Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Det bästa med min iPhone 7/7+

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vi har hört om hissgate, hörlurskontskter och långa leveranstider. Men varför väntar vi då? Varför köper vi iPhone 7/7+?

Tänkte bara dela med med av mina Topp 10 efter en vecka med telefonen:

1. Kameran, det går äntligen att lämna sin andra hemma eller sälja den på blocket. Bilderna blir minst lika bra.

2. Hemknappen, snygg, snabb och känns kvalitativ

3. Skärmen, jag gick från en 6:à och vilken skillnad!

4. Alla rå kraft i telefonen. Jag synkar, filmar och laddar ner offline innehåll och telefonen värmer visserligen mina händer men det går tokigt fort.

5. 256GB Lagringsutrymme, inga fler rutor om att minnet är fullt. Hela musiksamlingen, bilderna och filmerna rymms med plats över!

6. Hej Siri fungerar!!!!

7. När jag lyfter den så vaknar den...

8. Batteritiden, jag leker och leker men batteriet räcker hela dagen.

9. Snart kommer min fotouppdatering, spännande.

10. Å snygg är den med ?

Rolig läsning! ??

Den är grym javisst. Älskar färgen(mattsvart) Älskar hur snabb den är, kom från 6+ så blev en bra uppdatering.

Hemknappen är grym!

Dock känner jag att jag kunde väntat till 10års jubileumet

Ursprungligen av Ancientdragon:

Vi har hört om hissgate, hörlurskontskter och långa leveranstider. Men varför väntar vi då? Varför köper vi iPhone 7/7+?

Tänkte bara dela med med av mina Topp 10 efter en vecka med telefonen:

1. Kameran, det går äntligen att lämna sin andra hemma eller sälja den på blocket. Bilderna blir minst lika bra.

2. Hemknappen, snygg, snabb och känns kvalitativ

3. Skärmen, jag gick från en 6:à och vilken skillnad!

4. Alla rå kraft i telefonen. Jag synkar, filmar och laddar ner offline innehåll och telefonen värmer visserligen mina händer men det går tokigt fort.

5. 256GB Lagringsutrymme, inga fler rutor om att minnet är fullt. Hela musiksamlingen, bilderna och filmerna rymms med plats över!

6. Hej Siri fungerar!!!!

7. När jag lyfter den så vaknar den...

8. Batteritiden, jag leker och leker men batteriet räcker hela dagen.

9. Snart kommer min fotouppdatering, spännande.

10. Å snygg är den med ?

Intressant. Vill gärna veta mer. Vilken modell har du? för det är väl skillnad på 7 och 7 + vad gäller kameran? 256 GB har väl funnits i dem iPhone 6 modellerna? På vilket sätt har Siri blivit bättre? Vad menar du med fotouppdatering?

Ursprungligen av calinou:

Intressant. Vill gärna veta mer. Vilken modell har du? för det är väl skillnad på 7 och 7 + vad gäller kameran? 256 GB har väl funnits i dem iPhone 6 modellerna? På vilket sätt har Siri blivit bättre? Vad menar du med fotouppdatering?

Jag har en 7+ 256Gb i guld. Skälet till att det blev den var just kameran och det större ram-minnet (även om det mesta går till att driva skärmen).

256GB kom för första gången i år och det har varit något jag väntat på länge ?

Siri känns snabbare och missförstår mig mer sällan nu i iOS10. Jag kan också väcka Siri genom att säga "Hej Siri" vart jag än är. Med min 6a så gick detta bara när telefonen laddades och även då fungerade det dåligt.

I slutet på denna månad så kommer en uppdatering som gör att jag kan ta porträttbilder där fokus ligger på personen och bakgrunden blir så där härligt suddig och ur fokus. Detta kommer bara till 7+ och presenterades i Keynoten Apple höll.

Kort sagt den är grym.

Har beställt ett fodral (pouch) från Sena cases i USA i mjukt skinn. Jag valde denimblått. Detta fodral är i från serien Heritage och heter ultra slim. Det rekommenderas varmt.

Ursprungligen av Ancientdragon:

Jag har en 7+ 256Gb i guld. Skälet till att det blev den var just kameran och det större ram-minnet (även om det mesta går till att driva skärmen).

256GB kom för första gången i år och det har varit något jag väntat på länge ?

Siri känns snabbare och missförstår mig mer sällan nu i iOS10. Jag kan också väcka Siri genom att säga "Hej Siri" vart jag än är. Med min 6a så gick detta bara när telefonen laddades och även då fungerade det dåligt.

I slutet på denna månad så kommer en uppdatering som gör att jag kan ta porträttbilder där fokus ligger på personen och bakgrunden blir så där härligt suddig och ur fokus. Detta kommer bara till 7+ och presenterades i Keynoten Apple höll.

Kort sagt den är grym.

Har beställt ett fodral (pouch) från Sena cases i USA i mjukt skinn. Jag valde denimblått. Detta fodral är i från serien Heritage och heter ultra slim. Det rekommenderas varmt.

Visa gärna bilder på hur det kan se ut men oskärpa i bakgrunden när uppdateringen har kommit.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2016-10-19 18:36
Ursprungligen av calinou:

Visa gärna bilder på hur det kan se ut men oskärpa i bakgrunden när uppdateringen har kommit.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.667393/bildsp...

Tack för länken! imponerande bra bilder. Klart att man skulle vilja ha mer brus i bakgrunden men den kanske kommer med nya uppdatering. Skulle vara intressant också att se hur resultatet blir med rörliga bilder som t ex sportbilder.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-19 21:58

Kanske inte den bäst författade/översatta artikeln, men bilderna visar själva konceptet.

Ursprungligen av calinou:

Tack för länken! imponerande bra bilder. Klart att man skulle vilja ha mer brus i bakgrunden men den kanske kommer med nya uppdatering. Skulle vara intressant också att se hur resultatet blir med rörliga bilder som t ex sportbilder.

Nej, det är inte brus man vill ha i bakgrunden. Det är bakgrundsoskärpa

Bilden på ringen visar det i den övre delen. Den nedre delen som är närmast kameran är även det oskärpa.

Sista bilden består av en bild från 7+ tagen i ISO 1000, där den vänstra delen är såsom bilden var, fullt med brus. Den högra delen är brusreducerad. Klicka på bilden för att se bruset.

Ursprungligen av reboot81:

Kanske inte den bäst författade/översatta artikeln, men bilderna visar själva konceptet.

Nej, det är inte brus man vill ha i bakgrunden. Det är bakgrundsoskärpa

Bilden på ringen visar det i den övre delen. Den nedre delen som är närmast kameran är även det oskärpa.
Sista bilden består av en bild från 7+ tagen i ISO 1000, där den vänstra delen är såsom bilden var, fullt med brus. Den högra delen är brusreducerad. Klicka på bilden för att se bruset.

Tack för att du visar lite bilder.
Man skulle önska kunna ta sådana bilder med 7 + som på den första bild du visar med oskärpa framför och bakom objektet.
Bild 2: Kan man alltså sätta ISO på 7+?
Bild 3: Är bilden alltså efterbehandlad? med redigeringsverktygen från appen "bilder"?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-20 10:14
Ursprungligen av calinou:

Tack för att du visar lite bilder.
Man skulle önska kunna ta sådana bilder med 7 + som på den första bild du visar med oskärpa framför och bakom objektet.
Bild 2: Kan man alltså sätta ISO på 7+?
Bild 3: Är bilden alltså efterbehandlad? med redigeringsverktygen från appen "bilder"?

Ja. Tex i Pro Camera. Det kan du göra på din 6:a oxå.
Ja. Nej. I Lightroom.

Fick min 7 Plus igår, supernöjd! Gick från en 6 Plus så skillnaden är stor.

7:an är mycket snabbare, snyggare och smartare.

Gillar verkligen den nya hemknappen!

Raise to wake, äntligen!

Hej Siri kommer göra att jag faktiskt använder Siri, i morse: "Hej Siri, hur många grader är det ute?" Att bara kunna ställa en fråga rakt ut i luften gör skillnad.

TouchID, vrålsnabbt!

Ursprungligen av reboot81:

Ja. Tex i Pro Camera. Det kan du göra på din 6:a oxå.
Ja. Nej. I Lightroom.

Brucereducering i Lightroom, vilken funktion är det? Den som heter Dehaze?

  • Medlem
  • City
  • 2016-10-26 09:34

Jag har hittat ett problem med nya hörlurarna förutom att det inte går att ladda samtidigt som man lyssnar. Jag kan inte koppla in dem i datorn. Vet ni om det finns en adapter för Lightning to 3.5mm fast omvänd? Har försökt googla men hittar bara den rättvända.

  • Medlem
  • 2016-10-26 09:47
Ursprungligen av m43na:

Jag har hittat ett problem med nya hörlurarna förutom att det inte går att ladda samtidigt som man lyssnar. Jag kan inte koppla in dem i datorn. Vet ni om det finns en adapter för Lightning to 3.5mm fast omvänd? Har försökt googla men hittar bara den rättvända.

Köp ett par vanliga lurar till datorn istället. Betydligt enklare och billigare.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-26 10:30
Ursprungligen av theplague:

Brucereducering i Lightroom, vilken funktion är det? Den som heter Dehaze?

Nej, kolla i panelen Detalj.
https://www.youtube.com/watch?v=b8JeVvPHBiI

Dehaze / Ta bort dis är något helt annat. Den justerar kontrasten på ett sätt som är individuellt för varje bild.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-26 12:03

Testar porträttfunktionen. Som även kallas "djupeffekt", Apple verkar inte ha bestämt sig så jag provar djupeffekten:
Klicka på bilderna för att se animationen:

Senast redigerat 2016-10-26 12:14
Ursprungligen av reboot81:

Testar porträttfunktionen. Som även kallas "djupeffekt", Apple verkar inte ha bestämt sig så jag provar djupeffekten:
Klicka på bilderna för att se animationen:

Hur har du gjort för att få tag i den. Mutat någon?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-26 12:13
Ursprungligen av Ancientdragon:

Hur har du gjort för att få tag i den. Mutat någon?

https://www.apple.com/newsroom/2016/10/portra...

Nej, det kom i 10.1 i förrgår.

Effekten har begränsningar. Kräver mycket ljus, fungerar bara på vissa avstånd, kameran går in i 2x zoom läge, hår och kanter blir inte perfekta, förgrunden är fortfarande knivskarp (kommer nästa mobil med 3 kameror?), det blir ingen Live Photo-bild, ingen rå-bild.

Men för utomhusbilder på personer/ansikten så ger det otroligt mycket bättre bilder där lövverket/staketet inte är superskärp.

Det här är helt klart det bästa med iPhone 7+ enligt mig.

Ursprungligen av reboot81:

https://www.apple.com/newsroom/2016/10/portra...

Nej, det kom i 10.1 i förrgår.

Effekten har begränsningar. Kräver mycket ljus, fungerar bara på vissa avstånd, kameran går in i 2x zoom läge, hår och kanter blir inte perfekta, förgrunden är fortfarande knivskarp (kommer nästa mobil med 3 kameror?), det blir ingen Live Photo-bild, ingen rå-bild.

Men för utomhusbilder på personer/ansikten så ger det otroligt mycket bättre bilder där lövverket/staketet inte är superskärp.

Det här är helt klart det bästa med iPhone 7+ enligt mig.

Har levt på medeltiden med 4G någon dag nu och fick inte ner uppdateringen förrens idag.

Men nu så, den är på plats och här skall det fotas

Ursprungligen av reboot81:

Nej, kolla i panelen Detalj.
https://www.youtube.com/watch?v=b8JeVvPHBiI

Dehaze / Ta bort dis är något helt annat. Den justerar kontrasten på ett sätt som är individuellt för varje bild.

Ang brusreducering, pratar du i iPhone appen Lightroom eller deras OSC app?

  • Medlem
  • City
  • 2016-10-26 15:29
Ursprungligen av Dalle:

Köp ett par vanliga lurar till datorn istället. Betydligt enklare och billigare.

Jag är ute efter en adapter, så jag slipper släpa på flera lurar.
Det är inte billigare med extra set hörlurar gentemot en adapter.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-26 16:06
Ursprungligen av theplague:

Ang brusreducering, pratar du i iPhone appen Lightroom eller deras OSC app?

På datorn.

Det finns inte samma funktioner i iOS-appen, men det går att köra brusreducering på en lokal justering i appen. Och det lokala området kan sättas till större än bilden...

Ursprungligen av m43na:

Jag är ute efter en adapter, så jag slipper släpa på flera lurar.
Det är inte billigare med extra set hörlurar gentemot en adapter.

Apples adaptrar kostar ju typ 100 spänn vilket du kan få ett par hörlurar för. Säkert bättre än iphone lurar som enligt mig är kassa.

Annars kan du ju använda dina gamla iphone lurar om du har några.

Ursprungligen av reboot81:

På datorn.

Det finns inte samma funktioner i iOS-appen, men det går att köra brusreducering på en lokal justering i appen. Och det lokala området kan sättas till större än bilden...

Ah ok, trodde det var nåt med iPhone att göra, nu förstår jag att det var för att visa vad brus är.

Åh, orkar du förklara hur man gör brusreducering i appen?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-26 21:50
Ursprungligen av theplague:

Ah ok, trodde det var nåt med iPhone att göra, nu förstår jag att det var för att visa vad brus är.

Åh, orkar du förklara hur man gör brusreducering i appen?

Ursprungligen av reboot81:

Tackar!

  • Medlem
  • Österåker
  • 2016-10-27 14:09
Ursprungligen av reboot81:

Kanske inte den bäst författade/översatta artikeln, men bilderna visar själva konceptet.

Nej, det är inte brus man vill ha i bakgrunden. Det är bakgrundsoskärpa

Bilden på ringen visar det i den övre delen. Den nedre delen som är närmast kameran är även det oskärpa.
Sista bilden består av en bild från 7+ tagen i ISO 1000, där den vänstra delen är såsom bilden var, fullt med brus. Den högra delen är brusreducerad. Klicka på bilden för att se bruset.

Ursprungligen av reboot81:

Testar porträttfunktionen. Som även kallas "djupeffekt", Apple verkar inte ha bestämt sig så jag provar djupeffekten:
Klicka på bilderna för att se animationen:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/16526120/pics/output2.png
https://dl.dropboxusercontent.com/u/16526120/pics/output0.png

https://dl.dropboxusercontent.com/u/16526120/pics/output3.png
https://dl.dropboxusercontent.com/u/16526120/pics/output4.png

Hej

Jag testade också den nya porträttfunktionen i helgen och därav motiven Men det funkar kanon tycker jag.

  • Medlem
  • 2016-11-04 07:30

Jag vet att jag kommer in sent i matchen. Men jag måste bara säga att äntligen så känns hemknappen bra att trycka på! Jag har aldrig haft problem med att någon knapp har gått sönder. Men jag tycker att den har känts plastig och smäckig under alla år. Nu är den endast ett gammalt minne blott, tack för det Apple!

Ursprungligen av Dalle:

Jag vet att jag kommer in sent i matchen. Men jag måste bara säga att äntligen så känns hemknappen bra att trycka på! Jag har aldrig haft problem med att någon knapp har gått sönder. Men jag tycker att den har känts plastig och smäckig under alla år. Nu är den endast ett gammalt minne blott, tack för det Apple!

Var orolig för hur den skulle kännas, men jag håller med! Den är grym! ?

Bevaka tråden