Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide: Rensa bort "Övrigt" från IOS

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Itunes visar vad som tar upp plats i din IOS-enhet och en kategori som lätt kan bli stor är "Övrigt". Vad är det och hur rensar du? 99mac söker svaret.

Läs hela artikeln här

Hur sjutton kan den ta sån plats för dig?
Har använt min iPhone 6+ sen den gick att köpa dagligen och kvällar/nätter och är inte i närheten av dina siffror.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-05-25 23:56

Fattar inte det heller.

Känns som en rekommendation att installera om OS X för att det börjar bli segt...det sker inte. Det skulle vara som med Windows. Det existerar inte. Jag tror snarare det är ett visningsfel i iTunes, att datan som visas som "Övrigt" är legitim och borde egentligen ha tillräknats en annan kategori.

Kan det vara att du testat väldigt många redigerings- och layoutprogram för bilder? Som sparar en massa återställningdata för att kunna backa i "photoshoppandet"?

I texten konstaterar jag att något udda pågår med mitt övrigt, för så där stort ska det inte vara. Gåtans lösning har med mitt bildbibliotek att göra. Telefonen listade ju rätt, 19 GB eller vad det var, medan Itunes delade upp det i lite bilder och mycket övrigt. Efter återställningen och en tömning är både Itunes och telefonen överens och visar lika. Kanske har det något att göra med alla mina tester/experiment med bildströmmar/icloud bildbibliotek etc att göra. Men det är ett sidospår.

Det går utmärkt att rensa och städa i OS X utan att installera om, det är svårare i IOS. Har man mycket övrigt filer (lätt hänt att det blir så om man exempelvis tittar mycket på Itunes-filmer, delvis nedladdade sådana kan hamna i övrigt och skräpa) så hjälper det att återställa enheten. Det är så pass smidigt att göra att det är värt det för den som har lite ledigt utrymme i sin enhet.

Det tar förvisso lite tid, men när jag var klar hade jag mer ledigt utrymme och allt fanns kvar precis som innan. Eftersom jag också passade på att städa bland apparna fick jag ju ladda ned dem igen, men de la sig direkt i rätt mappar och allt fanns kvar, bara att fortsätta som vanligt.

Ursprungligen av johan_tanying:

Kan det vara att du testat väldigt många redigerings- och layoutprogram för bilder? Som sparar en massa återställningdata för att kunna backa i "photoshoppandet"?

En intressant teori faktiskt. Jo, visst har jag testat massor av sådana appar.

Ursprungligen av johan_tanying:

Kan det vara att du testat väldigt många redigerings- och layoutprogram för bilder? Som sparar en massa återställningdata för att kunna backa i "photoshoppandet"?

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

En intressant teori faktiskt. Jo, visst har jag testat massor av sådana appar.

Låter som en av de troliga orsakerna. Jag använder ju mobilen mycket men gör sällan något med bilder/filmer (editerar etc) i den utan spar det till datorn.

  • Medlem
  • 2015-05-28 12:47

Vet att åtminstonde tidigare, så datat från visa appar hamnade som "övrigt" bland annat offline-listor I Spotify och även bilder som man lagrade I Photo vault hamnade som "Övrigt" så det var ligitim data.

Apple borde fixa en lösning för detta så man kan göra något i iOS och helst inte någon återställning.
Just nu har jag en lightning-kabel i bilen (som är på verkstad) och en hos tjejen och den jag har hemma är sammankopplad med uttaget till väggen.
Med andra ord är jag fast med full telefon och enda lösning är en återställning men orkar inte med att fixa nytt bank-id och lösenord på appar.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-11 15:15
Ursprungligen av Mackan1984:

Apple borde fixa en lösning för detta så man kan göra något i iOS och helst inte någon återställning.
Just nu har jag en lightning-kabel i bilen (som är på verkstad) och en hos tjejen och den jag har hemma är sammankopplad med uttaget till väggen.
Med andra ord är jag fast med full telefon och enda lösning är en återställning men orkar inte med att fixa nytt bank-id och lösenord på appar.

Du kan ju radera appar, bilder, filmer manuellt???
Sladden du har i väggen, den bör väl gå att ta loss för att användas med datorn?

Ursprungligen av reboot81:

Du kan ju radera appar, bilder, filmer manuellt???
Sladden du har i väggen, den bör väl gå att ta loss för att användas med datorn?

Ja men grejerna i "övrigt" syns inte på mobilen och sladden som var i väggen är ingen sladd man kan ta loss från kontakten.
Övrigt påmmobilen är väl typ småfiler, cache och annan skit som blivit över.
Är dåligt att inte allt det går att ta bort själv.
Enda sättet är att säkerhetskopiera och återskapa från nytt.
Då hamnar övrigt-delen på noll igen.
Inte första iPhonen det hänt mig

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-11 16:10
Ursprungligen av Mackan1984:

Ja men grejerna i "övrigt" syns inte på mobilen och sladden som var i väggen är ingen sladd man kan ta loss från kontakten.
Övrigt påmmobilen är väl typ småfiler, cache och annan skit som blivit över.
Är dåligt att inte allt det går att ta bort själv.
Enda sättet är att säkerhetskopiera och återskapa från nytt.
Då hamnar övrigt-delen på noll igen.
Inte första iPhonen det hänt mig

Då är jag med. För att tygla "övrigt" krävs dator+sladd. iPhone må funka bra utan dator+sladd, men jag vill hävda att dator+sladd är nödvändigt att ha för backup och underhåll. Inte dagligen, mer kvartalsvis.
Min tanke var att du kanske kunde radera en app eller två tills du fick tillgång till en sladd?

Ursprungligen av reboot81:

Då är jag med. För att tygla "övrigt" krävs dator+sladd. iPhone må funka bra utan dator+sladd, men jag vill hävda att dator+sladd är nödvändigt att ha för backup och underhåll. Inte dagligen, mer kvartalsvis.
Min tanke var att du kanske kunde radera en app eller två tills du fick tillgång till en sladd?

Fick tillgång till sladd idag så lyckades få över 2 gig ledigt men övrigt tar fortfarande upp 3,8 gb.
Så om jag ska få bukt på de måste jag göra en återställning vilket jag tycker är dåligt av Apple att inte ordna.
Är ju som sagt inte första gången, min 5s var värst med detta, så fort jag radera något åt övrigt upp den nya lediga platsen på disken.

1
Bevaka tråden