Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft presenterar Surface Studio

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Under Microsofts oktober-event visades ny hårdvara upp, med såväl bärbara som stationära tillskott i Surface-familjerna.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2016-10-26 20:24

Trevlig dator!

Imponerande chassi och konstruktion! Om jag var Windowsanvändare så verkligen en wow-känsla. Smart att ta aluminiumlooken från Apple!

Härligt att några satsar på proffsanvändarna. Kan verkligen hoppas att Apple gör detsamma imorgon.

"Den har fler nöjda användare än Macbook" Macbook skåpar ut allt motstånd i samtliga undersökningar.

Ursprungligen av Gordon67:

"Den har fler nöjda användare än Macbook" Macbook skåpar ut allt motstånd i samtliga undersökningar.

Tvivlar inte men vilka är dessa?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-10-27 06:46

Varför sätter de i gamla grafikkretsar?

Ursprungligen av Json_81:

Varför sätter de i gamla grafikkretsar?

Utveckla gärna.

Något har dessvärre hänt med Apple. När både Google och Microsofts presentationer ger mer ryckningar i plånboken än efter Apples.

Apple har verkligen lämnat hela proffsmarknaden i skuggan. Jag förstår att det inte är där pengarna finns men det ger företaget en exklusiv status.

Tim Cook kanske är en bra chef för Apple men gisses vad tråkig han är och Jonathan Ives har totalt tappat gnistan.

Förr om åren kunde man längta till deras keynotes. Det skrevs flitigt på detta forum om vad som kunde tänkas komma.

Nu är intresset så svalt. Apple har tyvärr blivit ett sömnpiller.

Det går självklart fortfarande bra men tyvärr kommer detta att inom snar framtid förändras.

Tyvärr.

Det där hjultillbehöret är ingen nyhet vad jag känner till? Fanns en produkt för säkert 5-10 år sedan som liknade den funktionsmässigt. Men kan tänka mig att denna får mer stöd? Hur som för en klippare så vore det riktigt fint att kunna scrolla genom materialet variabelt med en sådan produkt! Idag använder du piltangenterna, lite gammaldags kan tyckas..

https://m.youtube.com/watch?v=9BnLbv6QYcA

Det här är innovativt och nytänkande. Det kanske finns hopps för Microsoft än...

Hade det inte varit Win10 på den så hade den varit ett köp direkt.

Ursprungligen av Ancientdragon:

Det här är innovativt och nytänkande. Det kanske finns hopps för Microsoft än...

Hade det inte varit Win10 på den så hade den varit ett köp direkt.

Nu är ju visserligen Windows betydligt bättre än tidigare.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-27 08:44

Ser trevligt ut - ligger nog en hel del fördelar att bygga hårdvaran som en produkt skall användas på.

Ursprungligen av D_Odell:

Det där hjultillbehöret är ingen nyhet vad jag känner till? Fanns en produkt för säkert 5-10 år sedan som liknade den funktionsmässigt. Men kan tänka mig att denna får mer stöd? Hur som för en klippare så vore det riktigt fint att kunna scrolla genom materialet variabelt med en sådan produkt! Idag använder du piltangenterna, lite gammaldags kan tyckas..

https://m.youtube.com/watch?v=9BnLbv6QYcA

Vilken produkt. Har du någon länk?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2016-10-27 09:12

Griffin Powermate har väl funnits på konsumentmarknaden i 20 år eller nåt. Först med kabel och nu med Bluetooth.

Finns andra dyrare för proffsbruk.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-10-27 09:13
Ursprungligen av draags:

Utveckla gärna.

De använder 9XX kort när 10XX har kommit ut och är betydligt snabbare och energieffektivare.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-10-27 09:42
Ursprungligen av draags:

Vilken produkt. Har du någon länk?

Produkten är ny för Microsoft, som en del av den nya produkten Surface Studio, men visst finns det andra liknande produkter sedan tidigare.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-10-27 09:45
Ursprungligen av Json_81:

De använder 9XX kort när 10XX har kommit ut och är betydligt snabbare och energieffektivare.

Nvidias GTX 1000-serie fanns med all sannolikhet inte tillgänglig i den sortens formfaktor som Microsoft siktade på med Surface Studio, och det finns ingen krets i serien som går att klämma in i Surface Book. Nvidias och Microsofts produktutveckling har nog helt enkelt inte passat in här, men det är nog en riskfri chansning att påstå att kommande revisioner kommer innehålla den nya generationen (eller AMD:s kretsar om de lyckas få till en konkurrenskraftig krets till dess).

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-10-27 09:50
Ursprungligen av ekloev:

Nvidias GTX 1000-serie fanns med all sannolikhet inte tillgänglig i den sortens formfaktor som Microsoft siktade på med Surface Studio, och det finns ingen krets i serien som går att klämma in i Surface Book. Nvidias och Microsofts produktutveckling har nog helt enkelt inte passat in här, men det är nog en riskfri chansning att påstå att kommande revisioner kommer innehålla den nya generationen (eller AMD:s kretsar om de lyckas få till en konkurrenskraftig krets till dess).

Märkligt att andra tillverkare lyckats.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-10-27 09:55

Surface Srudio är klart intressant och jag höll på att börja söka var man kan förhandsboka den tills jag kommit till priset. 33 tusen kronor. Huh... Stannar nog med min iMac ett tag till. Eller väntar på nya iMacs. Kanske idag kommer det något?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-10-27 09:57
Ursprungligen av Json_81:

Märkligt att andra tillverkare lyckats.

Det är ingen annan tillverkare som har fått in ett GTX 1000-kort i en så tunn dator som Surface Studio eller Surface Book, det är betydligt tjockare alster med andra förutsättningar för kylning. GTX 1080 och 1070 har exempelvis letat sig in i bärbara speldatorer som ligger mellan 3-5 kilo i vikt och ett par centimeters tjocklek, det är något annorlunda förutsättningar.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-10-27 09:59
Ursprungligen av timofej:

Surface Srudio är klart intressant och jag höll på att börja söka var man kan förhandsboka den tills jag kommit till priset. 33 tusen kronor. Huh... Stannar nog med min iMac ett tag till. Eller väntar på nya iMacs. Kanske idag kommer det något?

Idag från klockan 19 och en stund framåt kommer vi att få reda på det De bärbara datorerna är mer eller mindre garanterat att vi får se, hur det blir med de stationära är mer osäkert. Uppdateringar av Imac-familjen är inte helt otänkbart, Mac mini och Mac Pro är däremot inte lika sannolikt. Men för alla proffsanvändare där ute hoppas jag att även Mac Pro får lite kärlek.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-10-27 10:20
Ursprungligen av ekloev:

Det är ingen annan tillverkare som har fått in ett GTX 1000-kort i en så tunn dator som Surface Studio eller Surface Book, det är betydligt tjockare alster med andra förutsättningar för kylning. GTX 1080 och 1070 har exempelvis letat sig in i bärbara speldatorer som ligger mellan 3-5 kilo i vikt och ett par centimeters tjocklek, det är något annorlunda förutsättningar.

Jag förstår inte varför man är så fixerad på stationära datorns tjocklek. Vad spelar det för roll om den är lite tjockare? Jag skulle föredra bra mycket tjockare dator (5 cm är inget problem) bara att det sitter bra grejer i den.

För de bärbara är det lite känsligare. Men även här skulle jag föredra reducerad vikt framför fysisk tunnhet. Fast de brukar hänga ihop. Men ännu viktigare - bra batteritid. Hellre extra 100 gram batteri och extra 4 timmar av arbetstid än papperstunn dator som inte ens räcker för ett långdistansflyg.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-10-27 10:44
Ursprungligen av timofej:

Jag förstår inte varför man är så fixerad på stationära datorns tjocklek. Vad spelar det för roll om den är lite tjockare? Jag skulle föredra bra mycket tjockare dator (5 cm är inget problem) bara att det sitter bra grejer i den.

För de bärbara är det lite känsligare. Men även här skulle jag föredra reducerad vikt framför fysisk tunnhet. Fast de brukar hänga ihop. Men ännu viktigare - bra batteritid. Hellre extra 100 gram batteri och extra 4 timmar av arbetstid än papperstunn dator som inte ens räcker för ett långdistansflyg.

Det finns ju onekligen ett sug efter tunna allt-i-ett-datorer som Imac med mera där tunn formfaktor är en av lockelserna. Om Surface Studio blir en framgång för Microsoft är det inte omöjligt att de expanderar produktfamiljen i framtiden till att inkludera lite mer kraftfulla alternativ till de tunna varianterna.

Absolut, batteritid är en av de enskilt viktigaste egenskaperna för en bärbar, och här har Microsoft onekligen gjort en home run med Surface Book. Att kunna använda datorn uppåt 16 timmar täcker de flesta behov, sömn kan inte vara en prioritet om man behöver ladda datorn under ett dygn

Ursprungligen av draags:

Vilken produkt. Har du någon länk?

Som sagt denna har några år på nacken men väldigt "analog" för användning i redigering..

http://ergo.contourdesign.com/SE/product/shut...

Ursprungligen av timofej:

Jag förstår inte varför man är så fixerad på stationära datorns tjocklek. Vad spelar det för roll om den är lite tjockare? Jag skulle föredra bra mycket tjockare dator (5 cm är inget problem) bara att det sitter bra grejer i den.

För de bärbara är det lite känsligare. Men även här skulle jag föredra reducerad vikt framför fysisk tunnhet. Fast de brukar hänga ihop. Men ännu viktigare - bra batteritid. Hellre extra 100 gram batteri och extra 4 timmar av arbetstid än papperstunn dator som inte ens räcker för ett långdistansflyg.

Jag lämnade en önskan på Apples Feedback-sida där jag skrev nåt i stil med: "Vi är många Mac-ägare som faktiskt struntar i tunna datorer - Vi vill ha mer kraft! Mer hårddiskplats, och bättre CPU och grafikkort. Please fix."

För det är precis så jag känner! Jag har en MBP2011 idag med två hårddiskar (1 SSD på 512 GB och en HDD på 1021 MB), quad i7-processor samt två grafikkort. Varför ska jag köpa en ny maskin? Visst, lägger jag en 25-tusing så får jag bättre prestanda, men jag vill ju ha mina 1,5 TB med mig också!

Efter ikväll kommer nog dock köptarmen få sitt begär mättat, och så får jag göra vad jag kan av lagringen...

...Samtidigt är jag väldigt glad att vi äntligen får se en PC som är snygg och fräsch, det händer alltför sällan! Det är bra med konkurrens!

Det unika med pucken (Surface Dial) är väl interaktionen med mjukvaran och visualiseringen när man placerar den på skärmen. Eller har detta funnits på marknaden tidigare?

Se exempel i introduktionsvideon, som Microsoft för övrigt lyckats väldigt bra med:

Grym dator. Önskar att det var ett äpple på baksidan. Spännande att se vad kontringen blir ikväll. Har tyvärr en känsla av att mitt lag fick stryk i detta mötet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-27 15:59
Ursprungligen av mangepetersson:

Grym dator. Önskar att det var ett äpple på baksidan. Spännande att se vad kontringen blir ikväll. Har tyvärr en känsla av att mitt lag fick stryk i detta mötet.

Instämmer. Det här är första gången jag vet vad jag kan göra med de där äpple-klistermärkena som följer med vid köpet av en ny mac. Det verkar pryda sin plats på en dator i Surface-serien!

Fast de ÄR ju inte så snygga att de förtjänar en Apple-logga. Snygg skärm, men resten ser ju ut som nåt Dell-hittepå.

Tycker jag.

Bevaka tråden