Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ibland startar inte PB12"

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-08-24 17:37

Hej hej

För någon månad sedan när jag flyttade datorn till en ny lägenhet så vägrade den att boota upp. Strömmsladden satt i och lös grönt och efter någon timme gult (fullt batteri) men ingenting hände när jag tryckte på ON-knappen.

Försökte på alla möjliga sätt. Hålla inne ON-knappen, trycka flera gånger dra in/ut strömmsladden osv men ingenting hände.
Några timmar senare (precis när jag hade tänkt att ta med den till Macforum i Göteborg) så provade jag igen och då funkade den.
Misstänkte att något kanske var fel men tänkte att jag inte bryr mig om det om det inte händer igen.

Häromdagen så lånade jag ut datorn till en kompis som skulle redigera lite film och idag på morgonen så ringde han och sa att datorn inte startade upp. Precis samma sak igen. Strömmsladden satt i men ingenting hände hur man än gjorde.

Jag sa att jag skulle hämta upp den senare och ta med den till Macforum imorgon men nu ringde han precis (flera timmar senare) och sa att den funkade nu. Han hade inte gjort någonting alls med den förutom att trycka på ON-knappen en gång var 10:e minut eller liknande.

"Den blåa knappen" lös inte så datorn var inte i vila utan helt avstängd.

Huh? Vad kan detta vara? Jag köpte enbart datorn för att kunna ta med den på inspelningar och tänk om den skulle göra samma sak då. "Ledsen killar men vi kan inte spela in nu. Måste vänta några timmar och se om datorn vill boota upp".

Ska jag lämna in den eller har jag missat något väsentligt?

Tack
Mikael

Klart att du ska lämna in den! Det är ju garanti på den!
Så ska det inte vara!

Jag har haft samma problem med min, oftast när jag har haft annan bildskärm kopplad till den. Jag kan trycka ner capslock och lampan börjar lysa men den svarar inte på någon annan knapp.
jag löser det enklast med att lossa batteriet.

En annan snabb fråga, metalbiten som sitter på batteriet (en rund cylinder) sitter lös, ska den det eller är det "apple kvalite"?

"i want to hold you and see you die, you were everything i ever wanted, but now life goes on without you"

  • Oregistrerad
  • 2003-08-25 11:36

Bodybag:
Då ligger din i vila och vill inte vakna upp va? Min startar inte alls. Lika illa för oss båda dock.

Är det någon som vet om man kan lämna in den på Macforum i Göteborg?

Vill bara påpeka att det brukar lysa grönt när batteriet är laddat, inte gult.

Har märkt med de nya laddarna att de är väldigt känsliga och ibland hjälper det att byta uttag då laddaren helt plötsligt lägger av helt och utan att man märker det körs datorn på batteri och sen dör den och man fattar inget förrän man bytt uttag för strömadaptern, då funkar allt som vanligt igen.

  • Medlem
  • 2003-08-25 16:10

Har ni provat detta ?

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=14449#faq10

PS: det är power-managern som är dåligt designad, inte själva laddaren...

Citat:

Skrevs ursprungligen av CyberPet
Har märkt med de nya laddarna att de är väldigt känsliga och ibland hjälper det att byta uttag då laddaren helt plötsligt lägger av helt och utan att man märker det körs datorn på batteri och sen dör den och man fattar inget förrän man bytt uttag för strömadaptern, då funkar allt som vanligt igen.

Helskumt.. jag blev orolig första gångerna det hände.. har haft datorn på ett annat ställe några dagar och där hände det inte

Har några gånger, framför allt på tjejens ibook, missat att trycka in kontakten från laddaren ända in. Då lyser det grönt trots att datorn inte får en enda milliampere. Och det handlar bara om en ynka millimeter till som kontakten ska in. Kanske värt att testa.

1
Bevaka tråden