Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad betyder strecken?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2016-10-04 10:07

Uppdateringen innebar bl.a. tunna och tjocka streck över och under mappar och appar vad betyder de?

Vilken uppdatering? På vilken enhet? Vilka streck?

Du får gärna visa med en bild.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2016-10-04 10:31

Ursäkta, trodde att jag skrev senaste uppdateringen av iOS i rubriken.
Det gäller alltså senaste uppdateringen av iOS på en iPad.
Apparna och mapparna på hemskärmen har tjocka och/eller tunna streck över och/eller under namnet på appen/mappen.

Ursprungligen av munvig:

Ursäkta, trodde att jag skrev senaste uppdateringen av iOS i rubriken.
Det gäller alltså senaste uppdateringen av iOS på en iPad.
Apparna och mapparna på hemskärmen har tjocka och/eller tunna streck över och/eller under namnet på appen/mappen.

Testat en hård omstart? Har du kollat inställningarna om du har något hjälpmedel aktiverat?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2016-10-04 11:11
Ursprungligen av barbapappa_86:

Testat en hård omstart? Har du kollat inställningarna om du har något hjälpmedel aktiverat?

Efter omstart kom ytterligare en uppdatering och strecken försvann därefter, intressant.

Ursprungligen av munvig:

Efter omstart kom ytterligare en uppdatering...

Men du sa ju tidigare att du hade installerat senaste...?

Det är alltid bättre att nämna det faktiska versionsnumret, än att bara säga "senaste". Speciellt i ett sånt här sammanhang där någon kan söka sig fram till tråden långt senare. För vad som är det senaste idag, är kanske inte det senaste imorgon när någon annan läser tråden.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2016-10-04 14:20
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men du sa ju tidigare att du hade installerat senaste...?

Det är alltid bättre att nämna det faktiska versionsnumret, än att bara säga "senaste". Speciellt i ett sånt här sammanhang där någon kan söka sig fram till tråden långt senare. För vad som är det senaste idag, är kanske inte det senaste imorgon när någon annan läser tråden.

Tack, jesper! Jag lär mig förhoppningsvis lite nytt varje dag, men inläggen är ju i.o.f.s. daterade.
Min iPad gjorde två uppdateringar i följd, såpass van är jag att hantera det här att jag vet att det var just det som skedde.
På min iPhone utspelades inte samma sak och där syntes inte heller strecken.

Tack för engagemang och tålamod! Ni är alltid goa härinne!

  • Avstängd
  • 2016-10-07 00:10
Ursprungligen av munvig:

Tack, jesper! Jag lär mig förhoppningsvis lite nytt varje dag, men inläggen är ju i.o.f.s. daterade.
Min iPad gjorde två uppdateringar i följd, såpass van är jag att hantera det här att jag vet att det var just det som skedde.
På min iPhone utspelades inte samma sak och där syntes inte heller strecken.

Tack för engagemang och tålamod! Ni är alltid goa härinne!

Det är i praktiken en omöjlighet. iOS uppdaterar sig alltid till den senaste versionen.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2016-10-07 08:06
Ursprungligen av Hffre:

Det är i praktiken en omöjlighet. iOS uppdaterar sig alltid till den senaste versionen.

Troligtvis avbröts uppdateringen vid första försöket av någon anledning som jag inte insåg eller noterade.

  • Avstängd
  • 2016-10-12 06:10
Ursprungligen av munvig:

Troligtvis avbröts uppdateringen vid första försöket av någon anledning som jag inte insåg eller noterade.

Och då skulle den ha fortsatt på den avbrutna uppdateringen och inte hoppat över den.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-12 12:39
Ursprungligen av munvig:

Troligtvis avbröts uppdateringen vid första försöket av någon anledning som jag inte insåg eller noterade.

Alternativt hade du uppdaterat till 10.0.1 (släpptes 13/9) och sedan hämtat uppdateringen 10.0.2 i bakgrunden (släpptes 23/9) som installerades vid nästa omstart.

Men för att återgå till din (redan lösta) fråga om streck under och över appnamnen: det ser ut som en bug, kanske i kombination med någon inställning under Allmänt > Hjälpmedel. Hade du t.ex. aktiverat fet text? Den inställningen kräver i sig själv en omstart.

Här finns bildexempel på liknande fenomen i iOS 9, oklart varför.

1
Bevaka tråden