Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Iphone 7 börjar brinna - förstör bil

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .

En Iphone 7-användare i Australien har fått sin bil förstörd efter att telefonen legat under en hög kläder som fattat eld.

Läs hela artikeln här

Hmmm...

Man tar en pryl som har en tendens att bli lite varm då och då...
Och virar in den i ett par byxor...
Och lägger den sedan under några andra kläder...
I en bil som står vid en strand, förmodligen i direkt sol...

...och sen blir man överraskad när det börjar brinna???

"...Store the device where the temperature is between -20º and 45º C (-4º to 113º F). Don’t leave the device in your car, because temperatures in parked cars can exceed this range..." (https://support.apple.com/en-us/HT201678)

Bara en idiot som vill ha sina "15 minutes of fame", eller Samsung-fan som desperat försöker få Apple att framstå i dålig dager.

Är detta 99mac eller Aftonbladet?

  • Medlem
  • 2016-10-21 16:33
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hmmm...

Man tar en pryl som har en tendens att bli lite varm då och då...
Och virar in den i ett par byxor...
Och lägger den sedan under några andra kläder...
I en bil som står vid en strand, förmodligen i direkt sol...

...och sen blir man överraskad när det börjar brinna???

"...Store the device where the temperature is between -20º and 45º C (-4º to 113º F). Don’t leave the device in your car, because temperatures in parked cars can exceed this range..." (https://support.apple.com/en-us/HT201678)

Bara en idiot som vill ha sina "15 minutes of fame", eller Samsung-fan som desperat försöker få Apple att framstå i dålig dager.

Är detta 99mac eller Aftonbladet?

Lika seriöst som när en Note 7 skulle ha eldat upp en jeep i Florida. Det var ju falskt så det visslade

Nu har Apple 5 utredningar gällande överhettning av iPhone 7. Inte i närheten av Note 7 naturligtvis men hur många till innan man inte får ta med dem på flygplanet

Ursprungligen av PaO:

Nu har Apple 5 utredningar...

Om du räknar in det här fallet bland de 5, så kan du genast ändra det till 4.

Har man förvarat telefonen långt utanför det tillåtna temperaturintervallet så får man skylla sig själv.

  • Medlem
  • 2016-10-21 17:50
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om du räknar in det här fallet bland de 5, så kan du genast ändra det till 4.

Har man förvarat telefonen långt utanför det tillåtna temperaturintervallet så får man skylla sig själv.

Javisst precis som att ca 25 procent av Note 7 bränderna var bogus men det struntar media fullständigt i. Skulle det brinna oavsett klantighet 3 till 4 stycken iPhone 7 de närmaste dagarna så är media över dem som hyenor

  • Medlem
  • 2016-10-21 18:24
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hmmm...

Man tar en pryl som har en tendens att bli lite varm då och då...
Och virar in den i ett par byxor...
Och lägger den sedan under några andra kläder...
I en bil som står vid en strand, förmodligen i direkt sol...

...och sen blir man överraskad när det börjar brinna???

"...Store the device where the temperature is between -20º and 45º C (-4º to 113º F). Don’t leave the device in your car, because temperatures in parked cars can exceed this range..." (https://support.apple.com/en-us/HT201678)

Bara en idiot som vill ha sina "15 minutes of fame", eller Samsung-fan som desperat försöker få Apple att framstå i dålig dager.

Är detta 99mac eller Aftonbladet?

Det står inget via länken att den kan börja brinna, och mobiler brinner normalt inte överhuvudtaget, så varför skulle man inte bli förvånad om den började göra det ändå?

  • Medlem
  • 2016-10-21 18:27
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

...
Har man förvarat telefonen långt utanför det tillåtna temperaturintervallet så får man skylla sig själv.

Som sagt, varför det? Apple skriver inte ett ord om brandfara.

Ja, lite enkel slutledningsförmåga och sunt förnuft, kanske.

En apparat som i sig själv utvecklar värme, som förvaras inlindad i tyg, på en plats där det är långt över tillåten användningstemperatur är väl en ekvation som de flesta skulle undvika.

  • Medlem
  • 2016-10-21 18:42
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, lite enkel slutledningsförmåga och sunt förnuft, kanske.

En apparat som i sig själv utvecklar värme, som förvaras inlindad i tyg, på en plats där det är långt över tillåten användningstemperatur är väl en ekvation som de flesta skulle undvika.

Tror du inte att Apple skulle skriva att det föreligger brandfara om mobilen förvaras så? Att mobilen börjar brinna är ingen naturlig konsekvens av felaktig förvaring. Det vore hårresande! Jag tror mer på ett felaktigt batteri. Knappast någon annan komponent i alla fall.

Ursprungligen av Alix:

Tror du inte att Apple skulle skriva att det föreligger brandfara om mobilen förvaras så?

Nej, det tror jag inte. De kan inte nämna alla möjliga kombinationer av olämplig förvaring. Inte ens i USA, där man har varningsskyltar på allt.

För det handlar ju om en kombination. Varm pryl + tyg + het bil. Och vi har ingen aning vilka olika tyg det rörde sig om. Det var kanske något väldigt lättantändligt.

Försök till liknelse:
Skulle en läkemedelstillverkare vara tvungen att ange alla saker som kan hända om man tar deras medicin i kombination med någon av alla andra mediciner i världen? Skulle bli ganska långa listor.

Ursprungligen av Alix:

...ingen naturlig konsekvens av felaktig förvaring...

Jo, den här kombinationen av felaktig förvaring kan lätt leda till brand.

Ursprungligen av Alix:

...Att mobilen börjar brinna...

Det behöver inte vara telefonen som har börjat brinna. Det kan lika gärna vara tyget i något av klädesplaggen som telefonen låg i och under.

  • Medlem
  • 2016-10-21 19:02
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, det tror jag inte. De kan inte nämna alla möjliga kombinationer av olämplig förvaring. Inte ens i USA, där man har varningsskyltar på allt.

Jo, den här kombinationen av felaktig förvaring kan lätt leda till brand.

Det behöver inte vara telefonen som har börjat brinna. Det kan lika gärna vara tyget i något av klädesplaggen som telefonen låg i och under.

Ja, jag vet inte vad jag ska svara på sådant. Jag får nöja mig med: Trevlig helg!

  • Medlem
  • 2016-10-21 19:04
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

... Skulle en läkemedelstillverkare vara tvungen att ange alla saker som kan hända om man tar deras medicin i kombination med någon av alla andra mediciner i världen? Skulle bli ganska långa listor. ...

Ja, det måste de faktiskt, och det sker också. Fler mediciner läggs till när man upptäcker det. Men det är en annan historia, kanske.

  • Medlem
  • 2016-10-21 19:21
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Är detta 99mac eller Aftonbladet?

Med tanke på rapporteringen så vore 99Samsung ett bättre namn. Det handlar mindre och mindre om Apple på detta forum. Men förstår vad du menar.

Ursprungligen av Alix:

Ja, det måste de faktiskt, och det sker också. Fler mediciner läggs till när man upptäcker det. Men det är en annan historia, kanske.

Mmmm... Det skulle ju inte bli så många miljarder kombinationer att testa. Det är väl självklart att man testar det... Jo, tjena...

  • Medlem
  • 2016-10-21 19:32
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Mmmm... Det skulle ju inte bli så många miljarder kombinationer att testa. Det är väl självklart att man testar det... Jo, tjena...

Det fungerar som så att vården rapporterar in såväl biverkningar som att kombinationer krockar med varandra. Läkemedelsföretagen ska då skriva upp det på sina bipacksedlar. Exempel här. Ju längre lista, desto längre har läkemedlet funnits på marknaden, är tumregeln.

Ok, då struntar vi i liknelsen. Glöm den.

Men jag anser fortfarande till 100% att det inte är Apple skyldighet att behöva varna för att – en varm pryl, inlindad i brännbart material, instoppad under mer brännbart material, i en het bil – kan utgöra en brandfara. Den faran inser man själv (men uppenbarligen inte alla).

  • Medlem
  • 2016-10-21 20:48

Jag för min del tycker att det är konstigt att Apple upplyser om vad som händer om mobilen blir överhettad, men inte att den kan utgöra en brandfara, direkt eller indirekt. Slutsatsen jag drar är att Apple inte anser att mobilen ska utgöra någon brandfara överhuvudtaget. Och därför skriver de heller inget om det.

Det ska räcka med att säga att den inte får användas i miljöer där temperaturen ligger utanför ett angivet intervall.

De ska inte behöva räkna upp alla orsaker varför man inte får.

Du tycker att de borde göra det. Jag tycker inte att de borde göra det. Ingen av oss lär väl ändra sig, så vi kan väl lämna det där.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-10-21 21:12
Ursprungligen av Alix:

Som sagt, varför det? Apple skriver inte ett ord om brandfara.

Allt är en brandfara vid rätt (fel) temperatur.
Googlade lite och ett svenskt test visade på 85 grader i bilen vid sol och 22 grader ute efter ett tag.
Kan tänka mig att det blir en bra bit högre i Australien.
Den har alltså förvarats inlindad i något brännbart i troligen mer än dubbla rekommenderade max temperatur.

  • Medlem
  • 2016-10-21 21:13
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det ska räcka med att säga att den inte får användas i miljöer där temperaturen ligger utanför ett angivet intervall. ...

Apple skriver inte så. De skriver att den ska förvaras inom ett visst temperaturintervall, och att den därmed inte förvaras i en bil. De skriver sedan vad som kan hända om den blir överhettad och ger råd om att man ska slå av den för att den sedan ska fungera normalt igen. De säger inget om att "den inte får användas i miljöer där temperaturen ligger utanför ett angivet intervall."

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det ska räcka med att säga att den inte får användas i miljöer där temperaturen ligger utanför ett angivet intervall.

De ska inte behöva räkna upp alla orsaker varför man inte får.

Du tycker att de borde göra det. Jag tycker inte att de borde göra det. Ingen av oss lär väl ändra sig, så vi kan väl lämna det där.

Sammantaget kan jag ju då heller inte ställa upp på din beskrivning av min position i frågan, eftersom den baseras på ett felaktigt antagande om vad Apple skriver i sin artikel. Även om antagandet hade varit riktigt hade jag inte kunnat gå med på vad du anser är min åsikt. Jag har inte skrivit att jag anser att de ska "behöva räkna upp alla orsaker varför man inte får. [använda den utanför angivet intervall]".

  • Medlem
  • 2016-10-21 21:17
Ursprungligen av Json_81:

Allt är en brandfara vid rätt (fel) temperatur.
Googlade lite och ett svenskt test visade på 85 grader i bilen vid sol och 22 grader ute efter ett tag.
Kan tänka mig att det blir en bra bit högre i Australien.
Den har alltså förvarats inlindad i något brännbart i troligen mer än dubbla rekommenderade max temperatur.

Eftersom Apple säljer sina mobiler i Australien så vet de naturligtvis om att mobilen skulle kunna utgöra en brandfara där. Jag tror inte det blir mycket svalare i en bil i Kalifornien, för övrigt. Det enda rimliga svaret är att Apple inte anser att mobilen är brandfarlig under de förutsättningar som nämns i artikeln.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-10-21 21:24
Ursprungligen av Alix:

Eftersom Apple säljer sina mobiler i Australien så vet de naturligtvis om att mobilen skulle kunna utgöra en brandfara där. Jag tror inte det blir mycket svalare i en bil i Kalifornien, för övrigt. Det enda rimliga svaret är att Apple inte anser att mobilen är brandfarlig under de förutsättningar som nämns i artikeln.

Nej, de anser att den inte ska förvaras i temperaturer över 45 grader.

Så det spelar ingen roll om det så är 1000 grader i bilarna i Kalifornien, telefonen ska inte förvaras där heller.

  • Medlem
  • 2016-10-21 21:30
Ursprungligen av Json_81:

Nej, de anser att den inte ska förvaras i temperaturer över 45 grader.

Så det spelar ingen roll om det så är 1000 grader i bilarna i Kalifornien, telefonen ska inte förvaras där heller.

Nej, men det var inte det jag avsåg. Jag menar att Apple inte anser att mobilen blir en brandfara i en parkerad bil, oavsett temperatur. I annat fall hade de skrivit det. Jag kan inte förstå varför det skulle vara en orimlig slutsats. Den omvända slutsatsen är nämligen ytterst märklig, den att Apple skulle veta om att den utgör en brandfara i en stekhet bil men inte skriver det i sin artikel där de just nämner att mobilen inte ska förvaras i en bil.

Ursprungligen av Alix:

Nej, men det var inte det jag avsåg. Jag menar att Apple inte anser att mobilen blir en brandfara i en parkerad bil, oavsett temperatur. I annat fall hade de skrivit det.

Nej, Apple behöver inte skriva det, vad de än anser. Det räcker att de anger en maxtemperatur som telefonen får förvaras i.

  • Medlem
  • 2016-10-21 22:02
Ursprungligen av Fibber:

Nej, Apple behöver inte skriva det, vad de än anser. Det räcker att de anger en maxtemperatur som telefonen får förvaras i.

Jag har inte påstått att de behöver skriva det.

Börjar bli jobbigt. Hoppas det finns trevligare saker att älta en fredagskväll. Om vi avvaktar kanske vi får besked vad som hände i Australien - om det hände. Nu skall jag bada bastu - utan min iPhone 7....... ?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-10-22 10:28

Det skulle förvåna mej mycket om tyg börjar brinna under 200 °C. Vad kan det bli i en bil i solgasset? Under 100, troligen snarare 80-85.
Hur varm blir en telefon inuti? Troligen sällan över 65. Alltså är telefonen svalare än omgivningen (så om något skulle den kyla omgivningen i detta fall). Skulle telefonen ligga i en väldigt varm omgivning, ska den slå av sej (det kommer ju en gul varningstriangel om det).
Nästa gång jag ska bada bastu ska jag ta med mej en av mina avdankade iPhones. Jag är helt övertygad om att den inte kommer att börja brinna.
Antingen var det något annat som antände, eller så var det ett dåligt batteri. Jag tror på det senare, bilden tyder mer på "inre" brand än yttre.

  • Medlem
  • 2016-10-22 10:34
Ursprungligen av kenjon:

Det skulle förvåna mej mycket om tyg börjar brinna under 200 °C. Vad kan det bli i en bil i solgasset? Under 100, troligen snarare 80-85.
Hur varm blir en telefon inuti? Troligen sällan över 65. Alltså är telefonen svalare än omgivningen (så om något skulle den kyla omgivningen i detta fall). Skulle telefonen ligga i en väldigt varm omgivning, ska den slå av sej (det kommer ju en gul varningstriangel om det).
Nästa gång jag ska bada bastu ska jag ta med mej en av mina avdankade iPhones. Jag är helt övertygad om att den inte kommer att börja brinna.
Antingen var det något annat som antände, eller så var det ett dåligt batteri. Jag tror på det senare, bilden tyder mer på "inre" brand än yttre.

Bra sammanfattning

Då alla världens ögon efter Note 7 fadäsen är riktade mot brinnande telefoner generellt så undrar man vad som händer om en iPhone 7 börjar brinna på ett flygplan den närmaste tiden

Skrämmande

Vi kanske får thermo påsar att stoppa mobiler i när vi flyger till sist

Pumpar man planeten full med miljarders elektroniska manicker med batterier så kommer ett visst antal alltid att brinna upp. Det är ren matematik.
Det brinner också upp ett antal bilar varje år - en del sprillenya - ty dessa finns också i miljarders.
Hade all en smartwatch istället för vanliga klockor så skulle det också börja brinna ett gäng smartwatches varje år.
När alla har robotdammsugare kommer det att brinna upp ett gäng robotdammsugare varje år.
Matematik.

Ursprungligen av Json_81:

Allt är en brandfara vid rätt (fel) temperatur.
Googlade lite och ett svenskt test visade på 85 grader i bilen vid sol och 22 grader ute efter ett tag.
Kan tänka mig att det blir en bra bit högre i Australien.
Den har alltså förvarats inlindad i något brännbart i troligen mer än dubbla rekommenderade max temperatur.

Nej inte dubbla rekommenderade max temperatur! Gå från 45° C till 85° C är en ökning med drygt 13% och inte en fördubbling!

Bevaka tråden