Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samsung släpper cylindrisk pc

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Samsungs nya hemdator må likna Mac Pro med sin cylinderform, men är riktad mot hemmet och vanlig användning som surfande, lättare spel och video.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-10-11 18:24

Kool design. Jag undrar om den är uppgraderbar som andra desktops.

  • Medlem
  • 2016-10-11 20:06

Påminner om en fyr.

Snygg design men placeringen av urtagen borde ju varit på baksidan.

  • Medlem
  • 2016-10-11 21:32
Ursprungligen av RolexJocke:

Snygg design men placeringen av urtagen borde ju varit på baksidan.

Om nu en cylinder kan ha en baksida så är det den vi ser på bilden.

Ursprungligen av timofej:

Kool design. Jag undrar om den är uppgraderbar som andra desktops.

Gissar på att den inte är det. Men det ska finnas moduler man kan köpa till på något sätt.

Undrar hur avancerad kylningen är jämfört med Apples thermal core. Får väl se om nån köper och gör en teardown.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-10-11 22:27
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Gissar på att den inte är det. Men det ska finnas moduler man kan köpa till på något sätt.

Undrar hur avancerad kylningen är jämfört med Apples thermal core. Får väl se om nån köper och gör en teardown.

Köper man en stationär dator bör den vara uppgraderingsbar. Det är ju det som är poängen med en sådan dator. Annars kan man lika gärna köpa en bärbar.

Jag tycker att den största nackdelen med Apples motsvarighet att allt skulle kopplas på den externt. Jag undrar om proffsen accepterar det.

Samsungs dator är riktad mot vanliga konsumenter och det är mycket möjligt att den inte förutsätter uppgraderingar. Vore synd.

Ursprungligen av RolexJocke:

Snygg design men placeringen av urtagen borde ju varit på baksidan.

Vad som är fram- och baksida på en cylinder är upp till betraktaren att avgöra.

Hmmm... Panelen med portarna påminner om något...

  • Avstängd
  • 2016-10-12 13:06
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad som är fram- och baksida på en cylinder är upp till betraktaren att avgöra.

Hmmm... Panelen med portarna påminner om något...

Tror du verkligen att Samsung är så smarta utan det är bara en tillfällighet

  • Avstängd
  • 2016-10-12 13:07

Måste erkänna att den är lite snygg men en stationär har spelat ut sin roll för mig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-10-12 14:24
Ursprungligen av Hffre:

Måste erkänna att den är lite snygg men en stationär har spelat ut sin roll för mig.

För mig är det tvärt om. Mycket större skärmyta, möjlighet till bättre prestanda, möjlighet till mer perifer utrustning, etc.

För min mobila användning räcker en iPad.

Jag gillar att världen - sedan minst 20 år - kopierar och inspireras vilt av Apple när det gäller estetik, idéer, design, material, lösningar, färger, etc. Det gör världen vackrare för mig eftersom jag alltid - sedan min första Mac Plus i slutet av 1980-talet - varit helt i synk med Apples estetik. Gärna copycats för min del.
När det gäller t.ex. externa tillbehör till Mac och iPhone så har många tredjepartare sedan länge ryckt upp sig, tittat på Apple och ansträngt sig och designat prylarna - ibland med mycket lyckat resultat - ibland mindre lyckat men ändå vackrare än deras grejer var före dom blev copycats (hur hade LaCies diskar sett ut om inte Apple funnits? Belkin? Apogee?).
Hela världen blir vackrare ju fler företag som kopierar/inspireras av Apple. Kopierandet började på allvar för drygt 10 år sedan. Många har ingen aning om hur enormt mycket i vårt samhälle - inte bara tech - som idag ser vettigt ut eller t.o.m. är snyggt tack vare Apples ENORMA inflytande på design och smak/stil. Om 50 år kommer att skrivas avhandlingar om hur Apple förändrade UTSEENDET på världen/vardagslivet. Det kulturella inflytandet Apple haft - framför allt i väst - är svårt att överskatta. Det är bara ett faktum, inte ett "ställningstagande".
Undrar hur IT idag hade sett ut utan Apple?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-12 19:22

Att man kopierar vinnande koncept förstår jag, men cylindern?
SD-kortläsare mellan ström och HDMi/nätverkssladd? Hur tänkte man där?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad som är fram- och baksida på en cylinder är upp till betraktaren att avgöra.

Hmmm... Panelen med portarna påminner om något...

Jag påminns om en gammal slogan: Harman Kardon så HARMAN ...
För mig liknar den en fotogenspis.
http://193.238.185.184/images/4238943?size=la...
Burn baby burn.

Ursprungligen av reboot81:

Att man kopierar vinnande koncept förstår jag, men cylindern?
SD-kortläsare mellan ström och HDMi/nätverkssladd? Hur tänkte man där?

Vad är problemet med SD-kortläsarens placering?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-12 23:15
Ursprungligen av mendezzz:

Vad är problemet med SD-kortläsarens placering?

Kortläsaren är placerad på datorns baksida, inklämd mellan 2-3 sladdar.
Är det något man använder som fotograf så är det SD-kortläsaren.

Ursprungligen av Demiurgen:

Jag gillar att världen - sedan minst 20 år - kopierar och inspireras vilt av Apple när det gäller estetik, idéer, design, material, lösningar, färger, etc. Det gör världen vackrare för mig eftersom jag alltid - sedan min första Mac Plus i slutet av 1980-talet - varit helt i synk med Apples estetik. Gärna copycats för min del.
När det gäller t.ex. externa tillbehör till Mac och iPhone så har många tredjepartare sedan länge ryckt upp sig, tittat på Apple och ansträngt sig och designat prylarna - ibland med mycket lyckat resultat - ibland mindre lyckat men ändå vackrare än deras grejer var före dom blev copycats (hur hade LaCies diskar sett ut om inte Apple funnits? Belkin? Apogee?).
Hela världen blir vackrare ju fler företag som kopierar/inspireras av Apple. Kopierandet började på allvar för drygt 10 år sedan. Många har ingen aning om hur enormt mycket i vårt samhälle - inte bara tech - som idag ser vettigt ut eller t.o.m. är snyggt tack vare Apples ENORMA inflytande på design och smak/stil. Om 50 år kommer att skrivas avhandlingar om hur Apple förändrade UTSEENDET på världen/vardagslivet. Det kulturella inflytandet Apple haft - framför allt i väst - är svårt att överskatta. Det är bara ett faktum, inte ett "ställningstagande".
Undrar hur IT idag hade sett ut utan Apple?

Vet inte om folk "köper" just denna designen

Tredjepartstillverkare till Apple-datorer... finns inte. Sök på prisjakt. Jag hamnade på nån enskild firma som strulade, eftersom (och detta är väl poängen) att Apple inte vill ta risken att ansluta vanliga tillbehör eller uppgraderingar till sina produkter eftersom de då skulle vara tvungna att ha en R&D-avdelning som alla andra datortillverkare som löser problem för folk och gör datorn användbar med proffsutrustningen de har. (Mjukvaran är ett ytterligare problem, eftersom vare sig Apple eller Adobe noll produkter som kan tävla med proffsmjukvara som kräver nåt slags kraft bortom Premiere.)

Uppenbart är ju denna produkt ett spel på Mac Pro, även om ingen köper Mac Pro.

Om man ska gå på de features som Apple framhåller, så har de först nu upptäckt att man kan stoppa PCIe-SSD i datorn, och att GPUer kan utföra beräkningar snabbt. Samtidigt nedgraderar de från W7000 till D500 i sin finaste modell för 43995 kr. Jag vet faktiskt inte vilken skärm den förväntas driva, för Apple verkar inte sälja skärmar till datorn.

Nu är det ju väldigt få som behöver en Mac Pro, men samtidigt tycker jag det är roligt att placeringen av en användbar port diskuteras på Samsungs töntiga cylindriska PC som ingen PC-fan kommer köpa, eftersom Mac Pros portar alla sitter på baksidan som på Samsungs och Mac Pro saknar kortläsare helt och inte har plats för en intern.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-10-13 13:36
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad som är fram- och baksida på en cylinder är upp till betraktaren att avgöra.

Hmmm... Panelen med portarna påminner om något...

Där loggorna sitter borde räknas som framsidan. Men vem vill ha alla sladdar anslutna på framsidan?

Ursprungligen av kenjon:

Där loggorna sitter borde räknas som framsidan...

Nja, finns många prylar som har loggor och modellbeteckningar på baksidan...

  • Medlem
  • 2016-10-13 13:51
Ursprungligen av kenjon:

Där loggorna sitter borde räknas som framsidan. ...

Det var som tusan! Plötsligt blev ovansidan framsidan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-13 14:04
Ursprungligen av Redaktionen:

Samsungs nya hemdator må likna Mac Pro med sin cylinderform, men är riktad mot hemmet och vanlig användning som surfande, lättare spel och video.

Läs hela artikeln här

Den är mer lik HP Pavillion Wave än en Mac Pro

  • Medlem
  • 2016-10-13 15:48
Ursprungligen av IngoX:

Den är mer lik HP Pavillion Wave än en Mac Pro

Fast denna har ingen cylinderform.

Ursprungligen av reboot81:

Kortläsaren är placerad på datorns baksida, inklämd mellan 2-3 sladdar.
Är det något man använder som fotograf så är det SD-kortläsaren.

Hur tror du en fotograf med med en mac pro löser det?

  • Avstängd
  • 2016-10-14 14:56
Ursprungligen av mendezzz:

Hur tror du en fotograf med med en mac pro löser det?

Inte stoppar dom in kortet bakpå alla fall

Ursprungligen av Hffre:

Inte stoppar dom in kortet bakpå alla fall

Förmodligen inte då det inte finns någon SD-kortplats vad jag vet.

On topic, Samsungs burk ser rätt trevlig ut.

1
Bevaka tråden