Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Siri i vardagen

Tråden skapades och har fått 87 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • 2016-06-14 11:37
Ursprungligen av calinou:

Du skriver på ditt sätt, jag tolkar på mitt sätt. Skriv mer pedagogiskt så att det inte blir missförstånd.

Kan du verkligen ärligt se att jag har rekommenderat dig att använda ordet "lägg till" efter du frågade hur man gör?
Av vad jag har sett här på forumet spelar det ingen roll hur pedagogiskt man skriver har du en synnerligen unik förmåga att misstolka,dra egna slutsatser.
Men visst jag ska försöka vara övertydlig hädanefter så det omöjligt kan missförstås så får vi se hur du klarar av det

Ett tips: När du författar ett iMessage och Siri tror att du är klar i förtid och frågar om hon ska skicka det kan du säga "Läs upp"
Är det totalt fel kan du då säga "Redigera" så börjar man om eller så säger man "Lägg till" så fortsätter man att fylla på meddelandet

Ursprungligen av Hffre:

Kan du verkligen ärligt se att jag har rekommenderat dig att använda ordet "lägg till" efter du frågade hur man gör?
Av vad jag har sett här på forumet spelar det ingen roll hur pedagogiskt man skriver har du en synnerligen unik förmåga att misstolka,dra egna slutsatser.
Men visst jag ska försöka vara övertydlig hädanefter så det omöjligt kan missförstås så får vi se hur du klarar av det

Ett tips: När du författar ett iMessage och Siri tror att du är klar i förtid och frågar om hon ska skicka det kan du säga "Läs upp"
Är det totalt fel kan du då säga "Redigera" så börjar man om eller så säger man "Lägg till" så fortsätter man att fylla på meddelandet

1) På något viss fick jag inspiration att prova med ”lägg till"
2) Tacksam att du är övertydlig så att man förstår vad du menar.
Tack för tipset om iMessage!
Jag har fastnat lite med min köplista......
Vad är egentligen kommandot till siri för "shopping note"?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-06-14 15:35
Ursprungligen av Hffre:

Av vad jag har sett här på forumet spelar det ingen roll hur pedagogiskt man skriver har du en synnerligen unik förmåga att misstolka,dra egna slutsatser.
Men visst jag ska försöka vara övertydlig hädanefter så det omöjligt kan missförstås så får vi se hur du klarar av det

Du, jag och Calinou har alla något som Siri nästan helt saknar, fri associationsförmåga!

Även vi människor har associationsförmåga i olika grad. En del forummedlemmar önskar att kommunikationen ska vara lika stringent som när man pratar med en dator. Andra använder orden annorlunda. Stackars Siri som de närmaste åren ska lära sig förstå oss alla.

Ursprungligen av calinou:

Vad är egentligen kommandot till siri för "shopping note"?

Som jag tipsade om i inlägg #10, kolla bland Siris egna exempel för appen Påminnelser. Det finns många exempel på hur man säger för att Siri ska förstå.

Det är till exempel inga problem att be Siri "markera Kaffe i listan Handla som slutförd".

Men om man ber Siri att "radera Kaffe i listan Handla" får man svaret att hon inte kan ändra eller radera påminnelselistor. Men hon är faktiskt inte riktigt uppdaterad om sina egen utveckling, för hon kan det ju till viss del (t.ex skapa nya listor, lägga till nya saker i specificerade listor, och markera slutförda uppgifter). Det funkar nästan om man först ber henne att läsa upp listan och sedan "radera den tredje". Men hon fastnar i en loop där hon vill ha bekräftelse om man verkligen radera och lyckas inte slutföra. Men hon lär sig nog småningom.

Tips: om du använder många olika listor, Välj vilken som är förvald i Inställningar > Påminnelser. Då räcker det att säga "Påminn mig att xxxx" så hamnar det i den listan.

Ursprungligen av IngoX:

Du, jag och Calinou har alla något som Siri nästan helt saknar, fri associationsförmåga!

Även vi människor har associationsförmåga i olika grad. En del forummedlemmar önskar att kommunikationen ska vara lika stringent som när man pratar med en dator. Andra använder orden annorlunda. Stackars Siri som de närmaste åren ska lära sig förstå oss alla.

Som jag tipsade om i inlägg #10, kolla bland Siris egna exempel för appen Påminnelser. Det finns många exempel på hur man säger för att Siri ska förstå.

Det är till exempel inga problem att be Siri "markera Kaffe i listan Handla som slutförd".

Men om man ber Siri att "radera Kaffe i listan Handla" får man svaret att hon inte kan ändra eller radera påminnelselistor. Men hon är faktiskt inte riktigt uppdaterad om sina egen utveckling, för hon kan det ju till viss del (t.ex skapa nya listor, lägga till nya saker i specificerade listor, och markera slutförda uppgifter). Det funkar nästan om man först ber henne att läsa upp listan och sedan "radera den tredje". Men hon fastnar i en loop där hon vill ha bekräftelse om man verkligen radera och lyckas inte slutföra. Men hon lär sig nog småningom.

Tips: om du använder många olika listor, Välj vilken som är förvald i Inställningar > Påminnelser. Då räcker det att säga "Påminn mig att xxxx" så hamnar det i den listan.

Håller med att Siri behöver programmeras vidare och utvecklas. Det går inte att översätta rakt av. Framförallt är jag förvånad att det inte finns någon form av lathund med svenska kommandon. Faktum är att jag har gått igenom alla kommandon som man kan rulla upp på skärmen och alla finns inte med. Jag har fastnat lite med att skapa listor / t ex med att komplettera i en lista man har angett namn. Den hittar inte den. Tack i alla fall för dina tips. Många visste jag inte om.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-06-20 10:59

Siri har inte bara underkänt läsförståelse utan även IG i matematik.

Ursprungligen av reboot81:

Siri har inte bara underkänt läsförståelse utan även IG i matematik.

Jag tänker inte utmana Siri på matte. Men anser att man borde gjort en lathund med de mest förekommande kommandon i stället för att man ska behöva gissa sig fram eftersom man måste utgå ifrån hennes ordförråd och tolkning.

Ursprungligen av calinou:

Jag tänker inte utmana Siri på matte. Men anser att man borde gjort en lathund med de mest förekommande kommandon i stället för att man ska behöva gissa sig fram eftersom man måste utgå ifrån hennes ordförråd och tolkning.

Ska inte behövas.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-06-20 14:06

De uppdaterar Siri ofta, så den lathunden skulle bli gammal på ett par veckor. Och meningen är att "hon" ska förstå vanligt talat språk. Vilket kan vara väldigt komplicerat, men de förbättrar hela tiden (inte bara vid nya iOS-versioner).

Ursprungligen av kenjon:

De uppdaterar Siri ofta, så den lathunden skulle bli gammal på ett par veckor. Och meningen är att "hon" ska förstå vanligt talat språk. Vilket kan vara väldigt komplicerat, men de förbättrar hela tiden (inte bara vid nya iOS-versioner).

Det kan vara svårt för mig att veta vilken preposition som hör ihop med orden och håller på och gör en egen lathund med grundkommandon som man kan ha nytta av tills vidare. Men visst har hon mycket att lära sig.

Har försök på olika sätt att Siri ska skriva en anteckning (diktera) i Evernote /på iOS men det verkar inte fungera på denna tredje-parts? Någon som har lyckas med det?
Annan fråga: varför måste man ansluta Siri till en strömkälla för att "hej siri" ska fungera?

Senast redigerat 2016-10-19 11:16
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-19 11:01
Ursprungligen av calinou:


Annan fråga: varför måste man ansluta Siri till en strömkälla för att "hej siri" utan att trycka hemknappen ska fungera?

Därför att (äldre) enheter inte är optimerade för att lyssna nonstop efter kommandot hej siri. Det skulle gå åt för mycket energi för att vara nyttigt. Nyare enheter har möjlighet att göra detta, oavsett om strösladden är i eller inte, utan att förbruka onödigt mycket batteri.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-19 13:12
Ursprungligen av calinou:

Har försök på olika sätt att Siri ska skriva en anteckning (diktera) i Evernote /på iOS men det verkar inte fungera på denna tredje-parts? Någon som har lyckas med det?
...

Enligt inlägg från en Evernote-anställd på deras forum så är inte det Siri-stöd för tredjepartsappar som införts i iOS 10 tillräckligt för deras behov, de inväntar framtida Siri-utveckling.

Det finns lösningar om du går omvägen via en tjänst som IFTTT
https://ifttt.com/recipes/174068-boom-this-is...

Och Siri klarar väl redan idag (hjälpligt) att skicka ett mail, som du då kan adressera till din Evernote-inbox.

Ursprungligen av reboot81:

Därför att (äldre) enheter inte är optimerade för att lyssna nonstop efter kommandot hej siri. Det skulle gå åt för mycket energi för att vara nyttigt. Nyare enheter har möjlighet att göra detta, oavsett om strösladden är i eller inte, utan att förbruka onödigt mycket batteri.

Min iPhone 6 + är väl en ganska ny enhet?

Senast redigerat 2016-10-19 18:50
Ursprungligen av IngoX:

Enligt inlägg från en Evernote-anställd på deras forum så är inte det Siri-stöd för tredjepartsappar som införts i iOS 10 tillräckligt för deras behov, de inväntar framtida Siri-utveckling.

Det finns lösningar om du går omvägen via en tjänst som IFTTT
https://ifttt.com/recipes/174068-boom-this-is...

Och Siri klarar väl redan idag (hjälpligt) att skicka ett mail, som du då kan adressera till din Evernote-inbox.

Tack för tips! Har gjort som ovan dvs lagt "evernote" som kontakt samt med e-post adress (evernotes). Det går att få e-post i Mail med lyckades inte få som en anteckning i Evernote.

Ursprungligen av calinou:

Min iPhone 6 + är väl är ganska ny enhet?

Tyvärr inte tillräckligt ny. Den funktionen kom med 6S/6S+. Om jag inte missminner mig är det "hjälpprocessorn" M9 i de telefonerna som gör det möjligt att konstant lyssna efter frasen utan att vara inkopplad till strömkälla.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-19 19:45
Ursprungligen av calinou:

Tack för tips! Har gjort som ovan dvs lagt "evernote" som kontakt samt med e-post adress (evernotes). Det går att få e-post i Mail med lyckades inte få som en anteckning i Evernote.

Mail till Evernote-inbox kräver numera Plus eller Premiumkonto. Och det måste naturligtvis vara till din egen personliga adress i formatet [email protected]
https://help.evernote.com/hc/en-us/articles/2...

Ursprungligen av reboot81:

Siri har inte bara underkänt läsförståelse utan även IG i matematik.

Skönt att Siri (efter iOS10) nu kan räkna på alla 4 räknesätten.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-11-08 14:07
Ursprungligen av rowlfen2:

Skönt att Siri (efter iOS10) nu kan räkna på alla 4 räknesätten.

Synd bara att hon glömt hur man ringer upp "smeknamn". (10.1)

Ursprungligen av reboot81:

Synd bara att hon glömt hur man ringer upp "smeknamn". (10.1)

Hoppas verkligen att den totala avsaknaden av betydande framsteg med Siri bara är en olycklig, men nödvändig, konsekvens av att de skrotat den gamla modellen och bygger om hela AI-gränssnittet från grunden.
Apple har inte råd att tramsa runt med denna potatis så värst mycket längre.

Ursprungligen av gabriela:

Hoppas verkligen att den totala avsaknaden av betydande framsteg med Siri bara är en olycklig, men nödvändig, konsekvens av att de skrotat den gamla modellen och bygger om hela AI-gränssnittet från grunden.
Apple har inte råd att tramsa runt med denna potatis så värst mycket längre.

nej, inte med den konkurrens runt hörnet....
http://www.nyteknik.se/digitalisering/samsung...

Ursprungligen av IngoX:

Mail till Evernote-inbox kräver numera Plus eller Premiumkonto. Och det måste naturligtvis vara till din egen personliga adress i formatet [email protected]
https://help.evernote.com/hc/en-us/articles/2...

Jag använder Evernote standard än så länge. Det kanske finns andra appar som liknar evernote som fungerar med diktering?

Ursprungligen av calinou:

Jag använder Evernote standard än så länge. Det kanske finns andra appar som liknar evernote som fungerar med diktering?

Om inte annat kan man ju alltid trycka på mikrofon-symbolen på tangentbordet (till vänster om mellanslag), så fungerar dikteringen hur bra som helst. Använder det dagligen till det mesta.
Det kräver ju att man tar upp telefonen förstås, men kanske bättre än inget?

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2016-11-15 13:28
Ursprungligen av Tius:

Hej allesammans.

Finns det någon som använder siri till vardags?

Jag har försökt använda en del vid bilkörning. Men när man pratar en blandning av skånska och östgötska blir resultatet måttligt bra.

Jag använder faktiskt Siri hela tiden när jag kör bil. Normalt kör jag minst 2x27 mil varje vecka och under de fem timmarna hinner jag oftast navigera, skicka sms och ringa via Siri, samtidigt som jag lyssnar på någon podcast eller musik. Allt detta via Carplay sedan jag köpte en Pioneer SPH-DA120. Om det är någon som är intresserad av min åsikt om den enheten eller att diskutera Carplay i allmänhet så kan vi väl starta en tråd om det?

Podcasts När det gäller Podcasts är jag inte riktigt vän med Siri. Vet inte om det är jag som inte har lärt mig hennes kommandon eller om hon bara har svårt att skilja på mig och Po Tidholm, men jag upplever ofta att Siri inte hör mig och när jag väl lyckas aktivera henne så gör hon inte som jag vill.

Meddelanden/Diktering fungerar oftast bra men det kanske beror på att jag accepterar hennes text bara motparten har en möjlighet att förstå meddelandet. De jag skickar till vet oftast att jag sitter i bilen och de får helt enkelt anstränga sig lite för att förstå vad jag menar.

Navigation I enstaka fall har Siri inte fattat alls vad jag menar när jag vill navigera till en kontakt vilket alltid brukar fungera i vanliga fall. Att navigera till platser som inte är favoriter eller kontakter är hopplöst, det går helt enkelt inte. Man får stanna bilen, peka på kartan och starta rutten manuellt.

Tror en del av problemen med Siri i bilen beror på kupéljud. Jag har en relativt bullrig bil samt gissningsvis halvdålig mikrofon (medföljde stereon) och upplever ibland att jag måste skrika åt Siri för att hon ska lyssna på mig. Mikrofonen är monterad på A-stolpen men jag kanske skulle prova att sätta dit en svanhalsmikrofon för att få den närmare munnen. Har sett att vissa bilar har mikrofonen vid mätarhuset också, då får den ju en naturlig parabol men frågan är hur mycket kupéljud den tar upp där.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-11-16 10:33

Jag har en likadan Pioneer i min husbil. Och den väsnas...
Jag tycker Siri hör mej väldigt bra, jag har micken på solskyddet. Kanske ska ha den på rattstången istället för att få den mer framför.

Det hade varit önskvärt att siri kan översätta ord men det verkar inte fungera?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-06-03 10:59

Är det här för mycket begärt? Jag har en kontakt i Växsjö. Med namnet Anna.

Ursprungligen av reboot81:

Är det här för mycket begärt? Jag har en kontakt i Växsjö. Med namnet Anna.

Det borde tveklöst funka så...

Jag har ofta problem att använda rätt vokabulär när jag ber Siri att aktivera GPS:en och köra till något speciellt ställe. Får alltid prova mig fram...
Heter det "kör till", "navigera till", "visa mig vägen till", "ta mig till", eller vad f*n säger man egentligen? Alla dessa uttryck borde funka!

Ditt andra exempel visar väldigt tydligt varför jag inte använder Siri. Det funkar helt enkelt inte så smidigt som det borde!

Hur svårt kan det vara?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-06-03 12:29

Skulle du till Växjö eller Växsjö, två helt skilda platser.
Kanske du räddades av Siri?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-06-04 14:27
Ursprungligen av mattiL:

Skulle du till Växjö eller Växsjö, två helt skilda platser.
Kanske du räddades av Siri?

Jag har en kontakt vid namn Anna i Växjö. Ingen kontakt alls i Växsjö.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-06-04 14:30
Ursprungligen av reboot81:

Jag har en kontakt vid namn Anna i Växjö. Ingen kontakt alls i Växsjö.

Jag glömde smileyn.
Är det här för mycket begärt? Jag har en kontakt i Växsjö. Med namnet Anna.

Bevaka tråden