Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nån som uppgraderat Cube?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det nån därute som har uppgraderat sin Cube? Vad har ni uppgraderat, var fick ni tag på grejorna, var det svårt att montera och framför allt - blev resultatet/snabbheten som ni hade förväntat er?

Kom gärna med lite synpunkter och tips om detta, för kuben vill man ju inte gärna byta ut.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-25 18:08

Bytte grafikkortet själv (till ett GeForce 2MX) för QE. Det gick utan problem. Däremot behövde jag hjälp med Sonnets 800MHz G4-uppgradering. Speciellt den uppgraderingen (från 450MHz) gjorde stor skillnad. Nu kan du få ännu mera sprutt. Rekommenderas. Kolla med Macoteket. Funderar på bättre HD nu.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2003-08-25 18:13

Jag är på väg att köpa en DVD-R (+DVD-RAM på köpet beroende på firmware) i form av en Panasonic slot loading UL-815 som skall passa som handen i handsken i Kuben. Finns i staterna för 280 dollar, men borde gå att köpa i Sverige. Modellen är samma som sitter i rätt många PB G4. Jag skall köpa två stycken. Om fler vill hänga på så skicka ett mail. Det blir lite billigare då, förhoppningsvis.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2003-08-25 18:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av KalleG
Bytte grafikkortet själv (till ett GeForce 2MX) för QE. Det gick utan problem. Däremot behövde jag hjälp med Sonnets 800MHz G4-uppgradering. Speciellt den uppgraderingen (från 450MHz) gjorde stor skillnad. Nu kan du få ännu mera sprutt. Rekommenderas. Kolla med Macoteket. Funderar på bättre HD nu.

Har hört ("hört" hepp!) att den annars ljudlösa Kuben börja låta om man processoruppgraderar. Betydligt snabbare än 800 MHz finns ju annars. Kolla in på www.cubeowner.com. 1,25MHz går, och till och med dubbla processorer om man vill mecka lite själv...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-25 18:33

Jo, det låter lite om man lägger örat intill, men inget att bråka om. Men det beror på hur ljudmiljön är där du har kuben förstås. Min kub på jobbet hörs inte, då låter kopieringsmaskinen i korridoren mer, eller min extern fw-hd. Eller den interna hd:n för den delen. Skillnaden är knappt märkbar är min slutsats. Men har du större krav än så, så... Det är fortfarande den tystaste datorn på jobbet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-25 18:34

Jag har snart gjort allt jag orkar...

Grafikkort: Radeon 7500. Bökigt att få tag på, och de som hade ett tog bra betalt. Installationen var enkel -- man monterar bara av "täckplåten" bak på kortet. Upplever det som betydligt snabbare än original-Radeonkortet och dessutom är det fläktlöst.

Processor: Sonnet 1.25 GHz. Mycket skruva men nästan dubbelt så snabb burk över lag. Fläkten är faktiskt ganska tyst, åtminstone väsnas den inte som fläkten på Radeonkortet gjorde.

Hårddisk: Seagate Barracuda 80GB. Tyst och snabb, rekommenderas.

Sammanfattningsvis blir det troligen aldrig nån fantastisk spelmaskin av Kuben men med de här uppgraderingarna känns den nästan lika pigg som den D867 jag kör på jobbet.

1
Bevaka tråden