Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone drar igång spelning så fort den ansluter till bilens Bluetooth

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har upptäckt att när min bils Bluetooth ansluter till min iPhone 5 med iOS 6.1.3 så börjar den spela upp musik via BT direkt. Min bil har både handsfree och musik via BT från telefonen.
Jag har provat detta i 3 bilar, 2 VW Passat och en Skoda Superb (samma typ av stereo i de bilarna). Jag inbillar mig att detta beteende kom iom iOS 6.1.3.
I en av bilarna var stereon inställd på att spela upp BT automatiskt, vilket innebär att så fort telefonen ansluts så börjar stereon strömma musik från telefonen. Detta stängde jag av, och då stannar stereon kvar på aktuell radiostation eller CD, men jag upptäckte att telefonen ligger och strömmar musik ändå. Sen provade jag i en annan bil och nu senast i fredags i min egen bil när den kom tillbaka från verkstaden.
Är det någon som kan bekräfta att iom iOS 6.1.3 så drar musiken igång så fort telefonen ansluter till en BT-mediaspelare? Eller har det varit så förr men jag har inte lagt märke till det?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-23 09:59

Jag har en Dynavin i min bil och där startar inte BT uppspelningen automatisk fast det var den senaste uppspelning jag gjorde.
Har aldrig gjort det och då är det baserat på iOS 3.1.3 (iPod Touch) iOS 5.0-6.13 (iPhone) men detta kan bero på mjukvaran i Dynavin som säter den begränsningen.

I mitt fall är det versionen på iOS som ändrats under tiden. Innan 6.1.3 noterade jag aldrig att musikspelaren drog igång direkt. Faktum är att jag är säker på den inte gjorde det, om man inte hade aktiverat BT Autoplay på bilstereon. Sen krockade jag med min bil, fick en annan Passat med samma modell på stereon i, och under tiden kom iOS 6.1.3. Då upptäckte jag detta. Efter någon vecka byttes Passaten ut mot en Skoda, med liknande stereo. Samma sak - musiken drog igång. Och som sagt, i fredags fick jag tillbaka min egen Passat och den drar nu också igång musiken så fort telefonen och stereon hittar varandra. Den börjar inte spela upp musiken i högtalarna, om jag inte har stereon inställd på det. Den stannar kvar på radion eller CD'n, men pilen dyker upp längst uppe i iPhone-displayen och aktuellt skivomslag visas på låsskärmen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-23 10:28

Och den är inte i paus-läge då?
Om du väljer att stoppa musiken innan du kopplar bort BT, börjar den ändå spela när du ansluter igen?
Jag har bara sett det beteendet när jag inte har pausat musiken innan bortkopplingen….

Ursprungligen av kenjon:

Och den är inte i paus-läge då?
Om du väljer att stoppa musiken innan du kopplar bort BT, börjar den ändå spela när du ansluter igen?
Jag har bara sett det beteendet när jag inte har pausat musiken innan bortkopplingen….

Nej, har inte spelat musik överhuvudtaget. Scenario: Jag har min telefon, som inte har spelat musik alls nyligen, i fickan. Sätter mig i bilen och startar. Radion står på. Radion stod på sist jag använde bilen. Radion fortsätter spela. Jag tar upp telefonen, trycker på hemknappen och ser att telefonen spelar musik ut i tomma intet över BT. Som sagt, detta på 3 olika bilar med BT-mediaspelare, så jag tror vi kan utesluta att det är något skumt på bilsidan. Det måste vara telefonen som får för sig att den ska börja spela så fort en BT-mediaspelare ansluts.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-23 10:54

Det scenariot har jag aldrig råkat ut för trots att jag har haft alla modeller av iPhone och alltid haft bil med BT-radio.
Testat att Återställa utan backup?

  • Medlem
  • International user
  • 2013-04-23 11:06

Min börjar också spela direkt jag kommer in i bilen, dock är det för att jag inte pausat musiken och detta är ett beteende som har funnits sedan länge.

Ursprungligen av kenjon:

Det scenariot har jag aldrig råkat ut för trots att jag har haft alla modeller av iPhone och alltid haft bil med BT-radio.
Testat att Återställa utan backup?

Nej, det är inte ett problem som föranleder sån drastisk åtgärd. Jag vill bara veta om beteendet är förväntat eller om det är min lur som typar sig.

Har jag haft igång Spotify och pausat det och sen sätter mig i bilen så sätts Spotify igång automatiskt även om jag inte lyssnar på bluetoothen. Har jag tryckt på stopp sist jag lyssnade på Spotify så startar inte musiken automatiskt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-23 12:10

Sedan iOS 6.1.3 händer flera konstiga saker med spelaren. Om jag har tryckt på paus(ibland tror jag även stopp) går spelaren igång samtidigt som larmet. Ibland kan både Spotify och något jag lyssnat på via sr.se gå på samtidigt.

Ursprungligen av xms67:

Sedan iOS 6.1.3 händer flera konstiga saker med spelaren. Om jag har tryckt på paus(ibland tror jag även stopp) går spelaren igång samtidigt som larmet. Ibland kan både Spotify och något jag lyssnat på via sr.se gå på samtidigt.

Nu när du säger det… Jag har köpt en låt i iTunes som jag har som väckarklocka. När jag går in i bilen så spelar Spotify alltid den låten trots att jag inte haft igång den i Spotify och stället där jag var i ljudboken går förlorat.

Kontaktat Apple? Något är fel i iOS.

Eller "by design according to Apple", typ du håller den fel.

Jag vet inte hur detta löste sig, men när jag fick tillbaka min egen bil från verkstaden så upphörde detta fenomenet. Kan ha varit något med någon av de andra bilarna.

Jag har samma problem än idag trots senare version av iOS. Har märkt att samma sak händer med ett BT headset jag har på kontoret. Någon som hittat nåt sätt att stoppa detta? Problemet är att om man inte är uppmärksam så slukar det ju surf på telefonen.

Hej! Har haft samma problem med min iPhone 6 med 9.3.3 (13G34). När jag sätter mig i bilen bemödar jag mig om att t.o.m. stänga av Spotify innan jag sätter i nyckeln. När bilen ansluter telefonen sätter den igång och spelar Spotify - men appen är INTE ENS IGÅNG! Min telefon verkar helt psycho! Vet nån om det finns nån inställning för detta? Brukar inte ha tummen mitt i näven, men nu känns det nästan så!

Med vänlig hälsning, Lasse.

Hej är det någon som vet hur man fixar detta problem? Jag blir galen bör jag kopplar in mobilen och sen så sätts någon låt på högsta volym igång... har en iPhone 7 iOS 10.1

Har gett upp

Samma sak här och i flera år. Men jag gett upp hoppet att finna en lösning. Jag har bytt både bil, iPhone-modell och programvara under tiden.

Det är inte bara så att den drar igång musiken när jag sätter mig i bilen utan den startar även musiken i musikappen efter det att jag pratat i telefonen via bluetooth eller kommunicerat med Siri. Ett annat problem är att varje gång jag tar bilen på nytt och någon ringer till mig så går ringsignalen i gång på mycket hög volym via bilens högtalare och måste sänkas med knapparna i ratten. Sedan minns den det läget tills nästa gång jag kör med bilen, då är det hög ljudvolym på ringsignalen igen. Hittar inget om detta varken i bilens instruktionsbok eller i iPhone.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-26 21:26

Verkar vara ett problem på flera plattformar.
http://www.imore.com/how-stop-music-app-auto-...

Av de +10 Blåtandsenheter jag använt är det endast en som autostartar, och det är den som jag har i bilen. En funktion som jag personligen gillar.

1
Bevaka tråden