Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Så mycket kostar nya Macbook Pro

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apples nya datorer har inte bara fått spännande funktioner, ny design och bättre prestanda. De har också blivit en ordentlig slant dyrare.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2016-10-28 14:10

Med risk för att låta som ett troll eller en omogen fjortis, men: Jag känner att det flesta Apple-produkter börjar skena iväg i pris och utom räckhåll för en vanlig knegare som mig. Detta förstör ju det roliga och snart måste man ju nästan lära sig att stå ut med annat billigare skräp. Tror någon att det kommer vända mot det bättre snart? Själv skulle jag vilja ha en MacBook men anser att den snarare borde ligga i 9000kronors-klassen. Antar att det är utvecklingskostnader som trissar upp priserna men jag ser ingen sänkning med åren.

Ursprungligen av Andela:

Tror någon att det kommer vända mot det bättre snart?

Nej, det gör det inte.

  • Medlem
  • 2016-10-28 14:21

@Andela Apple är duktiga på att ta betalt för sina produkter. Men nu har vi även en svag krona som spär på priserna ännu mer.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-10-28 14:38
Ursprungligen av Dalle:

@Andela Apple är duktiga på att ta betalt för sina produkter. Men nu har vi även en svag krona som spär på priserna ännu mer.

Ja, dollarkursen har ökat med 42% på tre år. Det måste vara ett problem för Apple. De lär ju ha tappat försäljning ordentligt på ett flertal marknader/i vissa valutor. De borde rimligtvis fundera på att sätta priserna på något annat sätt om det fortsätter.

https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/1...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-10-28 16:48

Instämmer. Priserna börjar springa iväg så långt att man får köra vidare med den gamla eller bita ihop med Windows. Även om jag har råd tänker jag inte lägga så mycket på en dator.

Ursprungligen av Andela:

Tror någon att det kommer vända mot det bättre snart?

Ett totalt dollarras efter att Trump vinner valet skulle kunna fixa biffen.
?

Ursprungligen av Chaosstar:

Ett totalt dollarras efter att Trump vinner valet skulle kunna fixa biffen.
?

Det är inte värt priset...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-28 19:22
Ursprungligen av Json_81:

Instämmer. Priserna börjar springa iväg så långt att man får köra vidare med den gamla eller bita ihop med Windows. Även om jag har råd tänker jag inte lägga så mycket på en dator.

Nya Macbook Pro kanske anses små dyr vid första anblicken, men kan man lägga 30000 kr på en semester resa så kan man väl lägga det på en fin dator också tycker jag som man kanske använder varje dag och är ett viktigt arbetsredskap.
Min första bärbara Powerbook 540c kostade väl 47000 kr år 1995 som jag på något vis betalade med glädje då

Mer valuta för pengarna i dagens läge

Senast redigerat 2016-10-28 22:25
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-10-28 19:31
Ursprungligen av cubeis:

Nya Macbook Pro kanske anses små dyr vid första anblicken, men kan man lägga 30000 kr på en resa så kan man väl lägga det på en fin dator också tycker jag.
Min första bärbara Powerbook 540c kostade väl 47000 kr år 1995 som jag på något vis betalade med glädje då

Mer valuta för pengarna i dagens läge

Jag lägger inte 30k på en resa heller.
De här priserna är vansinniga, jag föredrar OS X och kan betala lite extra för en dator med det, men det här är alldeles för mycket för hur jag använder datorn. Nu duger min late 2011 fortfarande så får se om de sansar sig med priserna eller man kan fynda begagnat, men annars blir det trist nog återgång till windows på nästa laptop. Eller ett nytt försök på linux.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2016-10-28 19:32

Macbook Air 11" kanske ökar i pris nu då, samlar-vintage! Ska rama in min och inkludera i testamentet...

Över 30 papp för en lapp-topp är för mycket … Oavsett hur många jävla äpplen det står på burken!

Men vänta nu! Min första Mac kostade ungefär lika mycket, och så sega råttor kan de flesta inte ens föreställa sig i dag.

  • Medlem
  • 2016-10-28 20:21

Men herregud jag mår illa.

New MacBook Pros Max Out at 16GB RAM Due to Battery Life Concerns

Gör inte datorn mindre då? Det finns ju Macbook för dem som vill ha en smidig dator. Ge oss prestanda och ge oss ett alternativ i alla fall.

  • Medlem
  • 2016-10-28 21:58

Nu sitter jag nöjd med min maxade (förutom Apple-RAM) iMac late 2015 och är extremt orörlig och behöver ingen laptop. Men den här fixeringen vid tunnhet och lätthet börjar bli lite smått löjlig. Någon borde ge Sir Jonathan Paul Ive lite smisk på stjärten. Vi vet vad du kan men nu måste du ge det som kunderna vill ha.

Prisbilden är extremt tråkig, men mycket av den beror ju på att vår kära krona inte värderas så högt.

Är inte Apple baserat i Irland för att komma undan ändringar med dollarkurser och liknande?
I vilket fall som helst är priserna det stora samtalsämnet med dessa nya Mac Pro enheter:
https://www.youtube.com/watch?v=lQtrmjubfEo

Jag tror Apple riskerar att fasa sig ut från datormarknaden på många håll (särskilt i Europa) med dessa priser. Ja det är premium datorer men det finns ju trots allt en gräns.

Alla går nog inte över till Microsoft för det, men jag tror det är många som lär titta på "Signature Edition" alternativen:
http://www.elgiganten.se/cms/microsoft-signat...

Inte billiga heller men ändå mer acceptabelt.

Ursprungligen av johnh3:

Är inte Apple baserat i Irland för att komma undan ändringar med dollarkurser och liknande?

Nej, det var för att bolagsskatten är lägre på Irland. Men hur många svenska kronor det går på en dollar (just nu 9,00) har inget med detta att göra.

Jag noterar att de nya MBP har ökat något i pris, beroende på hur man väger in skillnaden i SSD-storlek och grafikkort med mera mellan de gamla och de nya modellen. Till exempel får man betala något mindre för att få en med dedikerat grafikkort, men SSDn har krympt till 256 GB jämfört med gamla mellanmodellen som hade dGPU och 512 GB SSD.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-29 13:24
Ursprungligen av johnh3:

Är inte Apple baserat i Irland för att komma undan ändringar med dollarkurser och liknande?
I vilket fall som helst är priserna det stora samtalsämnet med dessa nya Mac Pro enheter:
https://www.youtube.com/watch?v=lQtrmjubfEo

Jag tror Apple riskerar att fasa sig ut från datormarknaden på många håll (särskilt i Europa) med dessa priser. Ja det är premium datorer men det finns ju trots allt en gräns.

Alla går nog inte över till Microsoft för det, men jag tror det är många som lär titta på "Signature Edition" alternativen:
http://www.elgiganten.se/cms/microsoft-signat...

Inte billiga heller men ändå mer acceptabelt.

Visst kan det föreligga en risk att Apple fasar ut sig till viss del hos vissa konsumenter. Tror dock att Apple tänker annorlunda nu när det gäller kartan för användare segmenten för läsplattor kontra bärbara pro datorer.
Den yngre generation 90 talister mm använder sin iPhone och läsplatta i högre utsträckning och kanske aldrig hittar eller har behov av en bärbar mac med tangentbord.
Så dessa priser och bärbara macar är med riktade mot mer professionella användare inom företags sektorn och web utveckling, musik branchen mm, samt köpstarka äldre generationer 50 -60-70 -80 talister som ägt bärbara macar tidigare och vet vad man betalar för

Skulle man fortsätta sälja en bärbar macbook air av något slag för 10000 kr skulle den ju konkurrera ut detta nya dyrare MBP segment då biter man sig ju själva i svansen. Skolsektorn köper nog i större utsträckning in läsplattor än bärbara macar om jag skulle gissa.

Ny teknik och utveckling måste få kosta också, priset inte till för alla det förstår jag men slår man ut kostnaden för en ny bärbar MBP säg runt 20000 kr på ett år så blir det ju inte så dyrt i längden. Vi alla vet ju att livslängden på en bärbar MBP är längre än 1 år i många fall upp till 5 års tid utan problem. Tror inte bärbara pc kan mäta sig på den fronten så att jämföra bärbara mac priser med bärbara pc priser funkar inte på något vis.

Senast redigerat 2016-10-29 18:24
Ursprungligen av cubeis:

Visst kan det föreligga en risk att Apple fasar ut sig till viss del hos vissa konsumenter. Tror dock att Apple tänker annorlunda nu när det gäller kartan för användare segmenten för läsplattor kontra bärbara pro datorer.
Den yngre generation 90 talister mm använder sin iPhone och läsplatta i högre utsträckning och kanske aldrig hittar eller har behov av en bärbar mac med tangentbord.
Så dessa priser och bärbara macar är med riktade mot mer professionella användare inom företags sektorn och web utveckling, musik branchen mm, samt köpstarka äldre generationer 50 -60-70 -80 talister som ägt bärbara macar tidigare och vet vad man betalar för

Skulle man fortsätta sälja en bärbar macbook air av något slag för 10000 kr skulle den ju konkurrera ut detta ny dyrare MBP segment då biter man sig ju själva i svansen. Skolsektorn köper nog i större utsträckning in läsplattor än bärbara macar om jag skulle gissa.

Ny teknik och utveckling måste få kosta också, priset inte till för alla det förstår jag men slår man ut kostnaden för en ny bärbar MBP säg runt 20000 kr på ett år så blir det ju inte så dyrt i längden. Vi alla vet ju att livslängden på en bärbar MBP är längre än 1 år i många fall upp till 5 års tid utan problem. Tror inte bärbara pc kan mäta sig på den fronten så att jämföra bärbara mac priser med bärbara pc priser funkar inte på något vis.

Som av namnet framgår: Mac Pro "Proffs" så är de nog mycket riktigt tänkta mot dessa användare. Desto märkligare att de tar bort så många saker som tvingar dessa professionella användare att använda donglar:
http://techworld.idg.se/2.2524/1.668493/apple...

Chris Pirillo har lite synpunkter på den nya Macen också:
https://www.youtube.com/watch?v=4M7NWMsew5s

  • Medlem
  • Umeå
  • 2016-10-29 17:21
Ursprungligen av johnh3:

Är inte Apple baserat i Irland för att komma undan ändringar med dollarkurser och liknande?
I vilket fall som helst är priserna det stora samtalsämnet med dessa nya Mac Pro enheter:
https://www.youtube.com/watch?v=lQtrmjubfEo

Jag tror Apple riskerar att fasa sig ut från datormarknaden på många håll (särskilt i Europa) med dessa priser. Ja det är premium datorer men det finns ju trots allt en gräns.

Alla går nog inte över till Microsoft för det, men jag tror det är många som lär titta på "Signature Edition" alternativen:
http://www.elgiganten.se/cms/microsoft-signat...

Inte billiga heller men ändå mer acceptabelt.

Det känns som om Apple är helt vilse i pannkakan. Får 90-talsvibbar.

Helt klart håller Apple redan nu på att fasa ut sig från datormarknaden, och det handlar inte bara om priser. Allt fokus har varit på iPad, iPhone och Apple Watch sedan lång tid tillbaka. Då är det tråkigt att konstatera att iPhone säljer allt sämre och när de väl uppdaterar MBP så är det en dyr maskin med massa begränsningar. Visst, dollarvärdet kan vi inte göra så mycket åt, men att plocka bort portar till höger och vänster ger inget vidare intryck på en arbetsmaskin. (I synnerhet när t om vanliga USB-portar saknas.) Att sitta med en uppsjö donglar och adaptrar är inte speciellt "Pro" och att byta ut all kringutrustning för att kunna köra på som idag är inte realistiskt.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2016-10-29 17:45

Vet att det inte går att översätta priser rakt av från dollar till SEK eller Euro men de känns som om deras påslag är lite väl stort...

1 dollar = 9,0 SEK

1799 dollar för instegsmodellen (med touchbar) skulle vid en rak dollaromvandling bli = 16 191 SEK
Vi får dock ge 20 595 SEK, en skillnad på 4 404 SEK

Ursprungligen av MrCoffee:

Vet att det inte går att översätta priser rakt av från dollar till SEK eller Euro men de känns som om deras påslag är lite väl stort...

1 dollar = 9,0 SEK

1799 dollar för instegsmodellen (med touchbar) skulle vid en rak dollaromvandling bli = 16 191 SEK
Vi får dock ge 20 595 SEK, en skillnad på 4 404 SEK

Du glömde svensk moms.

16191+moms = 20238.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2016-10-29 18:17
Ursprungligen av keptang:

Du glömde svensk moms.

16191+moms = 20238.

Helt korrekt, då blir ju skillnaden mindre.

Har dock för mig att priserna var ca 10 procent lägre i Sverige för något år sedan jmf med USA om man räknade bort momsen. Men de kanske inte hade räknat upp dollarens värdeökning då, eller så anpassade de sig till våra högre skatter?

Hur som helst tycker jag nya macbooken är väldigt lockande, men 20 lax känns mkt....

Ursprungligen av MrCoffee:

Helt korrekt, då blir ju skillnaden mindre.
Har dock för mig att priserna var ca 10 procent lägre i Sverige för något år sedan jmf med USA om man räknade bort momsen. Men de kanske inte hade räknat upp dollarens värdeökning då, eller så anpassade de sig tidigare till våra höga skatter kanske?

Hur som helst tycker jag nya macbooken är väldigt lockande, men 20 lax känns mkt....

Man betalar skatt i USA också, $1799 är inte vad man betalar i New York t.ex., där går det på $1958 med skatt.

Priserna i allt annat än USD har naturligtvis gått upp om valutan sjunkit, bl.a. SEK har fallit som en sten (~30-40% på ett par år eller nåt sånt). Har inte med våra skatter att göra utan värdet på kronan.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2016-10-29 18:30
Ursprungligen av keptang:

Man betalar skatt i USA också, $1799 är inte vad man betalar i New York t.ex., där går det på $1958 med skatt.

Priserna i allt annat än USD har naturligtvis gått upp om valutan sjunkit, bl.a. SEK har fallit som en sten (~30-40% på ett par år eller nåt sånt). Har inte med våra skatter att göra utan värdet på kronan.

Jo tyvärr har kronan fallit extremt mkt de senaste åren...

Den jag beställer i januari går på nästan 40 lax! För landade det ofta på 32-34 lax för värstingen. Nå, det har väl delvis med dollarkusren att göra...men visst är det dyrt. Men MBP är ju för proffs och företag och i relation till andra verktyg så är det ju en struntsumma...eller i alla fall ingen absurd belastning - det är ju trots allt ett fantastiskt versatilt och robust verktyg och att det anses vara extremt dyrt beror bara på att datorer generellt är så chockerande billiga.
Vanliga privata konsumenter behöver ingen MBP för 30-40 lax, så för dom är ju detta inget problem alls. Dom behöver inte heller en RED videokamera för hundra lax eller mera, dom kan köpa en videokamera för 3 lax eller filma med telefonen. Dom behöver inte heller en Volvo lastbil för en mille, dom kan köpa en Kia för 70 lax eller varför inte cykla...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-29 18:42
Ursprungligen av Mach2:

Det känns som om Apple är helt vilse i pannkakan. Får 90-talsvibbar.

Helt klart håller Apple redan nu på att fasa ut sig från datormarknaden, och det handlar inte bara om priser. Allt fokus har varit på iPad, iPhone och Apple Watch sedan lång tid tillbaka. Då är det tråkigt att konstatera att iPhone säljer allt sämre och när de väl uppdaterar MBP så är det en dyr maskin med massa begränsningar. Visst, dollarvärdet kan vi inte göra så mycket åt, men att plocka bort portar till höger och vänster ger inget vidare intryck på en arbetsmaskin. (I synnerhet när t om vanliga USB-portar saknas.) Att sitta med en uppsjö donglar och adaptrar är inte speciellt "Pro" och att byta ut all kringutrustning för att kunna köra på som idag är inte realistiskt.

Dollarkursen är största boven i dramat helt klart till höga priser hos nya MBP. Tråkigt med portarna -påtvingade adapterar till höger och vänster håller jag med om, men Apple försöker styra utvecklingen som vanligt fastän kanske inte marknaden som helhet är mogna för stunden. Vi får se om 5 år har vi kanske endast 1 stycket port på en bärbar MBP, That´s it

Sen kostar ju dom dyraste läsplattorna iPad Pros 12 tums närmare 10 lakan så Apple har väl en tanke där också att distansera sig prismässigt, funktionsmässigt mm.. samt att största läsplattorna fyller upp segmentet efter macbook airs bortgång.

Klart att Apple satsar resurser där det finns tillväxt potential och försäljnings intäkter som iPhone, Apple Watch mm konstigt vore det väl annars .. försäljning av bärbara datorer mattas ju av hos flera tillverkare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-10-29 19:29

Med tanke på hur många som gnäller på Riksbanken för att inflationen är för låg så borde det väl vara rätt mycket glada miner i landet när saker blir dyrare.

Ursprungligen av Demiurgen:

Den jag beställer i januari går på nästan 40 lax! För landade det ofta på 32-34 lax för värstingen. Nå, det har väl delvis med dollarkusren att göra...men visst är det dyrt. Men MBP är ju för proffs och företag och i relation till andra verktyg så är det ju en struntsumma...eller i alla fall ingen absurd belastning - det är ju trots allt ett fantastiskt versatilt och robust verktyg och att det anses vara extremt dyrt beror bara på att datorer generellt är så chockerande billiga.
Vanliga privata konsumenter behöver ingen MBP för 30-40 lax, så för dom är ju detta inget problem alls. Dom behöver inte heller en RED videokamera för hundra lax eller mera, dom kan köpa en videokamera för 3 lax eller filma med telefonen. Dom behöver inte heller en Volvo lastbil för en mille, dom kan köpa en Kia för 70 lax eller varför inte cykla...

Kollar man på CNET (Apple Byte med Bryan Tong) The Verge, m.m.. så tycker jag det är samma diskussion i USA som här i Sverige. Överpriser och borttagning av portar som är det stora samtalsämnet med dessa nya Mac Pro.

Så denna gång tycker jag Apple har gått för långt. Ingen lightning port heller men ett vanligt hörlursuttag:
http://www.popularmechanics.com/technology/ga...

Apples "courage" tog slut tydligen.
Pro namnet tycker jag har förlorat sin mening när de tar bort så mycket:
http://bgr.com/2016/10/27/macbook-pro-2016-th...

Personligen tycker jag det är dags för Tim Cook att gå, ta in nån med lite driv och visioner.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-10-31 09:44

Helt otroligt att de inte satte dit Lightning istället för 3,5mm audio. Det hade varit mer i linje med iPhone7, man hade kunnat använt lurarna och synkat/laddat telefonen.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2016-10-31 10:54

Blir 542 kr/mån för mycket på 4 år?

Ursprungligen av Redaktionen:

Apples nya datorer har inte bara fått spännande funktioner, ny design och bättre prestanda. De har också blivit en ordentlig slant dyrare.

Läs hela artikeln här

Jag tycker att modellen som skulle passa mig att uppgradera till - 13" MBP med 3.3 GHz i7, 256GB 16GB RAM, kostar mig egentligen 541,66kr per månad.
Detta om jag ska ha den i 4 år vilket är min vanliga användnings-cyclus. Priset är ca 26.000:- delat med 48 månader....
Inga problem tycker jag, med tanke på hur mycket glädje laptopen ger mig varenda dag.
En arbetshäst som aldrig krånglar osv osv.

Bevaka tråden