Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låtar på iTunes bibliotek/MP3?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska överföra/kopiera ett antal låtar till en MP3 player. Jag undrar om det är MP3 format på låtarna som finns i mitt i iTunes bibliotek. Om inte så måste jag omvandla dom dock vill jag har kvar originalet i så fall. Hur ska jag göra?
ps: @Barbapappa_86 samt @JesperOhlsson m fl. - Har googlat för att söka svar men hittar inget intressant!

Högerklicka på låten och välj "Visa i Finder" eller motsvarande (sitter på jobbdatorn med Windows just nu).

En bra start kan vara att testa att överföra dem och se om det går eller inte. Vore även bra om du berättar vilken MP3-spelare du har så att vi kan hjälpa dig med eventuella följdfrågor. Version på macOS och iTunes hade också varit bra, förutsatt att du kommer med följdfrågor då som sagt.

Här kanske du finner lite intressant information gällande konvertering, om du nu behöver det: https://support.apple.com/sv-se/HT204310

Ursprungligen av calinou:

...Har googlat för att söka svar men hittar inget intressant!

Inget intressant? Man kan hitta mycket intressant med väldigt enkla Googlingar.

Google - iTunes konvertera
Google - iTunes visa filformat

Nu har jag gjort enligt era länkar och omvandlat ett antal filer till mp3. Ska man återställa som det var med formatet innan (i inställningar)? Jag kommer inte ihåg var det var för format. Kan det vara AAC? Hur vet man att det har blivit mp3? Det står MPEG-ljudfil i info.
Sedan ska jag hämta dessa filer på skrivbordet. Hur flyttar man dom där?

Ursprungligen av calinou:

Nu har jag gjort enligt era länkar och omvandlat ett antal filer till mp3. Ska man återställa som det var med formatet innan (i inställningar)? Jag kommer inte ihåg var det var för format. Kan det vara AAC? Hur vet man att det har blivit mp3? Det står MPEG-ljudfil i info.
Sedan ska jag hämta dessa filer på skrivbordet. Hur flyttar man dom där?

Varför vill du ändra tillbaka?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Varför vill du ändra tillbaka?

Då struntar jag i det. Nu har jag märkt att man kan välja "visa i Finder". Då ska jag prova lägga dom i Finder och hämta dom därifrån.

Ursprungligen av calinou:

...Ska man återställa som det var med formatet innan (i inställningar)? Jag kommer inte ihåg var det var för format. Kan det vara AAC?

Om du inte har ändrat den tidigare, så var den nog inställd på AAC, ja.

Men du måste inte ändra tillbaka det nu. Det spelar ingen roll vad där står förrän nästa gång du ska importera eller konvertera något.

Ursprungligen av calinou:

...Hur vet man att det har blivit mp3? Det står MPEG-ljudfil i info.

Du ser att filnamnet slutar på ".mp3".

Ursprungligen av calinou:

...Sedan ska jag hämta dessa filer på skrivbordet. Hur flyttar man dom där?

Varför på Skrivbordet? Det spelar väl ingen roll vilken mapp de ligger i när du ska kopiera dem till MP3-spelaren.

Och du hade kanske kunnat få mer och fler konkreta tips om du hade berättat vad det är för MP3-spelare (som du ombads berätta redan i inlägg 2).

Ursprungligen av calinou:

...Då ska jag prova lägga dom i Finder och hämta dom därifrån.

Du behöver inte "lägga" dem i Finder. De finns ju redan där. Bara välj "Visa i Finder" så kan du kopiera dem till MP3-spelaren därifrån.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om du inte har ändrat den tidigare, så var den nog inställd på AAC, ja.

Men du måste inte ändra tillbaka det nu. Det spelar ingen roll vad där står förrän nästa gång du ska importera eller konvertera något.

Du ser att filnamnet slutar på ".mp3".

Varför på Skrivbordet? Det spelar väl ingen roll vilken mapp de ligger i när du ska kopiera dem till MP3-spelaren.

Och du hade kanske kunnat få mer och fler konkreta tips om du hade berättat vad det är för MP3-spelare (som du ombads berätta redan i inlägg 2).

Du behöver inte "lägga" dem i Finder. De finns ju redan där. Bara välj "Visa i Finder" så kan du kopiera dem till MP3-spelaren därifrån.

Tack för alla svar! lyckades kopiera alla låtar och nu funkar det. Det är för en undervatten mp3 player. Bara lite strul att det är dubbletter i iTunes som måste sorteras och läggas i egen mp3 spellista. Hittar tyvärr inga egenskaper för filtyp som man kan se där uppe i kolumnen. Men det får jag väl ordna på något sätt.
Tack för all hjälp!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-10-21 09:30

Om någon annan läser tråden: De flesta "MP3-spelare" kan spela många filtyper, och ofta AAC-filer som iTunes normalt använder. Och då behöver man inte konvertera.

(AAC är inget Apple-specifikt format)

Ursprungligen av pesc:

...De flesta "MP3-spelare" kan spela många filtyper, och ofta AAC-filer som iTunes normalt använder. Och då behöver man inte konvertera.

Precis. Och därför fick TS tidigt i tråden frågan om vilken spelare det är. Tyvärr fick vi inget svar.

Om vi hade fått den informationen, så hade kanske resten av tråden blivit helt annorlunda, för det hade kanske visat sig att det inte behövdes någon konvertering.

Så en uppmaning till alla framtida frågeställare. Svara på alla mot- och kontrollfrågor! De ställs inte för att jäklas eller för att vara jobbiga, utan de ställs för att föra tråden framåt mot en lösning! Och tycker man att kontrollfrågorna är irrelevanta, så kan man säga det, och inte bara ignorera dem.

Ursäkta att jag har missat. Det är en Duo undervatten "mp3" player. Varför ska dom i så fall skriva specifik mp3?
Det står dock på bruksanvisningen att den stödjer bara mp3 och wma format. Därför undrade jag vad är det för format på iTunes låtar.
Hittade faktisk länken om hur man ska omvandla innan jag lade mitt inlägg men blev lite konfundersam över att man ska göra så komplicerat och invecklat därför tyckte jag att det var bättre att fråga här först så att man inte gör något fel.

Ursprungligen av calinou:

Hittade faktisk länken om hur man ska omvandla innan jag lade mitt inlägg men blev lite konfundersam över att man ska göra så komplicerat och invecklat därför tyckte jag att det var bättre att fråga här först så att man inte gör något fel.

Då är det bra om du också skriver det när du skapar din tråd.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Då är det bra om du också skriver det när du skapar din tråd.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Då är det bra om du också skriver det när du skapar din tråd.

Väldigt tacksam att få hjälp i synnerhet att du tar dig tid från jobbet men det känns jobbigt att du ska hela tiden läxa upp mig. Jag märker att det är andra som gör misstag och formulerar sig fel i trådarna men det är nästan aldrig att någon jagar upp dom för att påpeka alla fel dom gör. Det är nästan som att man inte vågar ställa frågor här om det ska fortsätta på det viset. Har inte bett dig att svara på mina frågor.

Ursprungligen av calinou:

Ursäkta att jag har missat...

Frågan finns i inlägg 2, och en påminnelse om frågan finns i inlägg 8, så du har missat dubbelt.

Ursprungligen av calinou:

...Det är en Duo undervatten "mp3" player...

Om man ska vara petig, så har du fortfarande inte berättat vilken det är. Men jag antar att du menar Finis Duo.

Ursprungligen av calinou:

...Varför ska dom i så fall skriva specifik mp3?...

Musikspelar-apparater kallas ofta mp3-spelare, även om de också kan spela andra format. En vedertagen benämning, helt enkelt.

Ursprungligen av calinou:

...Det är nästan som att man inte vågar ställa frågor här om det ska fortsätta på det viset. Har inte bett dig att svara på mina frågor.

Ta lärdom av kommentarerna. Försök tänka på dem nästa gång du ställer en fråga. Kommentarerna är för att hjälpa dig att få bättre och snabbare svar nästa gång - att få bättre flyt i trådarna. Kommentarerna är i utbildningssyfte, inte för att vara elak.

Tolka det inte som uppläxningar, utan som en liten knuff i rätt riktning.

Ursprungligen av calinou:

...andra som gör misstag och formulerar sig fel i trådarna men det är nästan aldrig att någon jagar upp dom för att påpeka alla fel dom gör...

Att vissa får kommentarer och andra "slipper undan" handlar kanske inte bara om misstaget i sig, utan kan också handla om hur ofta misstaget upprepas. Det kan också vara skillnad på vilken typ av misstag det är.

Senast redigerat 2016-10-21 14:25
Ursprungligen av calinou:

Väldigt tacksam att få hjälp i synnerhet att du tar dig tid från jobbet men det känns jobbigt att du ska hela tiden läxa upp mig. Jag märker att det är andra som gör misstag och formulerar sig fel i trådarna men det är nästan aldrig att någon jagar upp dom för att påpeka alla fel dom gör. Det är nästan som att man inte vågar ställa frågor här om det ska fortsätta på det viset. Har inte bett dig att svara på mina frågor.

Som Jesper skrev så är det givetvis inte för att vara elak. Men jag tror att du kan behöva ta till dig de tips du får då det är återkommande att du själv inte utforskar, ignorerar förslag etc. Ta dig gärna tid att läsa igenom inlägg med information i dina framtida trådar, utforska om du lyckas lösa det med den information du har fått, kanske du kan söka dig till den lilla del information som fattas. Man måste våga lite, annars lär man sig inte.

1
Bevaka tråden