Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Iphone 7 börjar brinna - förstör bil

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-10-22 13:24

Ökningen är 40 °. En ökning av 40 ° jämfört med 45 ° ger ca 89 %.
Troligen var den påslagen, så man får väl jämföra med högsta rekommenderade användartemperatur, inte med högsta förvaringstemperatur.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-10-22 13:42

En apparat som självantänder för att den förvarats fel låter inget vidare, iPhone eller inte.
Acceptabelt är att den slutar fungera eller inte bör användas innan den kallnat, men knappast död och elände...

  • Medlem
  • 2016-10-22 14:05
Ursprungligen av mattiL:

En apparat som självantänder för att den förvarats fel låter inget vidare, iPhone eller inte.
Acceptabelt är att den slutar fungera eller inte bör användas innan den kallnat, men knappast död och elände...

Precis. Det är därför jag tror att det var fel på just det här exemplaret, inte att man får räkna med att alla Iphone börjar brinna om de förvaras felaktigt...

Ursprungligen av kenjon:

Ökningen är 40 °. En ökning av 40 ° jämfört med 45 ° ger ca 89 %.

Med ditt sätt att räkna, 1° till 2° är en ökning med 100% vilket inte är korrekt. Temperatur måste du räkna från absoluta nollpunkten, 0 °C är inte start så att säga.

  • Medlem
  • 2016-10-22 19:21
Ursprungligen av hummel:

Med ditt sätt att räkna, 1° till 2° är en ökning med 100% vilket inte är korrekt. Temperatur måste du räkna från absoluta nollpunkten, 0 °C är inte start så att säga.

Detta är off topic men ändå intressant. Celsiusskalan är en intervallskala med godtycklig nollpunkt. Så som du räknar utgår du egentligen från Kelvinskalan, en kvotskala, som har en naturgiven nollpunkt. För intervallskalor gäller att man där kan mäta typvärde, median och aritmetiskt medelvärde. För kvotskalor utöver det gäller att man också kan multiplicera och dividera mätvärdena. Men nu är det förstås så att hittills har endast Celsiusskalan använts i tråden och där är det alltså meningslöst att definiera procentuella förändringar.

Ursprungligen av Alix:

hittills har endast Celsiusskalan använts i tråden och där är det alltså meningslöst att definiera procentuella förändringar.

100% korrekt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-10-22 20:47

Per definition är ett procentvärde relativt och inte absolut. Så något som är dubbelt så stort, dubbelt så långt, dubbelt så tungt, 100 % ökning av ursprungsvärdet.

  • Medlem
  • 2016-10-22 21:03
Ursprungligen av kenjon:

Per definition är ett procentvärde relativt och inte absolut. Så något som är dubbelt så stort, dubbelt så långt, dubbelt så tungt, 100 % ökning av ursprungsvärdet.

Ja, men för att räkna meningsfulla procentvärden behöver man också en naturgiven nollpunkt. Ta kilogram för enkelhets skull. 2 kg är dubbelt så mycket som 1 kg. 100 procent mer om man så vill. Celsiusskalan hör inte dit, för den har ingen naturgiven nollpunkt. 0 grader Celsius motsvarar inte 0 kilogram i mätskalehänseende. 0 grader Celsius råkar bara vara den temperatur som vatten fryser. Nollan står inte för något absolut eller naturgivet i mätskalehänseende. 0 Kelvin däremot motsvarar 0 kilogram. Inget kan bli kallare än 0 Kelvin och inget kan bli lättare än 0 kilogram.

Ursprungligen av Alix:

Jag har inte påstått att de behöver skriva det.

Visst har du det.

Du skrev: "Jag menar att Apple inte anser att mobilen blir en brandfara i en parkerad bil, oavsett temperatur. I annat fall hade de skrivit det."

Det du alltså menar är: Om Apple anser att mobilen är en brandfara i en parkerad bil så hade de skrivit det. Dina ord. Som svar på detta sa jag att de behöver inte (har ingen skyldighet, vare sig juridiskt, moraliskt eller av tradition) skriva någonting alls om eventuella brandfaror i parkerade bilar oavsett vad de anser om så är fallet eller inte.

  • Medlem
  • 2016-10-28 10:21
Ursprungligen av Fibber:

Visst har du det.

Du skrev: "Jag menar att Apple inte anser att mobilen blir en brandfara i en parkerad bil, oavsett temperatur. I annat fall hade de skrivit det."

Det du alltså menar är: Om Apple anser att mobilen är en brandfara i en parkerad bil så hade de skrivit det. Dina ord. Som svar på detta sa jag att de behöver inte (har ingen skyldighet, vare sig juridiskt, moraliskt eller av tradition) skriva någonting alls om eventuella brandfaror i parkerade bilar oavsett vad de anser om så är fallet eller inte.

Nej, du tolkar det jag skriver så. Jag har aldrig påstått att de behöver/skulle vara tvungna att skriva det. Jag vet vad jag själv menar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-10-28 20:59

Typiskt Apple att kopiera Samsung.

Först att mobilerna går att böja, nu att de brinner.

Ursprungligen av Alix:

Nej, du tolkar det jag skriver så. Jag har aldrig påstått att de behöver/skulle vara tvungna att skriva det. Jag vet vad jag själv menar.

Så vad menar du då med: "Jag menar att Apple inte anser att mobilen blir en brandfara i en parkerad bil, oavsett temperatur. I annat fall hade de skrivit det." ?

  • Medlem
  • 2016-11-03 14:40
Ursprungligen av Fibber:

Så vad menar du då med: "Jag menar att Apple inte anser att mobilen blir en brandfara i en parkerad bil, oavsett temperatur. I annat fall hade de skrivit det." ?

Jag menar att Apple hade skrivit att mobilen kan utgöra en brandfara om den förvaras i en varm bil. Om så nu hade varit fallet, vilket jag inte tror. De hade skrivit det även om de inte hade behövt det, eftersom de månar om sitt varumärke. Domen hade blivit stenhård om de hade vetat om det men låtit bli att ange det enbart för att de inte behöver det (är tvungna).

Bevaka tråden