Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS 10 - tips och trix

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-09-22 10:35

Användarhandbok för iPhone med iOS 10 finns både online och att ladda ner på iBooks. Båda på svenska.

Samma gäller för iPad på nätet och på iBooks, fast de finns ännu inte på svenska.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-09-27 00:08

Inställningarna blir bara fler och fler - ibland går det snabbare att söka sig fram än att navigera sig rätt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-14 11:57

Som Rene Ritchie pekar ut, om man trycker på knappen på Vila/Väckning så tänds skärmen och man riskerar inte att missa notifikationer, så som lätt händer med snabba TouchID.

Fler tips hittar du på Tips för iPhone.

Här är "kartan" till alla vyer i iOS10:

Bra initiativ med tråden!
Är väldigt nyfiken på Siri. Man hade velat ha en lista med alla kommandon på svenska men det verkar inte finnas.
Har en fråga här om någon kan svara.....Vad menas med "Om du vill prata med Siri håller du röstkommandoknappen på ratten nedtryckt tills du hör Siri-signalen"
https://help.apple.com/iphone/10/#/iphadacf96...

  • Medlem
  • 2016-10-15 11:07
Ursprungligen av calinou:

Bra initiativ med tråden!
Är väldigt nyfiken på Siri. Man hade velat ha en lista med alla kommandon på svenska men det verkar inte finnas.
Har en fråga här om någon kan svara.....Vad menas med "Om du vill prata med Siri håller du röstkommandoknappen på ratten nedtryckt tills du hör Siri-signalen"
https://help.apple.com/iphone/10/#/iphadacf96...

Det är relaterat till bilar, dvs en knapp på bilratten som aktiverar Siri. Antar att det är bilar som är byggda kring apples system(kommer inte ihåg vad det heter just nu.)

Såhär står det på sidan(jag får på engelska): "Siri Eyes Free

With Siri Eyes Free, you can use iPhone features in your car without looking at or touching iPhone"

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-20 22:28

Kanske inte iOS10 specifikt, men det går lika bra att importera bilder (även DNG) och film från en iOS enhet till en annan, som det går från en kamera med Camera Connection Kit. Mitt köpte jag på ebay kostar som en pinnglass.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-04-12 23:25

Shoppinglista är bra, då slipper man komma ihåg allt. Idag glömde jag dock en sak hemma. Just det, shoppinglistan.
Sambon, en av norra Europas bästa, messar såklart en bild till mig som står med handscannern redo.
Sen kommer kruxet. Att hålla mobilen i ena handen, upp och ner ur fickan, och bibehålla bilden på skärmen funkar dåligt. Det är som att varenda input får bort bilden som behöver ses i fullt format.
Så jag provade en ny grej idag: Märkning. Det är ickedestruktiv "kladd" på bilden. Man kan rita, lägga på text och ringa in saker. Eftersom det är i ett redigeringsläge så tar man sig bara där ifrån med tryck uppe i hörnen "Avbryt" och "Klar".
Dessutom kan man stryka saker. Visst det blir inte vacker, det kommer extra streck på bilden när man tar upp och ner mobilen ur fickan, men då har man ångrapilen längst ner till höger.

Själv trivs jag bäst med att låsa skärmen i upprätt läge, den vill gärna byta till landskap när man plockar varor med samma hand som mobilen…

Och hur kommer man till Märkning? Jo, öppna en bild, klicka på redigera-reglagen, klicka på cirkeln med tre prickar på rad, välj Märkning.

Ursprungligen av reboot81:

Shoppinglista är bra, då slipper man komma ihåg allt. Idag glömde jag dock en sak hemma. Just det, shoppinglistan.
Sambon, en av norra Europas bästa, messar såklart en bild till mig som står med handscannern redo.
Sen kommer kruxet. Att hålla mobilen i ena handen, upp och ner ur fickan, och bibehålla bilden på skärmen funkar dåligt. Det är som att varenda input får bort bilden som behöver ses i fullt format.
Så jag provade en ny grej idag: Märkning. Det är ickedestruktiv "kladd" på bilden. Man kan rita, lägga på text och ringa in saker. Eftersom det är i ett redigeringsläge så tar man sig bara där ifrån med tryck uppe i hörnen "Avbryt" och "Klar".
Dessutom kan man stryka saker. Visst det blir inte vacker, det kommer extra streck på bilden när man tar upp och ner mobilen ur fickan, men då har man ångrapilen längst ner till höger.

Själv trivs jag bäst med att låsa skärmen i upprätt läge, den vill gärna byta till landskap när man plockar varor med samma hand som mobilen…

Och hur kommer man till Märkning? Jo, öppna en bild, klicka på redigera-reglagen, klicka på cirkeln med tre prickar på rad, välj Märkning.

Tack för tipset, ganska smidigt och användbart för mina handskrivna göra-listor.

Ursprungligen av reboot81:

Shoppinglista är bra, då slipper man komma ihåg allt. Idag glömde jag dock en sak hemma. Just det, shoppinglistan.
Sambon, en av norra Europas bästa, messar såklart en bild till mig som står med handscannern redo.
Sen kommer kruxet. Att hålla mobilen i ena handen, upp och ner ur fickan, och bibehålla bilden på skärmen funkar dåligt. Det är som att varenda input får bort bilden som behöver ses i fullt format.
Så jag provade en ny grej idag: Märkning. Det är ickedestruktiv "kladd" på bilden. Man kan rita, lägga på text och ringa in saker. Eftersom det är i ett redigeringsläge så tar man sig bara där ifrån med tryck uppe i hörnen "Avbryt" och "Klar".
Dessutom kan man stryka saker. Visst det blir inte vacker, det kommer extra streck på bilden när man tar upp och ner mobilen ur fickan, men då har man ångrapilen längst ner till höger.

Själv trivs jag bäst med att låsa skärmen i upprätt läge, den vill gärna byta till landskap när man plockar varor med samma hand som mobilen…

Och hur kommer man till Märkning? Jo, öppna en bild, klicka på redigera-reglagen, klicka på cirkeln med tre prickar på rad, välj Märkning.

Här hemma använder vi appen påminnelser för våra handla-listor. En för vardagshandling och andra för sånt som behöver handlas när vi är i andra affärer typ bygg eller inredning. Funkar väldigt smidigt och båda har tillgång till listan och kan bocka bort saker man köpt.

Ursprungligen av Sledde:

Här hemma använder vi appen påminnelser för våra handla-listor. En för vardagshandling och andra för sånt som behöver handlas när vi är i andra affärer typ bygg eller inredning. Funkar väldigt smidigt och båda har tillgång till listan och kan bocka bort saker man köpt.

Använder appen enbart för enstaka tidspåminnelser med Siri. Är inte så bra på listor där. Det går snabbare att skriva för hand när det är sådana listor som fylls på vartefter.

1
Bevaka tråden