Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa BT-lurarna till iPhone?

Tråden skapades och har fått 76 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2016-10-11 12:38

Utbrutet från OT-inlägg i tråden "Vi som bokat iPhone 7/7 plus"

Ursprungligen av Mikael625:

Airpods släpps snart - ett givet köp.

Ursprungligen av @ndreas:

Man ser ju sjukt dum ut med AirPods börjar fundera lite över om Ive börjar bli trött på designa sedan är ju inte Apple de bästa när de kommer till ljud!
Skaffade istället ett par Jaybird Freedom BT med riktigt bra batteritid plus små och grymt ljud ?
Men köper säkert Airpods också som Applenörd man är

Ursprungligen av EmilNordlund:

Skaffade ett par Bang & Olufsen H8. Otroligt bra ljud och fantastiskt snygga! Blåtanden är en stor fördel för den inkommande 7an också

Ursprungligen av jonasn:

Själv köpte jag ett par Bose Quietcomfort 35. Skulle vara intressant att veta hur försäljningskurvan för bluetoothlurar ser ut efter senaste iphonelanseringen.

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

En vi anledningarna till att jag är glad för att Apple tog bort 3.5mm kontakten är att det kommer att komma så oerhört många bra BT-lurar nu. Och det kommer att säljas mer än någonsin.. ??

Ursprungligen av Grandmastermac:

Lurar för 3-4000:-. Galenskap.
Tycker alltid det kommer uppstickarnärken som låter minst lika bra för mer än halva slanten oftast.

Ursprungligen av theplague:

Håller helt med.

Ursprungligen av jonasn:

Absolut, men jag resonerade så att jag har haft mina gamla sennheisers i 15 år nu och det är ju bara pengar.

Ursprungligen av zinned:

Jag är nyfiken, vilka andra lurar kan du tipsa om som levererar samma ljudkvalitet och samma skarpa noise cancelling för mindre pengar?

Ursprungligen av Grandmastermac:

På rak arm... finns hos AKG, Nocs, tom Sony.

Ursprungligen av jonasn:

"Uppstickarmärken".. ?

Ursprungligen av zinned:

Det var inte svar på frågan.

Jag frågade inte efter tillverkare utan faktiska lurar. Skicka gärna exempel på sådana till mig i DM, för trådens skull, då jag inte tror att dessa existerar...åtminstone inte alls i någon större omfattning. Definitivt inte från Nocs.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag är galet nöjd med mina QC35, men när jag är i mycket bullrig miljö som t ex på ett flygplan så har jag något basbuller i höger öra, speciellt när det till exempel dunsar i landningsstället. Sen har jag upptäckt ett fenomen som bara uppstår på höger - om jag trycker örat mot höger axel så börjar det burra i hörlurarna på höger sida. typ som att det går rundgång i basen på den sidan. Vet inte om det är mina som är defekta. Kanske skulle reklamera dem och se. Vid 'normal' användning är de helt fantastiska.

Ursprungligen av zinned:

Jag har också QC35 och de är magiska. Jag har inte upplevt någonting av de fenomen du beskriver.

Personligen är jag ganska nöjd med Bose QC35, men jag tycker inte alls de är värda priset. Jag har problem med att bluetooth ibland kopplar ifrån under samtal (aldrig under musik) och jag tycker ärligt talat inte att brusreduceringen är "all that". Jag hade tidigare ett par brusreducerande sladdlurar från Sony: MDR-ZX110NA och de är sjukt vindkänsliga. Minsta vindpust (typ om du möter någon på trottoaren) så förstärker de vindljudet otroligt mycket. Dessutom blir ljudkvaliteten jättedålig om du stänger av brusreduceringen. Men de kostar under 500 spänn så det var ändå fel jag kunde acceptera. När QC35 som kostar 4000 spänn hade samma problem med vind (även om det inte var lika tydligt) blev jag otroligt förvånad. Självklart är QC35 mycket bättre på att ta bort oljud (de gör de även utan brusreduceringen igång då de är rätt täta) men inte så de är värda åtta gånger pengarna.

Tycker inte heller att ljudkvaliteten ligger i 4000-kronorsklassen. Det gör inte den här snubben heller.

Hade jag kunnat hade jag nog lämnat tillbaka dem och övervägt ett par Sennheiser Momentum Wireless i stället. Inte för att lurarna är dåliga utan för att de inte riktigt levde upp till mina förväntningar och för att anslutningen till min telefon inte verkar vara stabil. Kanske löser sig när jag får min iPhone 7+.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2016-10-11 12:40

Relevant nyhet från i juli: Nu säljer Bluetooth-hörlurar bättre än hörlurar med sladd

Antar att det kommer nya siffror i slutet av året.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2016-10-13 09:23

Blev ordentligt nyfiken på Sennheiser PCX 550 efter att ha läst denna artikel. Den nivån av funktioner är vad jag förväntar mig av ett par 4000-kronorslurar. Synd att de är så fula bara. http://www.macrumors.com/review/sennheiser-px...

Kan rekommendera dessa prisvärda som jag använder.

Utemiljö: Sony SBH70
Hemmamiljö:Sony MDR-ZX550BN

Saknar: Hörlurar att använda i bibliotek och på tåg/flygresor som inte släpper ut eller in ljud.

Ska tråden bara gälla in-ear-lurar? I så fall är det bra om rubriken återspeglar detta.

Om vi även kan prata om andra typer så kan jag varmt rekommendera AKG Y50BT. "Bäst i test" i senaste "Ljud & bild". Jag har haft mina i ett år ungefär, och är mycket nöjd.

Mina Sony MDR-XB950BT är fenomenala. Låter fantastiskt och stänger ute staden och ligger som moln över öronen...bra kuddar. Trycker in laddkabeln en gång i veckan...har ännu inte tömt batteriet.
Bara en liten detalj som stör: det finns en "extrabas"-knapp som man lätt kommer åt och aktiverar - i.o.f.s. så hör man ju direkt att den är på och klickar av den (extrabas behövs verkligen inte i dessa lurar), men jag ser det som ett designfel.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2016-10-20 15:45
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ska tråden bara gälla in-ear-lurar? I så fall är det bra om rubriken återspeglar detta.

Ingen av de lurar jag har tagit upp är in-ear, så nej.

Ursprungligen av jonasn:

Ingen av de lurar jag har tagit upp är in-ear, så nej.

Ok, såg bara att det började med Earpods, och så såg jag någon mer modellbeteckning i tråden som jag visste var in-ear. Skulle ha kollat fler av modellerna som nämndes.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2016-10-20 15:54
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ok, såg bara att det började med Earpods, och så såg jag någon mer modellbeteckning i tråden som jag visste var in-ear. Skulle ha kollat fler av modellerna som nämndes.

Just ja, inledde ju med citat, glömde det. Men Earpods ser jag inte som in-ear-lurar. Eller ja, de sitter ju i örat, men inte i hörselgången. Lurigt det där.

Fortfarande inte riktigt kompis med mina Bose QC35, funderar på att sälja dem.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2016-10-21 18:04

Har själv inte provat dessa, men de ser intressanta ut.
http://www.macrumors.com/review/sony-mdr-1000...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ska tråden bara gälla in-ear-lurar? I så fall är det bra om rubriken återspeglar detta.

Om vi även kan prata om andra typer så kan jag varmt rekommendera AKG Y50BT. "Bäst i test" i senaste "Ljud & bild". Jag har haft mina i ett år ungefär, och är mycket nöjd.

Sedan jag hittade till Akg för ca 10 år sedan är det dem jag använder mig av. Väldigt prisvärda emot vad man får!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-10-21 21:18

Jag är nöjd med mina plantronics backbeat pro.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-22 03:20
Ursprungligen av joakimo:

Har själv inte provat dessa, men de ser intressanta ut.
http://www.macrumors.com/review/sony-mdr-1000...

De gör de verkligen, men så synd att de inte har multipoint. Speciellt när parkoppling av Blåtandsenheter är som att få in en scartkontakt när man inte kan se vad man gör.
Jag vill ha ett par lurar som är kopplade till dator, mobil, ipad och AppleTV.

Ursprungligen av reboot81:

De gör de verkligen, men så synd att de inte har multipoint. Speciellt när parkoppling av Blåtandsenheter är som att få in en scartkontakt när man inte kan se vad man gör.
Jag vill ha ett par lurar som är kopplade till dator, mobil, ipad och AppleTV.

Då måste ett par lurar med ett W1 passa utmärkt? Tänker på enkelheten.

Kan säga vad jag har provat på och vad jag tycker om de. Dock måste jag säga att jag använt QC35 mest och det är de jag kör just nu för att utvärdera om jag ens klarar att ha NC lurar överhuvudtaget då jag blir spyfärdig av NC. Detta gör såklart att jag hittar mer nackdelar på QC35 som jag kanske inte upptäckt på de andra ännu. Mitt primära mål är att hitta ett par sköna lurar, som ser bra ut, och kan ta bort oljud då jag reser mycket kollektivt.

Sennheiser PXC 550
+Lätta
+Snygg design
+Helt ok komfort, men inte på QC35 nivå
+Justerbar Brusreducering
+Inget lock på öronen när NC är på som jag upplever med QC35
+- Touch kontroll
+- Vrida höger kåpa för på/av
+- Ljudet är ok, sämre än Momentum Wireless, Lite mer fyllig än QC35
-Sämre brusreducering än QC35 och MDR-1000X

Sony MDR-1000X
+Fylligaste ljudet, upplevs inte så platt jämfört mot QC35 och PXC 550 (enligt mig).
+Mycket mer funktionalitet, lägg handen över höger-kåpa för att sänka musiken och låta mikrofonen ta in ljud genom mikrofonen.
+ Du har flera lägen av hur NC ska fungera. Du kan välja att släppa in röster men stoppa buller, eller stänga av NC helt.
+ Bäst NC enligt mig, tar bort mer röster än QC35.
+Trycket mot huvudet från NC inte lika stark som QC35, vilket gör det mer behagligt.
+-Touchkontroll, som dock funkar bättre än PXC 550.
+- Sköna att ha på sig, men inte i nivå med QC35
-Fulast, ser ut som hörselskydd.
-Dyrast

Bose QuietComfort 35
+ Skönast att ha på sig, vilket är bra om du flyger långt.
+ Ser bra ut, slipper se ut som ett kioskmongo som jag gör med 1000X och Momentum Wireless.
+- Ljudet är faktiskt helt ok, det man betalar för är egentligen NC när man köper sådana lurar. Dock skulle jag säga att Momentum Wireless, Sony MDR-1000X är snäppet vassare. PXC 550 har jag provat för lite för att uttala mig om jämfört mot QC35.
- Störst tryck från NC på dessa. Jag personligen är rätt känslig, och blir åksjuk av NC då kroppen inte hunnit vänja sig än. Trycket från QC35 förvärrar allt, kan även känna lite huvudverk av trycket.
- Det ska vara rätt dålig kvalite på powerknappen, som går sönder rätt lätt.
- Sträcker du upp armen över höger kåpa kan ljudet brytas lite snabbt.

Sennheiser Momentum Wireless (Over-ear)
+Bäst ljud
+- Inte så snygga på mig, men de har en snygg vintage look när man bara kollar på de
- Sämst NC

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Då måste ett par lurar med ett W1 passa utmärkt? Tänker på enkelheten.

Är väl bara beats X och airpods som har W1?

Mina senaste hörlurar pajade igår, så nu är det nog dags för Airpods när det kommer. Dom uppfyller trots allt mina krav med lightning laddning och inte on-ear. Bara ljudet är bra nog..

Ursprungligen av skrotnisse92:

Är väl bara beats X och airpods som har W1?

...och Powerbeats3 - Länk

Och Beats Solo3

Ursprungligen av gneken:

Sennheiser Momentum Wireless (Over-ear)

Är det någon som har dessa (eller on-ear-modellen) och som kan testa om de fungerar som USB-hörlurar när man kopplar dem med laddsladden till en Mac? Alltså enbart USB-sladden, utan Bluetooth eller analogsladd.

Detta ska tydligen fungera på Windows-datorer, men lite osäker om det krävs någon mjukvara.

  • Medlem
  • 2016-11-24 20:06

Nu är det bra pris på QC35, men funderar på att köpa Sony MDR-1000X i stället, vilken ska man välja? Märker man av brusreduceringen/låter det? MDR-1000X har fler funktioner men det kan inte motivera den höjda prislappen nu, så det är ljud och komfort som avgör. Vilken är bäst? Har även hört att brusreduceringen kan vara obehaglig och att man hör tinitusljuden mer med brusreduceringen, någon annan som upplever det?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-11-25 10:04
Ursprungligen av WiFi:

Nu är det bra pris på QC35, men funderar på att köpa Sony MDR-1000X i stället, vilken ska man välja? Märker man av brusreduceringen/låter det? MDR-1000X har fler funktioner men det kan inte motivera den höjda prislappen nu, så det är ljud och komfort som avgör. Vilken är bäst? Har även hört att brusreduceringen kan vara obehaglig och att man hör tinitusljuden mer med brusreduceringen, någon annan som upplever det?

Sony MDR-1000X har jag ingen erfarenhet av men QC35 är rent magiska. Jag har faktiskt inget negativt att säga om dem över huvud taget och jag har väl haft mina i några månader nu.

Ursprungligen av zinned:

Sony MDR-1000X har jag ingen erfarenhet av men QC35 är rent magiska. Jag har faktiskt inget negativt att säga om dem över huvud taget och jag har väl haft mina i några månader nu.

Som jag skrev i en annan tråd, så står jag inför valet mellan Sony och Bose. Alla tester säger samma sak: Sony ger ett bättre ljud och har bättre NC.

Men... Jag har fått fram väldigt lite information om mikrofonljud och hur bra det går att göra ett samtal i Sony-lurarna. Något som jag vet att Bose:arna klarar av galant.

Idag kostar Bose QC35 endast 3190,- på Proshop. Micken är avgörande, men jag köper ju hellre något som är "bäst på allt" även om det är dyrare...

Så om någon vet om det ÄR bra mickljud på Sony-lurarna vore jag tacksam för input.

  • Medlem
  • 2016-11-25 17:18
Ursprungligen av zinned:

Sony MDR-1000X har jag ingen erfarenhet av men QC35 är rent magiska. Jag har faktiskt inget negativt att säga om dem över huvud taget och jag har väl haft mina i några månader nu.

Jag slog till 3190 kr är ett väldigt bra pris. Tack för att du svarade!

Har läst några recensioner från folk som provar förhandsversioner av Airpods som skriver att dom är sjukt bra för priset och att det nästan är svårt att tappa dom etc.
Tyvärr kommer jag inte ihåg var och vem, men kommer nog att prova dom var det lider.

  • Medlem
  • 2016-11-25 19:17

Själv väntar jag på Beats X.
Den har ju W1-chippet. Och "senilsnöret" i nacken minskar risken för att man tappar bort dem när/om de trillar ur öronen.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2016-11-28 19:02
Ursprungligen av gneken:

Sony MDR-1000X
+Trycket mot huvudet från NC inte lika stark som QC35, vilket gör det mer behagligt.

Ursprungligen av gneken:

Bose QuietComfort 35
- Störst tryck från NC på dessa. Jag personligen är rätt känslig, och blir åksjuk av NC då kroppen inte hunnit vänja sig än. Trycket från QC35 förvärrar allt, kan även känna lite huvudverk av trycket.

Jag får huvudvärk av QC35 men trodde tidigare att det beror på att lurarna fysiskt klämmer åt en blodådra ovanför örat. Nu när jag testar så känns det faktiskt helt annorlunda att ha dem på sig utan NC igång så det kanske inte handlar om det fysiska trycket då.

Ursprungligen av gneken:

- Sträcker du upp armen över höger kåpa kan ljudet brytas lite snabbt.

Det märkte jag typ tio sekunder innan jag läste ditt inlägg!

Ursprungligen av Dalle:

Östgötska FTW! Det där klippet gjorde min kväll!

  • Medlem
  • 2016-11-29 20:57

Kan varmt rekommendera QC35! Toppen ljud, men man kan känna ett lätt tryck av brusreduceringen.

Sugen på ett par MDR-1000 eller ett par AirPods, är orolig att Sony lurarna klämmer mina öron/huvud. Tror inte att jag kommer att kunna testa dem innan köp i Örnsköldsvik.

  • Medlem
  • 2016-11-30 11:51

Ni med QC35, jag måste dra reglaget väldigt långt till höger för att höra ljudet på en bra nivå, behöver ni göra samma sak? När jag hade vanliga earpods räckte det att hålla sig till vänster, märkligt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-11-30 12:46
Ursprungligen av WiFi:

Ni med QC35, jag måste dra reglaget väldigt långt till höger för att höra ljudet på en bra nivå, behöver ni göra samma sak? När jag hade vanliga earpods räckte det att hålla sig till vänster, märkligt.

Du menar ljudvolymen? Det beror ju lite på vad man önskar för stunden, vilket "humör" ens öron är på, men generellt brukar jag väl ha den strax över mitten.

Bevaka tråden