10:54

20595:- för den billigaste (om man bortser från Air-ersättaren). Apple har förmodligen slagit huvudet rejält när man satt och funderade på prissättningen.

I min värld är det minst 5000:- för mycket för att ens fundera över att köpa upp sig. Visst hade det varit trevligt med Touch-ID och Touch-Bar men jag kan inte ens motivera för mig själv att lägga dessa summorna på en ny dator.

Min Macbook Air 11,6" mid 2013, som förvisso är i mint condition, får leva vidare ett bra tag till verkar det som även om det hade varit trevligt med någon tum större skärm.

Nej Apple får nog tänka om när det gäller prissättningarna om de vill kunna roffa åt sig lite marknadsandelar.

Ursprungligen av johan_tanying:

Joy of Tech sammanfattar i vanlig ordning på ett träffande sätt: http://www.joyoftech.com/joyoftech/joyarchive...

15-tummaren har USB enligt bild iaf:

Eller har de fel bild? I textbeskrivningen står mycket riktigt bara nämnt TB-portar.

Bild på gamla modellen jue!!!

Kommer nog vänta till våren och hoppas på en prissänkning och ny generation processorer. Lär ju ta ett tag för Chrome och andra appar jag använder att fixa Touch bar stöd ändå. Alternativt hittar jag en begagnad för en rimlig slant. Prissättningen är galen tycker jag. Tänkte att Macbooken skulle gå ner i pris och gå nere till 999 dollar och Pro 13" skulle börja på 1299. Tror det skulle vara riktigt attraktivt. Men måste säga att jag inte är jättesugen som jag brukar vara. Har en iMac med den P3 skärmen och de nämnde inget om att dessa modeller skulle ha det vilket låter lite tråkigt med tanke på hur U N D E R B A R den skärmen är.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-28 11:09

Min nuvarande MacBook Pro är från 2008. Jag köpte den maxade modellen med 2,8 GHz Intel Core 2 Duo. Den står sig ganska bra fortfarande till enklare göromål. Men det börjar helt klart bli dags för en uppgradering. Det finns fördelar med den nya modellen. Jag börjar med dem.

Tunnare och snyggare än innan. Större styrplatta, bättre tangenter och uppgraderade högtalare är inte fel. Den nya Touch Baren och fingerläsaren är ett välkommet tillskott. Skärmen har samma upplösning som innan men betydligt bättre ljusstyrka och färger, inget direkt att klaga på. Grafikkortet går att uppgradera till Radeon Pro 460 med 4 GB minne som levererar 1,86 teraflops, helt okej. Mycket snabb PCIe-baserad SSD, 3,1 GB/s är inte o leka med. 10 timmars batteritid är bra.

Och så till nackdelarna. Jag kan förstå att de har ersatt alla portar med Thunderbolt 3 då det mesta faktiskt finns i dessa. Men MagSafe var dumt att ta bort, den borde de haft kvar. Vad händer nu om man snubblar på sladden? Sen så använder jag min dator för att lyssna på musik och då behöver jag en digital optisk utgång. Kan inte se att det skulle finnas någon sådan i hörlursuttaget på den nya. Batteriet vet jag inte något om men jag kan tänka mig att det är fastlimmat som på retinaversionen. Inte alls bra om det behöver bytas. Detta är saker jag kan leva med.

Vad jag däremot inte kan acceptera är att den bara har stöd för maximalt 16GB minne. Dessutom känns den inte prisvärd. Nej de får allt ta och justera minnet och sänka priset något innan jag tänker trycka på köpknappen. Väldigt synd för jag har sett fram emot att äntligen får köpa en ny dator. Men kanske dröjer det inte så lång tid tills nästa uppdatering då passande Kaby Lake processorer bara är några få månader bort.

Jag vill väldigt gärna ha den nya maskinen!

Men...
Inga USB-portar = Nej.
15.000,- för 2 TB SSD = Nej.

Min MBP 2011 får nog leva ett år till. Och jag hoppas verkligen Apple fattar att de gör fel, för det här kommer sluta illa annars.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-28 11:18

Tycker alla som är missnöjda ska skriva negativ feedback till Apple. Det har jag gjort. 16GB minne och 48.000:- för den maxade modellen är under all kritik.

http://www.apple.com/feedback/

  • Medlem
  • TRELLEBORG
  • 2016-10-28 11:30
Ursprungligen av P1200VB:

Tycker alla som är missnöjda ska skriva negativ feedback till Apple. Det har jag gjort. 16GB minne och 48.000:- för den maxade modellen är under all kritik.

http://www.apple.com/feedback/

Bra idé! Nu har jag framfört min kritik till Apple. Förväntar mig inget svar även om Apple "carefully reads all feedback"

En sak till: SD-kortläsaren KAN jag leva utan, jag fotar inte så mycket med min systemkamera att det kommer bli ett stort problem.

Men alla professionella fotografer som är ute och fotar? Ska de nu behöva en dongel (till)? FINNS det ens en USB-C (eller TB eller vad det nu är) SD-läsare??

Jag tänker så här: Det heter MacBook Pro. Den riktar sig, traditionellt åtminstone, till Proffs. Proffs som t ex fotar. Eller Diskjockeys som spelar musik med hjäp av USB-midis osv.

Vi hade en liknande situation när Apple lämnade Firewire, men det känns betydligt värre denna gången. Det finns otroligt många flera USB-tillbehör, eller SD-kameror, än vad det någonsin har funnits FireWire-dito.

Jag undrar hur mötet såg ut när de tog de här besluten? Eller efterforskningsrapporterna som understödjer de här besluten.

Jaja, det blir nog bra. Nu måste jag jobba.

Känns spontant som ett av deras största felsteg hitills. Prisbilden är helt insane.

Förutom priset så ser jag verkligen ingen nytta med touchbaren. Hade ev. fyllt syftet bättre om den placerats just ovanför trackpaden.
Sen är avsaknaden av magsafe ett big no-no.

Utöver det så gillar jag inte designvalet att gå mot Macbookens look. Ska få en jobbdator snart och jag kommer be om en Retina MBP av föregående årsmodell. Använder i nuläget privat en cMBP 2011. Enda kruxet med den är såklart avsaknaden av USB 3. Men med 8gb ram och 512gb ssd så är det en riktigt bra arbetshäst.

Min Apple pipedröm är fortfarande en uppdatering av cMBP till Skylake moderkort och moderna portar samt PCI Express/M2 lagring (som är användarutbytbart) och stöd för 32gb ram då snackar vi framtidssäker maskin.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-10-28 13:42
Ursprungligen av carlsson:

Vi hade en liknande situation när Apple lämnade Firewire, men det känns betydligt värre denna gången. Det finns otroligt många flera USB-tillbehör, eller SD-kameror, än vad det någonsin har funnits FireWire-dito.

För många av prylarna räcker det att byta sladden. Och för de det inte går på räcker det med en adapter för kontakten till skillnad mot FW som behövde hårdvara. Men håller med om att det är för tidigt att kasta ut USB-A helt.

Ontopic, jag vill ha en, men inte en chans att jag betalar så mycket. Min late 2011 får kämpa vidare.

Glömde bort. Avsaknaden av inbyggd SD kort läsare är också riktigt korkat.

Jag har traditionellt sett bytt arbetsdator var tredje år. Inte för att de varit dåliga, utan för att någon i familjen ärver min Mac och jag har tyckt att det varit kul med en ny burk.

Nu har det gått fem år sedan jag köpte en ny dator. Absolut ingen av de bärbara Apple har släppt sedan dess har fått det att rycka i plånboken. Inget släpp har känts motiverat prismässigt. Min MBP fungerar fortfarande bra. Det jag istället har fått göra är att köpa två begagnade MBAs till döttrarna eftersom deras gamla MBs har gått ur tiden pga ålder (en vit samt första modellen av unibody).

Räknar med att min nuvarande MBP håller två år till om jag tvingas till det. Om Apple inte gör något åt modellprogrammet/prisvärdet innan dess så får jag helt enkelt bita ihop och köpa en begagnad till mig själv.

Eftersom vi uppenbarligen är väldigt många som känner samma sak så förutsätter jag att man kommer att tvingas tänka om i Cupertino. Även om det kanske inte kommer att ske inom två år...

/Besviken

Ursprungligen av MrSinatra:

Jag har traditionellt sett bytt arbetsdator var tredje år. Inte för att de varit dåliga, utan för att någon i familjen ärver min Mac och jag har tyckt att det varit kul med en ny burk.

Nu har det gått fem år sedan jag köpte en ny dator. Absolut ingen av de bärbara Apple har släppt sedan dess har fått det att rycka i plånboken. Inget släpp har känts motiverat prismässigt. Min MBP fungerar fortfarande bra. Det jag istället har fått göra är att köpa två begagnade MBAs till döttrarna eftersom deras gamla MBs har gått ur tiden pga ålder (en vit samt första modellen av unibody).

Räknar med att min nuvarande MBP håller två år till om jag tvingas till det. Om Apple inte gör något åt modellprogrammet/prisvärdet innan dess så får jag helt enkelt bita ihop och köpa en begagnad till mig själv.

Eftersom vi uppenbarligen är väldigt många som känner samma sak så förutsätter jag att man kommer att tvingas tänka om i Cupertino. Även om det kanske inte kommer att ske inom två år...

/Besviken

Tycker late 2013 MBPr var de bästa datorerna någonsin. Köpte mina 10 min efter presentationen och har varit galen nöjd med dom. Underbara maskiner även om min 15" nu verkar ha en keff SSD. Känner verkligen inte samma sug nu.

Lite intresserad av 13" modellen utan touchbar men ser nu att den har mycket sämre prestanda än touchbar-modellen. Ändå ska de ha 17k för den. Otroligt. Håller med om att priserna börjar kännas för saftiga för mig som en "vanlig arbetare" tyvärr.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2016-10-28 15:27

2009 köpte jag en MBP 17". Det var en Core2duo på 2.93 GHz och var inte maxad på nåt vis utöver processor. Den kostade då ca 31000 har jag för mig. Jag tycker egentligen inte att den nya är vansinnigt mycket för dyr, men däremot blev jag lite besviken på grafikkorten. Bra att de klarar många skärmar men prestandan känns inte toppad. Och större SSD var vansinnigt dyrt.

Så jo, lite mer bang for the buck hade de nog fått slänga in för att de nya skulle kännas heta.

Fast egentligen vill jag ha en ny Mac Mini som klarar flera (2-3) högupplösta skärmar samt ett fristående tangentbord med dynamiska tangenter (typ Sonder Design) och Touch ID. Känner inte behovet av en bärbar dator alls längre.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-28 15:57

Sjukt besviken, samt att priset är helt galet ja. För min del så är det nog mer värt att köpa den gamla modellen på rea när de slängs ut. Säg gärna till om ni ser kampanjer!

Nya MacBook Pro

Vad alla klagar på priset på nya MacBook Pro 2016. Är det för att ni inte har råd eller vad ? Då ska man nog inte hålla på med Apple produkter. Apple sätter priset som de vill , det kommer göra nya MacBook Pro lite exslusiva. När inte var och varrannan sitter med den på Coffeshops. Jag har MacBook 12 Tum 2016. Den ser man ju överallt /

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-28 20:07

Vår svaga krona gör ju sitt också. Hade dollarkursen varit samma som under 2013 hade den maxade 15" versionen kostat knappt 35000:- i stället för 48000:- vilket är en avsevärd skillnad.

Priserna är med andra ord ca 40% högre för oss nu jämfört med vad de hade varit om dollarn hade legat på den trevligt låga nivån den gjorde för några år sedan.

Nix. Jag vill inte ha nån jäkla lappatopp över huvud taget – ge mig en iMac med NYA delar i. Men det måste jag nog vänta minst nio månader till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-10-28 20:58

Nu har jag sagt till chefen att jag behöver en ny dator för att ersätta min gamla Dell.
15" med 512 GB SSD.

Jag tror faktiskt att den där touchbaren kan bli riktigt, riktigt trevlig. Potentialen är stor.

Har ingen anledning till byte än. Jag har kvar på garantin på min 15" mitten 2014 2.8 GHz och jag har inte heller fyllt SSD 512GB mer än till 60% och har nästan aldrig några badbollar eller onormalt fläktande. Touch Bar räcker inte som lockbete för att jag ska byta idag.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-10-29 17:35

De släppte nyss iPhone 7/7+. Nu släppte de nya bärbara datorer. Och de går inte att koppla ihop (utan att köpa ny adapter). Hur tänkte de då? Manualen till iPhone säger väl bara "anslut kabeln till din Mac"....

Bevaka tråden