Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HJÄLP med nätverk!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min connection med nätet är så ostabilt.

Därför kontaktade vi en nätverks kille.

Han säger att mac oftast har problem att dela ut dhcp automatiskt. Samt att gigabit e kasst - oftast dåliga kort som är instoppade i macen.

Sen ville han att jag skulle ändra nätverkskortets hastighet.

som heter link speed mode / duplex och ändra detta till 10 half mode

hur gör man detta?

- vi har dessutom svårt att kunna skicka mail, men inte att ta emot mail.

är helt NOVIS på detta så all hjälp som kan fås är tacksam

Är nästan helt säker på att det svenska allt-i-allo-programmet Coctail fixar detta åt dig, så du slipper använda kommandon i terminalen.

Om det stämmer att Macens nätverkskort skulle vara dåliga får någon maskinvaru-snubbe svara på.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-25 15:11

Macens nätverkskort ställer in sig automatiskt efter vad som behövs. Alltså ska du inte behöva bry dig alls i några inställningar angående linkspeed. Sen är det inte Macen som delar ut dhcp(eller har du en mac som dhcp-server lokalk hemma hos dig?), utan det är en burk hos din ISP, som antagligen är problemet.

Sen att det skulle vara dåliga kort i Macar, det håller jag inte med om. Självklart finns det alltid bättre grejer, det kan man ju aldrig komma ifrån på datorer som går i serieproduktion.

Vad gäller eposten är det ett separat problem skulle jag tro. Vad har du för epost-leverantör? Är det samma som levererar Internet uppkopplingen? Att det går bra att skicka med inte ta emot, beror antaglingen på att det är två skiljda serverar som hanterar in och utgående post.

Men ge oss lite mer info. kring detta så ska vi nog kunna hjälpa dig.

Din nätverkkille verkar vara ännu en av dessa PC-nissar som yrar i nattmössan.

Ett mycket vanligare fel till ostabila nätverk är att man seriekopplar hubbar/switchar för många gånger. Ett typiskt kännetecken är att skrivare försvinner och dyker upp lite hipp som happ.

Internet -- Hubb 1 -- Hubb 2 -- Hubb 3 -- Hubb 4 -- Din dator

Ungefär så. Har du kollat det?

/Ola

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-08-25 15:31

Det låter som att det är nätverkskillen som är kass tycker jag.

Antingen har ni väldigt gamla Macar, eller så vet han ingenting om Mac, tycker jag det låter som.

Att köra nätverkskorten på 10 Mbit halv duplex låter enbart korkat. Eller har ni bara någon gammal usel 10 Mbits hub som inte klarar mer? Isf tycker jag att ni ska köpa en 100 Mbit switch.

Mailproblemet får du berätta mera om, det är möjligtvis inte så att du försöker skicka mail, sedan kollar du mail och försöker skicka igen, och andra gången går det? I så fall är det ditt epostprogram som skall ställas in att det skall logga in före det försöker skicka mail. Mailservern din är spärrad för relaying, dvs ingen får skicka mail via den som den inte vet vem det är. Det är en bra inställning och motverkar att spammare använder din server för att skicka miljoners spam.

/Ola

mailproblemet är sådant att vi tidigare hade isdn men att vi nu har bredband.

vi har för utgående epost:

mail1.telia.se

och enligt serverkillen så är det denne som gäller.

Vi har en 10 mbit hub dessvärre vilket kan jag tycka e korkat eftersom vi är en filmskola men men

och varför är alla nätverkskillar pc folk.

Citat:

Skrevs ursprungligen av draags
mailproblemet är sådant att vi tidigare hade isdn men att vi nu har bredband.

vi har för utgående epost:

mail1.telia.se

och enligt serverkillen så är det denne som gäller.

Vi har en 10 mbit hub dessvärre vilket kan jag tycka e korkat eftersom vi är en filmskola men men

och varför är alla nätverkskillar pc folk.

Byt utgående mailserver till mail1.telia.com så går det nog bättre.
Nätverkskille och PC mupp, brukar bli såhär då, nollkoll.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-25 16:10

Ibland kan firmware på tex. hub behöva uppdateras för att fungera klanderfritt. Kan vara värt att undersöka om den är hyfsat uppdaterad.

Angående DHCP så har ju många switchar/hubbar inbyggda sådana för att medge att flera stycken klienter delar på anslutningen bakom NAT. Switchen/hubben håller alltså den tilldelade IP:n på utsidan (från Telia DHCP) och bildar en egen serie på insidan (som oftast bygger på 192.168.X.X -serien).

Byt genast ut hubben mot en 100 Mbit/s switch.
Vi har svindyra Cisco switchar men jag rekommenderar switchar från HP. Livstids garanti, bra kvalitet och hälften så dyra.
Titta på tex. HP PROCURVE SWITCH 2324
Era problem har säkert kostat er mer redan än priset på en ny switch...:(

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pramborg
Byt utgående mailserver till mail1.telia.com så går det nog bättre.
Nätverkskille och PC mupp, brukar bli såhär då, nollkoll.

Byt nätverkskille också.

Citat:

Skrevs ursprungligen av draags
-- Han säger att mac oftast har problem att dela ut dhcp automatiskt.
-- Samt att gigabit e kasst
-- oftast dåliga kort som är instoppade i macen.
-- Sen ville han att jag skulle ändra nätverkskortets hastighet.

Har ni ingen låda med strumpor som ni kan sätta den killen att sortera...?
Gosh... ständigt nya clowner på nätverkstivolit...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-25 20:25

"PC-mupp" - ho ho he he hi hi! Måste vara precis samma PC-mupp som sa till mig att "Nä du, Macar funkar inte i nätverk. De använder ju fortfarande AppleTalk, och det är så pladdrigt."

1
Bevaka tråden