Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken mikrofonkaraktäristik har iPhone-mikrofoner?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som vet var man kan få fram data om mikrofonkaraktäristiken för iPhone?
Främst iPhone 6 och iPhone 7.

Det jag undrar över är:
Rikningskaraktäristik (omni/kardioid)
Frekvensgång
Brus och distorsionsvärden
Eventuell DSP som görs av systemet innan det når en App

Jag hittade denna tråd på Apple:
http://www.apple.com/shop/question/answers/product/HHRM2ZM/B/it-would-be-helpful-to-know-something-about-the-mics-audio-characteristics-bandwidth-sensitivity-pattern-noise-level-etc/QHKY7AJHCJP9DFXKD

Inget svar....

Jag skulle bli förvånad om detta är öppen information. Misstänker att det bara är ingenjörer inom Apple som vet detta och att specifikationerna skulle publiceras tror jag inte. Kanske får specifika företag som producerar tillbehör denna typ av info - efter undertecknande av non-disclosure-kontakt - men jag tvivlar.

Förutom Apples vanliga hemlighetsmakeri så är ju detta - ljudberabetning/teknik inom mobiltelefoni - en fundamental sak och jag föreställer mig att alla tillverkare har en massa hemligheter runt detta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-24 22:30

Apple tillverkar inte mikrofonerna själva utan köper köper in dem från olika komponenttilverkare. iFixit brukar ju göra sina isärplockningar av iPhones. Här gjorde de en liten djupdykning angående mikrofonerna i iPhone 4.

Chipworks är strået vassare om man vill leta vilka komponenter som ingår i olika elektronikprodukter. Här finns en nedladdningssida om man vill se deras omfattande rapport över iPhone 7. Jag bifogar de två sidor som handlar om mikrofonerna som pdf sist i inlägget. Där framgår de modellnummer som syns på utsidan respektive det som kan avläsas från mikrofonernas små kretskort.

Tillverkare av de fyra mikrofonerna i iPhone 7 är alltså Knowles och Goertek. Tidigare iPhonemodeller har även haft AAC Technologies och Infineon som mikrofonleverantörer. De flesta tillverkarna har pdf-er med tekniska specifikationer på sina hemsidor, men jag lyckas inte hitta någon modell som överensstämmer med de beteckningar som Chipworks läst på komponenterna. Troligen är det så att Apple som stor kund får sina egna modellbeteckningar, även om mikrofonerna till karaktäristiken säkert liknar någon av de andra modeller som presenteras öppet.

Detta hjälpte antagligen inte så mycket i din konkreta ljudfundering. Man blir ju lite nyfiken, vad behöver du uppgifterna för?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-24 22:44

Här är direktlänk till Chipworks dokument om iPhone 6s, bläddra till sidan 48 angående mikrofonerna.
http://www.chipworks.com/sites/default/files/...

Ursprungligen av IngoX:

Här är direktlänk till Chipworks dokument om iPhone 6s, bläddra till sidan 48 angående mikrofonerna.
http://www.chipworks.com/sites/default/files/...

Sorry för sent tack men...
Tack!

1
Bevaka tråden