Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krönika: "Dags för Samsung att skrota Note 7"

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2016-10-11 21:44
Ursprungligen av HolyFather:

Ja, det är klart att Samsung drar in Note 7. De är ju ansvarsfulla, till skillnad från Apple.

Fem minuters googling ger

Iphone 6+ och 5:
http://www.kiro7.com/news/local/seattle-man-suffers-second-degree-burns-when-iphone-explodes-in-pocket/410919898

Iphone 6+:
https://www.yahoo.com/tech/iphone-explodes-catches-fire-student-back-pocket-131642093.html

Och några till, men jag länkar inte t.ex. exploderande Iphone 7 från Reddit pga tonen eller Iphone 7 med uppsvällt batteri pga omständigheterna.

Eftersom Iphone 5 och 6 drabbats, kommer troligen liknande rapporter för Iphone 7 och Iphone 7+.

Och då hoppas jag redaktionen är lika snabb på att kräva att Iphone skrotas?

Man kan ju inte jämföra så där. Det har hänt ett fåtal incidenter med Apple men inte alls i lika stor utsträckning som Samsung. Samsung lyckades ju även faila två gånger.

Ursprungligen av ekloev:

Redaktionen har skrivit om Iphone-modeller som exploderar, senast detta fall:
http://www.99mac.se/artikel/9340-iphone-7-bor...

Vi har hittills inte fått någon anledning till att kräva att en Iphone-modell ska skrotas eftersom det hittills handlat om enskilda fall som faller inom ramen för vanliga produktdefekter. Alla mobila enheter som använder högkapacitets-batterier dras med risken att enstaka batterier blir defekta och exploderar. Det har vi sett i allt från mobiltelefoner till plattor och datorer, från Apple såväl som Lenovo, Samsung, Dell och andra. Med Note 7 är det ett utbrett problem, till den grad att det är ett direkt produktfel som gör exploderande batteri till mer av en regel än ett undantag. Om en Iphone-modell exploderar i en sådan utsträckning att det är en fara för alla kunders hälsa och egendom kan du vara säker på att vi kommer kräva att den skrotas också.

Den länken är en av de jag sållade bort eftersom den spreds först på reddit och skrevs i en icke trovärdig ton, och för att återrapportörer uttryckt liknande skepticism. Men jag ser inte det i er återrapportering. (Bilden i den återfinns för övrigt även i länken som Pao hittade. Utfyllnadsmaterial, kanske.)

Så då har vi situationen att ni har skrivit flera gånger om Galaxy Note 7 och en gång om Iphone 7. Men jag hittade snabbt två länkar om Iphone 7. Är det kanske bara en fråga om att hitta fler, så är man uppe i jämförliga antal? På en sekund hittade jag en liknande story som din ovan på en annan modell https://www.reddit.com/r/Nexus6P/comments/4xsl1s/its_358am_and_my_nexus_6p_just_exploded/

Apropå antal, så behövs ju statistik för att säga att Galaxy Note 7 är särskilt drabbad, eftersom du här påstår att med högkapacitetsbatterier kommer den här risken oavsett modell. Slutsatsen skulle ju snarare vara att gå ut och varna för telefoner med högkapacitetsbatterier oavsett modell?

Samsungs siffra är att en telefon på 42000 riskerar att överhettas, men långt ifrån så många incidenter har rapporterats. Det beskrivs av dig som "mer regel än undantag"? Hur stor del av att "problemet är utbrett" är alltså fakta, och hur mycket är påståenden från de som skriver storys?

Du behöver ange en källa på antal incidenter tillsammans med din braskande rubrik. Jag påstår att du inte har tillgång till en sådan källa för att kunna säga att Iphone är mycket mindre drabbad.

Så vad gör vi nu? Det är ju inte bra att det säljs sådana här telefoner. Nu har jag ännu inte hittat någon bild på personskada för Note 7 som jag har för Iphone 5 och 6+, men man håller ju dem intill örat, så det känns som att det kommer komma en bild på någon som fått brännskador i ansiktet. Vilken modell ska bli först?

Ursprungligen av HolyFather:

Apropå antal, så behövs ju statistik för att säga att Galaxy Note 7 är särskilt drabbad, eftersom du här påstår att med högkapacitetsbatterier kommer den här risken oavsett modell. Slutsatsen skulle ju snarare vara att gå ut och varna för telefoner med högkapacitetsbatterier oavsett modell?

Samsungs siffra är att en telefon på 42000 riskerar att överhettas, men långt ifrån så många incidenter har rapporterats. Det beskrivs av dig som "mer regel än undantag"? Hur stor del av att "problemet är utbrett" är alltså fakta, och hur mycket är påståenden från de som skriver storys?

Du behöver ange en källa på antal incidenter tillsammans med din braskande rubrik. Jag påstår att du inte har tillgång till en sådan källa för att kunna säga att Iphone är mycket mindre drabbad

Om du efterlyser källor har vi (som du själv påpekar) skrivit om problemen med Note 7 ett antal gånger tidigare den här månaden. Vi källhänvisar och länkar till rapporter från nyhetsmedier som The Verge, Wall Street Journal, Reuters och Bloomberg. Vi länkar och hänvisar också till en rapport från kanadensiska regeringen och inte minst Samsung själva.

Det finns kort sagt ett rätt stort faktaunderlag för att problemen med Note 7 är utbredda, och beror på ett tillverkningsfel. Menar du att det inte är på det viset?

Vår ambition är att rapportera sakligt och korrekt om utbredda säkerhetsproblem bland konsumentprodukter, oavsett vem tillverkaren är. I det här fallet är det Samsung. Som också noterats bland tidigare kommentarer så är Andreas (som skrivit krönikan) själv en Samsung-användare, och har så varit sedan Galaxy S2.

  • Medlem
  • 2016-10-11 23:24

En viktig omständighet är att Samsung har infört säljstopp och återkallat alla enheter. Jag tror inte att det beror på 99Macs krönika eller andra mediers krav. Snarare på reaktioner från exempelvis flygbolag och drabbade kunder, särskilt de som utlovats och fått förment säkra utbytesprodukter. Det här fallet liknar inget annat. Svårare än så är det inte.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Om du efterlyser källor har vi (som du själv påpekar) skrivit om problemen med Note 7 ett antal gånger tidigare den här månaden. Vi källhänvisar och länkar till rapporter från nyhetsmedier som The Verge, Wall Street Journal, Reuters och Bloomberg. Vi länkar och hänvisar också till en rapport från kanadensiska regeringen och inte minst Samsung själva.

Det finns kort sagt ett rätt stort faktaunderlag för att problemen med Note 7 är utbredda, och beror på ett tillverkningsfel. Menar du att det inte är på det viset?

Vår ambition är att rapportera sakligt och korrekt om utbredda säkerhetsproblem bland konsumentprodukter, oavsett vem tillverkaren är. I det här fallet är det Samsung. Som också noterats bland tidigare kommentarer så är Andreas (som skrivit krönikan) själv en Samsung-användare, och har så varit sedan Galaxy S2.

Min uppfattning är att det totala antalet unika artiklar om exploderande batteriet oavsett märke är lågt. Jag uppskattar det till 20-talet det senaste året.

Jag uppskattar att jag hittade lika många unika nyhetsartiklar om exploderande batterier för Iphone 5, 6, och 7 som för S7, Note 7, och S6 Edge vid en snabb sökning - men det är ju inte research. Min replik till Andreas' inlägg var att research ej heller föregick hans påstående att det var "mer regel än undantag" för Note 7. Det är ju osant förstås, men den stora frågan är ju just hur utbrett det är. Och går man på känsla, så hur utbrett det känns påverkas av hur bred återrapporteringen är på de olika tekniksajterna och tidningarna som de flesta följer. Många av dessa har ingen källkritik alls, som t.ex. Reddit.

Iphone 7 är ju nätt och jämnt ute hos kunder, så vi får se hur brett incidenter återrapporteras. Jag hoppas naturligtvis att Iphone kommit tillrätta med detta och att Iphone 7 är en säkrare modell än 6 och 5 och bättre än konkurrenterna på detta.

Ursprungligen av Alix:

En viktig omständighet är att Samsung har infört säljstopp och återkallat alla enheter. Jag tror inte att det beror på 99Macs krönika eller andra mediers krav. Snarare på reaktioner från exempelvis flygbolag och drabbade kunder, särskilt de som utlovats och fått förment säkra utbytesprodukter. Det här fallet liknar inget annat. Svårare än så är det inte.

Det jag efterlyser är vad den uppfattningen är baserad på. Naturligtvis vill man inte ha exploderande nånting på flygplan, så det är en big deal i den nya terroristtiden vi lever i. Men hur många unika nyhetsartiklar handlar om flygplan? 1? 2? En snabb googling på "iphone explodes on airplane" ger 2 träffar för Iphone 6 bland de första resultaten. Då är det så att säga lika massiv statistik för 2 mobiltillverkare. Har ni återraporterat dem, och om inte, varför inte, om ni återrapporterar från ett Reddit-inlägg?

Det som jag inte hittar på den sökningen, är artikeln om utredning för att förbjuda Iphones på flygplan, som för Note 7. Det är klart avsaknaden av en sådan påverkar hur säker man uppfattar telefonen som.

Eftersom jag så lätt hittar exploderande telefoner av olika märken är då återigen frågan, vad är uppfattningarna "Note 7 ska skrotas" och "Iphone är säker än så länge" baserade på? Det måste ju bottna i research och inte i hur många som återrapporterar.

Är vi inte tillräckligt källkritiska? Följer vi bara det som kommer i våra flöden och som är sensationellt eller provocerande nog att dela? Det är en öppen fråga som är viktig, tycker jag.

Mot mig, som hittar exploderande telefoner så lätt, står en massiv publik som litar på deras nyhetskällor nog för att inte söka själva. Och då skapas en uppfattning som jag antagligen inte kan påverka, och jag uppfattas som provocerande.

Men troligen finns några läsare som inte känt till att Iphone exploderat på flygplan, och undrar varför de inte sett det skrivas upp braskande rubriker om dem, och kan tänka sig att en del av orsaken till att Samsung återkallar Note 7 inte är enbart statistik, utan att (som Andreas antyder i krönikan), de måste göra det för att det återrapporterats så brett.

  • Medlem
  • 2016-10-12 06:09
Ursprungligen av WiFi:

Man kan ju inte jämföra så där. Det har hänt ett fåtal incidenter med Apple men inte alls i lika stor utsträckning som Samsung. Samsung lyckades ju även faila två gånger.

Jag tror att många på forum och även vissa Samsung fientliga journalister framförallt i USA vill likställa att Note 7 och S7 telefonerna brinner upp lika mycket. S7 telefonerna brinner upp lika mycket som iPhone 6 / 7 telefoner. Dock kommer fokus att vara på säkerhet gällande alla mobiler efter detta. Därför har ju Apple startat en utredning varför några iPhone 7 börjat spontant antända senaste veckan

Ursprungligen av HolyFather:

Min uppfattning är att det totala antalet unika artiklar om exploderande batteriet oavsett märke är lågt. Jag uppskattar det till 20-talet det senaste året.

Jag uppskattar att jag hittade lika många unika nyhetsartiklar om exploderande batterier för Iphone 5, 6, och 7 som för S7, Note 7, och S6 Edge vid en snabb sökning - men det är ju inte research. Min replik till Andreas' inlägg var att research ej heller föregick hans påstående att det var "mer regel än undantag" för Note 7. Det är ju osant förstås, men den stora frågan är ju just hur utbrett det är. Och går man på känsla, så hur utbrett det känns påverkas av hur bred återrapporteringen är på de olika tekniksajterna och tidningarna som de flesta följer. Många av dessa har ingen källkritik alls, som t.ex. Reddit.

Iphone 7 är ju nätt och jämnt ute hos kunder, så vi får se hur brett incidenter återrapporteras. Jag hoppas naturligtvis att Iphone kommit tillrätta med detta och att Iphone 7 är en säkrare modell än 6 och 5 och bättre än konkurrenterna på detta.

Det jag efterlyser är vad den uppfattningen är baserad på. Naturligtvis vill man inte ha exploderande nånting på flygplan, så det är en big deal i den nya terroristtiden vi lever i. Men hur många unika nyhetsartiklar handlar om flygplan? 1? 2? En snabb googling på "iphone explodes on airplane" ger 2 träffar för Iphone 6 bland de första resultaten. Då är det så att säga lika massiv statistik för 2 mobiltillverkare. Har ni återraporterat dem, och om inte, varför inte, om ni återrapporterar från ett Reddit-inlägg?

Det som jag inte hittar på den sökningen, är artikeln om utredning för att förbjuda Iphones på flygplan, som för Note 7. Det är klart avsaknaden av en sådan påverkar hur säker man uppfattar telefonen som.

Eftersom jag så lätt hittar exploderande telefoner av olika märken är då återigen frågan, vad är uppfattningarna "Note 7 ska skrotas" och "Iphone är säker än så länge" baserade på? Det måste ju bottna i research och inte i hur många som återrapporterar.

Är vi inte tillräckligt källkritiska? Följer vi bara det som kommer i våra flöden och som är sensationellt eller provocerande nog att dela? Det är en öppen fråga som är viktig, tycker jag.

Mot mig, som hittar exploderande telefoner så lätt, står en massiv publik som litar på deras nyhetskällor nog för att inte söka själva. Och då skapas en uppfattning som jag antagligen inte kan påverka, och jag uppfattas som provocerande.

Men troligen finns några läsare som inte känt till att Iphone exploderat på flygplan, och undrar varför de inte sett det skrivas upp braskande rubriker om dem, och kan tänka sig att en del av orsaken till att Samsung återkallar Note 7 inte är enbart statistik, utan att (som Andreas antyder i krönikan), de måste göra det för att det återrapporterats så brett.

Någon skrev något om att 3 Note 7or om dagen brann, 2,5 miljoner ex såldes innan första recallen.
iPhone 6 såldes i runt 200 miljoner ex.
Kolla upp procenten på det och dina sökningar.

Mobilers batterier brinner emellanåt men Note 7an hade för högt odds.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-10-12 09:55
Ursprungligen av HolyFather:

Min uppfattning är att det totala antalet unika artiklar om exploderande batteriet oavsett märke är lågt. Jag uppskattar det till 20-talet det senaste året.

Jag uppskattar att jag hittade lika många unika nyhetsartiklar om exploderande batterier för Iphone 5, 6, och 7 som för S7, Note 7, och S6 Edge vid en snabb sökning - men det är ju inte research. Min replik till Andreas' inlägg var att research ej heller föregick hans påstående att det var "mer regel än undantag" för Note 7. Det är ju osant förstås, men den stora frågan är ju just hur utbrett det är. Och går man på känsla, så hur utbrett det känns påverkas av hur bred återrapporteringen är på de olika tekniksajterna och tidningarna som de flesta följer. Många av dessa har ingen källkritik alls, som t.ex. Reddit.

Iphone 7 är ju nätt och jämnt ute hos kunder, så vi får se hur brett incidenter återrapporteras. Jag hoppas naturligtvis att Iphone kommit tillrätta med detta och att Iphone 7 är en säkrare modell än 6 och 5 och bättre än konkurrenterna på detta.

Det jag efterlyser är vad den uppfattningen är baserad på. Naturligtvis vill man inte ha exploderande nånting på flygplan, så det är en big deal i den nya terroristtiden vi lever i. Men hur många unika nyhetsartiklar handlar om flygplan? 1? 2? En snabb googling på "iphone explodes on airplane" ger 2 träffar för Iphone 6 bland de första resultaten. Då är det så att säga lika massiv statistik för 2 mobiltillverkare. Har ni återraporterat dem, och om inte, varför inte, om ni återrapporterar från ett Reddit-inlägg?

Det som jag inte hittar på den sökningen, är artikeln om utredning för att förbjuda Iphones på flygplan, som för Note 7. Det är klart avsaknaden av en sådan påverkar hur säker man uppfattar telefonen som.

Eftersom jag så lätt hittar exploderande telefoner av olika märken är då återigen frågan, vad är uppfattningarna "Note 7 ska skrotas" och "Iphone är säker än så länge" baserade på? Det måste ju bottna i research och inte i hur många som återrapporterar.

Är vi inte tillräckligt källkritiska? Följer vi bara det som kommer i våra flöden och som är sensationellt eller provocerande nog att dela? Det är en öppen fråga som är viktig, tycker jag.

Mot mig, som hittar exploderande telefoner så lätt, står en massiv publik som litar på deras nyhetskällor nog för att inte söka själva. Och då skapas en uppfattning som jag antagligen inte kan påverka, och jag uppfattas som provocerande.

Men troligen finns några läsare som inte känt till att Iphone exploderat på flygplan, och undrar varför de inte sett det skrivas upp braskande rubriker om dem, och kan tänka sig att en del av orsaken till att Samsung återkallar Note 7 inte är enbart statistik, utan att (som Andreas antyder i krönikan), de måste göra det för att det återrapporterats så brett.

Antalet resultat efter en Google-sökning är inte indikativt för hur många enheter som har råkat ut för problemet. Det finns dessvärre ingen central statistik för telefoner som brunnit upp eller exploderat, men det säger sig självt att en telefon som blir återkallad och till slut nedlagd inom loppet av några månader lider av betydligt större problem än telefoner som varit ute på marknaden i flera år med utspridda rapporter om batteriproblem under dessa år. Innan Note 7 återkallades i september hade 92 fall av exploderande batterier rapporterats i USA, av dessa orsakade 26 fall personskador och 55 fall skada på egendom. Efter september har ett antal nya fall rapporterats. Eftersom det inte finns någon central statistik för hur ofta enskilda Iphone-modeller exploderat kan jag inte jämföra dessa, men ett hundratal allvarliga incidenter skedde inte efter lanseringen av någon Iphone-modell. Då hade flygbolagen förbjudit dessa också.

Men du har definitivt en poäng i att det är värt att påpeka att alla batterier i mobila enheter löper risken att explodera. Normalt sett brukar telefontillverkarna designa produkterna för att motverka dessa risker, något som Samsung verkar ha missat med Note 7. Flera rapporter hävdar att batteriet inte gavs tillräckligt mycket utrymme för att svälla, vilket litiumjon-batterier gör. Orsaken till att de korrigerade telefonerna med ny batteritillverkare exploderar verkar inte vara helt klart i skrivande stund.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-12 13:12
Ursprungligen av HolyFather:

…Nu har jag ännu inte hittat någon bild på personskada för Note 7 som jag har för Iphone 5 och 6+, men man håller ju dem intill örat, så det känns som att det kommer komma en bild på någon som fått brännskador i ansiktet.

Vill du se när det händer på film för att bli övertygad?

Att du får träffar på Google säger egentligen ingenting. Det som räknas är anmälda, undersökta och bekräftade incidenter samt vad konsumentsäkerthetsorgan förordar:

https://www.cpsc.gov/about-cpsc/chairman/elli...
http://www.healthycanadians.gc.ca/recall-aler...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-12 13:39
Ursprungligen av reboot81:

Men jag undrar varför Samsung ännu inte lagt upp mer info på sin hemsida, sista infon ärfrån 23:e sept.

Om du ändrar /se/ till /us/ i din svenska länk från 23 sept så länkar Samsung USA nu från sin exchange-sida till sin recall-sida.
http://www.samsung.com/us/note7recall/

Ingen svensk översättning än, men det är väl inte så bråttom i ett språkområde där inga Note 7 hann levereras.

Den här damen håller i en brinnande Note 7a på övervakningskamera ?

  • Medlem
  • 2016-10-12 22:36

Jag tror vi måste höja blicken lite
Note 7 var ett misslyckande annars hade jag mina jag avbokade idag i handen.
Hade Samsung bara gjort den 1 mm bredare och några tiondelar tjockare så kanske batteri fått plats och inte som nu kabom
Jag går tillbaka till min Note Edge och väntar in en S8 Pro med penna till våren.
Jag tror att hädanefter kommer Samsung att ha de säkraste telefoner på marknaden.
Det positiva är att vi konsumenter kommer att generellt säkrare lurar och slipper spontana bränder.
Apple har idag minst 3 pågående utredningar gällande batterier som exploderade på iPhone 7. Det är naturligtvis inte i närheten av Note 7 fadäsen men säg det till killen där hans iPhone 7 exploderade i hans ansikte.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-12 23:12
Ursprungligen av PaO:

Jag tror vi måste höja blicken lite
Note 7 var ett misslyckande annars hade jag mina jag avbokade idag i handen.
Hade Samsung bara gjort den 1 mm bredare och några tiondelar tjockare så kanske batteri fått plats och inte som nu kabom
Jag går tillbaka till min Note Edge och väntar in en S8 Pro med penna till våren.
Jag tror att hädanefter kommer Samsung att ha de säkraste telefoner på marknaden.
Det positiva är att vi konsumenter kommer att generellt säkrare lurar och slipper spontana bränder.
Apple har idag minst 3 pågående utredningar gällande batterier som exploderade på iPhone 7. Det är naturligtvis inte i närheten av Note 7 fadäsen men säg det till killen där hans iPhone 7 exploderade i hans ansikte.

O shit.
I ansiktet.

I elevens bakficka.
"I've had it for about six months. The only thing that was wrong with it was a simple crack, but I don't see a simple crack causing it to blow up in my pocket,"
-Tja om du böjer/punkterar ett mobilbatteri får du fyrverkeri.

I förpackningen. Som verkar ha utsatts för fysisk våld.

Ursprungligen av ekloev:

Antalet resultat efter en Google-sökning är inte indikativt för hur många enheter som har råkat ut för problemet. Det finns dessvärre ingen central statistik för telefoner som brunnit upp eller exploderat, men det säger sig självt att en telefon som blir återkallad och till slut nedlagd inom loppet av några månader lider av betydligt större problem än telefoner som varit ute på marknaden i flera år med utspridda rapporter om batteriproblem under dessa år. Innan Note 7 återkallades i september hade 92 fall av exploderande batterier rapporterats i USA, av dessa orsakade 26 fall personskador och 55 fall skada på egendom. Efter september har ett antal nya fall rapporterats. Eftersom det inte finns någon central statistik för hur ofta enskilda Iphone-modeller exploderat kan jag inte jämföra dessa, men ett hundratal allvarliga incidenter skedde inte efter lanseringen av någon Iphone-modell. Då hade flygbolagen förbjudit dessa också.

Men du har definitivt en poäng i att det är värt att påpeka att alla batterier i mobila enheter löper risken att explodera. Normalt sett brukar telefontillverkarna designa produkterna för att motverka dessa risker, något som Samsung verkar ha missat med Note 7. Flera rapporter hävdar att batteriet inte gavs tillräckligt mycket utrymme för att svälla, vilket litiumjon-batterier gör. Orsaken till att de korrigerade telefonerna med ny batteritillverkare exploderar verkar inte vara helt klart i skrivande stund.

Nej, det är därför jag uttryckligen skriver att det inte är research. Det som är intressant är antalet unika rapporter. Kan du hitta mer än en Note 7 som exploderat på ett flygplan? (Helt valfritt, det är bara av nyfikenhet från min sida.)

Eftersom krönikan handlar specifikt om Note 7 vill jag egentligen inte blanda in Apple annat än som tillverkare av extremt slimmade mobiler med stor skärm och högkapacitetsbatterier.

Men jag anser att avsaknad av statistik för Iphone är ett stort problem för de som lever och andas Iphone, nu i samband med Iphone 7.

Och även ur konsumentsäkerhetssynpunkt naturligtvis, även om turligt nog antalet incidenter med dessa >160 Wh Litiumbatterier är väldigt lågt än så länge.

Jag håller med Pao i detta om att det är positivt för oss konsumenter att detta har hänt.
Ingen tillverkare kommer vilja råka ut för det som hänt samsung med Note 7.
Allra minst samsung själva, för händer det igen är de körda.

  • Medlem
  • 2016-10-13 00:16
Ursprungligen av reboot81:

O shit.
I ansiktet.

I elevens bakficka.
"I've had it for about six months. The only thing that was wrong with it was a simple crack, but I don't see a simple crack causing it to blow up in my pocket,"
-Tja om du böjer/punkterar ett mobilbatteri får du fyrverkeri.

I förpackningen. Som verkar ha utsatts för fysisk våld.

Vad gäller sprickan anges inte var den befann sig. Om det var i glaset borde det kanske inte spela någon roll. Men en sådan stor mobil i bakfickan kan nog utsättas för avsevärt böjvåld.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-13 01:22

Det här kan sluta med att lagstiftarna ställer krav, tex hur mycket yttre våld ett batteri/telefon ska tåla. Kanske slutet på tunnare och tunnare mobiler?

  • Medlem
  • 2016-10-13 18:58
Ursprungligen av ekloev:

Oj, du får gärna uppdatera här när du får reda på hur det blir med din situation. På andra marknader har kunder erbjudits en annan telefon från Samsung eller andra märken, eller pengarna tillbaks, ska bli intressant att se hur Svenska operatörer hanterar situationen. Rimligtvis borde du kunna få tillbaks pengarna även för tillbehören, kan man hoppas i alla fall.

Telenor avbokade (naturligtvis) mina Note 7 (2 st en till min fru och en till Maestro) utan problem och får alla pengar tillbaks för telefonerna. Kan närsomhelst lägga på nya telefoner. Min deal var 2 st Note 7 med frihet 50 GB att dela på för 1200 kr i månaden. Tråkigt att Note 7 blev som det blev
Väntar och ser om det inte kommer en S8 Pro med penna nästa år. Webhallen och Amazon UK tar tillbaka alla tillbehör. Attans att jag aldrig fick testa batteriskalet med trådlösladdning och teleobjektiv skalet. Men det kommer säkert fler tillfällen.

Samsung har hanterat första återkallningen mycket bra medan andra rundan uselt med noll information de var säkert handfallna. Nu i eftermälet så lyfter de sig på nytt. De som har en Note 7 och lämnar tillbaka den får alla pengar tillbaka och ca1000 kr plus mellanskillnaden på en S7 eller S7 Edge. Annars får du ca 250 kr för att du lämnar tillbaka den förutom alla pengar för luren. Detta ser lite olika ut i olika länder.

Har haft många Samsung och är hooked on Note så innan jag hör att skrotar s-pen funktioner så avvaktar jag

Edit: Många i Sverige som fick sitt 500 kr kompensation giftcard från Samsung får behålla det

Senast redigerat 2016-10-13 19:09
  • Medlem
  • 2016-10-14 22:48

Det var väl väntat då den skrotades under dessa omständigheter

  • Medlem
  • 2016-10-14 23:10
Ursprungligen av PaO:

Det var väl väntat då den skrotades under dessa omständigheter

Mer eller mindre ja, men jag räknade inte med att myndigheterna skulle sätta regler för en enskild produkt. För mig var artikeln intressant i alla fall!

  • Medlem
  • 2016-10-15 00:27
Ursprungligen av WiFi:

Mer eller mindre ja, men jag räknade inte med att myndigheterna skulle sätta regler för en enskild produkt. För mig var artikeln intressant i alla fall!

Helt klart intressant ?
Men med tanke på den retur förpackning Samsung skickade ut till dem som köpt direkt av dem så blir det lätt farligt gods
Vet du om att ett företag i Sverige som köper ett lysrör har inga problem men när samma lysrör är förbrukat klassas det som farlig vara och får endast transporteras av godkänd transportör med tillstånd från länstyrelsen

Edit. Samma lysrör kan dock slängas in i bakluckan på en privat bil och köras runt med till återvinningstationen

Ursprungligen av PaO:

Helt klart intressant ?
Men med tanke på den retur förpackning Samsung skickade ut till dem som köpt direkt av dem så blir det lätt farligt gods
Vet du om att ett företag i Sverige som köper ett lysrör har inga problem men när samma lysrör är förbrukat klassas det som farlig vara och får endast transporteras av godkänd transportör med tillstånd från länstyrelsen

Edit. Samma lysrör kan dock slängas in i bakluckan på en privat bil och köras runt med till återvinningstationen

Det finns en hel del som är svårt att förstå... apropå lysrören:)

BTW: Undrar om Samsung anser att varumärket Note är förbrukat nu? Dvs nästa modell får ett annat namn?

  • Medlem
  • 2016-10-15 19:17
Ursprungligen av BlackSmp:

Det finns en hel del som är svårt att förstå... apropå lysrören:)

BTW: Undrar om Samsung anser att varumärket Note är förbrukat nu? Dvs nästa modell får ett annat namn?

Personligen tror jag att de lanserar S8 som planerat i samband med Barcelona. Note är känsligt och jag tror att det kommer typ en S8 Pro med s-pen. De skrotar namnet men behåller s-pen funktioner. Hörde en intressant sak i en amerikansk Podd. De diskuterade varför inte komma med 3 S8 telefoner. En mindre en större och en Pro. S-Pen till alla men endast djupgående funktioner och pennsilo på Pro

BTW: Vilken tur att det inte hände S7 telefonerna i början av året utan Note serien vilket ändå är lite av en nisch produkt. Om det nu skulle hända överhuvudtaget det vill säga.

Tog idag mitt nya SIM och SD kort (som skulle suttit i min nya fina Note 7) och bytte i min gamla hederliga icke explosiva Note Edge

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-16 17:09

Sambon flög utrikes (inom EU) utan att visa pass. Däremot var det hård Note 7 kontroll...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-11-17 14:06

http://www.svd.se/samsung-kan-ateruppliva-bra...
"… The Investor som avslöjar att Samsung med stor sannolikhet kommer att börja sälja Note 7 på växande marknader som Indien och Vietnam."
(Ett obekräftat rykte.)

  • Medlem
  • 2016-11-17 19:12
Ursprungligen av reboot81:

http://www.svd.se/samsung-kan-ateruppliva-bra...
"… The Investor som avslöjar att Samsung med stor sannolikhet kommer att börja sälja Note 7 på växande marknader som Indien och Vietnam."
(Ett obekräftat rykte.)

Tror jag inte på men man vet aldrig

Ursprungligen av PaO:

Tror jag inte på men man vet aldrig

Efter att nyheten cirkulerar just nu lär samsung dra tillbaka det.
Tredje gången gillt för att få död på note 7an ?

Bevaka tråden